bra större cykelryggsäck för pendling?

abbe

Ny medlem
Har just nu en dakine-rygga på ca 21 liter som jag använder när jag pendlar till jobbet och bara behöver ta med ombyte. Den är ju egentligen för skidåkning men jag tycker den funkar kanon.

När jag skall träna däremot har jag tvingats köra med ett billigt härke från clas ohlson på ca 40 liter som börjar falla i bitar nu...

Det jag skulle vilja ha är:
- minst 32 liter (gärna upp mot 40)
- ett separat fack för div papper, minst A4 storlek.
- bra passform och inte för klumpig

har tittat lite på en haglöfs-rygga men det är tyvärr bara 28 liter. Lite minsta laget om jag skall få plats med träningsprylar, joggingskor, handduk och dessutom ombyte.
http://haglofs.se/prd/visaprod.asp?...tNr=90&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1512

Några tips?

Drygt 500:- hos Stadium.

041481_002.jpg

Svårt att hitta med pappersfack i så stora volymer :/ Kanske ta med en liten arkivmapp att lägga papper i?

frun har faktiskt en sån där everest på drygt 40 liter (om än några år äldre) men den saknar ju som sagt ett separat fack för papper.

problemet är att även om man stoppar papper i en arkivmapp så blir det väldigt fuktigt i samma fack som man har blöta handdukar och svettiga träningskläder... Det är möjligt att det finns helt vattentäta arkivmappar men jag har nog inte sett någon. Någon som vet?

Varför inte bara stoppa de blöta grejerna i en plastpåse? Verkar mycket enklare än att krångla med vattentäta arkivmappar. Jag tror också att det kan bli svårt att hitta pappersfack när du kommer upp i de storlekarna. För mig är arkivmappar är ett måste för hemarbete, annars knölar dokumenten till sig hur jag än gör.

Ett annat tips är att titta på en ryggsäck med mesh och luftspalt mot ryggen. Det blir mycket svalare än en traditionell rygga. Vaude har några varianter som kanske kan vara intressanta.

abbe skrev:
-------------------------------------------------------
> - ett separat fack för div papper, minst A4 storlek.

usb_stick.jpg ht=351

nytt billigt härke från classe? deras 35l kostar väl 229spänn o har ett gäng fack.. säkert också för usb-sticka. :)

jag har en Talon 33. Det är en grym säck men jag skulle bli galen om jag skulle använda den varje dag till pendling. Eftersom den saknar "ram" så blir säcken väldigt mjuk och är lite bökig att packa. Man måste också planera lite hur man stoppar ner sakerna så man inte får något hårt i ryggen. Det är priset man får betala om man ska ha en säck som väger ~700 g.

Har just den där Everest-ryggsäcken men den tycker jag är för klumpig för pendling. Kan rekommendera en Haglöfs Tight Evo Large. Den vanliga Tight-modellen är bra också. Finns ju även extra large om man vill ha lite större.

Tillbaka
Topp