Bra höst-stig (sthlm)?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Bra höst-stig (sthlm)?
Ser ut att bli lite varmare på söndag. Har ni ngn rekommendation på höst-stig kring sthlm (helst inte mer än 30 min från innerstan)?

Med höst-stig menar jag stig som blir mindre snorhal och inte allt för sönderkörd...

Den får gärna lämpa sig hyffsat väl för nybörjare också som helst undviker gaps, drops över halvmetern samt drops där man måste väja för ett träd medan man landar. Kan säkert nämna fler saker med potential att ta kål på mig men ni fattar nog :)

Bra höst-stig (sthlm)?
Hacksta, lite långt kanske, är ju byggd och den tycker jag var helt ok för nån vecka sen. Men även Bogesund och Fiskartorpet är rätt så flowigt.

Bra höst-stig (sthlm)?
thomalin sa:
Hacksta, lite långt kanske, är ju byggd och den tycker jag var helt ok för nån vecka sen. Men även Bogesund och Fiskartorpet är rätt så flowigt.
Tack för tipsen! Ska komma ihåg dem för när jag har barnvakt lite längre tid.
Fiskartorpet har jag provat och flowtracken borde ju hålla hyggligt skick. Mtb-leden är nog inte allt för farlig den heller. Tack!

Bra höst-stig (sthlm)?
Ekerö (30 min) med bil har många stigar på grusåsar så det blir sällan lerigt. Lovö är närmare stan men nej känsligt för vatten.

Bra höst-stig (sthlm)?
Med bra däck och lågt tryck blir det bra grepp ändå. Uppe på berg brukar det vara olerigt. Nackas flatberg är väl mitt tips, tex Sicklaskiftet eller Källtorpsberget.

Bra höst-stig (sthlm)?
Fjärdebrunn sa:
Med bra däck och lågt tryck blir det bra grepp ändå. Uppe på berg brukar det vara olerigt. Nackas flatberg är väl mitt tips, tex Sicklaskiftet eller Källtorpsberget.
Riskerar dock att vara halt? Fast mossan lär ju vara väck om den cyklas frekvent. Kan du rekommendera ngn särskild led? Gula leden runt sjön har jag gått men den tror jag inte att jag tar mig fram på än. Mkt rötter också...
Finns det ngn bättre/enklare led?

Tack för tips!

Bra höst-stig (sthlm)?
Början på roslagsleden, ulvsjöslingan (stenig, rotig och stora pölar men inte kladdlera), gröna vandringsleden mot Erstavik och sånt som ligger lite högre och har mer sten.

Mtb slingan på norra lidingö vid Elfvik är rätt ok i blött också. Den från Stockby är lite kladdigare.

Har dålig koll på rinkebyskogen så här års.

Bra höst-stig (sthlm)?
#1725 sa:
gavin_gadget sa:
Vart på Ekerö ska man bege sig då? Trailforks-länk?

Ekerön on Trailforks
http://www.trailforks.com/region/ekeron-30795
Gröna leden Träkvista mot Skytteholm är nog enklast att hitta
Tack. Jag var helt inne på att det var området vid jungfrusund men tror jag går på ditt tips. Ser ut att finnas en hel del där också.

Tycker Lovön har varit ganska torr när vi har gått där. Bitvis lerigt men jag känner till området för dåligt för att veta vad som är kul att cykla på. Får ju gärna finnas lite utmaningar :)

Bra höst-stig (sthlm)?
Fjärdebrunn sa:
Var ute efter spöregnet igår, riktigt cykelbart. Hade 2.6" grova däck med lågt tryck som hade tillräckligt grepp.

Bra höst-stig (sthlm)?
gavin_gadget sa:
Fjärdebrunn sa:
Riskerar dock att vara halt? Fast mossan lär ju vara väck om den cyklas frekvent. Kan du rekommendera ngn särskild led? Gula leden runt sjön har jag gått men den tror jag inte att jag tar mig fram på än. Mkt rötter också...

Tack för tips!

Sicklskiftet är bara att snurra runt på. Fullt av kul stigar. Uppe vid masterna funkar också allt. Kolla på Trailforks och stick ut.

Bra höst-stig (sthlm)?
gavin_gadget sa:
Jonas_L sa:
Rinkebyskogen ligger i Danderyd - Täby - Sollentuna, söder om Rösjön. Kolla Trailforks!
Tack! Märkligt namn... Sökfunktionen i trailforks var ju riktigt behjälplig. Ngn särskild stig som kan rekommenderas?

Körde där första gången igår. Inte speciellt halt eller blött/geggigt. Hade dock lite svårt att hitta, men fann tillslut grön/vita som är en kul teknisk stig, dock lite pushbike i branta partier uppför. Var bitvis inne på en handmålad röd slinga, men cyklade bort mig... ska dit en sväng till idag och återuppta de stigar jag ”tappade”...

