Bra knä/benvärmare?

Oggler

Aktiv medlem
Bra knä/benvärmare?
Jag har sedan 1 1/2 år tillbaka haft problem av och an med värk i knäna när jag tränar mkt. Jag har laborerat med gjutna sulor, sadelhöjd och sittställning till förbannelse. Jag har nu märkt att det enda som verkar förhindra mina besvär är att hålla knäna varma. Riktigt varma. Jag har provat div knävärmare/benvärmare av typen med flossad insida. Men jag skulle behöva något som verkligen är vindtätt. I alla fall vindtätt lokalt över knäet. Jag har testat och sytt ett par egna med windstopper över knäet. Dessa värmer ok men sitter inte på plats till 100%

finns det någon som kan tipsa mig om bra värmare?

Bra knä/benvärmare?
har själv ett par cannondale knävärmare, som är förstärkta med extra mycket tyg över knät, flossade på insidan, tror det är nått windstopper över den där förstärkta delen. rätt varma, men rätt perfekt i det väder vi har i sverige nu, snålblåst o på gränsen till kyligt, på sommaren är de nog för varma. kan rekommenderas.

Senast redigerad av en moderator:
Bra knä/benvärmare?
Jag har ett par Gore benvärmare med windstopper bara över knät. Dom blir inte för varma iom att resten ventilerar bra, och knät skyddas från fartvinden. Perfekt. Använder dom höst, vinter och vår.

Bra knä/benvärmare?
Om du bor i Stockholm så rekommenderar jag knävarmare i kaninangora från Sjukvårdsbutiken på St. Eriksgatan. Nu snackar vi allltså riktigt varma och gosiga knävärmare som dessutom känns vindtäta. De håller garanterat värmen oavsett temperatur.

Bra knä/benvärmare?
Jag bor i uppsala men jag kan tänka mig att flacka land och rike runt för att få tag på rätt produkt. Jag har sett Gores benvärmare med windstopper. De för dryga femhundringen. Dessvärre så har jag inte hittat någon som har dem hemma i rätt storlek. Jag skulle troligtvis xl eller möjligtvis large. Jag har finkammat stockholmsområdet. Jag överväger att beställa flera storlekar på nätet och skicka tillbaka de eller dem som inte passar.

Smiley, hur sitter kaninangororna uppe? Finns det något friktionsgummi osv?

Bra knä/benvärmare?
Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Smiley, hur sitter kaninangororna uppe? Finns det
> något friktionsgummi osv?

Nej. De är stretchiga, och baksidan är annorlunda vävd än framsidan. De sitter uppe utan att glida ner. Kostar 400:-. Värda varenda sekin och mer därtill med tanke på hur bra de är.

Bra knä/benvärmare?
smiley skrev:
> Om du bor i Stockholm så rekommenderar jag
> knävarmare i kaninangora från Sjukvårdsbutiken
> på St. Eriksgatan. Nu snackar vi allltså riktigt
> varma och gosiga knävärmare som dessutom känns
> vindtäta. De håller garanterat värmen oavsett
> temperatur.

Har du något namn/märke/fabrikat på dem? Så man kan försöka hitta dem på annat ställe tänkte jag.

Bra knä/benvärmare?
Jag har hört resonemanget om att man bör hålla knäna varma för att minska skaderisken. Men jag har aldrig hört det från någon ortoped eller dylikt. Finns det några vetenskapliga belägg för att det hjälper?

Bra knä/benvärmare?
smiley, kaninerna igen. Även om de upplevs varma. Blåser det inte rakt igenom? Det är det problemet jag upplevt med alla lycra-produkter jag provat.

Bra knä/benvärmare?
Jag kör med Vulcan.
Dom är varma som fan. Kanske onödigt varma men jag tycker inte att det gör så mycket att jag blir varm så att det rinner svett från knäna. Säljs billigt (150kr st mot normal 250kr) på Igor Sport på Götgatan.

Jag är helt säker på att knävärmare hjälper mot mina besvär. Besvären upphörde helt när jag började med värmare. Två gånger därefter har jag cyklat utan värmare + en gång skidåkning, och alla tre gångerna har jag fått känningar i knäna efteråt.

