Bra kamera för ryggfickan

HenkeN

Aktiv medlem
Hej

Söker en bra, smidig kompaktkamera för de där riktigt härliga cykelbilderna. Skarpt och ljusstarkt objektiv ett krav och får gärna filma i HD.

Nån som kan rekommendera något?

Senast ändrad:
Olympus XZ2, Sony rx-100 och Panasonic DMC-LX7 är ljusstarka i alla fall och rätt ok sensorer. Slit och släng vete sjutton... och de är inte direkt små.

Jag har den Panasonic LX7 som nämns ovan och är väldigt nöjd MEN dock som "vanlig" kamera. För cykelturen är den alldeles för stor och ömtålig.

Jag skulle satsat på en platt rackare utan "utflygande" objektiv med stötskydd och vattentäthet. Har för mig att Panasonic och Nikon har bra såna varianter.

Jag har kört med en Olympus Tough 6010 några år nu och är mycket nöjd med bilder och stryktålighet. Den har tappats i 40 km/h från ryggfickan utan annat än kosmetiska skador och fått sin beskärda del av svett, damm och fukt utan att klaga. Vet inte om den säljs längre men något liknande är nog bra.

Jag köpte en Fuji XQ1 rätt nyligen som cykelkamera. Mina krav var att den ska vara rätt smidig, prestera bra bildmässigt, ha hyfsat ljusstark optik och raw-format. Den är inte vädertätad, men å andra sidan har jag ännu inte sett någon vädertätad kompakt som jag tycker är bra nog. Jag har kamera och mobil i en lite tjockare plastpåse i ryggfickan.

http://www.ljudochbild.se/test/fujifilm-xq1

+1 på Nokia Lumia 1020 ,så jäkla nöjd med min den tar fantastiska bilder som även lätt redigeras i mobilen efteråt.

Mikael

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Lumia 1020 el 930

Tjabba skrev:
> +1 på Nokia Lumia 1020 ,så jäkla nöjd med min
> den tar fantastiska bilder som även lätt
> redigeras i mobilen efteråt.
>
> Mikael
>
>
>
>
>
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lumia 1020 el 930

...och har RAW - rakt in i Lightroom.

Källis skrev:
> Canon S120 ständigt trogen i ryggfickan.
> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS120
>
> //Källis

Jag kan behöva lite hjälp här.

Förutsättning: Jag har sedan länge en Canon EOS400D med tillbehör som jag gillar och kan bra.
När jag inte vill släpa med den utan ha något fickvänligt, har jag haft med en Ixus80, men som jag nästan alltid upplevt väldigt begränsad i kontroll och därför vill byta ut.
Jag har googlat runt och försökt att jämföra S120 med PowerShot G16.

Är formatet på den mycket "klumpigare", eller känns den mer greppig?
Är de (få?) extra funktionerna värda 300:- mer?

Måste jag verkligen bege mig till en verklig butik för att jämföra?
Kan inte någon vänlig själ bara bestämma åt mig (men med bra argument förstås)?

Jag har haft flera Powershot modeller och de är verkligen riktigt bra. Fullt manuell styrning etc.
Men särskilt lämpliga att ha med i ruggfickan är de inte. Det är inte på något sätt praktiskt med ett oskyddat objektiv som åker ut och in. Sen är de ju långtifrån en riktig systemkamera i hastighet etc heller.
Jag skulle hellre köpt en allväderskamera att ha i ryggfickan och sen släpat med den riktiga kameran när man ska fota på riktigt.

kave skrev:
> Jag har haft flera Powershot modeller och de är
> verkligen riktigt bra. Fullt manuell styrning
> etc.
> Men särskilt lämpliga att ha med i ruggfickan
> är de inte. Det är inte på något sätt
> praktiskt med ett oskyddat objektiv som åker ut
> och in. Sen är de ju långtifrån en riktig
> systemkamera i hastighet etc heller.
> Jag skulle hellre köpt en allväderskamera att ha
> i ryggfickan och sen släpat med den riktiga
> kameran när man ska fota på riktigt.

Min Ixus har fungerat bra i det avseendet i en liten skyddande väska i ryggfickan (där jag också förvarar en plastpåse ifall jag skulle bli överraskad av något värre än en skur).
Jag är solskenscyklist på huvudsakligen landsväg numera och har inte kameran med på eventuella lopp utan det är för mys- och upplevelsecykling i både när och fjärran.
Så åter till frågan, jämförelsen mellan S120 och G16.

Bor i Shanghai sen 2 år, reser mycket och fotar hel en del i vardagen här. Har en Canon S100, tidigare version av S120, och den får vara med så gott som överallt. Efter drygt 2 års intensivt fotande och medföljande på diverse äventyr, utan att jag är särskilt rädd om den, fick den ett för 3 veckor sen objektivfel som är typiskt på den typen av kameror, enligt många internet-vittnen. Men det löste sig med en reparation för ca 200 kr.

