Bra impregnering?

Matthias87

Aktiv medlem
Bra impregnering?
Hallå där!

Skall till norra Vietnam och köra enduro i tre veckor i december, och där kan det vara både kallt och regnigt som bara den. Tänkte jag skulle slippa köpa nya crossbrallor och tänkte därför impregnera dom jag har.

Är det någon som har koll på bra impregneringsmedel som håller väldigt tätt mot vatten, men som ändå andas hyfsat?

/Matthias

Bra impregnering?
Finns säkert någon som kan lägga upp en länk som förklarar hur det fungerar med impregnering, men för att göra en lång förklaring kort: Du har inte förstått hur det fungerar med dessa spray/"sköljmedel"

Det finns inget medel i sig som håller väldigt tätt mot vatten.
Om byxorna du har ej är vattentäta eller vattenresistenta från början kommer den enda effekten bli att det bildas en "pärlande" beläggning på ytan. Du kommer klara kortare duggregn exempelvis.

Vad är det för material i byxorna du har?
Kolla Grangers samt Nikwax

Bra impregnering?
Jag har testat wash-in från bl.a. tex Imprenex. Det blir inte vattentätt men det får en lite halkig yta och pärlar av.

Sen har jag impregnerat tyget på min Croozer cykelvagn med en spray som luktade typ jättestarkt. Kanske gör det att googla fram märket i nån gammal tråd. Den blev helt vattentät. Sömmarna läckte dock.

Bra impregnering?
emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker Fjällrävens vax är bra, men jag är inte
> så modern utan tycker en oljerock är ett prima
> regnplagg :-)

Deras vax är tydligen gjort av guld om man kollar på priset. ITAB har eget för 49 eller 59 kr. Funkar lika bra.

Tillbaka
Topp