Bra MTB-vovve. Ungersk vizsla kanske?

Vernersson

Aktiv medlem
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Läser hela tiden vuvuzela.

Är nog för att du egentligen gillar f*tb*ll ;)

42Hz

Aktiv medlem
Vernersson skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läser hela tiden vuvuzela.
>
>
> Är nog för att du egentligen gillar f*tb*ll ;)

Kollar bara på g*tb*ll för att kunna njuta av välljudet från vuvuzelan!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om man vill ha en mellanstor hund som både funkar med familjen och att vara ute heldagar i skogen med många mil, både löpning och cykling, och gärna har den som sällskap vid dagliga löppass på 10-15km, och en ras som inte har problem med höfter och andra rasspecifika krångel.

Finns det några vettiga alternativ till Viszla? Det verkar i praktiken vara ett bra val men många verkar vara negativa till att ha en sådan för att det är "dåligt för rasen" att inte ha den som jakthund som den är avlad till.

Helst en hundras som inte är skällig/vaktig mot andra hundar och sådant som rör sig utanför huset hemma men gärna försvarar "flocken" förstås.

frankfurt

Aktiv medlem
Den husky som jag hade funkade perfekt till allt det där. Om man lät den dra när man cyklade. Lös funkade på skidor utför men cykel var för långsamt för att vara kul om hon inte fick dra. Gillade djur lite för mycket för att vara lös och lite uttråkad bredvid/framför en cykel.
Krävde lite mer uppfostran och disciplin än andra hundar vi haft.

Niklasberglund

Aktiv medlem
Jag har själv en Engelsk springer spaniel.. En av de större spaniel-raserna..

Hon checkar väl i princip i alla dina boxar.
Underbart familjehund, älskar skogen, älskar fjällen (snö), älskar att bada, älskar sin flock.
Inte allt för social med nya människor, utan håller sig gärna till sin flock. Men blir du en del av flocken så är kärleken oändlig (vilket är galet smooth vid löpning/längdåkning= inget intresse i andra människor när hon oftast springer lös)

Löppass på 10-15km, inga problem, hon älskar att springa.
Kanske inte 10-15km 7 dagar i veckan och inte heller under uppväxten:P

Älskar andra hundar och har hittills inte stött på en enda hund som hon inte funkar med (då har vi tränat ganska intensivt på att hon ska bli duktig i hundmöten) och vill bara hälsa och leka med dem.
Betydligt socialare mot andra hundar än andra människor.

Det ända med henne är att hon är halvlånghårig.. Dvs hon kräver lite pälsvård och på vinter klipper vi henne lite kortare på ben/mage för att inte bygga snöbollar vid utelek:)

Syrran kör mtb med sina 2 bordercollies för jämnan! Både lösa och fastsatta för drag med sele. Fungerar svinbra, bra mycket ork i de hundarna

Snakepit

Aktiv medlem
En del vallhundsraser har för mycket vallning i sig. De ska genskjuta och skälla fast en, speciellt om det börjar gå lite snabbare.

cplpro_-

Ny medlem
Nja, finns bra hundar där också.
Vi har två och dom är fantastiska. Men då bor vi mitt i skogen också. Hade varit jobbigt att ha dom i lägenhet... Dom kräver ju en hel del.
Absolut, jätte bra hundar för det de är tänkta att göra. Jag avrådde bara från att skaffa som familjehund, du hittar ingen bättre hund till tjänst eller brukshund framför allt emot tex IGP eller Svensk skydd.

Jag har också Malle och kommer garanterat skaffa fler!

cykelandreas

Ny medlem
Absolut, jätte bra hundar för det de är tänkta att göra. Jag avrådde bara från att skaffa som familjehund, du hittar ingen bättre hund till tjänst eller brukshund framför allt emot tex IGP eller Svensk skydd.

Jag har också Malle och kommer garanterat skaffa fler!
Ja, det har du helt rätt i. I rätt händer och med bra linjer är dom fantastiska.

Niklasberglund

Aktiv medlem
Bara lära hunden vad som gäller, inga problem.

P.s Köp ingen Malle
Helt sant.
Syrran har en border collie som jag har sprungit en hel del långpass med.
De bor på landet, så blir en del på landsväg (70km/h), han ligger alltid 5-15 meter framför mig och tuggar på, stannar upp ibland och tittar att jag är med. fåtal tillfällen när han ligger 15-25 meter framför så kallar jag bara in honom (han är bekväm med det avståndet, inte jag)
Så inget vallande där.
Däremot gillar han att valla min spaniel vid lek.

De har lärt honom att när det kommer en bil och han är på vägen så lägger han sig i vägrenen, dvs, jag ser på honom att det är en bil på väg innan jag själv vet om det.

Fantastisk hund på många sett, men lite för mycket energi/bokstavskombo för min smak

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer