Bra måltidsersätning?

Bra måltidsersätning?
Men om man ändå orkar koka te så kan man väl lika gärna hälla upp en tallrik fil och strö över lite flingor. Svårare än så behöver det inte vara. Det behöver ju inte vara nån Scandicfrukost direkt.

Bra måltidsersätning?
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om man ändå orkar koka te så kan man väl
> lika gärna hälla upp en tallrik fil och strö
> över lite flingor. Svårare än så behöver det
> inte vara. Det behöver ju inte vara nån
> Scandicfrukost direkt.

Men filen blir ju gammal?

Bra måltidsersätning?
mamme1 skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men om man ändå orkar koka te så kan man
> väl
> > lika gärna hälla upp en tallrik fil och strö
> > över lite flingor. Svårare än så behöver
> det
> > inte vara. Det behöver ju inte vara nån
> > Scandicfrukost direkt.
>
> Men filen blir ju gammal?

Té blir också gammalt även om det tar marginellt längre tid.

Bra måltidsersätning?
Chrissofsweden skrev:
> Mr B: Blir du något klokare? Eller skiter du i
> allt nu :P

Det enda jag lärt mig är vad jag egentligen redan visste. Ställ inte frågor du vill ha svar på på Happy, för Sveriges trevligaste Cykelforum är fullt med idioter som gör sitt bästa för att ditt återbesök ska bli så otrevligt som möjligt. Stort tack till alla för hjälpen med att göra det så tydligt som möjligt.
B!

Bra måltidsersätning?
Du ska nog inte ta det så, många har ju kommit med bra tips och ifrågasatt om du tar rätt väg.. Jag tycker att jag har koll, har själv pratat med dietist. Att lösa problem med dåliga matvanor och dessutom en dålig mage med pulver känns rent av idiotiskt om något.

Bra måltidsersätning?
Mr B skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> -----
> > Mr B: Blir du något klokare? Eller skiter du
> i
> > allt nu :P
>
> Det enda jag lärt mig är vad jag egentligen
> redan visste. Ställ inte frågor du vill ha svar
> på på Happy, för Sveriges trevligaste
> Cykelforum är fullt med idioter som gör sitt
> bästa för att ditt återbesök ska bli så
> otrevligt som möjligt. Stort tack till alla för
> hjälpen med att göra det så tydligt som
> möjligt.
> B!

Du skrev "Alla tips är tacksamt mottagna" och fick sedan en massa tips, men nu verkar du inte tacksam alls. Mest arg.
Tråkigt.

Bra måltidsersätning?
Ja, inte spårade tråden åt nått speciellt håll tycker jag. Ganska ärliga svar, som kanske kan uppfattas som något hårda, men ändå ärliga. Det är ju ändå motionärer som frågas och kosttänkandet är nog lite seriösare bland dem än hos 'svensson'.

Så ta till vara på tipsen istället... nen lite som någon sa; dina matproblem är som att beskriva symptom och be om en diagnos. Du hade högst ovanliga kostproblem som ett proffs lär ta sig an.

Att kalla den här tråden för spårad är ett hån mot tokan, Petri, yolo!, Guess_who och Dag_69. (Edit: la till några namn)

Cyklar du nått?

/G

Senast ändrad:
Bra måltidsersätning?
Chrissofsweden skrev:
> Cyklar du nått?

Vinter, så just nu, nä. Det brukar bli ett par timmar om dagen under sommaren, eftersom jag är lyckligt lottad och inte har något annat som tar upp tiden.
B!

Bra måltidsersätning?
Chrissofsweden skrev:
> Att kalla den här tråden för spårad är ett
> hån mot tokan, Petri, yolo!, Guess_who och
> Dag_69. (

Ha ha ha!

Bra måltidsersätning?
Mr B skrev:

> Vinter, så just nu, nä. Det brukar bli ett par
> timmar om dagen under sommaren, eftersom jag är
> lyckligt lottad och inte har något annat som tar
> upp tiden.
> B!

I så fall borde du ha tid att lägga 5-10 minuter om dagen på att äta en vettig frukost. Det känns som att det ligger en hel säck med andra problem under ytan. Om du inte har gjort det så borde du lösa de knutarna först. Eller samtidigt. Eller nåt.

