Bra Kundservice? Berätta din solskenshistoria...

glitch

Aktiv medlem
Jag har en tendens att vara lätt skeptisk i största allmänhet och då blir man ju extra glad när det oväntade händer. Således kommer här en tråd där vi fritt hyllar alla fina företag som vet vad kundvård är och gör det där lilla extra.

Mitt ena baknav, ett Novatec, gick bodyn av på. Givetvis mitt i en fantastisk period av torr nederbördsfri förvintercykling. Framför mig såg jag en massa olika scenarion som alla skulle innebära att MTBn inte skulle vara cykelbar på ett bra tag.

Mailade så klart till stället jag hade köpt hjulen av och fick då svaret att de ville ha tillbaka trasiga bodyn för att kunna beställa en utbytes på garantin. Skickade ner den Tyskland och började vänta.

Mailade också till Poisonbikes som jag köpte ett annat hjulpar med Novatec nav på under hösten och undrade bara om de sålde utbytesbodys och lösa lager till navet, i fall detta kanske kunde bli en snabbare lösning.

Hörde inte så mycket mer om det och var nu inställd på att köra hela garantiprocessen via den andra tysken och skicka ner body och påbörjade det långa väntandet.

Så i tisdags får jag ett mail av UPS att de har ett paket till mig från Teicotec Trading de.
Fattade ingenting och började googla lite och får då reda på att det ju är Poisonbikes officiella firmanamn (och Chaka Bikes för övrigt).
Idag kom försändelsen fram till jobbet och se där, en utbytesbody samt nya lager till baknavet gratis.

Då hade jag bara frågat om de överhuvudtaget säljer detta, inte att jag pajat min body eller nåt sånt.
Så tysken hos Poison hade kollat mitt namn och epost, troligtvis sett i systemet att jag tidigare köpt hjul med Novatec hos Poison och via kunddatabasen fått min adress och helt enkelt skickat ny body och nya lager.

Det kallar jag service!

Tack poisonbikes som gjorde min dag.

/C

Mejlade YT Industries efter att ha läst att de haft några få fall med spruckna baksvingar på 2010 års DH. Dröjde inte länge förrän man fick en ny uppdaterad baksving på posten, inklusive nya och fräscha lager. Dessutom fick jag ett kit för alternativ vajerdragning plus en bunt klistermärken (som jag dock klarar mig utan :-) Behövde inte ens ta till tyskan då de till och med var skolade i engelska :)

Ola på Pedalogerna fixade min Manitou Black comp som packningen vikt ned sig på, 1:a gången för en spottstyver, 2:a gången med samma proproblem bjussade han på detta som garantireperation! Låter han
serva pendlarherken och MTB som tack!

Förra vintern när jag byggde min budget-MTB http://www.talkofbike.com/2011/01/gurras-projekt.html så hittade jag Mavic Crossride-hjul till reapris hos CRC så jag beställde ett par. Hjulen skickades efter lite krånglande men jag fick ett par udda Crossride-hjul och ville då skicka tillbaka dem men fick erbjudandet att behålla dem men få pengarna för hjulen återbetalade, ett erbjudande jag tackade ja till, en bra affär för min del. Cred till CRC.

Manitou i Milwaukeee USA skickade gratis packningar till mig när jag rådfrågade om återförsäljare i Europa för några år sedan.

OT men befinner mig i Österrike över vintern och behövde några nya lampor till instrumentpanelen i bilen, Volvo här hade inget intresse av att hjälpa till så mailade Rejmes (Volvo) hemma i Halmstad och de postade nya lampor dagen efter de fått pengarna på sitt bankgiro.

Se där vad lite kundservice kan göra.

Jag hade fel på snabbkopplingen till framhjulet på nya crossen. Glapp av nåt slag.
Utan prut skickade Rose genast två nya och snabbt gick det! Tack för det Rosebikes!

Beställde fyra Hawk Racing vevlager till mina och sambons cyklar från http://activ-cycles.co.uk/
De hade lite trubbel med sin nya hemsida och jag fick snabba svar från dem när det inte funkade de första gångerna. Som tack för hjälpen med "avlusningen" av webshopen skickade de med att par buffar och powerbars. De kostade också på en snabbare frakt. Visst, det är inte jättedyra gåvor, men det är många som inte skulle bemöda sig med det.

Jag kan inte annat än att rekommendera http://activ-cycles.co.uk/

/K

Vet inte om det är så himla mycket solskenshistoria men det gjorde mig extremt glad.

