Bra och billig cykelväska att flyga med?

• Trådstartare Trådstartare Mag
  • Start datum Start datum

Mag

Medlem
Tips på en prisvärd mjuk eller hård väska att transportera cykel med på flygresor.

CRC har en mjuk väska för ca700kr. Någon som testat den? jag kan tänka mig att vaddera extra men det måste vara hyfsat stabilt yttermaterial. En cykelkartong är självklart också ett alternativ, då slipper man förvara en gigantisk väska hemma.

Vill helst inte lägga mer än 1500kr.

Magnus

Jag har CRC väskan och den är klockren. Åkte med finracern till Mallis förra året och den funkade perfekt. Massor med fack där man får plats med småsaker som pedaler, verktyg, slangar osv osv. Den har hjul på ena kortsidan så man slipper bära den hela tiden. Dessutom medföljde två hjulfodral vilket är nice. Jag har inget negativt alls att säga om den.

Jag är också på jakt efter en bra transportlösning för cykeln på flyg.
Lånade en sådan här förra resan, men den var så tung (14 kg) att Ryan ville pungslå mig för övervikt. Utöver det så kändes den lite smäckig (plastlåsning som sprack) och cykeln låg inte riktigt bra i den.
bike_box_company2.jpg ht=250

Jag vill ha en lätt väska och som ändå ger ett bra skydd mot kastarnas och stuvarnas hantering i samband med lastning.

Drömväskan är bikeboxalan med anständiga 11 kg och rejält med fixeringspunkter för ram och avskruvade komponenter, men den är inte gratis direkt. 400£
boxhead_new11.jpg ht=350

Det andra alternativet är Polaris Bike Pod. Lätta 6,7 kg och ett alternativ för mindre plånböcker ca 2200 SEK, men den är gjord av ett halvmjukt material så hamnar den underst (med en massa tunga väskor ovanpå) i packutrymmet finns en risk att cykeln skadas (eller?). Någon som har erfarenheter från denna väska?
bikebox.jpg ht=340

I GBR verkar det vara ganska lätt att hyra bikeboxalan till rimlig peng. Någon som vet om det finns uthyrare i Sverige av samma väska?

/K

Det exemplifieras med väldigt tunga väskor tycker jag. Med en del flygbolag får man ju ta med hojen gratis så länge man inte checkar in över 20 eller om det är 23 kilo. Då blir det genast viktigt med en lätt väska tycker jag.

Har ju diskuterats ett antal gånger ... Har själv rest en del med Serfas hårdskalsväska vilken skyddar bra men är lite tung och kräver pyssel innan man fått klämt ner cykeln. Min favorit är CRC mjuka som är mycket lättare och inte kräver lika mycket demontage. Om man bara packar smart, förstärker med några kartongskivor, har vadderade hjulväskor (följer med) och har strategiskt placerade klädplagg fungerar den kanon. Ofta finns den till extrapris fast ordinarie pris är inte helt fel heller

Jag har som tidigare sagt var CRC väskan som är mjuk och om man inte är cykelproffs och reser konstant med sin cykel räcker det mer än väl. På väg hem från förra årets Mallis resa gick vårt plan sönder och vi fick "nöd"landa i Malmö på väg till Stockholm. Vi blev sittande i kabinen i 2 timmar medan dom funderade på om vi skulle åka vidare eller övernatta i Malmö, det blev det senare tyvärr. När vi kom till bagagebandet hade grobianerna som lastade ur planet börjat med att lägga cyklarna på bandet och SEN alla väskor. Detta fick till resultat att de 3-4 cyklar som var med bildade en effektiv propp när dom gjort ett varv på bandet och skulle in bakomm väggen igen. Sen kom alla väskor som staplades upp bakom cyklarna i en jättelik "logg-jam". Min cykel klarade detta äventyr utan anmärkning så det känns som om CRC väskan är safe att resa med om man inte gör 50 flygresor per år eller så. Den väger bara 6,2 kg också så det blir svårt att komma över 20kg med en racer.

Länk: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=15325

Några frågor ang CRC-väskan:

1) Går det att stuva ner en MTB med bakhjulet kvar i ramen?
2) Om nej på fråga 1 går det då att få ner bägge hjulväskorna i stora väskan ikl resten av hojen?
3) Hur skyddas egentligen bromsskivorna?

Jag har inte rest med MTB så jag vet inte om den får plats med bakhjulet på plats. Med en racer i väskan får båda vadderade hjulpåsarna plats och mer därtill! Jag hade en golvpump i väskan sist bla. Sen finns det massa fack utemd sidorna och man får med två små vadderade verktygsväskor. Bromsskivorna sitter väl kvar på hjulen? I så fall ligger dom ju skyddade i den vadderade hjulpåsen, eller är det något jag inte fattar?

CRC och heldämpad Stumpjumper i storlek Large var inga problem - självklart måste man ta av bägge hjulen men i de vadderade hjulväskorna känns de väl skyddade. Bromsskivorna är tillräckligt skyddade i väskorna men om man är orolig kan man ju plocka av dem och tejpa ihop dem på något vis - personligen tycker jag det är överflödigt

I dessa cykelresatider....

