Bra område för hoppträning i Gbg?

• Trådstartare Trådstartare K2
  • Start datum Start datum

K2

Medlem
Efter förra veckans tråd om att hoppa med cykel blev man ju lite sugen att bli bra på det.
Är det då någon som känner till ett bra område i hyffsat centrala Gbg med lite olika kanter,
murar eller annat i lämplig nybörjar-höjd så man kan ge sig ut och öva.

Grannarna börjar nog bli lite trötta på att jag hoppar omkring längs trotoarerna hemma i området :-)
/K2

Ja, vad skulle vi ta oss till utan TnT... :-)

Fast länkarna på gride sidan ger inte så mycket tips om hopp inne i stan. Men prova kör de ställena som vi hoppade när vi körde Happy Urban ride, de är faktiskt helt ok och man får väl till närmare tio olika hopp. :-)

Jag hakar gärna på en hopprunda igen, men måste bara få ihop min hoppcykel först och det tar nog en månad eller två innan det är klart.

/Leo

Leo: Jag hakar också gärna på. Men vad har hänt med din "hopp-hoj" ? Har inte gaffeln kommit än?

Annars är väl dirten i kallebäck bra att hoppa i?

EriC: Jo, den nya gaffeln är monterad och på plats, men jag har inget 20mm framnav. Vilket innebär att hjulen saknas... :-P När jag bara får naven så går det snabbare än en månad innan jag har den i hoppskick. :-)

/Leo

Det kanske är dags för en ny "urban-ride" trots att det inte är vår än?
Jag hänger gärna med om ngn annan känner för att dra ut och köra en kväll eller helg,
är som sagt på jakt efter ngt bra ställe i stan där man kan öva hopp på utan att behöva åka
så långt.

/K2

Senast redigerad av en moderator:
Jo , en till urban ride hade vart väldigt kul. Är det långt till Kallebäck förästen?
Skall bli gött väder i helgen, men jag har aldrig cyklat inne i stan gbg så jag är en antagligen usel guid :-)

Leo: du har ju en fin fin HT också. Den kan du ju köra street med =D. It's not about the bike you know ;-) dessutom inte när det sitter en Z1 Freeride med 130mm där fram.

EriC: Jadå, lite hopp tål HT:n också, men plattlandningar och trappor undviker jag med den då det trots allt är en XC cykel. På tal om hopp, så finns det två rätt bra hopp uppe i Änggårdsbergen. Det ligger en kort BMX bana däruppe, vi körde i dom hoppen i mörkret med pannlampor, det var riktigt kul! Fick till en ljudlös bakhjulslandning med en kort manual efter när jag drog på lite extra i första hoppet, maffig känsla, men det var inte långt ifrån att jag la mig på ryggen. :-D De två hoppen rekommenderas starkt, helt lagom stora är de också!

/Leo

EDIT: Kallebäcksdirten ligger rätt nära, både Franssons och centrum. Runt en kvarts cykling.

Senast redigerad av en moderator:
Mer hopptipps! Det finns en del skapligt bra naturliga hopp i Sandsjöbacka också, om man håller till i södra delen. Under dagens runda vi körde där så blev det lite spontan hopp här och där. Lite svårt att förklara exakt var de ligger men häng med på en Happy Ride därnere någon gång så visar vi hoppen!

/Leo

ps. Här en gammal bild som PelleHå tog på mig vid ett tillfälle där, det här hoppet har fin landning på gräs så det är bara att dra på allt man kan:

sandsjobacka.jpg

Leo är säkert ute & cyklar nu så jag kan ju svara istället :-)
"grässläntstrappan" ligger vid restaurangen till universitetsbiblioteket, dvs ovanför näckrosdammen som ligger bakom Götaplatsen.

Tillbaka
Topp