Bra frukost? Tips tack

Bra frukost? Tips tack
heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Kokosolja och smör i kaffet!
> Jag kräktes lite i munnen...
>
> Lundatoks gröt verkar trevligare.
>
> Jag minns vinnargröt från 90-talet.
> Äpplen, banan, kanel, havregryn.
> Tror Navratilova var inblandad på något sätt (i
> receptet inte själva gröten).

Ni och er jävla gröt. Vem fick för sig att det skulle va ätbart?
Den där Navratilova är på rätt spår, men koka till slemmig massa? Icke!
Naturell yogurt i botten, frukt och grova havregryn uppepå, kanske lite russin också och man håller sig mätt till lunch.

Bra frukost? Tips tack
Pfaff skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kokosolja och smör i kaffet!
> > Jag kräktes lite i munnen...
> >
> > Lundatoks gröt verkar trevligare.
> >
> > Jag minns vinnargröt från 90-talet.
> > Äpplen, banan, kanel, havregryn.
> > Tror Navratilova var inblandad på något sätt
> (i
> > receptet inte själva gröten).
>
> Ni och er jävla gröt. Vem fick för sig att det
> skulle va ätbart?
> Den där Navratilova är på rätt spår, men koka
> till slemmig massa? Icke!
> Naturell yogurt i botten, frukt och grova
> havregryn uppepå, kanske lite russin också och
> man håller sig mätt till lunch.

Såså inte vara grinig. Ta en tallrik obehandlade linfrön så blir du lugn.

Bra frukost? Tips tack
Yummy!

Finns det något som inte är giftigt i för stora mängder?
Drick 7 liter vatten i ett svep o se vad som händer.

Bra frukost? Tips tack
HåkanC sa:
Hasse#7 skrev:
> Berätta mer om cyaniden. Det lät väldigt gott.

Cyanogena glykosider och vätecyanid

/Håkan
Är ju några år sedan nu men livsmedelsbutikerna har fortsatt inte börjat med krossade linfrön i butikerna. Bästa vegetariska källan till ALA livsmedelsverket knasar för att de inte vet hur mkt som kan vara farligt (de vet inte hur stor mängd av andra livsmedel som innehåller gifter (tänk besprutning, antibiotika m.m.) man inte får äta men de kan de rekommendera). Detta i sig kanske inte hade varit konstigt om det inte varit så att det inte finns ett enda registrerat fall av förgiftning pga linfrön (av vad jag läst mig till).
Resten av världen skrattar åt oss iaf och fortsätter äta krossade linfrön utan att dö. Vanlig rekommendation är att det kanske dåligt att äta mer än 2 matskedar om dagen men det är riktigt mkt om du mäter upp det ;)

Senast ändrad:
Bra frukost? Tips tack
Kaffe och en stor tallrik havregrynsgröt.

Brukar göra det enkelt.

Havregrynsgröt
Russin som man rör ner i gröten
1 banan
Kanel
Mjölk

Bra frukost? Tips tack
Havregrynsgröt med ägg. De flesta tycker det låter asäckligt, men det är ju nästan som pannkaka, fast med andra kolhydrater, och att mjölken kommer på slutet ?

1.5dl havregryn, 2.5dl vatten. Mikro 2 min, knäck ner ett ägg och vispa runt. Mikro 1.5 min. Äppelmos + mjölk. Detta i kombination med en kopp grönt te. Kaffe när jag kommer till jobb.

Bra frukost? Tips tack
Brukar göra en pytt på lite blandade utrotningshotade arter, och krydda med lite malt elfenben. Supergott ! Flygfotogen el Tröd är gott att dricka till så att man vaknar.