Bra måltidsersätning?
Mr B skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> -----
> > Cyklar du nått?
>
> Vinter, så just nu, nä. Det brukar bli ett par
> timmar om dagen under sommaren, eftersom jag är
> lyckligt lottad och inte har något annat som tar
> upp tiden.
> B!

Trevligt trevligt!

Stig? Asfalt?

Med den mängden tid kanske du skulle trappa upp cyklingen några snäpp.

Börja dagen med en kortare cykelvända och sen hem för frulle.

/G

Bra måltidsersätning?
bigmollo skrev:
> I så fall borde du ha tid att lägga 5-10 minuter
> om dagen på att äta en vettig frukost. Det
> känns som att det ligger en hel säck med andra
> problem under ytan. Om du inte har gjort det så
> borde du lösa de knutarna först. Eller
> samtidigt. Eller nåt.

Det borde ha framgått att problemet inte är tid. Problemet är bristande intresse, jag har absolut ingen matlust, utan äter först när jag är hungrig så jag håller på att falla av cykeln, stolen, vad man nu än sitter på. Problemet är tveklöst bristande vanor, och eftersom jag i ett par år nu har kastat flera veckor gamla mejeriprodukter när jag hittar dem i kylen har jag konstaterat att vanlig frukost inte fungerar. Jag behöver grundlägga vanan med att stoppa något i mig, och förhoppningsvis kan det sen göra att jag sliper hålla på och kasta bröd, smör, ost och mjölk...

Chrissofsweden skrev:
> Stig? Asfalt?

Det får väll snarast beskrivas som en blandning. Jag föredrar stigcykling, underhållningen sköts med en HT i vad som nog får beskrivas som enkelt XC utförande. Det är ont om varierad stigcykling i Helsingborg, så mot slutet på sommaren blir transportsträckorna längre, (ut till kullaberg) men nu när sommaren snart anländer är konditionen klart sämre, så det blir lugnare tempo, och promenad / motionsslingorna i skogsområdena som är mer stadsnära. Jag är inte speciellt snabb, eller avancerad som cyklist oavsett, utan jag cyklar för att det roar mig.

Chrissofsweden skrev:
> Börja dagen med en kortare cykelvända och sen
> hem för frulle.

Det har ofta varit avsikten. Jag brukar dock inse att tiden har sprungit iväg, och att jag är hungrig nog att äta nästa cyklist/fotgängare jag möter, varpå det är tid att vända hem. Som sagt, viss brist på fasta vanor. Jag kan rent av vara duktig och ha något med mig att äta (vanligtvis bara skräp, typ sportbar / kexchoklad) men jag brukar aldrig äta dem eftersom jag när jag kommer på att jag är hungrig inser att det liksom inte räcker med det där lite futtiga, utan att det blir hemfärd oavsett hur jag gör.
B!

Bra måltidsersätning?
Gör såhär:

Gå till affären nu ikväll och köp 2 liter filjölk eller yoghurt (det som du tycker bäst om) och 1 paket flingor eller müsli samt 1 liter apelsinjuice. Tvinga dig till att varje morgon under den kommande veckan hälla upp 1/3 liter fil/yoghurt i en skål och ovanpå detta 1 dl flingor/müsli. Ät detta och drick till det 1/6 liter apelsinjuice. Om du har fått in vanan när veckan är slut så fortsätter du så och har då tagit ett litet men viktigt steg på vägen mot att få radikalt bättre matvanor. Om du inte vill fortsätta så är det enda du har förlorat på experimentet ca 70 kronor och disk bestående av 6 ggr (en sked + en skål + ett glas).

Testa i alla fall. :-)

Senast ändrad:
Bra måltidsersätning?
DT skrev:
> Gör såhär:
>
> Gå till affären nu ikväll och köp 2 liter
> filjölk eller yoghurt (det som du tycker bäst
> om) och 1 paket flingor eller müsli samt 1 liter
> apelsinjuice. Tvinga dig till att varje morgon
> under den kommande veckan hälla upp 1/3 liter
> fil/yoghurt i en skål och ovanpå detta 1 dl
> flingor/müsli. Ät detta och drick till det 1/6
> liter apelsinjuice. Om du har fått in vanan när
> veckan är slut så fortsätter du så och har då
> tagit ett litet men viktigt steg på vägen mot
> att få radikalt bättre matvanor. Om du inte vill
> fortsätta så är det enda du har förlorat på
> experimentet ca 70 kronor och disk bestående av 6
> ggr (en sked + en skål + ett glas).
>
> Testa i alla fall. :-)