Bra bildkvalitet, trots jag är så slö att jag mest fotar på Auto-läget. Helt annorlunda mot tidigare Canon Ixusar (40 och 80), som ofta behöver blixt. S100/120 klarar mycket mörker! Fantastiskt skönt. Jag väljer att ha en överalltkamera som jag kan ta mycket bilder med på ett enkelt sätt, än att satsa på bildkvalitet med en systemkamera att släpa på. Smaksak förstås.

Kör oftast med ett enkelt neoprenfodral, helt öppet i ena änden, men vadderar mot slag och stötar på ett bra sätt. Behöver sällan något mer, om det inte är hällregn. Typ detta, från Crumpler:
http://www.crumpler.com/au/sleeve-pouches/fug-6

Hade jag köpt idag hade jag jämfört mellan Canon S120 och Sony Cybershot DSC-RX100.

DeLiQ skrev:
> Källis skrev:
> -----
> > Canon S120 ständigt trogen i ryggfickan.
> > http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS120
> >
> > //Källis
>
>
> Jag kan behöva lite hjälp här.
>
> Förutsättning: Jag har sedan länge en Canon
> EOS400D med tillbehör som jag gillar och kan
> bra.
> När jag inte vill släpa med den utan ha något
> fickvänligt, har jag haft med en Ixus80, men som
> jag nästan alltid upplevt väldigt begränsad i
> kontroll och därför vill byta ut.
> Jag har googlat runt och försökt att jämföra
> S120 med PowerShot G16.
>
> Är formatet på den mycket "klumpigare", eller
> känns den mer greppig?
> Är de (få?) extra funktionerna värda 300:-
> mer?
>

Canon 120 är betydligt smidigare i sitt format än G16, 140 gram lättare och ett objektiv med mer vidvinkel(24mm mot G16 28mm). Canon S120 har också en skärm med touch-funktion som gör det lätt att t.ex. ändra fokuspunkt med ett tryck på skärmen där du vill fokusera. Det här var saker som avgjorde mitt val av kamera-med-i-ryggficka-på-träning. Sen går det mesta också att ställa in manuellt(gäller båda modellerna) likt en systemkamera och det gillar jag.

//Källis

Stumpy skrev:
> Hur funkar touchskärmen när man cyklar med
> handskar och fotar i farten?

Okej men det beror lite på vilka handskar jag använder och man är tvungen att trycka lite hårdare. Men i farten brukar jag inte hålla på och byta fokuspunkt så inget problem för mig. I farten är det mer upp ur fickan för ett par snabba actionbilder och direkt ner i ryggfickan igen. Just att den är liten och smidigt gör det lätt att plocka upp och stoppa ner den i ryggficka under färd. Fungera okej även vintertid med ett par tjockare vinterhandskar.

Canon S120 gör sitt jobb i faren...
131207_IMG_0250.jpg

140424_IMG_0514.jpg

140520_IMG_1105.jpg

//Källis

Även jag skulle nog rekommendera en Canon S-modell (de lite äldre är också okej, men betala inte för mycket). Deras största fördel är att de är rappa och ger skapligt fina JPG-bilder, vilket är trevligt om man inte har lust att sitta och mecka framför datorn. Dessutom är de väldigt små i förhållande till objektiv- och sensorprestanda.

Själv använder jag en Sony RX100, men den är för klumpig för att ha i fickan, så jag har ett litet fodral som är fäst på ryggsäckens ena axelband. Denna kamera ger bättre bildkvalitet men är dyrare, större och slöare. Den optiska bildstabiliseringen är för övrigt i stort sett obefintlig.

Edit: Förresten ser jag inte riktigt vitsen med kompaktkameror som har vred för bländare och slutartid. Det blir ändå i stort sett oändligt skärpedjup med små sensorer, så det kan man låta kameran sköta själv. Däremot är det trevligt om exponeringskompensation är lättillgängligt.

Senast ändrad:
Tjabba skrev:
> +1 på Nokia Lumia 1020 ,så jäkla nöjd med min
> den tar fantastiska bilder som även lätt
> redigeras i mobilen efteråt.
>
> Mikael

Min Nokia 925 funkar fint för mina behov! :)

Frid!

Senast ändrad:
Även om jag är gammal Canonista så har jag svårt att se G16 som en fickkamera. Hela serien känns ålderstigen. Över 350gr när RX100 II ligger på 280 med nättare profil och betydligt större sensor. Personligen värderar jag snabbhet/ljuskänslighet mer än superzoom.

Det mesta av innehållet i kamerorna är ju ganska likvärdigt. Det verkar ju inte vara några jätteskillnader på dem när jag studerar tekniska data för de båda.