Beställde en 2011-modell (på reapris) nyligen på Bike Discount som hade tagit slut i lager. Då erbjöd de mig en 2012-modell för samma pris. Som hade mycket bättre komponenter eftersom den var nyare modell.

Tycker jag är hur schysst som helst coh det gör att jag kommer handla där igen.

Postade en fråga på Stevens webb och frågade var jag kunde få tag på ett växelöra till min cross. Fick svar samma dag att de kunde skicka med posten. Fick med ett kontonummer i försändelsen att överföra 15 åjrosar till. Klart på några dagar. Tack Stevens!

Bromsade mig nerför en väldig backe i Spanien i våras... Bakfälgen, en Reynolds DV46C, gav upp då den blev för varm och bucklade sig. Hjulen satt på min Kuota som jag hade köpt ifrån Cyclecomponents ett par år tidigare.
Kontaktade dom meddels mail och fick en "retur-lapp" ett par dagar senare. Allt som allt tog det kanske 2-3veckor och jag fick tillbaka hjulet med en ny "forty-six" fälg samt nya bromsbackar! Inte en krona kostade det, bra kommunikation hela tiden och trevligt bemötande = Mycket nöjd kund!

En annan sak hände nyligen, en ett år gammal hårddisk dog hemma... mailade dustin och dom svarade nästa dag med att skicka en helt ny, utan krav på retur av den gamla. Fick den inom 48timmar efter det att jag mailade dom = absurt bra service!

X-Fusion imponerade helt otippat på mig när jag köpte ram från fultyskland 2006. Original så satt det en tokhård fjäder på dämparen. Tyskarna själva kunde inte hjälpa mig med en passande så jag mailade X-Fusion i Taiwan(?) och frågade vart jag skulle vända mig för att köpa en fjäder. Kort efter mailade deras amerikanske marketingkille och frågade vilken hårdhet jag ville ha och vart han skulle skicka. Ett par dagar senare landade en fjäder i rätt hårdhet i brevlådan.

Annars fick jag låna en uppsättning klingbultar hos SkiTotal i Uppsala idag med uppmaning att komma tillbaka och betala om de passar :)

/Johan

Inte cykelgrejer, men ändå. När man beställer lite dyrare grejer från Cyberphoto får man oftasst en chokladbar med i paketet. Typ Bounty, Mars, Twix eller dylikt. Det får mig att köpa från dem iaf.

Om man beställt på torsdag ca kl 1400 och valde vorabuberweisung dvs förhandsbetalning... borde inte den sk räknongen ha dykt upp nu? dvs fredag kl 1635. Det stod i bekräftelsemailt att man skulle vänta på nösta mail...som inte kommer.

När jag cyklade sönder min cykel som var inköpt på Team Sportia i Jönköping så fick jag inte trots att jag var en trogen kund en lånecykel av dem. Då sa min far till mig att ringa till Öster Cykel. Arne lät mig låna en democykel i 2,5 månad. När jag ville betala för mig sa han nej det behövs inte.

Efter detta har jag varit trogen Öster Cykel och kommer fortsätta vara så, jag kan berätta fler solskenshistorier från denna butik.

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> X-Fusion imponerade helt otippat på mig när jag
> köpte ram från fultyskland 2006. Original så
> satt det en tokhård fjäder på dämparen.
> Tyskarna själva kunde inte hjälpa mig med en
> passande så jag mailade X-Fusion i Taiwan(?) och
> frågade vart jag skulle vända mig för att köpa
> en fjäder. Kort efter mailade deras amerikanske
> marketingkille och frågade vilken hårdhet jag
> ville ha och vart han skulle skicka. Ett par dagar
> senare landade en fjäder i rätt hårdhet i
> brevlådan.
>
> Annars fick jag låna en uppsättning klingbultar
> hos SkiTotal i Uppsala idag med uppmaning att
> komma tillbaka och betala om de passar :)
>
> /Johan

SkiTotal är en bra butik, varje gång jag var Dragarbrunnsgallerian gick jag in där. Schysst personal och bra butik. Fick hänga med in i verkstaden för att kolla på en av killarnas egenrenoverade skidor.

