Bra snabba lätta pendlingsdäck till cross?

Stuvarn

Aktiv medlem
Mina Vittoria Voyager Hyper Reflex börjar bli slitna å hittar inga nya att köpa! Vill ha snabba,lätta fast ändå punkteringssäkra däck :)
Sitter nu å velar mellan Conti GP 5000 och Conti 4-seasons...gärna då 700x32mm...hjälp mig välja :)

GP4000 är väl ett bättre alternativ än 4-seasons, förutsatt att du tycker GP5000 är för dyrt.
Anser du att priset är överkomligt hade jag annars kört på det nya 5000-däcket då det ser ut att vara förbättrat på samtliga punkter

bjuhren sa:
GP4000 är väl ett bättre alternativ än 4-seasons, förutsatt att du tycker GP5000 är för dyrt.
Anser du att priset är överkomligt hade jag annars kört på det nya 5000-däcket då det ser ut att vara förbättrat på samtliga punkter

Tack för svar...har läst på lite om GP5000 å det blir nog ett par såna trots allt!
Alltid kul testa nått nytt :)

4-seasons rullar inte jättelätt. Jag hade valt något piggare däck eftersom man ändå har med sig punkalagningskitet. För inte ens 4-seasons är punkafria.

Bilagor

• IMG_20170914_063254_960.jpg
    IMG_20170914_063254_960.jpg
    650.7 KB · Besök: 64
Det låter utmärkt, mina nästa landsvägsdäck blir antingen gp5000 eller några med skinwall (enbart på grund av utseendet) :)

bjuhren sa:
Det låter utmärkt, mina nästa landsvägsdäck blir antingen gp5000 eller några med skinwall (enbart på grund av utseendet) :)

Gravelking eller liknande är ju kul!

jack brown blue görs också av panaracer och har man plats för 33mm så är de coola.

Bilagor

• IMG_20180521_172400_996.jpg
    IMG_20180521_172400_996.jpg
    689.9 KB · Besök: 77
Har inte testat GP5K, men säkert kört ett par tusen mil med 4K. Dom har bra punkaskydd i slitbanan, men sidoväggar i papper. Antar att 5K är samma, så undvik stenar som ligger på asfalten.

Lingon sa:
Har inte testat GP5K, men säkert kört ett par tusen mil med 4K. Dom har bra punkaskydd i slitbanan, men sidoväggar i papper. Antar att 5K är samma, så undvik stenar som ligger på asfalten.
Det verkar inte stämma
Tidningen Tour har i nummer 2-2019 testat GP5000, så här skriver de om punkaskyddet
"Auch die Seitenwände sind deutlich schnittfester geworden."

/Håkan

HåkanC sa:
Lingon sa:
Det verkar inte stämma
Tidningen Tour har i nummer 2-2019 testat GP5000, så här skriver de om punkaskyddet

/Håkan
Vore ju fantastiskt om dom både förstärkt och gjort sidoväggarna mer följsamma för lägre rullmotstånd...

Har pendlatpå gp4000s tillräckligt mycket för att aldrig göra det igen. Vansinnigt bra däck men punkaskyddet å sidoväggarnas tunnhet räcker helt enkelt inte till. Har lagt mer tid på att laga punkor än jag tjänat på tidsvinsten jämfört med mer punkaskyddade historier. Sen beror det ju mycket på ruttens beskaffenhet också. 4 season funkar fint nu på vintern i skåne, vettig kompromiss mellan fart, grepp och punkaskydd.

Lingon sa:

Eller cykla på grus med vassa stenar. De skär upp däckssidorna obevekligt.

Lingon sa:
HåkanC sa:
Lingon sa:
Det verkar inte stämma
/Håkan
Vore ju fantastiskt om dom både förstärkt och gjort sidoväggarna mer följsamma för lägre rullmotstånd...
Han dendäringa Bierman har ju nätt dom och de var llte tunnare än GP4K och hade lite sämre punkaskydd.
Tubelessversionen har givetvis lite bättre punkaskydd på sidorna eftersom tubelessdäck behöver mer gummi där för att kolla luften på plats.

