Bra och inte allt för dyr styrlinda?

Davidogg

Medlem
Tänkte skaffa ny styrlinda till min ena racer då min nuvarande inte är så dämpande. Jag har kört BBB Bht-01 styrlinda på min andra racer förut som bara kostar typ 100kr men känner att jag skulle vilja ha något med mer grepp (typ med lite mattare yta, och gärna ganska mjuk/dämpande).

Jag såg Selle Italias Smootape Gran Fondo vilket verkade vara skönt material men den är bara 180cm lång vilket verkar vara lite kort? (har ganska brett bockstyre tror jag)

SRAM SuperSuede är ett annat alternativ. Står ingen längd men en annan SRAM styrlinda är 200cm så gissar att den här också är det.

Har ni några erfarenheter med dessa om det är något att ha, eller om det finns någon annan styrlinda som skulle passa bättre?

Min styrlinda från Lizard Skins kostar 449:- men är inte alls dyr med tanke på känslan i den. Visst är det mer pengar än en hundring men den håller i alla fall i ett år år för mig och 20:- i månaden känns ok för en riktigt bra linda. Men skulle jag hitta en lika skön för en hundring skulle jag såklart byta. Däremot så har jag inte gjort det. Men vi har ju alla olika preferenser om vad som är bra och bekvämt.

Styrlindor e ju en ganska liten kostnad oavsett så kanske dumt o snåla då det kan göra ganska stor skillnad i känslan tycker jag.

Personligen gillar jag fiziks tacky lindor i 2.5 mm. Blir snygga o ganska tunna men med bra grepp. Inte så mkt cushion förstås men det ogillar jag ändå då det mest ger en svampig känsla.

Styrlindor e ju en ganska liten kostnad oavsett så kanske dumt o snåla då det kan göra ganska stor skillnad i känslan tycker jag.

Personligen gillar jag fiziks tacky lindor i 2.5 mm. Blir snygga o ganska tunna men med bra grepp. Inte så mkt cushion förstås men det ogillar jag ändå då det mest ger en svampig känsla.
fiziks eller cinelli kör jag med. Har testat BBB - de har en gel linda som är billig. Tyvärr inte bara till priset....

Jag har Fizik terra bondcush tacky 3 mm på min stålracer och monstergravel. Ger lite bättre vibrationsdämpning än Fizik tempo och håller bättre. Suger inte heller vatten som vissa lindor gör.

TS skriver inte att nya lindan skall kosta 100 men att hans nuvarande linda på ena cykeln kostar en hundring. Men han vill ha förslag på bättre och ger själv länkar till förslag kring 200

Senast ändrad:
Jag tycker den här är bra! Betydligt högre kvalitet än priset indikerar, påminner väldigt mycket om Cinellis gel-corklinda.

Styrlinda Pro smart silikon.
Finns hos cykelkraft.se för 113kr
Är grymt bra för billig peng. Den är dessutom återanvändningsbar. Det märkte jag nu i helgen då jag monterade ett nytt styre i kolfiber.

Blev supernöjd med Cannondale synapse, kostade typ 150kr och är tjock och nästan lite frottéaktig, grymt skön för trainerpassen iaf..,

Jag har Acros silicon bar tape, gillar den varianten, bra grepp, mjuk och så är tapen avtagbar, tvättbar och sen är det bara att wrappa om styret igen. Nu kostar den lite mer men har flera fördelar.

Den är snygg och skön att hålla i, men den blir sjöblöt i regn eller tvätt. Slits också ganska snabbt. Min såg ganska sliten ut efter bara en säsong. Vibrationsdämpningen är inte heller i topp.
Nu vart jag fundersam, den har inte varit så blöt för mig. Helt ok dämpning både runt VR och 200&300km Brevetlopp

Min styrlinda från Lizard Skins kostar 449:- men är inte alls dyr med tanke på känslan i den. Visst är det mer pengar än en hundring men den håller i alla fall i ett år år för mig och 20:- i månaden känns ok för en riktigt bra linda. Men skulle jag hitta en lika skön för en hundring skulle jag såklart byta. Däremot så har jag inte gjort det. Men vi har ju alla olika preferenser om vad som är bra och bekvämt.
Samma här. Jag kör deras tjockaste. Riktigt bra dämpning och fäste. Håller i flera år om man inte vurpar sönder dom.

Supacaz super sticky kush lindade jag senast med, lite dämpning och bra grepp även vid regn.

edit: ett minus är priset

Ett annat minus är att Supacaz lindor tyvärr håller riktigt dåligt. Brukar slita igenom översta lagret strax bakom reglagen på 2-3 månader, annars tycker jag de är lagom tjocka med bra grepp och lätta att linda.

Ett annat minus är att Supacaz lindor tyvärr håller riktigt dåligt. Brukar slita igenom översta lagret strax bakom reglagen på 2-3 månader, annars tycker jag de är lagom tjocka med bra grepp och lätta att linda.
Min Supercaz har hållit bra slitagemässigt, men jag har mer problem med smuts eftersom jag trilskas och kör vit linda... Vissa lindor är helt ok mer än en säsong, andra är svartgrå efter ett par turer. Supercaz är för mig någonstans mitt mellan ytterligheterna.