Kan med värme i texten lovprisa Scott Sveriges garantipolicys och hur de hanterar dessa. Har en begagnad Scott Ransom -06 M som jag ville få en storlek större och fick tag på en ny framtriangel i storlek L på ebay.co.uk till ett pris jag var mycket nöjd med. Dock lyckades jag köra till en tydlig spricka i ett dämparfäste och hela hojjen börjage knaka och knäppa oroväckande. När jag börjar leta efter kvitton på inköpet inser jag att butiken jag köpt från i UK har konkat och dessutom ganska dåligt rykte. Fick snabbt kontakt med Joakim och Hapmpus på Scott Sverige och efter att jag skickat in bilder på sprickan och ett kvitto på inköpet (£43!) instruerade de mig att glida in till Sportson Södermalm och lämna in ramdelen för utbyte. Väl där tog klippan Max hand om saken och en vecka senare kunde jag hämta ut en ny och uppgraderad framtriangel som de i normala fall tar 4000kr för. Scott har rykte om att ha bra garantipolicy men detta var för mig över förväntan.

Igår var jag på Ruby:s i köpenhamn. Grumt trevlig personal. Stureplanshaken har en del att lära..

Tappade delar till min SKS minipump då jag bytt insats för att passa annan ventil och glömde att skruva ihop den ordentligt. Mailade SKS och 3 dagar senare fick jag ett brev innehållandes delarna. De ville inte ha några pengar så jag tackade och skänkte 5€ till välgörenhet.

baggy skrev:
> Tappade delar till min SKS minipump då jag bytt
> insats för att passa annan ventil och glömde att
> skruva ihop den ordentligt. Mailade SKS och 3
> dagar senare fick jag ett brev innehållandes
> delarna. De ville inte ha några pengar så jag
> tackade och skänkte 5€ till välgörenhet.

När min manometer på min Rennkompressor gav upp skickade de en ny direkt utan kostnad. Grumt!

[OT] Köpte den första lång zoom kameran från Panasonic DMC-FZ1 när den kom, kan det varit -02? Efter att garantin gått ut så svälde ett batteri (köpte ett extra med kameran) skickade ett mail till Panasonic och frågade om det var ett vanligt fel och om jag skulle byta ut mitt andra batteri också.
Efter ett par dagar kom svar på mail. Dom hade aldrig hört talas om batteri som svält så dom hade skickat det vidare till Panasonic Batteri Europe.
det tog några dagar till innan det kom ett mail från dom. Dom hade heller aldrig hört talas om ett batteri som svält och ville gärna att jag skickade in det till dom. Visst, slängde ner det i en jiffypåse till dom.
två veckor senare låg det en jiffypåse i min bervlåda, från Panasonic Batteri Europe. Ett nytt batteri oh ett hand skrivet brev från VDn som bad om ursäkt för dom problem deras batteri hade orsakat mig, batterier ska ha fått flyga till japan för undersökning då dom inte ska kunna svälla.
Inet någon gång har Panasonic frågat efter kvitto, men vad gör det när jag från början sa att garantin hade gått ut.

Kameran finns kvar och vill någon köpa denna 6000kr kamera är jag inte helt ovillig att sälja ;)

Sabbade en våg på mitt bageri för någon vecka sedan, ringde generalargenturen och frågade hur vi skulle lösa det. Han svarade att jag kunde slänga den för han skulle skicka mig en ny. Den trillade ner med DHL redan dagen efter. Schyrre, tycker jag :)

Tack Bakers :)

När min gaffel packade ihop under första dagen i Franska alperna -06 coachade Phil (dr Spoke) cykelmecken i Les Gets genom den ganska knöliga reparationen över telefon (mekanikern hade aldrig öppnat en Vanilla).

Jag kunde cykla på hyrcykeln under tiden och hämta ut min egen med nyservad gaffel vid lunch dagen efter.

Me like!

Displayen på min Polar klocka gick sönder efter att garantin hade gått ut. Inte hade jag något kvitto heller, men visade upp den för min lbs iaf. Han skickade den till Polar och en vecka senare ringde han och sa att jag kunde hämta klockan igen. När jag hämtade ut klockan så visade det sig att den var utbytt till en helt ny. Tack Polar :-)

Min 3 år gamal XT skivbroms frös sönder för några veckor sen. Jag mailade Shimano Sverige om det och fick ett nytt ok via posten några dagar efter.
bra service Shimano!
/E

Jag saknade ändpluppar till mina Profile Design tempopinnar och kunde inte hitta någon som sålde sådana. Skickade därför ett e-postmeddelande till Profile Design och frågade var man kunde få tag på det. Fick ett svar där de bad mig skicka över fullständigt namn och address. Efter en dryg vecka damp det ner ett paket med plupparna. De ville varken ha betalt för dem eller för frakten från USA.