Conti GP4/5K är ett rent landsvägsdäck, jag skulle aldrig komma på tanken att använda det som pendlardäck så kul är det inte att få punka.

emmer sa:
Han dendäringa Bierman har ju nätt dom och de var llte tunnare än GP4K och hade lite sämre punkaskydd.
Hans punkatest är ju inte särskilt realistiskt för att få ett mått på skyddet mot snitt på sidoväggen,
eftersom allt han gör är att sticka en tunn nål genom däcket
puncture-resistance-test.jpg

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test

emmer sa:
Tubelessversionen har givetvis lite bättre punkaskydd på sidorna eftersom tubelessdäck behöver mer gummi där för att kolla luften på plats.
Tublessversion skall också ha tunnare slitbana, 1,2 mm jmf med 1,6 mm för slangversionen. Troligen betyder det då även 25% kortare livslängd för TL-däcken, men även lägre vikt och rullmotstånd.

/Håkan

Bengt-re sa:
4-seasons rullar inte jättelätt. Jag hade valt något piggare däck eftersom man ändå har med sig punkalagningskitet. För inte ens 4-seasons är punkafria.

Är väl ett poppis däck om man ska cykla tex igenom en kontinent så helt trögt kan det inte vara.

Kört Clement UST 32 mm i ca 500 mil under 2018. Blandat grus och asfalt Tycker de rullar fint och jag har inte fått några punkteringar. Blandar grus och asfalt, men klar övervikt på asfalt.

HåkanC sa:
emmer sa:
Hans punkatest är ju inte särskilt realistiskt för att få ett mått på skyddet mot snitt på sidoväggen,
eftersom allt han gör är att sticka en tunn nål genom däcket
/Håkan

De beror på hur du ser det.
Det är en relativ siffra på hur lätt något tränger genom däcket som testas på samma sätt för att däck han provar.
Det är ju extremt ovanligt med smala uppåtstickande nålar i verkligheten (närmsta är väl ståltråd från borstning, vilka är ett helvete att lokalisera när de sitter genom däcket :-) ) men det är ju inte heller poängen.

Lika lite som att poängen med rullmotståndstesten på korrugerad trumma är att vara realistiskt.
Hur ofta cyklar man på underlag med en krökningsradie på några decimeter mer än en fot åt gången? Aldrig, och därför har man aldrig så stor deformation i sidoväggarna normalt och därför är siffrorna helt knasiga då de premierar mjuka däckssidor och breda däck. Men det är liksom inte heller själva poängen. utan poängen är ett jämförelsevärde som man bör begripa vad det säger för att kunna nyttja det...

emmer sa:
poängen är ett jämförelsevärde som man bör begripa vad det säger för att kunna nyttja det...
Visst och ett sticktest med en tunn nål säger inget om snittskyddet på däckssidan mot vassa stenar, därför kan just den delen helt ignoreras.

Däremot vore det inte vara särskilt svårt att konstruera ett snittskyddstest av däckssidan,
men tills dess kan man inte dra några som helst slutsatser om snittskyddet utifrån hans sticktest med en tunn nål.

/Håkan

HåkanC sa:
emmer sa:
poängen är ett jämförelsevärde som man bör begripa vad det säger för att kunna nyttja det...
Visst och ett sticktest med en tunn nål säger inget om snittskyddet på däckssidan mot vassa stenar, därför kan just den delen helt ignoreras.
Däremot vore det inte vara särskilt svårt att konstruera ett snittskyddstest av däckssidan,
men tills dess kan man inte dra några som helst slutsatser om snittskyddet utifrån hans sticktest med en tunn nål.
/Håkan
Tror nog - av ett antal olika skäl, exv. att det blir dyrt att förstöra däcken - att han testa hur lätt något tränger igenom istället för hur lätt det är att skära sönder corden. Det är ju lixom två helt olika saker och båda är intressanta...
(Även om skärskador på däckssidan mest är ett problem om man är modern och kör med för breda fälgar och för lågt lufttryck.)

