Bra isolerande sulor?

Oggler

Aktiv medlem
Bra isolerande sulor?
De enda vinterskorna jag ägt och använt är ett par MW-81. De funkar väl sådär. Jag har labbat mycket med olika sulor och sockar för att få bästa resultat. Igår tog jag det här med skoöverdrag till vetenskaplig nivå. Jag hojade ett pass med ett neoprenöverdrag på högerfoten och utan på vänsterfoten. Jag spände bägge skorna lika. Dvs väldigt löst.

Resultatet blev att jag inte kände någon nämvärd skillnad i höger och vänster fot. Jag började frysa ungefär samtidigt i bägge fötterna. Kanske att jag frös lite mer om tårna i skon utan överdrag. Men skillnaden var liten.

Min analys är alltså att den största värmeförlusten sker via skons sula. Och detta är väl ingen större nyhet.

vad finns det för bra sulor som isolerar maximalt i förhållande till tjockleken? Jag har testat med COOPs filtsulor (filt/alu). Det är ju bättre än tex orginalsulan. Men finns det bättre sulor? Är det stor skillnad på COOPs filtsulor och dyrare märken? Ullsulor?

Kan ingen rekommendera en riktigt bra superisolerande sula som inte är för tjock.

Bra isolerande sulor?
Elsulor med inbyggt batteri bygger på höjden, foten kan känna sig trängd och då fryser man ändå. Mina femton cent men å andra sidan har jag testat just det.

Bra isolerande sulor?
jarna skrev:
-------------------------------------------------------
> ja vill rekomendera
> http://www.ullcentrum.com/list_varugrupp.asp?varug
> rupp=225&t=Sulor
> ja var orolig att dom skulle vara för höga men
> dom funkar bra och gör stor skillnad
>
> tryck på köpknappen

De där sulorna kanske är bra. Men de ser tjocka ut. Hur tjocka är de tro? Det verkar också som att det inte går att klippa dem till rätt storlek. Det blir med andra ord lite svårt att gaffla in rätt storlek vid nätköp.

Bra isolerande sulor?
Oggler skrev:
> Min analys är alltså att den största
> värmeförlusten sker via skons sula. Och detta
> är väl ingen större nyhet.

Eller att den största (blod)värmeförlusten sker i benet, på väg ner till foten. Har du provat andra byxor? Gärna lössittande för att inte bromsa cirkulationen.

Bra isolerande sulor?
bojsänke skrev:
> Oggler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min analys är alltså att den största
> > värmeförlusten sker via skons sula. Och detta
> > är väl ingen större nyhet.
>
> Eller att den största (blod)värmeförlusten sker
> i benet, på väg ner till foten. Har du provat
> andra byxor? Gärna lössittande för att inte
> bromsa cirkulationen.

Japp, jag har provat alla möjliga brallor. Och det är klart att ju varmare man är globalt, desto varmare blir ju fossingarna.

På tal om blodcirkulation så har jag provat gjutna sulor. Det funkade också ganska bra. Jag tror det beror på att de sulorna främjar blodcirkulationen i foten. en bra fotbädd helt enkelt.

Bra isolerande sulor?
Bra isolerande sulor?
Det tipsas en del om elsulor. Men jag är liksom inte beredd att ta det steget ännu. Det är ju ändå så förbaskat mkt kläder, lampor och sladdar och sånt när man ska hoja på vintern. Det tar ju en evighet att komma ut.

Kanske att man skulle testa med dubbla aly/filt-sulor. Eller den där yllesulan en bit upp i tråden, den såg ju bra ut.

Bra isolerande sulor?
Tyvärr är el-sulor det enda som räddar mina fötter vid kyla, som du säger, det är så mycket som ändå ska pysslas med på vintern, det märks inte i mängden. :-)

Bra isolerande sulor?
42Hz skrev:
> Finns det med inbyggt batteri? Låter som något
> som pajar snabbt och inte värmer värst länge.

Tror de heter thermocell.

Bra isolerande sulor?
Jag har funderat en del på det här med hade ett par Shimano skor som var lite mer allround som jag frös i även med ullsulor i och överdrag.. Sen köpte jag ett par S-works som har väldigt bra ventilation plus att fötterna sitter som i ett skruvstäd så testade att köra med dem igår när vi körde ett lugnt skogsspass och tänkte att nu kommer jag att frysa fötterna av mig men nej frös inge mer med dem. Så ska försöka få i en ullsula eller något i dem för håller med det är sulan som är problemet. Tycker verkligen inte om att frysa om fötterna...

