Bra kullager?

Bra kullager?
Kullagergrossisten verkar vara go-to stället....det som är viktigt är tätning, De flesta high end lager verkar vara gjorda för att tåla höga varvtal, vilket inte behövs för denna applikation.
Fetta bara in lager från kullagergrossisten, mina kom med minimalt med fett.
 
Bra kullager?
Finbumpar lite.

Ska köpa nya hjullager, 5st 6902 2RS och ett 6802 2RS. Från kullagergrossisten.se finns 6902 i både rostfri och icke-rostfri version (49kr vs 17kr). Bör jag köpa de rostfria? Bör man pilla upp lagren och fylla på med fett när man fått dem, och vilket fett? (ska som sagt sitta i hjulnav)
 
Bra kullager?
Luthman Photography sa:
Ja, du bör fylla på med fett.

Jag har för mig att drt där med rostfria har diskuterats förr och man skulle nog satsa på de icke-rostfria.

+1

Tror det är så att rostfria är "mjukare" och därför inte håller så mycket längre än svarta som är superhärdade och håller bra även om dom får lite ytrost.
 
Bra kullager?
Rostfritt funkar inte bra, vet inte varför de säljs, de har inte rätt mekaniska egenskaper. Finns endast några få typer av rostfria lager som fungerar, de är gjorda i ett material som heter m50, och är uppkromat. Dessa använda dock mest inom flygindustrin då det har utmärkta utmattningsegenskaper. Så köp inte rostfria utan vanliga, testa även kvalitetslager =)
 
Bra kullager?
Ska också byta lager i hjul.
Men vad är det för skillnad på ett sådant här 6902 RC och 6902 2RC ??? det är ju samma dimensioner vad jag har förståt.
 

Bilagor

  • received_10153785291116608.jpeg
    received_10153785291116608.jpeg
    88.8 KB · Besök: 50
Bra kullager?
De tätade lagren är fyllda med rätt mängd från fabrik, de blir överhettade om de fylls med mer fett på normala applikationer.
Fast på en cykel som har låga varvtal så kan lagren fyllas för att vatten ska hållas ute.

Lagerstål är mycket rostbenäget.
Räcker att ett lager står still några timmar med vatten i för att det ska få skador.
 
Bra kullager?
kay sa:
Ska också byta lager i hjul.
Men vad är det för skillnad på ett sådant här 6902 RC och 6902 2RC ??? det är ju samma dimensioner vad jag har förståt.

Sitter det tätningar på bägge sidorna är det ett 6902-2RS, sitter det bara på ena sidan är det ett 6902-RS. Man använder samma tätningar oavsett, så på tätningarna brukar det stå 6902-RS oavsett.

Kollar man temp/varvtalsgränser på lagrena brukar de väl vara specade för typ 19000 RPM och 100 grader eller nåt sånt? På en cykel är det ju oerhört låga varvtal för det mesta och inget som blir varmt alls, det är väl egentligen oftast bara rost och mög som dödar lager. Så mer fett tycker jag är en bra idé.
 
Senast ändrad:
Bra kullager?
De är att föredra i kontaminerade miljöer då den keramiska kulan "slår" sönder smuts och trycker in den i löpbanan, fungerar bara till en viss gräns innan du får ett haveri. Bästa är att köpa ett lager med bra tätningar från början. Så slipper du problem med kontaminering
 
Bra kullager?
Kan tänka mig att det funkar bra i alla länklager, skulle nog inte ha det i hjullager eller vevlager.

Själv använder jag marint fett till det mesta på mina Mtb:S
 
Bra kullager?
När jag bytte svinginfästningslager på min Stumpjumper köpte jag lager på lokala butiken. När jag väl stod där och hade mina urplockade sönderrostade lager i handen var det inte ett alternativ att inte köpa, men typ 200 styck (möjligtvis +moms...kommer inte ihåg) var i saftigaste laget!
MEN, de tål 43000 rpm så de måste ju vara jättebra för cykelbruk :-)

Det som är synd är att det är dubbla lager på drivsidan så det är jättesvårt att fetta in det inre i efterhand. Tycker klart det är värt jobbet att plocka ner svingen och fetta in alla lagren någon gång ibland för jag tror det ökar livslängden skapligt med tanke på hur de brukar se ut eftersom jag gör det gör sällan.
Brukar använda Biltemas hjullagerfett. Tycker det känns lagom tjockt för att både smörja och stanna kvar. Det är väl när jag kommer upp i 43000 rpm över någon rotmatta som fettet värms upp och rinner ut lättare :-)
 
Bra kullager?
dnleriksson sa:
När jag bytte svinginfästningslager på min Stumpjumper köpte jag lager på lokala butiken. När jag väl stod där och hade mina urplockade sönderrostade lager i handen var det inte ett alternativ att inte köpa, men typ 200 styck (möjligtvis +moms...kommer inte ihåg) var i saftigaste laget!
MEN, de tål 43000 rpm så de måste ju vara jättebra för cykelbruk :-)

Det som är synd är att det är dubbla lager på drivsidan så det är jättesvårt att fetta in det inre i efterhand. Tycker klart det är värt jobbet att plocka ner svingen och fetta in alla lagren någon gång ibland för jag tror det ökar livslängden skapligt med tanke på hur de brukar se ut eftersom jag gör det gör sällan.
Brukar använda Biltemas hjullagerfett. Tycker det känns lagom tjockt för att både smörja och stanna kvar. Det är väl när jag kommer upp i 43000 rpm över någon rotmatta som fettet värms upp och rinner ut lättare :-)

Ett tips när ni köper lager på Momentum eller liknande är att säga att ni jobbar på en industri i närheten så brukar priset bli mindre än hälften.?
 
Bra kullager?
Tomas m sa:
Ett tips när ni köper lager på Momentum eller liknande är att säga att ni jobbar på en industri i närheten så brukar priset bli mindre än hälften.?

Intressant.
Jag fick nog privatpersons-behandlingen när jag bad om priser på SKF lager från Tools Momentum.
Bara de åtta lagren till länkaget på min DH-hoj blev 2667 kr exkl. moms. :/

Ska man alltså kunna halvera det genom att gå in i butik och låtsas vara en B2B-kund från något industriföretag?
 
Bra kullager?
qma sa:
Tomas m sa:
Ett tips när ni köper lager på Momentum eller liknande är att säga att ni jobbar på en industri i närheten så brukar priset bli mindre än hälften.?

Intressant.
Jag fick nog privatpersons-behandlingen när jag bad om priser på SKF lager från Tools Momentum.
Bara de åtta lagren till länkaget på min DH-hoj blev 2667 kr exkl. moms. :/

Ska man alltså kunna halvera det genom att gå in i butik och låtsas vara en B2B-kund från något industriföretag?

Typ ja:-)
 
Tillbaka
Topp