Bra framdäck till 29er?

RedDevil

Ny medlem
Bra framdäck till 29er?
Expertpanelen...jag har en fråga:

Jag köpte en Scott Scale 970 som stock kommer utrustad med Kenda Small block 8 fram och bak.
Det första jag reagerade på i första turens första snabbare kurva var att det inte gick att lite på greppet fram. Då tänkte jag att det berodde på lite för högt däckstryck så till nästa runda sänkte jag trycket till ca 1,7 bar. Ingen skillnad, inte märkbar för mig i alla fall.
Jag är nybörjare och tekniken kanske inte är den bästa men den lär inte bli bättre om jag måste smyga genom alla kurvor. Kör någon med SB8 fram? Verkar livsfarligt tycker jag men jag kanske ar fel. Som bakdäck funkar det bra på grusvägar och hårda stigar.

Frågan är alltså: Vilket framdäck (ej tubeless) ska jag välja om jag kör mest grusväg. Vill ju gärna att det rullar ganska lätt men framför allt att jag kan lita på däcket i kurvorna.

Ska köra CV vilket nog ganska väl motsvarar den typ av åkning jag normalt utövar.

/RD

Senast ändrad:
Bra framdäck till 29er?
Lägg lite mer tyngd på styre/framdäck i kurvorna så biter det fast mycket bättre.
En av de stora skillnaderna på 29er och 26" är just greppet, både fram och bak har man bättre grepp med en 29er och man klarare sig med mindre mönster än på en 26".

Bra framdäck till 29er?
Tänk på att ha lite mer tryck bak än fram. Ca 0.2-0,3 bar mer bak därför att bakhjulet då förmodligen släpper lite tidigare än framhjulet.

Jag kommer köra med Racing Ralph 2.25 fram & bak på Vasan. Jag har också tränat med Conti X-king och dessa funkade bra de med.

Frid!

Senast ändrad:
Bra framdäck till 29er?
Pratade en stund med Kendas marknadsföringsrep för europa när jag var nere i Italien häromveckan. Enligt honom så rekommenderar de SB8 bara som bakdäck om det inte ska köras på riktigt hårdpackat underlag. De Kenda sponsrade xc-cyklisterna kör oftast på SB8 bak och Karma fram.
Så antingen ett Karma, Schwalbe RacingRalph, eller Maxxis Ikon borde funka som framdäck.