Bra hellas-hjälm, FF.

Tomcat1

Aktiv medlem
Bra hellas-hjälm, FF.
Ja har reflekterat över det här ett tag nu och jag har inte så många motargument till mig själv längre varför jag inte borde ha en fullface-hjälm på mig när jag cyklar.

Jag provade Urge enduro-hjälm som en kompis hade i största storleken och ja fick inte på den. Den var för tight tom. med alla pads ute. Riktigt små storlekar.

Är det någon som vet om en annan FF-hjälm som har lika bra andningsmöjlighet som Urge men kanske mera käk-skydd. Där tycker jag att Urgen känns för klen och jag tycker att det är viktigt att skydda tänderna utan kompromisser.

TLD kanske eftersom många säger att det är bra hjälmar men jag skulle vilja ha något åt Urge-hållet med just lite mera skydd.

Kanske är en DH-hjälm det enda vettiga? Varför söka efter något som täcker ansiktet mindre när man ändå flyger fram friskt i nedförsbackarna i hellas.

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som vet om en annan FF-hjälm som
> har lika bra andningsmöjlighet som Urge men
> kanske mera käk-skydd. Där tycker jag att Urgen
> känns för klen och jag tycker att det är
> viktigt att skydda tänderna utan kompromisser.

Jag tycker nacken är mycket viktigare än tänderna. Föreställ dig vad som händer med den när hakbågen hakar i någon uppstickande gren eller gräver ner sig i tuvorna, medan kroppen fortsätter vidare och kanske vrider på sig lite också. *snap*

Bra hellas-hjälm, FF.
Jag har skaffat en MET parachute till stigarna.
Tycker den funkar bra.
Sitter bra och jag tror att jag kan andas typ som vanligt i den.
Hittade den för 1800 pix i höstas

Bra hellas-hjälm, FF.
"Jag tycker nacken är mycket viktigare än tänderna. Föreställ dig vad som händer med den när hakbågen hakar i någon uppstickande gren eller gräver ner sig i tuvorna, medan kroppen fortsätter vidare och kanske vrider på sig lite också. *snap*"

Den har jag gjort ett par gånger. Otäckt som fan.

cerro skrev:
> hur cyklar du? En schysst stighjälm är väl bra
> mycket smidigare

Är bland de snabbaste i nedförsbackarna i hellas. Också därför tycker jag att det vore bra att ha det här.
Jag förstår hur ni andra resonerar att det ser nästan dumt ut men jag resonerar såhär, att hellre vara överskyddad på 90% av stigarna än att vara underskyddad på 10% av stigarna.

Gör jag en rejäl fail så vet jag att jag kan landa tryggt eller åtminstone tryggare tack vara dh-hjälmen.

Tack för inputsen men jag kommer att damma av dh-krukan, slänga på den och köra och ser ni någon med dh-kruka på så är det nog mig som ni ser.

Bra hellas-hjälm, FF.
Problemet är att det inte går att andas något vidare i en dh ff. I nedförsbacke går det bra pga av fartvinden, men i en uppförsbacke där du dessutom flåsar som bara den är det ingen höjdare. Därför är urge archi enduro och liknande bra eftersom bågen inte hämmar andningen

Bra hellas-hjälm, FF.
Förlåt en okunnig nu men om käkbågen inte ligger an mot ansiktet hur kan den då hindra andningen?
Eller menas det att utandningsluften immar igen glajjor eller??

Fattar inte så jag tar gärna emot en förklaring på detta.

Senast ändrad:
Bra hellas-hjälm, FF.
Jag pillade bort nätet i bågen på min 661 evo och det blev väldigt mkt bättre att andas.

Att bågen hämmar andningen märks ju bara när man kör riktigt hårt, typ endurotävling.

Bra hellas-hjälm, FF.
Vernersson skrev:
> Förlåt en okunnig nu men om käkbågen inte
> ligger an mot ansiktet hur kan den då hindra
> andningen?
> Eller menas det att utandningsluften immar igen
> glajjor eller??
>
> Fattar inte så jag tar gärna emot en förklaring
> på detta.