Ojdå, det problemet har jag inte haft än, men jag tror du har mer tid på sadeln än vad jag har. Min helsvarta har suttit på säg 150 mil (halv säsong), kör aldrig med handskar och den var fortfarande fin när jag lindade av för styrbyte. Jag har en ny som skall på i år ?

Lizard skin, inte billigast men riktigt bra att hålla i och med tanke hur bra den håller så är den ändå prisvärd.

Brukar köra Fizik Classic. Lätt att linda, lätt att hålla ren och finns i en massa klatschiga färger. Dock inte alls vad TS är ute efter :)

Skall prova en Supacaz i år på CX. Får ser om jag byter tillbaka.

Provade den klibbiga Lizard Skin en gång. Skitig efter första turen. Aldrig igen.

Ojdå, det problemet har jag inte haft än, men jag tror du har mer tid på sadeln än vad jag har. Min helsvarta har suttit på säg 150 mil (halv säsong), kör aldrig med handskar och den var fortfarande fin när jag lindade av för styrbyte. Jag har en ny som skall på i år ?

Jo, jag kör också utan handskar och tycker generellt sett om tunnare styrlindor också.

Såhär ser mina Supacaz-lindor ut efter ett tag:
1FDB3566-A3AD-48FA-9E77-728A246A4BC2.jpeg

Det här är visserligen ett 3T Aeronova med lite speciell form, men det har blivit likadant på ett mer normalt utformat styre.

Har inte så många preferenser eller vet vilka lindor jag har(kanske biltema nu ;)) eller haft .
ända jag vet att jag haft är lizard skinn och den gillade jag iaf inte ...

Någon som har fler/nya tips 2023?
Denna verkar trevlig. Borde bli billig i längden då det bara är att köra i tvättmaskinen när den blivit äcklig. Dessutom har jag länge tänkt att jag borde lära mig att linda själv och här får man då möjlighet att göra fel upprepade gånger. Nackdelen är väl att dämpningen eller greppet kanske inte är på topp?

Jag kör konsekvent med denna styrlinda
Inte dyr (om man handlar in några paket så att frakten fördelas...) , håller bra, blir inte hal i regn och har bra stötdämpning.
Om det är samma som Rose Pro SL levereras med, och det ser det ut som, så är de dåliga. Känns mkt bra inledningsvis, sackar ihop ganska snart under tryck, tex i bocken, och har då ingen dämpning kvar.
Har inte hunnit prova dem, men tror fortfarande mest på https://www.bike-components.de/en/Ergon/BT-Gravel-Handlebar-Tape-p87993/?
Inga andra är tjockare än dessa med 3,5 mm och materialet känns, som alltid med Ergon, påkostat. Fast även dessa trycks ihop lättare än jag skulle vilja när jag provtrycker dem. Skulle föredra att bandet inte bottnar när man trycker hårt med tummen, men såna skumband har jag ännu inte sett.

Om det är samma som Rose Pro SL levereras med, och det ser det ut som, så är de dåliga. Känns mkt bra inledningsvis, sackar ihop ganska snart under tryck, tex i bocken, och har då ingen dämpning kvar.
Har inte hunnit prova dem, men tror fortfarande mest på https://www.bike-components.de/en/Ergon/BT-Gravel-Handlebar-Tape-p87993/?
Inga andra är tjockare än dessa med 3,5 mm och materialet känns, som alltid med Ergon, påkostat. Fast även dessa trycks ihop lättare än jag skulle vilja när jag provtrycker dem. Skulle föredra att bandet inte bottnar när man trycker hårt med tummen, men såna skumband har jag ännu inte sett.
Efter 17083,9 km på min Mason är lindan fortfarande bra. YMMW

Varför lindar man den uppifrån och ner, är det för att inte behöva tejpa eller vad?

Tjena!

Ett gäng aerostyren som har kant där lindan ska sluta, då är det klart snyggare att linda uppifrån. Men man får kortare livslängd på lindan.

Jag skulle tro att tejp inte fäster så bra på materialet.

Eltejp fäster i sig själv, vilket är det man använder om man ska avsluta en linda snyggt. Fåtal fall där tejpbiten som följer med fungerar bra. Supacaz har en som är fenomenal.

Man tror man kan lägga på en styrlinda, men låt en cykelmek göra det och jämför!

Bilagor

• DSCF0001c.jpg
    DSCF0001c.jpg
    27.1 KB · Besök: 159
Skulle föredra att bandet inte bottnar när man trycker hårt med tummen, men såna skumband har jag ännu inte sett.
För dig kanske lösningen då är att under lindan använda
Ergon BT OrthoCell® Pad Set
Den är säkert bra, men dels är den dyr den verkar även vara slutsåld hos de handlare jag har kollat på, inkl Ergon själva
Men Rose säljer några alternativ som finns i lager och även är en hel del billigare
Det finns säkert många alternativ

Tillbaka
Topp