Källis skrev:
> Canon 120 är betydligt smidigare i sitt format
> än G16, 140 gram lättare och ett objektiv med
> mer vidvinkel(24mm mot G16 28mm). Canon S120 har
> också en skärm med touch-funktion som gör det
> lätt att t.ex. ändra fokuspunkt med ett tryck
> på skärmen
där du vill fokusera.
> //Källis

Mycket tunga argument av praktisk användning för S120, sånt gillar jag.

Å andra sidan har ju G16 bättre ljuskänslighet över hela zoomen,
fler exponeringskorrigeringar ( => mindre efterbehandling i dator),
optisk sökare (vilket jag kan uppskatta ibland vid rörliga motiv),
längre batteritid
samt blixtsko (även om jag förmodligen använder 400D vid de tillfällen om jag måste ha Speedlite-blixten med).

Fan, jag känner mig som Gösta Ekman i sketchen om Aftonbladet eller Expressen...

Jag har Fujis X100 i ryggsäcken när jag vill ta lite skarpare bilder.
Bytte från Canonsystem för några år sedan, och är grymt nöjd.
Inte direkt nån actionkamera, den är varken snabb, liten, tålig och kan inte zooma. Men utmärkt kvalitet på bilderna, RAW-format, och bra egenskaper vid lite högre ISO.
Mobilen får duga för snapshots när jag inte orkar kränga av mig väskan.

MTB_Kulla_20140526-0279.jpg

Jag har kört med Panasonics DMC-FT4 (tror jag, ett par år gammal) som är väderskyddad, i ryggfickan vid cykling. Den presterar klart bättre än jag förväntade mig efter att ha varit missnöjd med flera kompaktkameror tidigare.

Skulle verkligen rekommendera Sony RX100 för den lite större sensorn och den skapliga ljuskänsligheten. Lite större än en Canon s120, men känns verkligen gedigen och tålig. Har den första generationen av 3, och den går att få tag på för en skaplig summa framförallt nu när 3an har kommit. Om man är väldigt ljuskänslig och vill ha snurrbar skärm så kan det vara värt att kolla på de senare.

DSC02174.jpg

DeLiQ skrev:
> Det mesta av innehållet i kamerorna är ju ganska
> likvärdigt. Det verkar ju inte vara några
> jätteskillnader på dem när jag studerar
> tekniska data för de båda.
>
> Källis skrev:
> -----
> > Canon 120 är betydligt smidigare i sitt format
> > än G16, 140 gram lättare och ett objektiv med
> > mer vidvinkel(24mm mot G16 28mm). Canon S120
> har
> > också en skärm med touch-funktion som gör
> det
> > lätt att t.ex. ändra fokuspunkt med ett tryck
> > på skärmen där du vill fokusera.
> > //Källis
>
>
> Mycket tunga argument av praktisk användning för
> S120, sånt gillar jag.
>
>
>
> Å andra sidan har ju G16 bättre ljuskänslighet
> över hela zoomen,
> fler exponeringskorrigeringar ( => mindre
> efterbehandling i dator),
> optisk sökare (vilket jag kan uppskatta ibland
> vid rörliga motiv),
> längre batteritid
> samt blixtsko (även om jag förmodligen använder
> 400D vid de tillfällen om jag måste ha
> Speedlite-blixten med).
>
>
> Fan, jag känner mig som Gösta Ekman i sketchen
> om Aftonbladet eller Expressen...
>

Blev efter allt velande fram och tillbax, tvungen att ge mig av till en någorlunda närbelägen återförsäljare för att jämföra de båda kandidaterna hands-on.
Väl på plats blev jag om möjligt ännu mera kluven om vilken jag skulle välja :-/

Sen kan jag ju inte påstå att personalen var till någon hjälp. Även om det är en stormarknad så bör väl en säljare på kameraavdelningen åtminstone ha grundläggande kunskaper om fotografering i annat än autoläge. (om jag tolkade säljaren rätt så var Wi-Fi kamerans främsta egenskap, men vad annat är att vänta av fejsbok-generationens ständiga behov av uppkoppling)

När väl intrycken mognat i bakhuvudet några dagar senare så var det vidvinkeln som fick bli det som fällde avgörandet. Så, om någon dag har jag förhoppningsvis ett paket med en S120 liggandes på postutlämningen i "byn".

Callahan skrev:
> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=tg3rod
>
> Fingerade på en tough t3 igår.
> 2.8 och inga utskjutande delar.
> Rapp och fin. Supermacroläge.

Jag må säga att det var väldigt dyrt med tanke på den pyttelilla sensorn. Samma storlek om i min mobil, och den brusar hysteriskt så fort det inte är solsken.