Bra frukost? Tips tack
Dagens frukost t mig o ongarna:

image20190929_103241431.jpg

Bra frukost? Tips tack
Jag gör en enkel fruktsallad med apelsin, kiwi, äpple och russin. Blandar den sedan med keso, kanel och nyponmjöl, rysk yoghurt samt toppar med valnötter, pistagenötter och torkad banan. Detta står jag mig bra på fram till lunch (för det mesta). Bättre än bara yoghurt och müsli i a f.

Bra frukost? Tips tack
gandhi sa:
Jag gör en enkel fruktsallad med apelsin, kiwi, äpple och russin. Blandar den sedan med keso, kanel och nyponmjöl, rysk yoghurt samt toppar med valnötter, pistagenötter och torkad banan. Detta står jag mig bra på fram till lunch (för det mesta). Bättre än bara yoghurt och müsli i a f.

Nåt i den stilen här med. Med samma resultat.

Jo, och en 6-koppars mockakanna kaffe därtill, förstås :-)

Senast ändrad:
Bra frukost? Tips tack
Spacekitty sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag trodde att alla cyklister hoppade över frukosten.

Jag tror att det mest är folk som vill vara cyklister, som gör på det viset. Något man läst på en blogg eller nåt.

Så du menar att jag är blåst när jag genomlidit 6 timmars cykling på vatten och utan frukost?

Om man nu ska äta så är ju en bananpankaka en klassiker.

Bra frukost? Tips tack
Jag blandar 1 dl havregryn, solrosfrön, lite linfrön, pumpakärnor, frysta blåbär och hallon, kanel gurkmeja och russin med 1.5-2 dl mjölk och ställer i kylen över natten. Skivar över lite banan eller river äpple över på morgonen. Står mig fram till lunch.

På helgerna blir det omelett eller äggröra. Eller om jag har gott om tid: shakshuka https://www.koket.se/shakshuka-nidal-kershs-recept, eller foul med tahini https://www.kokaihop.se/recept/foul-kramig-bonrora (färsk mynta och turkiska eller syriska pickles är ett måste till enligt mig)

Bra frukost? Tips tack
Tre och en halv stora nävar med havregryn som kokas med en stor dusch med torrmjölk och lagom mycket vatten. Toppas sedan med 100-120 gram mjölkchoklad och de bär som finns tillgängliga.

Bilagor

• IMG_20190825_093853.jpg
    IMG_20190825_093853.jpg
    249.7 KB · Besök: 85
Bra frukost? Tips tack
Pfaff sa:
Bra frukost? Låter mer som ingen frukost. Kan inte va bra.
( själv är jag inte talbar förrän efter frukost o kaffe ? )

Jag tänker att om man inte är hungrig när man vaknar så verkar det dumt att äta bara för att nån påstår att det är bra;-)
Sen stiger jag upp vid 8-snåret och äter lunch vid 11, så det är ingen särskilt lång fasta att stå ut med. Kaffe dricks dock innan jag pyser hemifrån.

Däremot skulle jag aldrig palla nån ansträngande fysisk aktivitet på morgonen utan frulle. Eller, jag har inte provat men det blir ju ren fettförbränning då. Lär inte ge bästa möjliga sprutt i benen.

Bra frukost? Tips tack
Makten sa:
Äter aldrig frukost. Helt omöjligt att få i sig nåt förrän 2-3 timmar efter uppvaknandet.

Det är därför man äter frukost 3 timmar efter man går upp.
Själv vaknar jag kl 6:00 är på jobbet runt kl 7:00 och börjar dagen med en slät kopp kaffe för att käka frukost kl 9:00.

Oftast blir det ett par smörgåsar med Lingongrova, pepparsalami och gurka. Kanske inte det mest näringsrika, men jäkligt gott och jobbet bjuder så jag tänker inte klaga.

Bra frukost? Tips tack
Makten sa:
Pfaff sa:
Bra frukost? Låter mer som ingen frukost. Kan inte va bra.
( själv är jag inte talbar förrän efter frukost o kaffe ? )

Jag tänker att om man inte är hungrig när man vaknar så verkar det dumt att äta bara för att nån påstår att det är bra;-)
Sen stiger jag upp vid 8-snåret och äter lunch vid 11, så det är ingen särskilt lång fasta att stå ut med. Kaffe dricks dock innan jag pyser hemifrån.