...och funkar inte det så googlade jag fram (varsågod) ett vaniljsmakande pulver. Verkar väldigt dyrt, men du går tydligen ner i vikt. Ville du det?
http://www.nutrilett.se/products/tre-veckor-vanilj-choklad_VaniljChoklad3v

Bra måltidsersätning?
När glömde människan äta mat?
Vad lever man för liv om man

A. Inte anser sig ha tid att laga mat.
B. Inte orkar laga mat.

Hur ska ett gott pulver kunna motivera dig att laga frukost annat än att det är med på läkemedelsverkets knarklista ?

HTFU

Bra måltidsersätning?
Jag förstår inte heller...som många andra skriver. Du vet att det är bra att äta frukost och vad som ska ätas. Trots det så äter du inte frukost! Ibland så får man tvinga sig att skapa vanor...har du mobil? Skapa en notis i din kalender, dagligen och lagom tid på morgonen, där du skriver FRUKOST, svårt att missa att du ska äta frukost då. Kliv upp, tvinga i dig...hur mycket det är till en början är väl skitsamma, bara att du gör det. Ju fler mornar du gör det, desto mer kommer du att kunna äta, samt att du kommer uppskatta det mer.

När du ändå är i farten...skapa samma rutiner med övriga måltider, lunch, middag och eventuellt mellanmål. Sedan kan du tvinga dig själv att testa någon annan mat att laga. Omväxling förnöjer och skapar helt klart en glädje och en vilja att göra mat...men framför allt att vilja äta något gott. Orkar du cykla så lär du orka med det här också.

Om du inte kan förmå dig själv till detta tvång,testa då terapi eller liknande. Det kan vara livsfarligt med likgiltighet...ta hand om dig själv, inte bara du själv kommer må bra av det...även din omgivning.

Bra måltidsersätning?
Ett annat tips är att man kan dricka överbliven mjölk från försöket till regelbunden frukost på oregelbundna tider, då slipper den bli gammal. Man kan ta den till lunch, middag och tom i frukost te...hoppas löser sig, ta hand om dig!

Bra måltidsersätning?
barkan80 skrev:
> Ett annat tips är att man kan dricka överbliven
> mjölk från försöket till regelbunden frukost
> på oregelbundna tider, då slipper den bli
> gammal. Man kan ta den till lunch, middag och tom
> i frukost te...hoppas löser sig, ta hand om dig!

Fast det är ju inte mycket bättre än att dricka läsk.. mjölksocker är underskattat.

/G

Bra måltidsersätning?
Inte ur den synpunkten, mjölk har ju en del mikro nutrienter som läsken saknar iaf. Jag skrev det för att mjölken verkade vara ett av hans större bekymmer med alla förslag. Man behöver inte dricka mjölk alls om man äter bra allsidig kost.

Bra måltidsersätning?
Chrissofsweden skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > Jag visste väl att mr var ett troll.
>
>
> Där kom den ja...
>
> /G

Jag tror att det är ett felaktigt antagande. Snarare en happyit med dåligt flyt som letar en förbättring men inte hittar nån bra formel som går att förklara för andra. Man blir väl inte medlem 2008, skriver nästan 500 inlägg och sen samlar ihop sig för att bli kallad troll en sketen iskall dag i mars 2013. Jag säger fortfarande lycka till, det är inte så mycket som behövs för att börja vända skutan men det kan ta tid att komma hem. Tid verkade ju inte vara nån bristvara så det är ju bara att hoppas att det löser sig.

Bra måltidsersätning?
Ser ganska mkt av herbalifes produkter då jag har en familjemedlem som är distributör, och av egen erfarenhet så är det väldigt bra produkter när det kommer till måltidsersättning. Så det skulle jag rekomendera dig att kolla upp.

Bra måltidsersätning?
Hasse#7 skrev:
> Man blir väl inte
> medlem 2008, skriver nästan 500 inlägg och sen
> samlar ihop sig för att bli kallad troll en
> sketen iskall dag i mars 2013. Jag säger
> fortfarande lycka till, det är inte så mycket
> som behövs för att börja vända skutan men det
> kan ta tid att komma hem. Tid verkade ju inte vara
> nån bristvara så det är ju bara att hoppas att
> det löser sig.