Bra knä/benvärmare?
Mina knävärmare i kanin är från Tyskland och märket heter "Medima". Om kaninen sedan är tysk kan jag inte svara på.

Jag har aldrig använt dem utan något plagg över, så jag kan inte svara på hur vindtäta de är då, men som sagt med kläder över släpper de inte igenom någon vind.

Är inte knät en led? Och är det inte svårt att få upp värmen i en led? Jag skulle slå ett slag för att hålla knäna varma när det är kallt ute.

Det var min cykelhandlare som pratade sig varm om dem och jag anser att han har koll som få.

Bra knä/benvärmare?
Antar att flesta märken funkar bra. På mina nya har jag fleece på insidan och det är en jäkla skillnad mot mina gamla. Har haft problem med mina knän sen barnsben men dom här värmer gott och jag har inga känningar i knäna. Det är benvärmare och inte knävärmare och är av märket Pearl Izumi. Mina armvärmare har inte fleece och det ångrar jag hårt. I höst kommer jag köpa nya armvärmare som har fleece på insidan, supermajsigt.

Bra knä/benvärmare?
Jag kör med en budgetvariant på knävärmare när det är svalt.

Klipp av foten på ett par uttjänta knästrumpor/skidstrumpor. Funkar perfekt för mig. Voila!

Bra knä/benvärmare?
Jag har artros i knäna och jag har problem med värk om jag inte håller värmen. Jag köpte crafts knävärmare och de fungerar för mig. kostade ca 200:- på cyclecomponents. Kör med dem året runt.

Bra knä/benvärmare?
Jag kör med BRIKO:s knävärmare, förböjda, flossad insida och förstärkta knän. Jättebra.

Det ligger en affär i Stockholm, på södra sidan av Kungsgatan, alldeles nära korsningen till Vasagatan. Dom säljer knävärmare i mohair, kanin, angora, och sådant. Det är en "sjukvårdaffär" som heter Guns eller Monikas eller något liknande.

Bra knä/benvärmare?
Alla ni som kör med gles lycra. Även lite flossad också för den delen. Upplever inte ni att det blåser rätt igenom (fartvind)? Jag skulle vilja ha ett par som är vindtäta just precis på knäets framsida. Om det händelsevis skulle bli för varmt så kan jag stå ut med det.

Några tips?

Bra knä/benvärmare?
Jag kör med ett par flossade knävärmare i lycra. Är det kallt har jag vindtäta byxor eller tights över. Men vår, sommar och höst kör jag med bara knävärmarna. Även om det är kallt och blåsigt, tycker inte det känns dragit. Har Windstopper på framsidan av mina armvärmare, och det tycker jag inte känns lika bra. De blir kvalmiga och svettiga.

Mina knävärmare, Pearl Izumi, är mitt bästa köp någonsin, alla kategorier. De hjälpte mot mina knäproblem och de är det plagg jag använt mest av alla plagg jag någonsin ägt. Många hundra turer under 4-5 år. Det blir en handfull turer på sommaren utan, inte mer. Jag får erkänna att jag känner lite ångest inför den dagen i framtiden då jag måste cykla vidare utan dem. Nu försöker jag få dem att räcka länge genom att undvika att tvätta dem så ofta...
;-)

/Fredrik

Bra knä/benvärmare?
...men är det inte bara att köpa ett par nya perlizumi-värmare? Jag köpte ett par förra sommaren. flossade osv. Riktigt bra måste jag säga. Men nu på försommaren när det är kanske runt 10 grader så känner jag att knäna blir lite kalla. Att köra med tajts över är ju en variant. Men det blir ju gärna lite bökigt och bylsigt + att det kan bli lite väl varmt globalt sett. Ett par löst sittande vindbrallor över värmer ju helt klart knäna till en acceptabel nivå. Men det blir också för varmt globalt tycker jag.

Bra knä/benvärmare?
Jo, tänkte inte på det... ;-)

Nej, men de har ändrat modellen. Andra resår ivarjefall. Och knävärmare är ju inte raketforskning direkt, men jag har faktiskt inte hittat några som sitter lika bra på mig.

/Fredrik

Bra knä/benvärmare?
bengt skrev:
> Jag kör med BRIKO:s knävärmare, förböjda,
> flossad insida och förstärkta knän. Jättebra.

+1

Tillbaka
Topp