Bra MTB-vovve. Ungersk vizsla kanske?

JojjeM

Aktiv medlem
Familjens labrador (som figurerat mer än en gång på happy och bland annat deltagit i UBR) börjar vara ganska grå om nosen och har inte samma klipp i benen längre och hänger allt mer sällan med på cykelturer i skogen.

Det finns funderingar på en valp och en av faktorerna är ju naturligtvis cykelpotentialen även om egenskaperna som "vanlig familjehund" väger tyngst :)

Ungersk vizsla har dykt upp som kandidat. Lite mellanting mellan labrador och vorsteh. Nån med erfarenhet?

De mest extrema arbets-/jakt-/draghundarna går bort eftersom de nog kräver ännu mer aktivitet.

/Johan

Jag tycker Italiensk Spinone är en väldigt häftig hund. De ska vara väldigt bra travare så det skulle ju vara bra cykelmässigt kan jag tänka mig.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Vizslan påminner lite om Weimaranern va?
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018099/1018099#msg-1018099

Inte så lite om man ska tro Wikipedia länkat ovan :)

Supermysig RR det där.

Ester i en något yngre och piggare version:
EDIT: Hmm, även jag såg visst lite yngre och piggare ut inser jag...

Ska kika lite på Spinone också. Den verkar ju inte helt olik vid en snabb blick :)

/Johan

Senast ändrad:
matt1as skrev:
> Bondkatt är extremt dålig som happy-vovve, hon
> gömmer sig varje gång jag tar in en cykel i
> lägenheten

Ah, tack för varningen :)

En stig-iller kanske kunde vara något annars

/Johan

Mathias B skrev:
> En Ungersk Viszla verkar vara en perfekt kamrat i
> skogarna:

Jajäklars, det var en snabb vovve. Känns plötsligt som overkill :)

/Johan

En viszla är det nog rätt mycket mer fart i än en (utställnings)labbe. Känner en kille med viszla, inte en chans att han vågar ha den lös, sticker gärna efter rådjur. Bikegöring kör han med den ;) så aktivitetsnivån ligger mer i nivå med de värsta jakt/dragidioterna.

Finsk eller svensk spets kanske? Om du kan tänka dig en mindre hund hänger vår shetland sheepdog med bra, dock får man hålla igen lite på grus/asfalt. Shelties är hundar som bara hänger med, ingen jaktinstikt.

Finnen skrev:
> En viszla är det nog rätt mycket mer fart i än
> en (utställnings)labbe. Känner en kille med
> viszla, inte en chans att han vågar ha den lös,
> sticker gärna efter rådjur. Bikegöring kör han
> med den ;) så aktivitetsnivån ligger mer i nivå
> med de värsta jakt/dragidioterna.
>
> Finsk eller svensk spets kanske? Om du kan tänka
> dig en mindre hund hänger vår shetland sheepdog
> med bra, dock får man hålla igen lite på
> grus/asfalt. Shelties är hundar som bara hänger
> med, ingen jaktinstikt.

Jag tror att om man ska ha en vizsla på det sättet som Amber i videon så ska man nog inte vara en nybörjare på hundar. De flesta hundar har ju en jaktinstinkt, men det gäller att få hunden att tycka att cykeln är roligare än rådjuret, om en hund inte gillar aktiviteten så brukar den inte vilja vara med. Labbar är liksom Vizsla en jakthund och kräver även de en hel del motion och kan vara trevliga i skogen på sitt sätt. Min mamma hade en labb när jag var liten som tyckte att det roligaste som fanns var att hänga med på löp och skidturerna.

Edit: Ta rejält med god tid på dig för att fundera på ditt val av hund! Kolla med kennelklubbar, försök få kontakt med ägare av de raser du är intresserad av. Din hund kommer att vara en av dina närmaste vänner i flera år och valet av hund är därmed inget litet beslut.

Senast ändrad:
Jag cyklade med en som hade en lapphund, de skulle tydligen orka riktigt mycket motion. Mor har en finsk lapphund och det är en toppenras.