Bra isolerande sulor?
Oggler skrev:
> Min analys är alltså att den största
> värmeförlusten sker via skons sula.

Nja.
Det finns flera andra alternativ, ett som jag själv har varit drabbad av är att ha för trånga skor så att cirkulationen minskar.
Större skor som sitter lösare även med flera par strumpor hjälper, åtminstone för mig.

42Hz skrev:
> Finns det med inbyggt batteri? Låter som något
> som pajar snabbt och inte värmer värst länge.

De finns tom med trådlös fjärrkontroll!
http://www.rosebikes.se/artikel/thermo-soles-3d-funk-shoe-heating/aid:632231
Men de kostar en hel del.

Kanske läge att posta den här länken: http://www.rejmo.se
Men effekten i Rejmo-sulorna är alldeles för låg för vintercykling (för de flesta åtminstone).
Men det är enkelt att byta batteriboxen till en med fler batterier,
det har varit uppe här mer eller mindre varje vinter.

För den som är intresserad: SÖK

/Håkan

Bra isolerande sulor?
Fliken skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Finns det med inbyggt batteri? Låter som
> något
> > som pajar snabbt och inte värmer värst
> länge.
>
>
> Tror de heter thermocell.

Nästan, Thermacell om vi ska vara riktigt petiga.

http://jaktochfriluftsbutiken.se/varmeprodukter/thermacell-varmesula-heated-insoles/

Har själv införskaffat ett par istället för mina gamla Hotronic som batterierna var slut på.

Fördelar med Thermacell.
Inga sladdar eller batteripack som sitter utanför skon, man kan lätt skifta dem mellan olika skor.

Nackdelar.
Bygger en del i skon men då främst baktill.
Sämre batteritid men dock tillräckligt för ett cykelpass.
Bara två värmelägen mot de fyra Hotronic har.

Mina erfarenheter är att Hotronic är att föredra om man bara har sulorna i ett par skor typ till vintercykelskorna.
Thermacell är bättre om man vill ha dem till andra aktiviteter också, man kan även ha dem till vardags eller i arbetet om man skall vara utomhus vintertid ett längre tag utan risk att kablarna fastnar någonstans.

Bra isolerande sulor?
Själv skulle jag leta hos en yrkesbutik som säljer arbetskläder. Tro't eller ej, men det finns faktiskt människor som jobbar utomhus även under den kalla årstiden. ;)

Bra isolerande sulor?
plus ett!

Oggler skrev:

> ... så förbaskat mkt kläder, lampor och
> sladdar och sånt när man ska hoja på vintern.
> Det tar ju en evighet att komma ut...

Bra isolerande sulor?
jarna skrev:
> ja vill rekomendera
> http://www.ullcentrum.com/list_varugrupp.asp?varug
> rupp=225&t=Sulor
> ja var orolig att dom skulle vara för höga men
> dom funkar bra och gör stor skillnad
>
> tryck på köpknappen

Vad kör du med för skor?
Jag har största storleken av MW-81 (48) och oroar mig dels för att det inte ska få plats eftersom det redan är lite trångt och dels så funderar jag på vilken storlek som motsvarar Shimano-storlek eftersom de inte verkar vara jätteklippvänliga.

Bra isolerande sulor?
Bengt-re skrev:
> http://www.jula.se/termosula-919042
>
> En föregångare med samma stuk har jag använt
> med framgång tidigare. Tänkte testa denna i mina
> mw-81 nu när det börjat bli lite småkyligt om
> fossingarna.

+1 på dem, hyggligt tunna. De funkar fin-fint för mig tillsammans med ett par bra neoprenöverdrag.

/Patrik

Bra isolerande sulor?
melkersson skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > http://www.jula.se/termosula-919042
> >
> > En föregångare med samma stuk har jag använt
> > med framgång tidigare. Tänkte testa denna i
> mina
> > mw-81 nu när det börjat bli lite småkyligt
> om
> > fossingarna.
>
>
> +1 på dem, hyggligt tunna. De funkar fin-fint
> för mig tillsammans med ett par bra
> neoprenöverdrag.
>
> /Patrik

Jag har kört med dem i några veckor nu och de fungerar riktigt bra, men iofs så är jag inte jättefrusen av mig heller, men de ör klart varmare än orginal iaf.

Tillbaka
Topp