Tips på bra isolering att stoppa ner i cykelkartonen? Har hittat billig rörisolering på biltema. Undrar lite vart man kan få tag på skummadrass likande bitar billigt

Jag har rest med kartong ett gäng gånger, tröttnat på det och har nu CRC:s mjuka väska. Den har funkat kanon de två gånger jag flugit med den, förutom att senaste resan hem böjdes ena bromsskivan rätt rejält... Jag har dock för mig att det finns fack i hjulväskorna för att lägga bromsskivor där.

Trots det missödet är jag ändå riktigt nöjd med den. Det känns som att cykeln är bra skyddad, den är oändligt mycket smidigare att släpa runt på än en kartong och den går att vika ihop så den blir hyfsat liten att förvara.

Edit: Som redan konstaterats är väskan dessutom lätt, vilket gör att man kan få med cykeln som vanligt bagage med nya bagage-reglerna som infördes förra året.

Senast redigerad av en moderator:
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag lät skära till skumplast till min mjuka
> CykelCity-väska här:
> http://www.special-plast.se/
> Bara att välja tjocklek, hårdhet och mått efter
> lust och behag. Kostade väl en femhundring.

Borde finnas skumplast för en tia på typ rusta jula osv?

Ja, men den är normalt alldeles för mjuk eller tjock. Jag ville ha tunn som skyddar mot vassa hörn och liknande. Min cykel är värd bra skydd.

arnehavre skrev:
-------------------------------------------------------
> Rose-Versand i Tyskland har en hårdskalsväska
> för €143 (1250SEK) på kampanj just nu:
> http://www.rosebikes.co.uk/article/rose-flugkoffer
> -travelbox-iv/aid:294894
> Köpte en för några veckor sedan och den verkar
> klart schystt, skall dock säga att jag inte har
> "provflugit" den än, men om två veckor bär det
> av till Spanien :-)
> Tror det tillkommer runt €5-6 i frakt...
>
> Lycka till!

Samma väska som Cykelcity vill ha 3200:- (med schysta hjulväskor dock). Flög med en sådan vecka 7 och den funkade bra. Beställde själv en från Rose som kom idag. 1570 sek landat i Sverige. Vikten ligger mellan 10-11 kg vilket är bra.

När jag var tvungen att packa en mtb för container flytt så köpte jag en bunt billiga liggunderlag och massa tejp. Hojjen kom fram fint. Tror det kan fungera bra i en "lätt väska". Nu har jag en hårdväska från profile design, http://cyclingnz.com/cnz5_reviews.php?n=186
som fungerar bra. Har bara haft racern i den, vete fanken om min ibis mojo får plats, ivärsta fall får man väl ta av baksvingen då, då borde det gå att trixa ihop.

Det lutar åt Polaris Bike Pod trots allt. Vikten, priset och tillräckligt många positiva omdömen gör att valet känns rätt tryggt.
Att det sedan inte är hårt skal kommer säkert att ge mig svettiga minuter vid transportband och uppackning.

/K

Ett liggunderlag som extra padding inuti är aldrig fel när leksaker ska åka flygplan. 50-100 väl investerad kronor.

/Magnus

Ni som beställt väskan från Rose bikes, hur lång tid tog det för er att få hem den? Såg ut som en trevlig väska till ett trevligt pris, men kommer den inte innan den 30de så kan det vara :)

Rose är snabba, du har den hemma på mindre än en vecka. Postens företagspaket hem till dörren kommer den med. Köpte en från dem för en månad sedan.

Låter kanon! Har till imorgon på mig att ufndera om jag skall dra iväg eller inte, blir perfekt och dra iväg en beställning på söndag kväll då!
Tack för snabba svaret!

Beställt! Polaris Bike Pod blev det. Utresa 15 april och då får den bekänna färg.
polaris1.jpg ht=375

/K

Senast redigerad av en moderator:
Ingen som har några tips?
Jag kikade på samma lilla väska som cykelcity har för 3000kr, gissar att rose e samma? Dock verkar den vara för liten för att få plats med en hjälm + pump. Nån som kan komma med lite information?
Jag vill kunna få ned allt som behövs såsom skor och kläder i samma väska som cykeln inkl hjulen.
Jag skall initialt ha väskan till tågresor men kommer även flyga med den, annars hade EVOC funkat.

Så har du en hårdskalig väska och kan komma med tips så tar jag emot dem med glädje.

Wiggle skriver så här på EVOC

"About Soft Bike Bags
A soft bike bag is designed to protect your bike from knocks and scratches whilst being transported, and to protect your car from mud and oil. If you are planning on transporting your bike any distance look for tough, thickly padded bags or consider buying a Hard Case instead"

Känner du dig tryggare med en hard case ska du så klart välja det. Ett stressmoment mindre att oroa sig för på resan. Jag tror dock på att en bra packad cykel klarar sig fint. Hårda väskor är så rackarns tunga. Ett mellanting kan ju vara typ Crateworks som fredrik nämnde i den andra tråden.

Lutar mot en evoc då den väska som jag egentligen vill ha bikeboxalan inte kan levereras innan jag behöver den. De behöver 3v för leverans hem till mig, sedan 2x dyr talar emot med.

För att göra det hela värre kan jag säga att jag tittade på Bikebox vid cirkusen vid målgången av Nove Colli/Girot förra året. Den verkade väldigt bra.

Ett alternativ är ju att beställa den och skaffa en begagnad cykelkartong hos närmaste cykelhandlare till denna resan.

Tillbaka
Topp