emmer sa:
att han testa hur lätt något tränger igenom istället för hur lätt det är att skära sönder corden. Det är ju lixom två helt olika saker
Precis!
Det är därför, som du gjorde ovan, inte går att dra ngn som helst slutsats om skyddet mot skärskador på däckssidan utifrån ett sticktest med en tunn nål.
Bra att du nu håller med mig om det bristfälliga i hans test, och då även din postning ovan.
Tack!

/Håkan

HåkanC sa:
emmer sa:
att han testa hur lätt något tränger igenom istället för hur lätt det är att skära sönder corden. Det är ju lixom två helt olika saker
Precis!
Det är därför, som du gjorde ovan, inte går att dra ngn som helst slutsats om skyddet mot skärskador på däckssidan utifrån ett sticktest med en tunn nål.
Bra att du nu håller med mig om det bristfälliga i hans test, och då även din postning ovan.
Tack!
/Håkan
Nä, och man kan inte dra några slutsatser om livslängd utifrån rulltesten heller...

NickPick sa:
Bengt-re sa:

Är väl ett poppis däck om man ska cykla tex igenom en kontinent så helt trögt kan det inte vara.

Nä. Det finns såklart värre däck, men eftersom man ändå åker på punka med det så väljer iaf jag hellre ett lite piggare däck. Hade jag kört 32mm varianten hade jag kanske tänkt om, men 28orna är lite tråkiga - absolut inte dåliga, men tråkiga.

Senast ändrad:
marr sa:
emmer sa:
marr sa:
Någon som testa maxxis re-fuse, eller är det ett nytt däck kanske?
Dom är nog några år...
"Decent every-day/training tyres but foul weather grip is good rather than great"
Men dom har ju låg tpi och väger en hel del så de lär ju vara hållbara mot skärskador :-)

Jag är ju aldrig snabb, men hatar punka :P

Funderar dock mest på 40mm varianten.

Inte mest vetenskapliga och inte på asfalt och inte re-fuse i 40mm. Något är det iaf.

BjornR sa:
marr sa:
emmer sa:
marr sa:
Någon som testa maxxis re-fuse, eller är det ett nytt däck kanske?
Dom är nog några år...
"Decent every-day/training tyres but foul weather grip is good rather than great"
Men dom har ju låg tpi och väger en hel del så de lär ju vara hållbara mot skärskador :-)

Jag är ju aldrig snabb, men hatar punka :P

Funderar dock mest på 40mm varianten.

Inte mest vetenskapliga och inte på asfalt och inte re-fuse i 40mm. Något är det iaf.

Intressant. Bekräftar iallafall mitt val av rambler som grajveldäck.
Re-fuse tänkte jag använda på asfaltrundor, där man ibland smiter in på en grusväg typ.

Klavikel sa:
Knappt 3 timmar från fråga till beställning ???

Japp å idag kom däcken....lär dröja innan jag får testat för det har kommit rejält med snö hos mig nu!
Men funderar på att montera på däcken för att kolla bredden.
Kontrollvägde 32mm däcken å vikten stämde bra 284+ 289gram mot uppgivna 295gram!