När du åker nedför får du ett stort luftflöde mot munnen med "vanlig" hjälm. Med käkbåge får du inte lika stort luftflöde mot dig. Det man skulle kunna göra är att ta ut stoppning i käkdelen men om hjälmen börjar att röra sig mera på huvudet till följd av det är det ju fel sak att göra.

Jag ville ju ha en Urge-hjälm men största storleken var för liten! argh

Bra hellas-hjälm, FF.
Jag är inte så övertygad om att det är säkrare att försöka trampa runt med en fullface i skogen. Dom är rätt tunga och nacken bli nog rätt trött av att bära den extra vikten.

Bra hellas-hjälm, FF.
...vikten är inga problem, hur tror ni vi som spakar geggmopeder gör? ;)

Jag är lite fundersam över att åka bland stock och sten med öppen hjälm, just då jag skrotat en och annan crosshjälm..

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förlåt en okunnig nu men om käkbågen inte
> > ligger an mot ansiktet hur kan den då hindra
> > andningen?
> > Eller menas det att utandningsluften immar igen
> > glajjor eller??
> >
> > Fattar inte så jag tar gärna emot en
> förklaring
> > på detta.
>
> När du åker nedför får du ett stort luftflöde
> mot munnen med "vanlig" hjälm. Med käkbåge får
> du inte lika stort luftflöde mot dig. Det man
> skulle kunna göra är att ta ut stoppning i
> käkdelen men om hjälmen börjar att röra sig
> mera på huvudet till följd av det är det ju fel
> sak att göra.
>

Okej.
Jag tolkar detta alltså som mestadels placebo.
Baserat på följande, jag hoppade fallskärm tidigare. Först med en öppen hjälm och senare med en helkruka där käkbågens stoppning låg väldigt tight mot mun/hakpartet utan att på något vis hindra andningen. Inte ens i vindtunnel där man jobbade oerhört intensivt och mkt väl kunde få upp hög andningsfrekvens var en tight FF ngt som helst hinder för andningen.

Bra hellas-hjälm, FF.
Vernersson skrev:
>
>
>
> Okej.
> Jag tolkar detta alltså som mestadels placebo.

Ett tips annars är att prova själv och se. Att andas in sin egen beggade utandningsluft blir fort gammalt tycker jag och uppenbarligen många andra, eftersom ventilerat käkskydd är en major selling point på FF-krukor för cykling.

Bra hellas-hjälm, FF.
Vernersson skrev:
> tomcaten skrev:
> -----
> > Vernersson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Förlåt en okunnig nu men om käkbågen inte
> > > ligger an mot ansiktet hur kan den då hindra
> > > andningen?
> > > Eller menas det att utandningsluften immar
> igen
> > > glajjor eller??
> > >
> > > Fattar inte så jag tar gärna emot en
> > förklaring
> > > på detta.
> >
> > När du åker nedför får du ett stort
> luftflöde
> > mot munnen med "vanlig" hjälm. Med käkbåge
> får
> > du inte lika stort luftflöde mot dig. Det man
> > skulle kunna göra är att ta ut stoppning i
> > käkdelen men om hjälmen börjar att röra sig
> > mera på huvudet till följd av det är det ju
> fel
> > sak att göra.
> >
>
>
>
> Okej.
> Jag tolkar detta alltså som mestadels placebo.
> Baserat på följande, jag hoppade fallskärm
> tidigare. Först med en öppen hjälm och senare
> med en helkruka där käkbågens stoppning låg
> väldigt tight mot mun/hakpartet utan att på
> något vis hindra andningen. Inte ens i vindtunnel
> där man jobbade oerhört intensivt och mkt väl
> kunde få upp hög andningsfrekvens var en tight
> FF ngt som helst hinder för andningen.

Testa att åk längd med en FF och med en öppen då? ;) Eller åk alpinskidor och bli tvungen att hajka en del så märker du skillnaden på en gång..