En storpudel är en perfekt kamrat, intelligent, bra storlek samt att den inte är kortårig = inget lossnande av hår inne :)

/Mats

Ja, det kanske är så att Vizslan är tuffare och "jaktigare" än vad jag tänkt mig.

Flera intressanta förslag att läsa på om. Och mysig film G.S. Tack för input.

/Johan

Det var den coolaste film jag har sett på flera år! Grymt catchy låt också.

G.S skrev:
> Fin film med MTB och hund "PROJEKT ROAM: Day of
> the Dog"
>

Har upplevt ett femtontal raser eftersom min familj (bara jag) inte tycks få nog av hundar.
Tror du är 100% rätt ute. Vi har haft två ungerska tikar. De är sjukt snabba och glada i att springa. Dock har våra två haft väldigt olika temperament som om de vore olika raser men båda hade älskat att vara mtb-hundar. Sen att de är snälla, vackra och mysiga är ju trevligt. Det är bara de satans förbannade jävla hårstråna man blir galen på. De är överallt, även tio år efter att hunden är död och begraven.

Vi brukade hetsa dem på isen genom att jag höll i dem och matte sprang iväg hundra meter och ropade och lockade. Till slut kunde man knappt hålla dem och när de satte iväg var det fan greyhoundnivå på hastigheten. Syrran körde agility med rätt stor framgång med den ena också.

Att den prompt skulle behöva extremt mycket träning eller jakt måste jag nog be att få avfärda. Vår första tik var ren sällskapshund och en av de finare jag minns av alla som passerat revy. Hon hade iofs säkert mått bättre med mer motion, men hon var frisk och fin innan jag sj
Lv tvingades ta bort henne pga livmodersinflammation vid ca 10 års ålder.

matt1as skrev:
> Bondkatt är extremt dålig som happy-vovve, hon
> gömmer sig varje gång jag tar in en cykel i
> lägenheten

Raskatt är ännu sämre; siamesjäveln tolkar uttrycket "tugga styrlinda" väldigt bokstavligt.

Som ständig extrahusse åt min systers dalmatiner så får jag nog avråda från den rasen om du vill köra mycket brukslydnad. Snabb är han (eller var när han var ung). Han har heller ingen extrem jaktinstinkt men han är nyckfull och äter allt som är ruttet i skogen och kan med lätthet få för sig att plötsligt pipa iväg för att sniffa upp något lite lagomt ruttet och gosigt kadaver i skogen och sen sätta i sig det med hull och ruttet hår. Han gillar att spåra men går inte igång på alldeles för mycket lydnad (och då ska man veta att syrran har en järnvilja och tränat brukshundar i 15 år.). I övrigt en väldigt trevlig ras - men skogen är ett smörgåsbord. ;-)

Någon form av vallhund annars om du vill slippa att de drar iväg i skogen. De brukar dock kräva en hel del aktivering.

JMT skrev:
> Någon form av vallhund annars om du vill slippa
> att de drar iväg i skogen. De brukar dock kräva
> en hel del aktivering.

Ja, exakt. De belgiska vallhundarna har jag själv funderat på. Alltså: Laekenois, Tervuren, Malinois, Groendal. Coolast vore det med laekenois för de ser så absurda ut men kanske att mallarna är enklast att husera.

JMT skrev:
> Någon form av vallhund annars om du vill slippa
> att de drar iväg i skogen. De brukar dock kräva
> en hel del aktivering.

Mitt livs första +1.

Min gamla schäfer följer inte med längre, nu är hon döv så förutsättningarna måste vara väldigt bra innan jag släpper henne.
Men helt fantastiskt att ha en vallhund. Aldrig behövt koppel på henne i skogen. På våra 12 år tillsammans har hon dragit på rådjur 2 gånger, första gången var hon ung o flärpig o var borta i 3-4 minuter, andra gången vände hon efter 50 meter när hon insåg att jag inte var med på jakten.
Det är som att hon har ett mentalt koppel på 15 meter, längre bort än så går hon inte.