Bilagor

• IMGP9777.JPG
    IMGP9777.JPG
    279.1 KB · Besök: 47
  • IMGP9773.JPG
    IMGP9773.JPG
    318.7 KB · Besök: 43
Stuvarn sa:
idag kom däcken....lär dröja innan jag får testat för det har kommit rejält med snö hos mig nu!
Det är jag nyfiken på, så gör gärna det
För enl vad jag har läst mig till skall både 25 och 28mm GP5000 vara smalare än motsv GP4000S II
                    Däcksbredd   28mm
GP5000                    30mm
GP4000S II                32,4mm

HåkanC sa:
Stuvarn sa:
idag kom däcken....lär dröja innan jag får testat för det har kommit rejält med snö hos mig nu!
För enl vad jag har läst mig till skall både 25 och 28mm GP5000 vara smalare än motsv GP4000S II
                    Däcksbredd   28mm

Bredden blev exakt 32.2mm (förlåt dålig bild på skjutmåttet) Innerbredd på fälgen 21.0mm å däckstrycket är 5bar.....däcket var lätt att montera!

Bilagor

• IMGP9786.JPG
    IMGP9786.JPG
    236.6 KB · Besök: 55
  • IMGP9790.JPG
    IMGP9790.JPG
    267.6 KB · Besök: 41
Stuvarn sa:
HåkanC sa:
Stuvarn sa:
                    Däcksbredd   28mm

Bredden blev exakt 32.2mm (förlåt dålig bild på skjutmåttet) Innerbredd på fälgen 21.0mm å däckstrycket är 5bar.....däcket var lätt att montera!

Ah! Kompis! Ventilhatt på! Du kommer att bli utsatt för spott och spe men har sett ljuset. Det finns säkert nån fjantig regel i ”the rules” som du bryter mot men det är bara bra.
Hursom, mina Clement USH Strada håller hur bra som helst och kan vara ett alternativ för vinterpendling utan dubb.

Pfaff sa:
Stuvarn sa:
HåkanC sa:
Stuvarn sa:
                    Däcksbredd   28mm

Ah! Kompis! Ventilhatt på! Du kommer att bli utsatt för spott och spe men har sett ljuset. Det finns säkert nån fjantig regel i ”the rules” som du bryter mot men det är bara bra.
Hursom, mina Clement USH Strada håller hur bra som helst och kan vara ett alternativ för vinterpendling utan dubb.

Det är bara på racer sommartid som det är megafel med de fula plupparna. På en pendlarcykel på vintern är det bara mehhh.

#åsikt

Bra. Blev jag lite sugen på däcken - inbillar mig att de är rätt Goa. .

Jag har ett par Hutchinson Overide på min CX pendlare. Rullar skönt mjukt o tryggt. Kör även med Schwalbe CX-Pro. CX-pro kör jag ofta i snö o slask o de har jag kört med i 3 vintrar o trots huggen sten på cykelvägarna så inga punkor på ca 500 mil. Billiga är de oxå. Overide har färre mil men de rullar superskönt och hyfsat snabbt. Ungefär som Conti 4 season. Jag har haft många fabrikationsfel på conti. Framförallt har sidor havererat och även slitbane separationer. Men efter jag kört med Hutchinson Vittoria o Schwalbe så slutade jag få punkor o problem. Gillar just nu Hutchinson skarpt. Har fusion5 kevlar 28 på ena racern o de rullar snabbt o problemfritt. 200mil på dem nu. På 200 mil hade jag 8 punkor på ett par gp4ks2. Väger man 100plus är de rena skräpet. De är billiga men man behöver 4 slangar med sig på rundan för att hoppas på att komna hem. Jag vet andra kommer hävda jag har fel men vi är många som verkar ha otur med Conti. Hutchinson overide finns hos CRC på rea i 35 o 38 bredd i 2 pack med slang för ca 600 spänn. Grymt prisvärt!

Kan inte annat än hålla med om att Hutchinson är ska däck och att vore Conti hälften så bra som ryktet vore det jävligt bra däck (vilket de jag haft inte varit).

Pfaff sa:
Ah! Kompis! Ventilhatt på! Du kommer att bli utsatt för spott och spe men har sett ljuset.

Jag använder (nästan) alltid ventilhatt på pendlaren. Det har hänt mer än en gång att jag skruvat av ventilkäglan istället för att öppna ventilen när jag ska pumpa, bara för att ventilen saknat hatt.

Tillbaka
Topp