Bra hellas-hjälm, FF.
Såja såja, inte vara arga nu.
Jag påstår inte att det är bekvämt, bara att det inte hindrardet faktiska luftflödet =)

Sedan är det nog mestadels en smaksak ;)

[Edit to add]
Jo jag har testat att cykla med en FF-kruka och i ärlighetens namn så fick inte JAG ngn upplevelse av att min andning hindrades på ngt vis. Nu kan det iofs vara som så att jag var fullt upptagen av att undvika att slå ihjäl mig att jag inte hade simultanförmåga kvar att ägna tankar på ev luftflöde ;)

Senast ändrad:
Bra hellas-hjälm, FF.
I fallskärmshoppningen är det nog lite olikt detta eftersom det är så mycket luft som kommer emot en väldigt fort. I enduro-cykling är det mindre och långsammare luft som kommer emot en.
Sen så har vi ju utandningsluften som försvinner mkt fortare under ett fallskärmshopp/vindtunnel jämfört med enduro-cykling som "ligger" kvar närmre hakskyddet längre och hindrar ingående luft.

Inte vetenskaplig fakta men skulle kunna vara så...

@husabuse. jag förstår att du har sabbat en crosshjälm i skogen om det är enduro som du kör vilket jag tror. Det är mera kraft som går i backen(en själv) eftersom blir man avslängd ifrån en motorcykel, är farten oftast högre än av cykel.

Jag tror att en met-parachute vore bra att ha men jag verkar vara själv med den uppfattning här i tråden iallafall.

Bilagor

• canvas.png
    canvas.png
    74.9 KB · Besök: 97
Bra hellas-hjälm, FF.
Jag kör omväxlande vanlig hjälm och full-face i Hellas beroende på väder och underlagsskick. Tycker varken den extra vikten, eller att det blir lite svårare att andas, är det minsta störande.

Skillnad på på hjälm och hjälm också. Jag föredrar min Giro Remedy CF starkt framför min IXS Phobos då Giron är smidigare och har bra ventilation vid öronen vilket gör att man hör lika bra som med en vanlig hjälm. Inte alls samma känsla av instängdhet i Giron.

Bra hellas-hjälm, FF.
Eveningstar skrev:
> Jag kör omväxlande vanlig hjälm och full-face i
> Hellas beroende på väder och underlagsskick.
> Tycker varken den extra vikten, eller att det blir
> lite svårare att andas, är det minsta
> störande.
>
> Skillnad på på hjälm och hjälm också. Jag
> föredrar min Giro Remedy CF starkt framför min
> IXS Phobos då Giron är smidigare och har bra
> ventilation vid öronen vilket gör att man hör
> lika bra som med en vanlig hjälm. Inte alls samma
> känsla av instängdhet i Giron.

Aha ok, ja har en Remedy jag med och tyckte den är lite stor och skulle mera passa för att åka nedför hammarbybacken medan en parachute är optmial för hellas. Dock lite kostsam men den ser bra ut tycker jag, väl utvecklad och luftintag ser ut att inte vara några som helst prob.

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:

>
> @husabuse. jag förstår att du har sabbat en
> crosshjälm i skogen om det är enduro som du kör
> vilket jag tror. Det är mera kraft som går i
> backen(en själv) eftersom blir man avslängd
> ifrån en motorcykel, är farten oftast högre än
> av cykel.

Japp, det är (seriös sådan, på banor, innan någon hetsar upp sig) enduro jag pysslat med tidigare, men hastigheterna diffar inte extremt, en utförslöpa når göra-ont-hastigheter fort även på vanlig stig.

Det är just det jag grunnar lite på, samtidigt är det befriande att inte ha 15 kg skyddsutrustning på sig med för att få komma ut i skogen och svettas lite.

Kalkylerat risktagande...och "det händer aldrig mig"...brukar funka ett tag iaf. ;)

/J

Bra hellas-hjälm, FF.
Finns det inte lite lättare hjälmar med en sån där rör-båge framför munnen som en del utförsskidhjälmar har? Den kan ju sitta rätt nära utan att störa, samtidigt som man skyddar plytet vid fall.

