Bra ersättare till Fuel EX?

• Trådstartare Trådstartare PSJ
  • Start datum Start datum

PSJ

Aktiv medlem
Går i tankarna att byta min nuvarande Trek Fuel EX.
Egentligen gillar jag att cykla på den men har något märkligt behov av att se mig om efter något nytt.

I sökandet har det blivit lite tittande på youtube och lite testsidor men det är ju riktigt svårt att hitta någon som testar annat än utförsåkning i någon pikepark. Vet inte hur det ser ut i den skogen du brukar cykla i men i min skog är det mycket på platten och uppför (något jag gillar). Nerför går så fort att man knappt hinner fundera på det. För den saken skull ska såklart cykeln vara riktigt kapabel utför men kanske minst lika viktigt att den är kapabel på platten.

Det jag har som ska ut är en (som ni ser oven) en Fuel EX från 2018, kolfiber högt och lågt med öhlinsgaffel (150mm) och en riktigt trevlig foxdämpare. Växlarna består av 11-delad xx1-grupp och xt-bromsar.

Kan tänka mig att gå ner aningen i komponentkvalitet men vill ha en mer modern geo.

Happyreklam.
2253BACA-37CC-4BF4-9CBD-2DCA7DAD0D1A.png

Just en Top Fuel är säkert ett byte åt rätt håll. Jag kör själv en cykel åt downcountry-hållet (varning för modeord!) och det räcker verkligen långt på vanlig stig. Modern XC-hoj som är lite längre, lite flackare, med ganska korta kedjestag och dugliga komponenter, sen är du hemma.

Vill inte vara en sådan som alltid rekommendera det man själv kör, men min Kona HeiHei är orimligt rapp på platten och jag saknar ingenting utför, men det finns såklart mycket mer kompetenta cyklar till att cykla nedför med. På platten blir dom dock hopplöst ifråncyklade, och den där rappheten och piggheten som åtminstone jag är ute efter saknas på de cyklarna. I samma segment som HeiHeien finns en massa olika cyklar från diverse tillverkare, så det finns som sagt mycket att välja bland.

Körde nya Stumpjumpern för 2 veckor sedan, en riktigt fin ny favvo-hoj men visst kostar den en slant. Funkade överraskande bra både på platten och i stök.

Det sjuka är ju att Trek listar tex Fuel EX 8 på 13,4 kg medan Top Fuel 8 väger 14,26 (!), hur tänkte man där liksom. Nu vet jag inte vilken prisklass TS funderar på men ändå. Var för välja en tyngre och mindre kapabel cykel. Man kan ju sätta dämparen i halvöppet läge och få den trampeffektiv och sätter man på ett par XC däck så är den säkert lika lättrullad.

Det sjuka är ju att Trek listar tex Fuel EX 8 på 13,4 kg medan Top Fuel 8 väger 14,26 (!), hur tänkte man där liksom. Nu vet jag inte vilken prisklass TS funderar på men ändå. Var för välja en tyngre och mindre kapabel cykel. Man kan ju sätta dämparen i halvöppet läge och få den trampeffektiv och sätter man på ett par XC däck så är den säkert lika lättrullad.
Är väl frågan om det kan stämma? 13,4 kg låter väldigt lätt för en 8:a

Kanske fel specat på sidan. Men top Fuel är ju ingen lättviktare direkt om inte de siffrorna är fel också.
Ingen stigcykel är någon lättviktare nuförtiden, typ. Nämn en FS som är lätt utan att kosta rejält mycket pengar. Tror det är svårt.

Top Fuel är säkert lite lågspecad och därmed tung i en given prisklass, men det är mer än vikten man är ute efter när det gäller rapphet.

Det resonemanget kan man väl dra hur långt som helst då? En enduro-hoj med XC-däck blir säkert också lättrullad! Eller inte, i jämförelse med ett XC-spjut.

Det som är käckt nu för tiden är att man på ett ganska rimligt sätt får rapphet och ändå ganska bra utförs-kompetens i samma paket, är min upplevelse.

Tack för många bra svar!
Tror att jag kommer byta märke faktiskt, inget ont mot trek utan mer för att vidga vyn lite. Gillar tanken på annat märke än de allra mest etablerade (typ trek, spez).
Reactor och Optic ser riktigt intressanta ut, hur kan de hantera något mer XC-liknande förhållanden?

En HT har jag redan som jag kör lite lättare terräng och typ motionslopp, men kanske får för mig att kränga av den också om jag hittar en riktigt jäkla bra kompromiss :)

Jag kommer nog sikta in mig på hyfsat hög nivå, ca 40-60k. Hittar jag något beggat kan det också vara intressant.

Intressant att snacka däck på cykeln också, märker en otrolig skillnad på mina lite tyngre endurohjul och fetare ballonger jämfört med när Fuel EX får de lite lättare och tunnare fälgar med xc-mackor. Cykeln blir ca 1-1,5 kg lättare och det är bara roterande massa.. gör en stor skillnad!

Tack för många bra svar!
Tror att jag kommer byta märke faktiskt, inget ont mot trek utan mer för att vidga vyn lite. Gillar tanken på annat märke än de allra mest etablerade (typ trek, spez).
Reactor och Optic ser riktigt intressanta ut, hur kan de hantera något mer XC-liknande förhållanden?

En HT har jag redan som jag kör lite lättare terräng och typ motionslopp, men kanske får för mig att kränga av den också om jag hittar en riktigt jäkla bra kompromiss :)

Jag kommer nog sikta in mig på hyfsat hög nivå, ca 40-60k. Hittar jag något beggat kan det också vara intressant.

Intressant att snacka däck på cykeln också, märker en otrolig skillnad på mina lite tyngre endurohjul och fetare ballonger jämfört med när Fuel EX får de lite lättare och tunnare fälgar med xc-mackor. Cykeln blir ca 1-1,5 kg lättare och det är bara roterande massa.. gör en stor skillnad!
Jag har inte testat nån av dem men de är kapabla.

Nån reactor review skrev ju
Pro
Rides like an enduro

Con
Rides like an enduro

Eller nåt liknande

Har en vän som kör en Ibis Ripley för liknande ändamål.Trampeffektiv och tillräckligt kapabel utför, han är iaf mycket nöjd!

Finns väl massa tester...
En som inte dyker upp i utländska tester är svenska Allebike Alpha. Finns en lång tråd om den här på Happy.

Santa Cruz Blur eller Tallboy
Revel Ranger
Pivot Trail 429 (både v1 och v2 beroende på deal som finns), tror Mach 4SL är lite för mycket xc.
Orange Stage 4

Tillbaka
Topp