Tack för visat förtroende.
Tid... Jag ska gå hemma de närmaste 40-60 åren, lite beroende på livslängd, så tid är något jag har gott om. Jag tänker inte ägna mer tid åt att försöka förklara för folk vad som får mig att försöka den här vägen, speciellt inte när man helt uppenbart anser sig ha rätt att ha en massa åsikter men inte orkar läsa 2 sidor med inlägg.
B!

Bra måltidsersätning?
Mr B skrev:
> Tack för visat förtroende.
> Tid... Jag ska gå hemma de närmaste 40-60 åren,

Varför ska du gå hemma? Får satsa på ett kul liv med lite mening låter det som. Finns massor med möjligheter.

Bra måltidsersätning?
cerro skrev:
> Får satsa på ett kul
> liv med lite mening låter det som. Finns massor
> med möjligheter.

Ja, alltså, tanken är ju att man ska roa sig, nu när tid finnes i överflöd. "Gå hemma" var närmast avsett att tolkas som en form av "inte jobba".
B!

Bra måltidsersätning?
Varför jobbar du inte?

Barkan80: Syftade mer på att lagom är bra :)

Hasse#7: Jag satt bara och väntade på att någon skulle fälla den kommentaren.. Verkar vara standard nu för tiden.

/G

Bra måltidsersätning?
Sjukpensionär. De säger att jag är tokig, jag säger att de har fel. Tydligen är min åsikt ett symptom, och det finns ingen behandling att applicera. Jag har ingen lust att bråka med dem, jag har det bra ekonomiskt, och kan ägna mig åt allt jag finner roande. Möjligen är min definition av "har det bra ekonomiskt" annorlunda än andras, men jag har allt jag behöver, och gott om pengar över vid månadens slut, fritt fram för hobbyverksamheter som cykling... Och radiostyrt, datorlekar, läsning, osv. Resor har jag lagt lite på framtiden, eftersom jag letar bostadsrätt/hus...
B!

Bra måltidsersätning?
Om du ändå ger dig ut och cyklar på morgon och sedan vill äta upp folk du möter för att du är hungrig, så känner du uppenbarligen hunger, vilket är bra.

Nästa gång innan du ger dig ut för att cykla ta med dig 2 hårdkokta ägg. Två ägg i en kastrull med kokande vatten, ca 8 minuter, spola i kallt vatten, generar ingen disk. Ägg ger bra mättnad snabbt, så att du slipper äta upp din medmänniskor :)

Bra måltidsersätning?
Chrissofsweden skrev:
> Jag hade nog kanske satsat på någon form av Bar
> istället för pulver om du promt vägrar äta
> vanlig föda.
>
> /G

Alkohol på fastande mage är nog inte så bra för Mr B, i synnerhet som han verkar sakna struktur i tillvaron....

Bra måltidsersätning?
Aron skrev:
> En 40+ åring
> som inte klarar av att organisera sin frukost är
> ju inte så attraktivt för varken potentiella
> partners eller arbetsgivare.

App app app, inte prata om den rosa elefanten i hörnet ... bara tala om ANNAT.

Bra måltidsersätning?
AxelSthlm skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> -----
> > Jag hade nog kanske satsat på någon form av
> Bar
> > istället för pulver om du promt vägrar äta
> > vanlig föda.
> >
> > /G
>
>
> Alkohol på fastande mage är nog inte så bra
> för Mr B, i synnerhet som han verkar sakna
> struktur i tillvaron....

Hehe kul kille.

Att gå från pulver till en bar låter kanske lite fel... Men nu är det ju inga pundare som hänger här så det borde vara solklart vad jag menade :)

/G

Bra måltidsersätning?
Rutiner blir ju ännu viktigare när man går hemma. Annars faller ju livet sönder totalt. Så kör hårt, gör ett schema, tvingar man sig äta på fasta tider så är det jobbigt i början men efter att tag så vänjer sig kroppen och även aptiten kommer. Jag har gått igenom liknande problem så det går utan problem, man får bara vara lite ihärdig.

Bra måltidsersätning?
Det kan ju faktiskt vara så att pulver eller bars kan vara en väg mot "vanlig" frukost. Om vanan infinner sig kanske det gradvis går att gå över till mer normala livsmedel.

Du kan ju prova med t.ex. portionspaket Klövermjölk eller liknande så länge. De håller ju fan hur länge som helst.

Tillbaka
Topp