Säkert skitfult, men det borde kunna var praktiskt, lätt och en bra kompromiss mellan fullface och öppen hjälm:-)

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:
> Jag tror att en met-parachute vore bra att ha men
> jag verkar vara själv med den uppfattning här i
> tråden iallafall.

Jag tror också på MET Parachute. Har beställt en som jag tänker använda till vanlig stigcykling samt Enduro-tävlingar. Verkar riktigt bra, med ventilation i klass med öppna hjälmar.

Bra hellas-hjälm, FF.
Ja. Bra för hellas, bättre än en halvkruka på huvudet men åker jag nedför bajenbacken åkter en riktig dh-hjälm på.

Parachuten ser ut som en lite lättare Urge-hjälm. 0,7 kg på huvudet gör en inte särskilt övertygad om att den här hjälmen skyddar vid alla vurpor som jag kan tänkas göra i Hellas.

Men ny teknologi brukar förbättra vikt mot kraft-förhållandet än äldre teknologi.

Återstår bara att testa-vurpa den=)

Bra hellas-hjälm, FF.
En vanlig cykelhjlm skyddar väldigt bra (inte fejset då), det har jag vurpa-testat... men man vet ju aldrig hur man kraschar och otur kan man kanske inte skydda sig ifrån.

Läste en krönika om skydd i WhatMTB för nåt år sen, i korthet menade krönikören att ju mer skydd på man tog sig gjorde att man mentalt ställde in sig på att krascha. Istället tyckte han att det var bättre att dra ner på hetsen. Ta det lugnt där det var sketchy och då ställa in sig på att klara kruxen utan att krascha, det blev inte så mycket tråkigare ansåg han. Ligger kanske något i det...

Självklart ska du skydda dig på det sätt du tror är bäst, det har jag ingen åsikt om. :)

Nu pratar jag vardags-hoja och inte race, där brukar det bli en annan grej.

Bra hellas-hjälm, FF.
Ett enkelt sätt är att bli en riktig fegis. Det funkar för mig, jag vurpar sällan på sketchy ställen eftersom jag kliver av innan jag kan tänkas vurpa. Man blir inte snabb och man blir inte cool. Men man slår sig inte så mkt.

Bra hellas-hjälm, FF.
Schreddan skrev:
> En vanlig cykelhjlm skyddar väldigt bra (inte
> fejset då), det har jag vurpa-testat... men man
> vet ju aldrig hur man kraschar och otur kan man
> kanske inte skydda sig ifrån.
>
> Läste en krönika om skydd i WhatMTB för nåt
> år sen, i korthet menade krönikören att ju mer
> skydd på man tog sig gjorde att man mentalt
> ställde in sig på att krascha. Istället tyckte
> han att det var bättre att dra ner på hetsen. Ta
> det lugnt där det var sketchy och då ställa in
> sig på att klara kruxen utan att krascha, det
> blev inte så mycket tråkigare ansåg han. Ligger
> kanske något i det...
>
> Självklart ska du skydda dig på det sätt du
> tror är bäst, det har jag ingen åsikt om. :)
>
> Nu pratar jag vardags-hoja och inte race, där
> brukar det bli en annan grej.

Det där är bara någons flummiga åsikt.

Jag tycker att det låter heldumt jag. Då behöver man alltså vara mera medveten om svårare partier för ramlar man där så går det inte bra alls eftersom man inte är tillräckligt skyddad.

När jag åker i hellas så har jag oftast armbågsskydd på mig och ibland ser jag vissa på SBR köra utan knäskydd! WTF! Försöker man aktivt satsa på att skaffa knäproteser i det fallet?

Hellre lite mera rustad än nödvändigt, går det åt pipsvängen så klarar du dig bättre än annars.

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:
> Det där är bara någons flummiga åsikt.
>
> Jag tycker att det låter heldumt jag. Då
> behöver man alltså vara mera medveten om
> svårare partier för ramlar man där så går det
> inte bra alls eftersom man inte är tillräckligt
> skyddad.
>
> När jag åker i hellas så har jag oftast
> armbågsskydd på mig och ibland ser jag vissa på
> SBR köra utan knäskydd! WTF! Försöker man
> aktivt satsa på att skaffa knäproteser i det
> fallet?
>
> Hellre lite mera rustad än nödvändigt, går det
> åt pipsvängen så klarar du dig bättre än
> annars.

