Bra instegs MTB?

Bra instegs MTB?
Risken med för billig cykel är att det inte blir kul att cykla och så dör det ut, nu förutsätter jag att du vill ut i skogen förstås.

Kanske hyra cykel för att få prova på?

Senast ändrad:
Bra instegs MTB?
Om du kan få tag på en lågmilad begagnad årsmodell 2012-2014 så får du bra mycket mer för pengarna. Skulle mtb inte visa sig vara så kul så har dessutom värsta prisfallet redan skett för den begagnade cykeln och du kan förmodligen sälja vidare med mindre förlust än för en nyköpt lågpriscykel.

Det ringer varningsklockor för en där S-core modellen, ramgeo och längden på styrstam påminner om hur de såg ut på den gamla goda tiden (omkring sekelskiftet ;)).

Välj hellre White eller en modell från de stora märkena - Giant, Merida, Scott eller Specialized.

Med en fräsh begagnad Canyon och Radon så stiger ju kvalitetsnivån på komponenterna ytterligare ett steg jfrt med de märken som köpes i butik.

Oavsett val så bör du inspektera ramen noga innan köp - massproducerade, billiga och lätta aluminiumramar har en tendens att spricka.

Bra instegs MTB?
Geekstremist skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ringer varningsklockor för en där S-core
> modellen, ramgeo och längden på styrstam
> påminner om hur de såg ut på den gamla goda
> tiden (omkring sekelskiftet ;)).

Nja, jag vet inte jag. Mej påminner den starkt om var och varannan Radon, som Happy så varmt ofta rekommenderar. Kolla http://www.bike-discount.de/en/mtb-hardtail-650b-27.5/brand-radon och jämför. Den är ju begagnad, alltså kan han provcykla den. Känns den bra så är den bra. I allt annat håller jag med dej, bra inlägg!

Bra instegs MTB?
Hmm, har inte hittat någon högupplöst bild på S-core, eller geometritabell, för att kunna syna den lite bättre och ge en rättvisare bedömning. Men ramen verkar lik både Giant Talon och Rocky Mountain Fusion (samma namn en slump?) så de kan ju komma från samma fabrik. Och styrstammar är en billig del att byta om den känns lite lång.

Säljs den begagnat via butiken så förhandla med ett eventuellt byte av styrstam i priset ;)

Förresten det väl inte 8995,- kr som är begagnat priset på S-coren?

Bra instegs MTB?
Hoppsan, såg inte att jag fått svar.

S-Coren som jag hittat begagnad finns på Blocket, http://www.blocket.se/simrishamn/S_core_mtb_62293531.htm?ca=23_10&w=1.

5000 vill säljaren ha.

Jag är medveten om att en begagnad Canyon eller Radon är ett bättre val, även andra "märkes" MTB. Problemet är att det är svårt att hitta i rimlig närhet, så för det mesta får dom skickas, så ett köp blir då en chansning.

Jag vet inte heller hur långt ned i kvalite jag kan gå, innan det blir så dålig att jag blir avskräckt. Blev för ett tag sedan erbjuden en fulldämpad cykel. Det visade sig vara en Logan för 1000 kronor. Jag avstod, insåg att jag skulle få helt fel bild av MTB cykling.

Jag kan hyra och testa på Outdoor N55 i Genarp, men vill kunna testa och bilda mig en uppfattning under en längre tidsperiod, så en begagnad kvalitetscykel, eller kampanjpris är ett bra alternativ för mig.

S-Coren verkar vara ganska okänd. Whiten känns som ett säkrare kort, borde vara lättare att sälja om MTB inte är något för mig, eller om jag vill byta upp mig.

Bra instegs MTB?
Kan du ta dig till XXL utan problem så tycker jag att du ska välja White om den passar. Eventuellt så har du möjlighet att jämföra på plats med Ghost modell men jag vet inte om XXL har samma sortiment oavsett varuhus.

S-core ser iofs mycket bättre ut i dagsljus än på bilden från cykelbutiken, men komponentspecen ligger inte i paritet med Whites, priskillnad som ny inräknad.

Bra instegs MTB?
Du har en rätt bra bild av det hela. Jag avråder dock per automatik från att kolla för mycket ("stirra sej blind") på cyklar och specs över nätet. Det är verkligen speciellt viktigt då du inte har tidigare erfarenhet att prova på och skapa sig en bild av vad man egentligen behöver. Skulle råda dej att åka och provcykla lite vad som helst till en början. Det viktigaste är att vara bekväm med cykeln, är du det med Whiten så är det ju bara att skatta sej lycklig. Men köp inte en cykel bara för att den ser bra ut på pappret, den blir du knappast nöjd med i alla fall. :)

Tillbaka
Topp