Bra cykelverkstad i Skåne?

Fräulein

Aktiv medlem
Finns det någon vettig cykelverkstad i Skåne? Jag vägrar lämna in till Cykelcity. Jag brukar klara det mesta cykelmekandet själv men har ett glapp på nya mtb:n som jag inte lyckas bli av med och behöver experthjälp.

Tack för tipsen. Dock verkar dom mesta vara inriktade på lvg..?

Det behöver inte vara i Lund. Jag bor inte ens där. Och kan dessutom tänka mig att åka en bit för att hitta en bra verkstad!

Nu frågades det efter en butik för service i SKÅNE! Bike italy ha ju inte mer än öppnat så att säga att som servar det mesta är väl kanske en sanning med modifikation. Dessutom är skåne lite större än Lund!

rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Rollins är bra, fråga efter Erik. Annars kanske
> jag kan hjälpa dig, vad är problemet?

För mycket Skåne?

Tack för tipsen. Ska kolla med Roslins och MC center. Bike Italy känns lite för osäkert. Lämnar ju inte iväg min nya kärlek till vem som helst...

rekrej: det är ett konstig glapp när jag lyfter cykeln i sadelstolpen eller ramen. Misstänker att det är styrlagret som bråkar men kan inte lista ut vad som är fel. Lagerkopparna sitter rätt, lagren ligger rätt och starnuten är på rätt djup. Det är säkert jag som gjort något fel när jag monterade ihop cykeln och nu börjar jag bli trött på att felsöka.

För långt gaffelrör eller för lite spacers som gör att top capen inte drar ihop lagret?

Frambromsa med ena handen och håll den andra på lagret när du ruckar på cykeln. Då känner du om glappet är i styrlagret.

Stumpy skrev:
> För långt gaffelrör eller för lite spacers som
> gör att top capen inte drar ihop lagret?
>
> Frambromsa med ena handen och håll den andra på
> lagret när du ruckar på cykeln. Då känner du
> om glappet är i styrlagret.

Tycker att jag har tillräckligt med spacers på ovansidan (sparat lite extra gaffelrör tills jag hittat rätt höjd på styrstammen). Dvs ett par mm ovanför kanten av gaffelröret. Har även provat att lägga dit fler extra spacers men det hjälper inte.

Har provat den där klassiska sättet för att kolla om glapp i styrlagret men eftersom jag inte har någon lockout på dämparen så kan jag inte känna något glapp. Inte något distinkt glapp som jag är säker på att komma från styrlagret.

Om jag hade varit i dina kläder så hade jag hoppat degavi och pratat med lasse på MC center i Kristianstad han har bra service och duktig.
Han har ju varit inblandad i diverse team både mtb och landsväg dom sista tio åren .....

Fräulein skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För långt gaffelrör eller för lite spacers
> som
> > gör att top capen inte drar ihop lagret?
> >
> > Frambromsa med ena handen och håll den andra
> på
> > lagret när du ruckar på cykeln. Då känner
> du
> > om glappet är i styrlagret.
>
> Tycker att jag har tillräckligt med spacers på
> ovansidan (sparat lite extra gaffelrör tills jag
> hittat rätt höjd på styrstammen). Dvs ett par
> mm ovanför kanten av gaffelröret. Har även
> provat att lägga dit fler extra spacers men det
> hjälper inte.
>
> Har provat den där klassiska sättet för att
> kolla om glapp i styrlagret men eftersom jag inte
> har någon lockout på dämparen så kan jag inte
> känna något glapp. Inte något distinkt glapp
> som jag är säker på att komma från styrlagret.

kan du be någon kompis lyfta (i ramen) medan du drar fram och tillbaka i gaffeln med ett finger på styrlagret?

Tillbaka
Topp