Tack Profile Design för god kundservice!

Min Blackburn mtb-pump gick sönder, den var säkert 10 år gammal. Stod att det var livstids garanti. De skojade inte, jag fick en flång ny från Shimano Nordic mot att jag skickade in min trasiga. Mycket impad!

Cykel har jag inte så mycket att bjuda på, men:
Zero cases (http://www.zerohalliburton.com/24-freewheel-zeroller.html) gör inte bara de stöddigaste resväskorna, utan har också en riktigt bra kundservice.
Fick tag i en väska där nyckeln saknades. Skickade en epost och frågade om man kunde beställa nya nycklar mot numret som var stämplat i låset, var fullt beredd att betala en slant för det.
Zero skickade ett komplett nytt lås. Ingen kostnad, inget snack om "endast originalkund" eller nåt.

Några år senare så lyckades bagagehanteringen på flyget slå av ett av spännena. De tyckte att Zero var ett konstigt märke, kunde inte reparera utan gav mig en Rimowa istället. Ytterligare en epost, och Zero skickade ett nytt spänne.

Vore de inte så förbaskat dyra skulle jag köpa så mycket jag kunde från dem bara för att försöka visa att kundvård lönar sig.

När jag höll på med modellflyg för en halv evighet sen så var Futaba kungen av kundservice. Man skickade in radion + 20 spänn för komponentkostnad och den kom tillbaks reparerad. Inget snack om utgången garantitid eller nåt. Allt utom kross/fallkador fixade de på samma villkor.

När jag skulle plocka fram mina nästan nya sommarskor inköpta i höstas dyrare variant av Diadora,så upptäcker jag att spännet tydligen funkat som världens dyraste hundgodis, så glad ihågen så åkte jag till XXL bäckebol där det för övrig är riktigt trevligt folk som jobbar,nä några nya spännen fanns ju inte att få tag på.men efter lite letande på lagret så dök en likadan dojja upp som min den hade kommit in som nåt garantiärende,spännet på den fick jag och behövde inte betala en krona för. Det kallar jag kundvård.

Mikael

köpte en låda (10st) slangar från CRC, märke Airwave. 300 spänn eller nått sånt. Efter att ha fått 5 punkteringar i vardagsrummet hörde jag med CRC va de va för skit jag fått. Dagen efter kom svaret att jag kunde kasta slangarna och pengarna satt på mitt konto ytterliggare någon dag senare. De tackar jag för!

Lite OT men när jag fick problem med luftläckage i min Handpresso och kontaktade distributören för att få köpa nya o-ringar.
Efter lite övertalning gick jag tillslut med på att byta ut den mot en ny. Fick dessutom en uppgraderad variant som klarar både malet kaffe och pods.
Evigt tacksam är bara förnamnet!

ACn la av förra sommaren i min Ford som jag köpt i andra hand av en som privatimporterat den söderifrån. Lämnade in den på Upplands motor. Blev mycket förvånad när jag slapp betala trots att bilen var nästan tre år.

Skickade min Polar RCX5 på service till Alvik i Stockholm i måndags. I går fick jag ett mail som talade om att klockan var fixad och på väg tillbaka. Idag låg ett vadderat brev med en NY klocka och ett nytt pulsband i brevlådan.

Världsklass i servicenivå!

Borsten till min kedjerengörare från CRC saknades. Kit med rengörare, vätska och borste skulle det vara. De skickade ett helt nytt komplett kit utan kostnad! Men jag är så less på deras spammande så just nu tycker jag bättre om Rose.

Kompisens Bianchi XL EV2 fick paj på växelörat 3 veckor före Vätternrundan. Hade kontakt med Vartex för att höra om de kunde skicka ett nytt på posten till Åland så Bianchin skulle vara körbar till Vätternrundan. Det fixade dom på 2 dagar!
Likaså fick ett Citec 3000 Aero hjul några ekrar förstörda. Fick hemskickat ett serviceset inklusive ekrar från Tyskland på 4 dagar, så hjulen var fullt servade och körklara till Vätternrundan en vecka senare.
Settet innehöll allt: utförlig instruktion på tyska med rätta spänningsvärden för tensiometern, lim till nipplar, gänglåsning, inklusive 5,5 mm långhylsnyckeln som behövs för att spänna ekernipplarna på insidan av fälgen.

Rikard på Cycling / Norrtullsgatan är en solskenshistoria hela han. Därifrån har man aldrig gått utan ett leende på läpparna.