Jag lurar på att köpa RX100 mk3 som komplement till min NEX som jag nästan bara använder med gamla manuella linser. Jag kan verkligen inte bestämma mig dock, nu när trean kom ut känns den som ett givet val med sin vidare/snabbare lins, men samtidigt 8000kr för kompakt.

Någon skrev att denna skulle vara för tung för ryggfickan, det bör väl inte vara några problem platsmässigt att få ner en RX100 mk3 i ryggfickan på en vanligt cykeltröja?

Köpte Panasonic Lumix DMC-FT5 idag på rea 2695kr... ska med på två veckors fjälltur. Skulle nog behöva ett batteri till. Någon som vet en butik i Sthlm eller utmed E4 mellan Sthlm och Luleå som har?

thomalin skrev:
> Köpte Panasonic Lumix DMC-FT5 idag på rea
> 2695kr... ska med på två veckors fjälltur.
> Skulle nog behöva ett batteri till. Någon som
> vet en butik i Sthlm eller utmed E4 mellan Sthlm
> och Luleå som har?

Svarar på min egen fråga ifall att någon nu skulle undra... Cyberphoto i Umeå hade :)
De hade även batteridriven laddare som verkar funkis.

Lite trådarkeologi :D

Jag ska på en resa i sommar och behöver kunna ta bilder som är goda nog att publicera i tidning/på webb. Nu är frågan vad jag ska köpa för kamera. Eller ska jag ens köpa en kamera?
- budget 5 tkr ex moms.
- låg vikt.
- tålig (ska kunna ha den i ryggfickan på cykelturer i en plastpåse.
- väsentligt bättre än min iPhone Se 2022 för att motivera köp.
- bilderna ska dokumentera vandring i bergen.

Jag har en iPhone se 2022 genom jobbet som jag måste ha med mig så att köpa en ny mobil bara för detta känns inte värt. Men kanske räcker det med en iPhone se 2022

För 5 k får du knappt något vettigt. Skulle kanske satsa på en gopro eller liknande för rörligt material. Känns ju lite -99 med stillbilder bara.

Man kanske ändå skulle köpa en begagnad huawei 30 PRO exempelvis. Tidigare har jag alltid haft en gammal telefon som rese-telefon för att inte förstöra en dyr ny telefon. Det skulle vara en bra rese-telefon och samtidigt lösa kameraprojektet. Sedan ha den i en byrålåda under veckorna.

Edit: eller kanske en Samsung s21 så man slipper blockader mm av kinesisk teknik/bakdörrar :)

Senast ändrad:
Lite trådarkeologi :D

Jag ska på en resa i sommar och behöver kunna ta bilder som är goda nog att publicera i tidning/på webb. Nu är frågan vad jag ska köpa för kamera. Eller ska jag ens köpa en kamera?
- budget 5 tkr ex moms.
- låg vikt.
- tålig (ska kunna ha den i ryggfickan på cykelturer i en plastpåse.
- väsentligt bättre än min iPhone Se 2022 för att motivera köp.
- bilderna ska dokumentera vandring i bergen.

Jag har en iPhone se 2022 genom jobbet som jag måste ha med mig så att köpa en ny mobil bara för detta känns inte värt. Men kanske räcker det med en iPhone se 2022
Kolla vad du får för resultat i råformat från din lur om du inte redan gjort det.
Det finns knappt nåt som är tillräckligt litet för ryggficka om det ska bli bättre än luren (förutsatt att du tänker fota i någorlunda vettigt ljus). Men kolla Ricoh GR2 till exempel.

Kolla vad du får för resultat i råformat från din lur om du inte redan gjort det.
Det finns knappt nåt som är tillräckligt litet för ryggficka om det ska bli bättre än luren (förutsatt att du tänker fota i någorlunda vettigt ljus). Men kolla Ricoh GR2 till exempel.

Tack för bra tips! Borde gå att hitta begagnad inom budget med lite tur.

Har kikat på Cannon a6300 mm men de blir satans tunga. Ricoh var ju halva vikten ?

Ska du fota från cykel är mobil kasst. Ska du bara ta professionella bilder/video där kvalité är i fokus... Kör på telefon men alla telefoner du nämner är reliker. P30 pro var liksom aktuell 2019.

Kolla på en vettig mobil istället.. Typ Xiaomi 13T Pro. Förmodligen den mest prisvärda mobilen med en av de bästa kamerorna du kan köpa idag. Kvalitén i bild och video är otroligt bra och du behöver ingen annan utrustning.

Försöker själv "downsiza" inför 2024. Filmar dock mest men nu kör jag iPhone 14 Pro, Gopro samt Hover Air X1 i en fannypack och jag tycker det blir bra nog. Inte lika bra som med en riktigt kamera o drönare i och för sig.

Olika perspektiv och variation ska dock inte underskattas och kan vara mer intressant än att bara få snygga bilder.

Tillbaka
Topp