Bra frukost? Tips tack

Bra frukost? Tips tack
Ja, kör man ner ägg och smör i kaffet istället för att äta som folk så är det så klart ingen frukost utan någon form av trollformel för god hälsa.

Jag som stekte ägg i smör och drack kaffe till har verkligen gått på myten. Så jävla pk.
”På sin höjd” ofta äter jag inget alls.
Haha, alltid kul hur illa folk tar vid sig av att man inte äter frukost. Har aldrig sagt något om PK.

Bra frukost? Tips tack
Har sedan jag var liten aldrig känt behöv av frukost och myten om frukosten som viktigaste målet om dagen lever kvar, vilket innebär att jag ofta får starka reaktioner på att jag inte äter frukost.

Dricker en på sin höjd kopp ”fettkaffe” (1 klock smör och 1 klick kokosolja som jag mixar med kaffet. Ibland med en äggula i med). Sen blir första målet en rejäl lunch, utom måndagar då jag vattenfastar och inte äter något från söndag middag till måndag middag.

Sen (försöker) jag äta ganska strikt ketogent, så känner sällan sug eller trötthet av att inte äta. ??

Jag körde också väldigt många år utan frukost utan problem. Hela lumpen t.ex. vilket fick många att skaka på huvudet. Sen blev jag lite överviktig (om man fortsätter äta som i lumpen men inte träna så går det fort...) och började få lite problem med saker, främst att komma igång på morgonen, men också magkatarr.

Efter att ha svimmat under morgontoaletten ett par gånger gick jag till doktorn och hon sa att jag får inte skippa frukost och måste göra morgongympa för jag har så lågt blodtryck (vilket också förklarar varför jag ibland svimmar när jag tvärstannar efter ett riktigt tufft träningspass istället för att varva ner innan jag stannar) att jag måste få igång blodcirkulationen ordentligt på morgonen. Och att sätta igång magen på morgonen var visst det viktigaste. Tre år sen nu och har inte svimmat sen dess!

Bra frukost? Tips tack
Jag har nog inte ätit frukost på minst tio år. Helt omöjligt att få in nåt i bullsaxen innan klockan 11, då min lunch brukar infalla när jag jobbar. På helgerna kan det gå ett antal timmar till innan jag får lust att äta nåt.

Enda undantaget är hotellfrukost. Av nån anledning funkar det hyfsat att äta om allt står framdukat, men det finns inte på kartan att jag ska börja joxa med mat av egen vilja på morgonen. Urk.

Bra frukost? Tips tack
Ägg & bacon, en klassiker!
mmmm cancer , så gott.

Ät vad du vill så länge du inte äter sånt som är skit, själv brukar jag äta kakor på morgonen, då jag verkligen inte kan motstå socker på morgonen. Är verkligen helt sjukt hur sugen man är.

"
1. Charkvaror

"Absolut sämst för cancer är charkvaror, som salami, skinka och olika pålägg. Och om man dessutom steker eller grillar en charkvara blir det så dåligt att jag inte vet vart jag ska ta vägen."

Cancerläkare, själv föredrar jag kalla hårda studier men men. Jag gillar Stenholtz, vet hur man ska uttrycka sig. https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/cancerlakare-sa-farligt-ar-det-att-ata-bacon/

Senast ändrad:
Bra frukost? Tips tack
Jag killgissar att man kan lägga om sitt sug. Pre-corona käkade jag frukost vid 7 innan jag stack till kontoret, stod mig till 10 då magen skrek efter mellanmål. När jag började jobba hemifrån kunde jag istället börja jobba vid 7 med en kopp kaffe, och nu käkar jag ofta frukosten vid 10, står mig till lunch.
Mitt tips för no-frills-frulle: havregryn med iblandade russin, på med mjölk.
Lyxvariant: tillsätt tärnat äpple och kanel och shejka i vaniljproteinpulver i mjölken. Smakar typ äpplepaj med vaniljsås.
Ej koll på näringsfakta men inbillar mig att det inte är turboonyttigt.

Bra frukost? Tips tack
Har sedan jag var liten aldrig känt behöv av frukost och myten om frukosten som viktigaste målet om dagen lever kvar, vilket innebär att jag ofta får starka reaktioner på att jag inte äter frukost.

Dricker en på sin höjd kopp ”fettkaffe” (1 klock smör och 1 klick kokosolja som jag mixar med kaffet. Ibland med en äggula i med). Sen blir första målet en rejäl lunch, utom måndagar då jag vattenfastar och inte äter något från söndag middag till måndag middag.

Sen (försöker) jag äta ganska strikt ketogent, så känner sällan sug eller trötthet av att inte äta. ??
Varför bara en äggula och inte hela ägget? Rått ägg tas dessutom upp mycket sämre av kroppen än tillagat tex kokt. Sen blir en klick smör och kokosolja en hel det kalorier för att inte äta. Säkert runt 100kcal med kaffet.