Nästan alltid positivt överraskad när jag handlar på systembolaget och gör beställningar, alltid hjälpsamma och med gott humör, verkar vara ett bra ställe att jobba på. :-)

Beställde en Norco Cx3 för pendling från Evans i höstas. Det visade sig dock att låsringen på kransen inte var åtdragen ordentligt så kedja och växlar rappade. Efter mejlkontakt bad Evans mig lämna in cykeln på närmsta lbs för åtgärd. Efter fin service hos Bikevillage i Saltsjö-Boo så var cykeln ok igen. Evans betalade snabbt tillbaka kostnaden för service på mitt kort. Riktigt bra hantering från Evans där de ett flertal gånger under processen beklagade sig över att cykeln blivit skeppad utan ordentlig kontroll. All heder åt dem, mkt nöjd som kund.

nikasp skrev:
> Borsten till min kedjerengörare från CRC saknades. Kit med rengörare, vätska och borste
> skulle det vara. De skickade ett helt nytt komplett kit utan kostnad! Men jag är så less
> på deras spammande så just nu tycker jag bättre om Rose.

Bra knapp

Bilagor

• CRC.png
    CRC.png
    25.9 KB · Besök: 42
Luthman Photography skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > X-Fusion imponerade helt otippat på mig när
> jag
> > köpte ram från fultyskland 2006. Original så
> > satt det en tokhård fjäder på dämparen.
> > Tyskarna själva kunde inte hjälpa mig med en
> > passande så jag mailade X-Fusion i Taiwan(?)
> och
> > frågade vart jag skulle vända mig för att
> köpa
> > en fjäder. Kort efter mailade deras
> amerikanske
> > marketingkille och frågade vilken hårdhet jag
> > ville ha och vart han skulle skicka. Ett par
> dagar
> > senare landade en fjäder i rätt hårdhet i
> > brevlådan.
> >
> > Annars fick jag låna en uppsättning
> klingbultar
> > hos SkiTotal i Uppsala idag med uppmaning att
> > komma tillbaka och betala om de passar :)
> >
> > /Johan
>
> SkiTotal är en bra butik, varje gång jag var
> Dragarbrunnsgallerian gick jag in där. Schysst
> personal och bra butik. Fick hänga med in i
> verkstaden för att kolla på en av killarnas
> egenrenoverade skidor.

SkiTotal i Uppsala är bland top 3 butiker i Uppsala, grymma!

/Fritz

Oväntat ;) Jag vill ha *lite* reklam men inte fem mail i veckan. Jag tycker att de har en dålig taktik som fått mig att lessna. Om det är SUPERSALE varje vecka så känns det inte så trovärdigt. Särskilt som Rose ofta matchar dem i alla fall. Rose skickar då och då och lägger inte bombmattor med mail. Jag har faktiskt mailat dem två gånger och skrivit vad jag tycker i väldigt sansade ordalag men har fått noll och inget svar. Gäller det att handla så är det ju jättebra och snabba på att svara men att försvara mailtsunamin verkar de inte ha tid med.

perzzon skrev:
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Borsten till min kedjerengörare från CRC
> saknades. Kit med rengörare, vätska och borste
> > skulle det vara. De skickade ett helt nytt
> komplett kit utan kostnad! Men jag är så less
> > på deras spammande så just nu tycker jag
> bättre om Rose.
>
> Bra knapp

Senast ändrad:
Hade lyckats klanta till det med åtdragandet av låsringen på kassetten (ja, det är obegripligt hur jag lyckas, men har man tummen mitt i handen så går det mesta) och hade ingen kassettavdragare med mig så jag var tvungen att uppsöka cykelmeken i Cattolica. Fick vänta en liten stund då han hade några andra cyklar att fixa först, men sen lossade han låsringen och drog åt den på riktigt. När jag frågade vad han ville ha för besväret, viftade han bara med handen och sa att det var gratis. Tog visserligen inte mer än en minut för honom att fixa, men jag hade inte protesterat om han tagit en symbolisk summa för det. Nu förlorade han den summan, men nog ökade sannolikheten rejält att jag går dit om jag någon gång i framtiden är i krokarna och behöver något cykelrelaterat.

42Hz skrev:
> Nästan alltid positivt överraskad när jag
> handlar på systembolaget och gör beställningar,
> alltid hjälpsamma och med gott humör, verkar
> vara ett bra ställe att jobba på. :-)

+1

Min LBS (local beer shop) har en riktigt skön snubbe som stämmer in på det där.

Tillbaka
Topp