Bra höst-stig (sthlm)?
Var och körde några varv i Hacksta idag. Riktigt bra, blev inte skitigare än att jag kunde snabbspola av cykel 30sek med trädgårdsslangen. Angränsande stigar var dock rejält leriga. Svårt att cykla då utan att förstöra stigen.

Bra höst-stig (sthlm)?
Jonas_L sa:
gavin_gadget sa:
Jonas_L sa:
Rinkebyskogen ligger i Danderyd - Täby - Sollentuna, söder om Rösjön. Kolla Trailforks!
Tack! Märkligt namn... Sökfunktionen i trailforks var ju riktigt behjälplig. Ngn särskild stig som kan rekommenderas?

Röda och Gula, men jag har inte koll på status.

Här hamnade jag. Inte särskilt geggigt och inte farligt halt förutom där det syntes uppenbart. Hade lite svårt att hitta ett bra flyt dock - trögtrampat och mkt mellanstora stenar i vissa partier. Men härligt att komma ut och jag hittade några fina delar. Siktade på måsen, kick'n a flow, återhämtningen och fälgmassagen. Hamnade lite vilse ibland så fick kolla telefonen med jämna mellanrum för att se att jag var på rätt stig. Det finns många stigar i skogen... Tack för tipset! Kul att se ngt nytt.

Bilagor

• 20191117_211110.jpg
    20191117_211110.jpg
    55.8 KB · Besök: 228
Senast ändrad:
Bra höst-stig (sthlm)?
Fjärdebrunn sa:
gavin_gadget sa:
Fjärdebrunn sa:

Tack för tips!

Sicklskiftet är bara att snurra runt på. Fullt av kul stigar. Uppe vid masterna funkar också allt. Kolla på Trailforks och stick ut.
Masterna, är det där det står Teracom på kartan?

Bra höst-stig (sthlm)?
gavin_gadget sa:
Här hamnade jag. Inte särskilt geggigt och inte farligt halt förutom där det syntes uppenbart. Hade lite svårt att hitta ett bra flyt dock - trögtrampat och mkt mellanstora stenar i vissa partier. Men härligt att komma ut och jag hittade några fina delar. Siktade på måsen, kick'n a flow, återhämtningen och fälgmassagen. Hamnade lite vilse ibland så fick kolla telefonen med jämna mellanrum för att se att jag var på rätt stig. Det finns många stigar i skogen... Tack för tipset! Kul att se ngt nytt.
Det ser ut som om du kört rött spår av din bild att döma. Skulle rekommendera även det gula. Bäst är det om du kan få någon att guida dig.

Bra höst-stig (sthlm)?
Doctor C sa:
gavin_gadget sa:
Det ser ut som om du kört rött spår av din bild att döma. Skulle rekommendera även det gula. Bäst är det om du kan få någon att guida dig.[/

Körde några varv i röda idag, kul slinga. Försökte också mig på gula men blev helt lost efter en utförslöpa, var är rätt väg? Nedan bild visar sista markeringen precis i början på utförslöpan, sen hittar jag inget mer i den riktningen... ska jag fortsätta uppför nästa backe?

6016BEE1-8FA6-4BDF-8742-8F8462849F78.jpeg

Senast ändrad:
Bra höst-stig (sthlm)?
thomalin sa:
Så här kom jag från röda, vek av på en stig som var märkt gul, sen vid backen var jag lost ;)
Gula och röda korsar inte varandra utan sitter ihop med en länk. Norra slingan är röd, södra är gul:

65FFA02F-2DBA-4B26-8ACB-BD9B134CACE7.jpeg

Den markeringen du såg var antingen fel eller orange. Det finns en orange slinga som går där du cyklade.

Bra höst-stig (sthlm)?
thomalin sa:
Så här kom jag från röda, vek av på en stig som var märkt gul, sen vid backen var jag lost ;)
Den gula markeringen på kartan tror jag är grönvit baklänges. Grönvit går ner i en u-sväng medurs där returen är ganska knivig uppför. Tror att det är den bit du markerat gult på kartan. Har bara kört den några få ggr pga den är så jobbig uppför. I mitt tycke den tuffaste sträckan på grönvit.

Bra höst-stig (sthlm)?
ejma sa:
thomalin sa:
Den gula markeringen på kartan tror jag är grönvit baklänges. Grönvit går ner i en u-sväng medurs där returen är ganska knivig uppför. Tror att det är den bit du markerat gult på kartan. Har bara kört den några få ggr pga den är så jobbig uppför. I mitt tycke den tuffaste sträckan på grönvit.

Stämmer, körde grönvita häromdagen och den går ju uppför där, klarade en bit upp men sen blev det att gå. Klart roligare åt andra hållet ?

Tillbaka
Topp