Flum eller ej, du gör som du vill. Men jag kan tycka att inställningen har viss inverkan.
:)

Edit: Tillägg

Senast ändrad:
Bra hellas-hjälm, FF.
Luthman Photography skrev:
> Ett enkelt sätt är att bli en riktig fegis. Det
> funkar för mig, jag vurpar sällan på sketchy
> ställen eftersom jag kliver av innan jag kan
> tänkas vurpa. Man blir inte snabb och man blir
> inte cool. Men man slår sig inte så mkt.

Samma här. Vurpar jag så är det fullständigt oväntat och på enkla ställen där jag bara råkat halka på nån rot i låg fart. Fast sen är jag inte så intresserad av hög fart heller, utan målet är snarare att ständigt slipa på tekniken så att man klarar knepigare partier med mindre ansträngning (eller rädsla för den delen).

Fast jag har all förståelse för att ni som gillar att köra fort är måna om vettiga skydd. Själv känner jag mig för gammal för att ta risker, men har rätt kul ändå;-)

geir skrev:
> Bell Super 2R
>
> http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2014/08/2
> 7/1409160102971-11l731yfdmznm-700-80.jpg

Det var nåt sånt där jag syftade på i mitt förra inlägg, fast den där grävskopan kunde väl vara ett tunt aluminiumrör istället, lite närmare plytet?

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > En vanlig cykelhjlm skyddar väldigt bra (inte
> > fejset då), det har jag vurpa-testat... men
> man
> > vet ju aldrig hur man kraschar och otur kan man
> > kanske inte skydda sig ifrån.
> >
> > Läste en krönika om skydd i WhatMTB för nåt
> > år sen, i korthet menade krönikören att ju
> mer
> > skydd på man tog sig gjorde att man mentalt
> > ställde in sig på att krascha. Istället
> tyckte
> > han att det var bättre att dra ner på hetsen.
> Ta
> > det lugnt där det var sketchy och då ställa
> in
> > sig på att klara kruxen utan att krascha, det
> > blev inte så mycket tråkigare ansåg han.
> Ligger
> > kanske något i det...
> >
> > Självklart ska du skydda dig på det sätt du
> > tror är bäst, det har jag ingen åsikt om. :)
> >
> > Nu pratar jag vardags-hoja och inte race, där
> > brukar det bli en annan grej.
>
>
>
> skyddad.
>
> fallet?
>
> annars.

Inte för att vara en anuskaka. Men det är ju ungefär som att det är din flummiga åsikt att det är vettigt att ha fullfacehjälm i hellas .

Tankeverksamheten och inställningen är en väldigt viktig del i alls form av sport man utövar på gränsen av sin förmåga.

Bra hellas-hjälm, FF.
Finns många fina cykelhjälmar. Men vad vi har kommit fram till så gäller det att hitta en balans mellan pris, skydd och design.

Alla vill ha en snygg hjälm, men den ska även skydda. Dock får den inte kosta för mycket. Risken då är att man är snål och inte byter ut den efter en vurpa vilket kan resultera i ett dåligt skydd. POC i all ära, men >3000kr så tror jag många ändå drar sig för att i en handvändning bara byta ut hjälmen efter en smäll. 1000-1500:- tror jag är lagom om man hittar en hjälm som sitter bra och är snygg.

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:
>
>
> skyddad.
>
> fallet?
>
> annars.

Tittar man på typ motorcross och dyl på hög nivå, så är det väll bara ett fåtal som använder skydd, typ nackkrage bröst och axelskydd, då dom inbillar sig att dom blir sämre med sådant på.

Om man kollar highlightsen från Pietermaritzburg, så snackar dom ju endel om skydd och folks inställning till det.
Varför vissa väljer att åka med nackkrage och vissa inte.
Det är visserligen lite skillnad ifrån hellas men ändå en intressant input.