Däremot skulle jag aldrig palla nån ansträngande fysisk aktivitet på morgonen utan frulle. Eller, jag har inte provat men det blir ju ren fettförbränning då. Lär inte ge bästa möjliga sprutt i benen.
Beror väl på om du ätit dagarna innan. Du borde som alla andra ha lagrat in en del glykogen i muskler och lever. Pröva att köra ett hårt pass exempelvis 4x4 eller 2x15 så ser du.

Bra frukost? Tips tack
Blir nästan alltid en tallrik havregrynsgröt värmd i mikron. 1dl havre och 2dl vatten samt lite salt. Lingonsylt och lättmjölk till det. Utöver det så blir det en kopp kaffe. Tränar oftast 2h efter jag ätit frukost när jag jobbar eftermiddag. Funkar bra för mig.

Senast ändrad:
Bra frukost? Tips tack
LDG sa:
HåkanC sa:
Hasse#7 skrev:

/Håkan
Är ju några år sedan nu men livsmedelsbutikerna har fortsatt inte börjat med krossade linfrön i butikerna. Bästa vegetariska källan till ALA livsmedelsverket knasar för att de inte vet hur mkt som kan vara farligt (de vet inte hur stor mängd av andra livsmedel som innehåller gifter (tänk besprutning, antibiotika m.m.) man inte får äta men de kan de rekommendera). Detta i sig kanske inte hade varit konstigt om det inte varit så att det inte finns ett enda registrerat fall av förgiftning pga linfrön (av vad jag läst mig till).
Resten av världen skrattar åt oss iaf och fortsätter äta krossade linfrön utan att dö. Vanlig rekommendation är att det kanske dåligt att äta mer än 2 matskedar om dagen men det är riktigt mkt om du mäter upp det ;)

Som tur är, finns krossat linfrö att få tag på annanstansifrån inom EU. En snabb googling gav exvis detta: https://www.helsehelse.dk/hoerfroe-frisk-knust-5147p.html (Eller så kan man ju såklart köpa linfröolja.)

Bra frukost? Tips tack
thomaslundstrom sa:
LDG sa:
HåkanC sa:
Hasse#7 skrev:

/Håkan

Som tur är, finns krossat linfrö att få tag på annanstansifrån inom EU. En snabb googling gav exvis detta: https://www.helsehelse.dk/hoerfroe-frisk-knust-5147p.html (Eller så kan man ju såklart köpa linfröolja.)
Men är det inte gissningsvis bättre att låta bli ett dagligt intag av cyanid helt enkelt? Även om fallen av akut förgiftning är få/noll?

Vill man ha linolensyra/ALA är det sannolikt klokare att ta linfröolja i så fall, då slipper man cyaniden som väl ingen tror är bra?

Senast ändrad:
Bra frukost? Tips tack
Cannondale jekyl 1000 sa:
Beror väl på om du ätit dagarna innan. Du borde som alla andra ha lagrat in en del glykogen i muskler och lever. Pröva att köra ett hårt pass exempelvis 4x4 eller 2x15 så ser du.

4x4 och 2x15 säger mig ingenting eftersom jag inte tränar. Jag cyklar för att det är roligt och får träning på köpet. Inget "upplägg" eller nåt alls, bara kör tills det känns lagom.

Jag äter ganska sent på kvällen, och när jag vid nåt tillfälle mätt blodsocker på morgonen så har det varit "normalt". Vad det nu innebär.
Vad jag däremot vet är att om jag väntar lite för länge efter måltid så tokbonkar jag. Verkar optimalt att börja hoja ~1 timme efter att ha ätit, för mig.

Tillbaka
Topp