Bra Kundservice? Berätta din solskenshistoria...

Baristashopen.se
Skulle beställa lite filter och ett lock till min chemex. Priset blev strax under fraktfritt märkte jag när betalningen går igenom. Slänger iväg ett mejl om att lägga på en extra låda filter för att komma över gränsen.
För en stund sedan ringer en kille och frågar om jag fått svar och undrar om jag kan dra kortet igen.
Jag har dosan hemma blev svaret, då frågar killen om jag kan swisha över beloppet. =)
Fick sedan ett sms om att paketet gått idag.
Grymt bra att ringa och ordna med alternativ lösning på problemet.

Vill plussa Addnature o Suunto. Skickade in min väl använda Ambit som slocknat. Efter två veckor får jag ett paket med en helt ny klocka. Dessutom nyare modell. Nöjd.

Pölder. Köpte ett billigt vallajärn som pajade andra gången det användes. Frågade när jag mailade in returärendet om jag kunde få lägge på lite till ett dyrare eftersom jag av förklarliga skäl inte litade på den första modellen längre. Sen damp det dyrare ner i ett paket helt utan att jag behövde lägga på något.

Min hjälm, en Sweet Protection Bushwhacker, ca tre år gammal gick sönder. Hjälmen var av och glasögonen låg i hjälmen. När jag tog ur glasögonen ur hjälmen fastnade skalmen i justeringsbandet till storleksjusteringen. Nästan utan att jag märkte det gick det tunna plastbandet av. Skit också tänkte jag... Trist när en sån skitgrej gör en i övrigt fräsch hjälm obrukbar.

D2149B44-2C64-4550-8EA1-E860EF88FB2A.jpeg

Nåväl, mailade Sweet och började titta på ny hjälm. Men inte köper jag väl en likadan med samma klena konstruktion...

Fick idag svar att dom skickar en ny uppsättning av storleksjusteringen och beskrev hur enkelt det var att byta denna. Utan någon som helst kostnad för mig!

Tack Sweet Protection som vände detta till att jag även nästa gång sannolikt väljer en av deras hjälmar!

Lade för några veckor upp en bil i Postnord-tråden där de fullkomligt mosat paketet fr wiggle, saknades även några prylar, bl.a. ett par dubbdäck, istället fanns där ett odubbat däck. Mailade wiggle, som samma kväll svarade att de lagt upp en ny order på de delar som saknades. Det odubbade däcket fick jag behålla.

Intend. Ja, dom som säljer gafflar för 20k.

Tänkte att det nu under vintern kunde vara dags att skicka ner min tre år gamla Edge-gaffel till Intend för en "Factory Rebuild" där de går genom hela gaffeln, byter allt vad o-ringar och tätningar heter och framför allt uppgraderar gaffelns innandöme till senaste specifikation. Hittills hade jag servat gaffeln själv (måste vara den enklaste serviceprocessen någonsin för en gaffel), men jag var ute efter dämparuppgraderingen de introducerade i mitten av 2024 och för 175 EUR + frakt för en factory rebuild där en uppgradering av dämparen ingår så var det en no-brainer jämfört med att köpa den nya dämparenheten (runt 190 EUR) och montera själv.

Så jag skickade iväg gaffeln på en onsdag och gaffeln kom fram på fredagen kl 10:13. Kl 12:19 fick jag ett mail med en faktura för servicen och ett trackingnummer, och senare samma dag började gaffeln fraktas tillbaka till Sverige. De säger att de prioriterar kunders service framför produktion, och det verkar onekligen stämma. Fick tillbaka gaffeln inom en vecka, inte illa med tanke på att den varit nere i Alperna och vänt och åkt lastbil hela vägen.

Kikade lite snabbt på serviceloggen och såg en anteckning jag inte förstod mig på (”Installed SmuSo”). Tänkte att det var något litet de uppgraderat och installerat under servicen, men funderade inte så mycket mer på det. Dagen efter att gaffeln hade kommit tillbaka släppte Intend två nyheter - en ny köttargaffel och en ny kompressionsenhet till deras dämpare, som går att köpa löst om man vill uppgradera sin befintliga dämpare för 140 EUR från och med slutet av januari. Efter en kort suck (hade jag efter tre år skickat in gaffeln några veckor för tidigt och missat den här uppgraderingsmöjligheten?) trillade dock poletten snabbt ner - ”SmuSo” i serviceloggen avsåg den nya kompressionsdämparen. De har alltså stoppat in den i min dämpare och inte ens nämnt det (eller tagit betalt för den), innan den ens officiellt lanserats.

Den finns generellt (och med all rätt) en skepsism till att beställa dyra och invecklade komponenter från småskaliga tillverkare där service och support är en oundviklig del av ägandet. Därför vill jag dela den här erfarenheten (som följer på en drös andra positiva men mindre anmärkningsvärda interaktioner jag haft med dem över åren), så att om någon inte vågar testa med rädsla för osäker aftersales support eller komplicerad service så är verkligheten raka motsatsen. Visst, gaffeln (eller dämparen, bromsarna och allt annat de gör) är riktigt dyr i inköp (dock inte dyrare än Foxs Podium) och det är de på Intend medvetna om, men det känns också som att de gör allt man kan förvänta sig (och mer därtill) efter försäljningen för att motivera priset de sätter på sina komponenter. En Intend-komponent kommer kunna gå vidare från cykel till cykel och över åren bli bättre och bättre i takt med att de vidareutvecklar sina produkter och ger befintliga ägare möjlighet att uppgradera de interna delarna till senaste specifikation för väldigt beskedliga priser, vilket känns som en allt mer ovanlig approach i dagens konsumtionssamhälle.

Tappade en skruv och mutter till mitt visir på min POC hjälm. Frågade var jag kunde köpa en ny. Fick svaret att det var gratis och ett par dagar senare låg ett kuvert i brevlådan!

När det kommer till bra service kommer jag ihåg en händelse som en äldre släkting berättade för mig.
Släktingen hade varit ute och kört bil och samtidigt lyssnat på P2 i bilradion.
Tyckte att det hade varit ett ytterst vackert stycke som framförts i nämnda radiokanal och släktingen kikade på klockan i bilen för att notera vilken tid ungefär som detta stycke sändes ut via radiomasten.

Någon dag senare gick släktingen förbi en skivaffär för att kolla om de visste vilket musikstycke det kunde tänkas vara. ”Nej” fick släktingen som svar, men ombads att lämna sitt telefonnummer om saken kunde redas ut.

Några dagar senare ringde skivaffären och meddelade att de hade ringt till Sveriges Radio för att ta reda på vilken inspelning som min släkting hade hört och att de beställt hem just den inspelningen och att släktingen kunde komma ner för att hämta skivan.

Det tycker jag är ett exempel på bra service.

Tillbaka
Topp