Mitt inlägg saknar substans och poäng.
Nör jag började åka enduro (med motor) så hade ja skydd så in i helvete, men ju mer jag åkte så åkte skydden av, mest för att det blev alldeles för varmt, sen att det blir för bökigt att ha på sig, crashar gör man ju oavsett, men jag upplevde det som att körningen blev mer sansad och mindre chansartad ju mindre man hade på sig.

Men jag är nog mer benägen att hålla med om att om man pälsar på sig så gör man sig nog beredd på att crasha.

Senast ändrad:
Bra hellas-hjälm, FF.
Jag köpte FF efter att en kompis gjort en OTB i typ 10km/h och spräckte läpp och tre tänder.
Jag är INTE någon fartfantom men jag tycker trasiga tänder verkar okul.

Bra hellas-hjälm, FF.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att ni säger till en person som gjort en vuxen avvägning att han vill ha mer skydd att detta är en dålig idé.

Bra hellas-hjälm, FF.
Tack westmannen och jag kommer att bära min MET-parachute med stolthet i Hellas när jag får den.

Något annat anmärkningsvärt var när jag var på starten till kvalrejset i mega-avalanche för några år sedan. Före mig åkte MTB-cut gänget, Joe Barnes m.fl ned men några av de hade lämnat knäskydden hemma.

De hade ju så häftiga TLD-hjälmar för 3000+ men man kunde alltså inte lägga 1/6 av hjälmens nypris på att skydda sina knän. De var säkert snabbare än mig nedför men jag var klokare iallafall.

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:
> Tack westmannen och jag kommer att bära min
> MET-parachute med stolthet i Hellas när jag får
> den.
>
> Något annat anmärkningsvärt var när jag var
> på starten till kvalrejset i mega-avalanche för
> några år sedan. Före mig åkte MTB-cut gänget,
> Joe Barnes m.fl ned men några av de hade lämnat
> knäskydden hemma.
>
> De hade ju så häftiga TLD-hjälmar för 3000+
> men man kunde alltså inte lägga 1/6 av hjälmens
> nypris på att skydda sina knän. De var säkert
> snabbare än mig nedför men jag var klokare
> iallafall.

Har en god vän som gjorde illa ansiktet svårt i en skidolycka. Han köpte en FF. Och många av hans vänner köpte det oxå. Men de insåg ganska snart att det var overkill att köra med FF i pisten (som alla brukar till att ta sig till och från Offpisten och oftast kör man där oxå.. Så de gick tillbaka i vanlig hjälm)

Bra hellas-hjälm, FF.
Westman skrev:
> Jag tycker det är anmärkningsvärt att ni säger
> till en person som gjort en vuxen avvägning att
> han vill ha mer skydd att detta är en dålig
> idé.

+1

Bra hellas-hjälm, FF.
Nu blev man ju sugen på den där Bell Super med hakskydd!

Riktigt snygg!

Hur länge håller en hjälm? Jag har en Giro MadMax liggandes i garaget som jag annvänt en till två ggr.
det är väl typ den första cykelspecifierade ff från giro som kom!

Sign. Feg gubbe som tänker på att skydda sig så att han kan komma till jobbet dagen efter tisdagsriden!

Bra hellas-hjälm, FF.
tomcaten skrev:
> Tack westmannen och jag kommer att bära min
> MET-parachute med stolthet i Hellas när jag får
> den.
>
> Något annat anmärkningsvärt var när jag var
> på starten till kvalrejset i mega-avalanche för
> några år sedan. Före mig åkte MTB-cut gänget,
> Joe Barnes m.fl ned men några av de hade lämnat
> knäskydden hemma.
>
> De hade ju så häftiga TLD-hjälmar för 3000+
> men man kunde alltså inte lägga 1/6 av hjälmens
> nypris på att skydda sina knän. De var säkert
> snabbare än mig nedför men jag var klokare
> iallafall.

En inte helt vild gissning är att de pojkarna inte betalade för vare sig sin hjälm eller knäskydd. Antagligen bedömde de att de inte "behövde" knäskydd, men det var gissningsvis hjälmtvång?

Tillbaka
Topp