Bra frukost? Tips tack
Varför bara en äggula och inte hela ägget? Rått ägg tas dessutom upp mycket sämre av kroppen än tillagat tex kokt. Sen blir en klick smör och kokosolja en hel det kalorier för att inte äta. Säkert runt 100kcal med kaffet.
1 tesked av vardera blir runt 50 kcal, är det snarare än matsked så blir det betydligt mer. Men oavsett, snacka om att förstöra kaffet.

Bra frukost? Tips tack

Sant eller inte, den här angående myten, tycker jag är kul.

Bra frukost? Tips tack
1626030393563.png

Våfflor med "grilled cheese".

Bra frukost? Tips tack
Jag killgissar att man kan lägga om sitt sug. Pre-corona käkade jag frukost vid 7 innan jag stack till kontoret, stod mig till 10 då magen skrek efter mellanmål. När jag började jobba hemifrån kunde jag istället börja jobba vid 7 med en kopp kaffe, och nu käkar jag ofta frukosten vid 10, står mig till lunch.
Mitt tips för no-frills-frulle: havregryn med iblandade russin, på med mjölk.
Lyxvariant: tillsätt tärnat äpple och kanel och shejka i vaniljproteinpulver i mjölken. Smakar typ äpplepaj med vaniljsås.
Ej koll på näringsfakta men inbillar mig att det inte är turboonyttigt.
Det är helt klart en vanesak. Innan jag bytte jobb åt jag smörgås och kaffe direkt efter morgonduschen kl 06:00 och käkade sedan inget förrän vid lunch kl 11:00.
När jag bytte jobb så hade de plötsligt något som hette "fika" kl 9:00 där det bjöds på smörgåsar med div pålägg. Det tog ett par veckor innan jag lärde mig att vara hungrig igen kl 9 och ytterligare några veckor innan jag insåg att den där smörgåsen hemma innan avfärd var överflödig.

Nu för tiden sover jag istället en halvtimme längre och startar dagen med en kopp svart när jag kommer till jobbet och käkar sedan ett par grova smörgåsar med salami, ackompanjerat av ytterligare en kopp kaffe kl 9. Börjar dock inse att jag äter för mycket bröd så jag funderar på att försöka lägga om kostvanorna lite.

Bra frukost? Tips tack
En halvtimme (30 min!) för att göra en smörgås och en kopp kaffe + att äta dem?
Hur då?
Jag är väldigt långsam på morgonen. :sneaky:

Nejdå, jag hade som morgonrutin att jag tog det lite allmänt lugnt och kikade på nyheterna innan jag for iväg. Jag hatar verkligen att stressa när jag är nyvaken och jag har dessutom lite svårt att käka direkt när jag vaknat, så det gör att det tar lite extra tid.

Bra frukost? Tips tack
Jag är väldigt långsam på morgonen. :sneaky:

Nejdå, jag hade som morgonrutin att jag tog det lite allmänt lugnt och kikade på nyheterna innan jag for iväg. Jag hatar verkligen att stressa när jag är nyvaken och jag har dessutom lite svårt att käka direkt när jag vaknat, så det gör att det tar lite extra tid.
+1 på den. Läsa tidningen, lite stretching av annalkande gubblekamen och frukost i lugn och ro innan resten av familjen går upp. Jävligt zen ?

Bra frukost? Tips tack
Tipsar om en kanongod müsli. gandhis maktmüsli kanske?

4 dl havregryn
4 dl dinkelgryn
4 dl rågflingor
2 dl solrosfrön
2 dl pumpafrön
2 dl riven kokos
1 dl linfrö
1 dl kokosflakes
1 dl grovhackade/brutna valnötter
70 gram osaltade skalade pistagenötter
2,5 dl ljummet vatten
1-2 msk flytande honung
5 msk solrosolja

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda torra ingredienser (förutom kokosflakes, valnötter och pistagenötter) i en stor bunke. Blanda vatten, honung och olja i en skål och vispa om så att oljan och vattnet bildar en emulsion och häll sedan på vätskan direkt i bunken med torringredienserna. Rör om så att allt blandar sig och häll sedan ut den fuktiga müsliblandningen i långpannan. Bred ut jämt i pannan och skjutsa in i mitten av ugnen i 30-40 minuter. Ta ut pannan och vänd på müslin med en slev var 10:e minut. Andra gången ute ur ugnen - tillsätt valnötter och pistagenötter och in igen. Inför sista omgången - tillsätt kokosflakes och in sista 8-10 min. Müslin är klar när den är gyllenbrun och känns torr och lätt. Låt den svalna på plåten några timmar innan den läggs i lämplig burk med lock.

Grymt gott på fjällfilen. Fett, protein, långsamma och snabba kolhydrater. En god start på cykeldagen.

[edit] Det blir alltså mer än en portion det här...

/K

Visa bilaga 270308

Visa bilaga 270309

Bra recept! Gjorde en sats igår, med några matskedar kakao också för lite lite chokladsmak på muslin. ?

Tillbaka
Topp