Min aktivering har mest varit att hon är med mig i mitt liv, så långt som möjligt, och lite små trick o övningar, som att få leta reda på sin frukost i gräsmattan. Inget att slå knut på sig för.

floors skrev:
>
> Ja, exakt. De belgiska vallhundarna har jag själv
> funderat på. Alltså: Laekenois, Tervuren,
> Malinois, Groendal. Coolast vore det med laekenois
> för de ser så absurda ut men kanske att mallarna
> är enklast att husera.
>
>

Av egen erfarenhet vet jag att belgarna har en hel del jaktinstinkt i sig. Belgiska vallhundar är fö vaktande vallhundar, liksom schäfern, även om dom har en stor flockinstinkt. Skall du ha den som familje och sällskapshund skulle jag avråda dig från malle. Det är ingen tillfällighet att polisen använder dom liksom flera bevakningsföretag. Givetvis finns det lugna mallar men får du en med lite skärpa är den inte kul som familjehund.

Massa bra info och idéer. Tack.

Vekktahs inlägg låter ju väldigt lockande.

Malle känns för tufft (känner en jättefin men den är extremt ambitiöst hållen och mer en enmanshund).

Som ratatosk beskriver sin schäfer har jag upplevt labben. Otroligt lätt och säker att ha med sig lös. Tycker dock att hon blivit lite mer egensinnig med stigande ålder :)

/Johan

floors skrev:
> JMT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon form av vallhund annars om du vill
> slippa
> > att de drar iväg i skogen. De brukar dock
> kräva
> > en hel del aktivering.
>
>
> Ja, exakt. De belgiska vallhundarna har jag själv
> funderat på. Alltså: Laekenois, Tervuren,
> Malinois, Groendal. Coolast vore det med laekenois
> för de ser så absurda ut men kanske att mallarna
> är enklast att husera.
>
>

Aldrig en Belgare som enbart sällskapshund. Groendal är rädda för allt och ganska skräpiga i skallen, laekenois är reserverade för människor och allmänt svåra att ha med att göra, terveren kan vara lite smålömska och nypa i röven, malinois är den varianten generellt som är vettigast i skallen men kan även vara lite skarpa.
Jag har många bekanta med belgare, ffa mallar, och det är få av dessa som jag är tilltalade av.
Väldigt grovt bedömt så har ofta belgare snabba till handling och längre till tanke.
De egenskaper som man eftersträvar på en brukshund (för tävling eller tjänst) är bland annat stor jaktlust. Med belgarnas snabba handling och långsamma tanke kan det ble ett stort bekymmer med hundar som lätt drar efter vilt. Inte en helt trevlig egenskap på en MTB-hund.

Nu skriver jag generellt om belgare efter mina erfarenheter. Det finns säkert andra som inte håller med. Naturligtvis så finns det ju alltid individer som är fantastiska som kanske inte är helt rastypiska.

Själv kör jag mtb med antingen en schäfer eller flatcoated retriever. Bägge två är uppmärksamma på mina signaler och älskar att hänga med. Vi tävlar med dessa bägge två och därför är det väl aktiverade även mentalt.

