Bra mtbspots i Linköping??

• Trådstartare Trådstartare Gabbe
  • Start datum Start datum
G

Gabbe

Guest
Är på väg att flytta till lkpg. Undrar lite hur det ser med bra mtb ställen att cykla på.
Är ganska inne på freeride, dirt & bmx. Finns det möjligheter till sådan cykling där nu
eller blir det till att fixa själv? Cyklar även en del CC men det antar jag att det finns
en del slingor för..

Mera Lera MTB har XC-spår med små FR-liknande utökningar. Stan är platt som en pannkaka, så därför blir väl friåkandet rätt begränsat. Dirt- och BMX-åkare samlas i Hangaren http://hangaren.org.

/Dag

Utanför stan (ett par mil) blir det mer kuperat. Har inte hojat där men det ser ut att kunna vara lite mer varierande än runt stan...

Undra när dirten utanför hangaren blir klar. Det ser helt klart lovande ut. Kommunen verkar ju ha stora mål också.

Undrar om man är för gammal att börja med dirt om man är 32. Kidsen kommer att åka ifrån gubben så det stänker... :(

/Dag

Hoppas att den blir det snart cal...då kanske man kan ge sig skäl att köpa en dirt. Saknar ju trixandet man gjorde med inlinsen i vertrampen.

Eller så köper man en bmx =)

Senast redigerad av en moderator:
Så de håller på att bygga en dirt alltså..klockrent!!
Vet ni om det finns tider avsatta för mtb/bmx i hangaren och i
skateparken? Vilka bygger dirten, entusiaster lr nån klubb?

Verkar som man kan få en trevlig sommar på hojen..

Tisdagskvällar är det BMX-körning i hangaren. Vet ej om det finns tid avsatt för BMX-åkning i betongparken. Tror man får samsas med inlinesåkare och skatare där.

http://www.dgso.net/article.php3?id_article=106 (franska)

Dirten utanför byggs av BMX-entusiaster ihop med kommunen. En kille som jobbar som mek hos Bertil Andersson (cykelbutik i stan) är lite drivande när det gäller dirten.

Det ryktas även att det skall finnas nån liten bmx-bana med småhopp uppgrävd någonstans söder om Vidingsjö. Stämmer det?

För några år sen fanns en halvt igenväxt liten BMX-bana nere vid V-sjö motionscentrum. Det kanske är den som avses. Den ligger bredvid cykelvägen som går mellan motionscentret och Haningeleden.

/Dag

Kanske.

Det var Booberg som yttrade något om den i vintras när vi var i Vidingsjö. Han får nog krypa fram ur sitt gryt och förklara vad han syftade på! :)

Okej, då var det den Danne visade mig i vintras när vi snurrade runt kring motionscentret i snöyran.

Det byggs ju dirtar lite över allt just nu. Här i Stockholm är det väl minst 2-3st på gång, säkert fler seriösa som inte jag känner till? Men ingen av de jag har sett är lika rejäla som den utanför hangaren. Det kan bli en bra höstsysselsättning vid sidan av studierna. Jag räknar med att den är klar när jag återvänder till LKP igen i augusti. :)

Om man orkar packa in sig i bilen och åka ett par mil finns faktiskt en hel del trevliga spots för freerajdande och bök iskogen i lite halvkuperad terräng. Närområdet är tyvärr skitplatt. Har hört att östergötlands högsta punkt ligger 328 möh, nån som vet var den ligger?

Ja, då hamnar man ju i Huskvarna, Omberg eller annan närbelägen lekhåla. ;)

Eller har du fler idéer på bra färdriktningar. Lite mer sydost kanske?

Sydost? Vad finns det där? Åtvidaberg? Där borde finnas ett berg, det låter så på namnet... Har aldrig provat cykla där men kört runt en del med bil. Finns ju gott om skog där i trakterna och faktikst en del kullar så där finns nog en del trevliga stigar om man hittar dem, får sticka dit och prova lite nån dag... Söderut, kring Kisa, är det både skogsbevuxet och kuperat. Norröver har vi ju kolmården-skogarna med en hel del trevliga stigar. Omberg är ju skoj som du säger...

Låter bra allt det här, förutom vildsvinen då förstås..
Den där bmx-banan ni pratar om, antar att det är någon mindre variant
men är det något som man skulle kunna fixa till och fräscha upp lite?
Kanske kommer se några utav er i sommar då!

BMX banan i Vidingsjö är förvånande liten, tror jag (kör inte bmx så jag vet inte vad som är standrad) Och den har för några veckor sedan vid avslutet av en Happy Ride i Vallaskogen slukat ett av NoOnes framhjul (det kanske går att rädda) och han gjorde det snygaste framåtfall jag någonsin sett utanför Dojon!

Jo den är ganska liten den där "dirten" inte heller finns det några hopp att tala om. Bara ett ställe man kan få lite luft under hojen... Visst det borde gå att bygga lite mer men det finns inte riktigt plats och lutning nog för att få upp farten till hoppen, tyvärr.

Tillbaka
Topp