jekyll skrev:
> floors skrev:
> -----
> > JMT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Någon form av vallhund annars om du vill
> > slippa
> > > att de drar iväg i skogen. De brukar dock
> > kräva
> > > en hel del aktivering.
> >
> >
> > Ja, exakt. De belgiska vallhundarna har jag
> själv
> > funderat på. Alltså: Laekenois, Tervuren,
> > Malinois, Groendal. Coolast vore det med
> laekenois
> > för de ser så absurda ut men kanske att
> mallarna
> > är enklast att husera.
> >
> >
>
>
> Aldrig en Belgare som enbart sällskapshund.
> Groendal är rädda för allt och ganska skräpiga
> i skallen, laekenois är reserverade för
> människor och allmänt svåra att ha med att
> göra, terveren kan vara lite smålömska och nypa
> i röven, malinois är den varianten generellt som
> är vettigast i skallen men kan även vara lite
> skarpa.
> Jag har många bekanta med belgare, ffa mallar,
> och det är få av dessa som jag är tilltalade
> av.
> Väldigt grovt bedömt så har ofta belgare snabba
> till handling och längre till tanke.
> De egenskaper som man eftersträvar på en
> brukshund (för tävling eller tjänst) är bland
> annat stor jaktlust. Med belgarnas snabba handling
> och långsamma tanke kan det ble ett stort
> bekymmer med hundar som lätt drar efter vilt.
> Inte en helt trevlig egenskap på en MTB-hund.
>
> Nu skriver jag generellt om belgare efter mina
> erfarenheter. Det finns säkert andra som inte
> håller med. Naturligtvis så finns det ju alltid
> individer som är fantastiska som kanske inte är
> helt rastypiska.
>
> Själv kör jag mtb med antingen en schäfer eller
> flatcoated retriever. Bägge två är
> uppmärksamma på mina signaler och älskar att
> hänga med. Vi tävlar med dessa bägge två och
> därför är det väl aktiverade även mentalt.

Tack för bra info.

Jag har läst på en hel del om belgarna och har hundvana sedan barnsben så jag hade ju givetvis tänkt använda hundarna för bruksändamål och inte enbart som en hund som ska tas fram när det ska cyklas. Så det här med brukshundsmentaliteten har jag tänkt särskilt på. Vi har haft collies också när jag växte upp så en korthårig collie skulle också kunna vara ett alternativ under förutsättning att man hittar en kennel med beprövat stabila hundar (de kan ju ibland vara lite nervösa colliehundarna). Nu ligger detta inte i den närma framtiden för mig utan om kanske 5 år, men infon är bra. Förlåt om jag råkade kapa tråden. :-)

Jag vill passa på att slå ett slag för Kelpien, uthålliga tåliga och smarta vallhundar. Dom är avlade bla på att valla genom att springa på och hoppa mellan djurens ryggar, så dom är väldigt bra på att ta sig fram där det är lite svårforcerat.
Dom finns i två versioner Kelpie och Working Kelpie , den senare ska man undvika om man inte skaffar en australiensisk boskapshjord också. En vanlig kelpie har mycket energi men kan ligga och softa också om det är läge för det.

IMG_0049b.jpg

Poxeman skrev:
> Vi har en Bracco Italiano
> http://en.wikipedia.org/wiki/Bracco_Italiano som
> älskar att vara med på löp- och skidturer.
> MTB har vi inte testat ännu men misstänker att
> hon inte bangar det heller ;-)
> I övrigt är det en trevlig ras, när vi inte är
> i skogen så duger soffan alldeles utmärkt.

Kul med bracco! Vi har den fjärde på väg in i familjen inom en månad. Världens vackraste hund alla kategorier. Kanske en 'visa din italienska hund'- tråd snart. :-)

Upplever också att dem är väldigt bra i soffan. Fan så de kan slappa. Och så jävla värdiga djur. Synd med den satans pälsen mummel mummel....

P1000115.JPG
Tjo !
Vi var i SydTyrolen,Italien på Mtb cykelsemester iJuli och kompis-paret hade en
Engelsk SpringerSpaniel med sej. det funkade alldeles utmärkt,uppförs & på platten gick
det suveränt medan utför fick man maxa max i 15-20kmh.Hon heter Sickan,en unghund.

jesster73 skrev:
> Vet inte vad det här är för sort, men det är
> nog en sån du ska ha (om någon datorninja kan
> embedda, så var inte blyg):
>
>

Alltså shit vilken lyckopiller den där filmen är, tack för påminnelsen :)

Weimaraner kan jag rekomomendera. Bra och givande att träna lydnad och spår med om man tycker sånt är kul, orkar långturer med cyklister och används en del som draghundar med skidåkare.
Grymt lojala vilket borde ge bra familjehundar. Ebba som jag hade hand om är har numera en 1,5-årig "lill-matte" som hon tycks ha oändligt tålamod med enligt föräldrarna.
Jag drömmer om att få till en livssituation där jag kan ha tid och plats för en valp... Jag skulle nog välja en tik då killarna kan bli rätt stora.
Vizslan är ju rätt lik som sagt, men jag har fått för mig att de kan bli lite hetsigare och kanske är lite mer krävande.
Vallhund kan bli skitjobbigt att ha med på tur. Har gått på topptur med vallhund som konstant försökte valla ihop gruppen, det blev lite påfrestande med allt springande och tillhörande ljueffekter efter ett tag.
Min erfarenhet med "Weimaranskan" är att hon är väldigt fokuserad på att hänga med husse eller någon annan hon känner väl, även i större grupper. Övriga deltagare är måttligt intressanta att hålla reda på vilket är skönt.
Weimaraner finns i lite olika utföranden, du kan välja mellan lång och kort päls och det finns en färg till, men tveksamt om det finns några mörka i Sverige.

PITBULL!

De är från början avlade som gårdshund/arbetshund och sällan använda till jakt, är människokära och MYCKET villiga att arbeta tex hundspann.

Jag hade en bulle tidigare som jag brände mycket med i skogen, en rem om midjan och sele på hunden resulterade i 36km/h klockat i skogen, helt utan människokraft.

Bullar är samtidigt gärna soffpotatisar och/eller kelgrisar, om man vill.

Så gör dig själv en tjänst, klipp en bulle!

Det enda negativa som går att nämna om pitbull är att flera av dem har problem med andra hundar, specifikt hanhundar samt att de inte har ett mellanläge när de arbetar.
Det är antingen "snart får jag dra" och "NU JÄVLAR SKA DET DRAS!!!"

JojjeM skrev:

>
> Som ratatosk beskriver sin schäfer har jag
> upplevt labben. Otroligt lätt och säker att ha
> med sig lös. Tycker dock att hon blivit lite mer
> egensinnig med stigande ålder :)
>
> /Johan

Blir de inte det oavsett ras? Men tja, sen hon tappade hörseln är "egensinnig" en vänlig omskrivning.

Återuppväcker denna tråd...

För snart två månader sen kom det in en Ungersk Vizsla i våra liv. Han är nu snart sju månader och idag tog vi den första kortare stigturen tillsammans. Jag passade även på att lufta fatbiken för första gången på Roslagsleden. Shit vad han tyckte det var kul! Efter en liten kontakt då han tvärnitade mitt framför mig på stigen för att lukta på nåt så höll han bra separation både i djup och sida. Det var otroligt blött så här i midvintervärmeböljan - spänger är hala även för hundar :)

När han vuxit klart och inkallningen sitter till 100% så kan det bli härliga långturer på stigarna.

Nån som har tips när det gäller att cykla med koppel, hur tränar ni det? Vår hund går "fot" bra även på cykel, men det funkar bara på transporter och inte på stig. Ska hunden springa före och dra eller ska man sikta på slack?

Jag vet att H. (och min plan) kör med flexikoppel som sitter i brösthöjd på cyklisten. Då hålls kopplet spänt och man slipper trassla in sig i kopplet. Jag funderar på att fixa en customgrej, men vi får se.

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> Återuppväcker denna tråd...
>
> För snart två månader sen kom det in en Ungersk
> Vizsla i våra liv. Han är nu snart sju månader
> och idag tog vi den första kortare stigturen
> tillsammans.

Vilken kul trådväckning. Grattis!

Har annars inget vettigt att bidra med när det gäller koppelcykling. (och har inte heller skaffat nån valp än. Ester är still going, kanske inte strong men i alla gall going :))

/johan

Har starka funderingar på Riesenschnauzer som nästa hund & MTB-kompis.
Vår Boxer har tyvärr knäledsartros så han har aldrig vart aktuell för mtb'ande :(

Tillbaka
Topp