Bra tips på bakhjul

cerro

Aktiv medlem
Bra tips på bakhjul
Jag ska köpa ett nytt bakhjul, kollat en del på Mavic Crossride i silver som är snyggt, verkar vara bra pris på, lätt och fungerar både för v-broms och skivbroms. Har också kollat på att köpa ett hjul med XTnav, XC717 fälg, DT champion ekrar och mässingnipplar som då kommer väga pyttelite mer och vara ungefär samma pris på eller lite mer.

Frågan är då om det finns några andra bra förslag, Mina krav är: fungerar med v-broms, väger mindre än 1100g, kostar mindre än 1000kr. Givetvis för 9-delad kassett så inga sshjul.

Tipsar ni om någon tysl eller annan utländsk webbaffär så är kraven att de tar kort som enkelt betalmedel och att affären är bra.

Så ös på med kommentarer och förslag. Tack.

Senast redigerad av en moderator:
Bra tips på bakhjul
Finns billigare på Bike Discount eller var de var jag hittade för 149€ paret. Annars verkade affären bra.

Jag vill också bara köpa ett bakhjul och inget framhjul, gick inte att köpa så ifrån Barracuda så.

Bra tips på bakhjul
Har du mosat det gamla bakhjulet helt? En ny fälg är ju annars inte så dyr..

Annars om du gillar meka så är ju ditt alternativ med eget ihop-plock inte helt fel. Eminenta hjul-byggarguider finns ju här på Happy! :)

Bra tips på bakhjul
Navet är sönder på mitt nuvarande hjul och går inte att få tag i reservdelar och fälgen är lite tillplattade på ett ställe så tänkte jag satsa på något lite bättre nu (tyngre tyvärr också). Sen är det svårt att bara byta fälg eller nav när mitt hjul jag har nu är 24ekrat.

Bra tips på bakhjul
Crossride är väldigt bra. Kör med ett sådant bak på vinterhojen och det har hittills varit fullständigt underhållsfritt. Enda som hänt är en liten buckla i fälgbanan på grund av för friskt åkande uppför trappor och dylikt.
Kör allt mellan xc-svetto, trial(försök) och urban rides med det.

Bra tips på bakhjul
Skrivet av bigmollo idag 14:31
> Det nya XT baknavet har fått väldigt dålig kritik.
> Mitt xt strular också. Så den kan du stryka.

Skrivet av bigmollo den 28e december, 2005 (Dölj användarens inlägg)
Jag kör xt-nav och 717-fälgar. Det funkar kalas. Sen att de inte kostar nåt är ju inget besvär.

---Hur ska du ha det Johan ??? ;-)

Senast ändrad:
Bra tips på bakhjul
Stewe, vilka Xtnav då? finns ju ett antal varianter. Samma med bigmollo, svårt för mig att veta vilka som är bra och inte om ni inte skriver nummer eller skickar med en bild.

Bra tips på bakhjul
det var nog jag som inte skrev så noga....

jag sitter själv och letar efter billiga hjul:

XT-nav, Mavic XM317 el. XC717 fälg

CRC
WWW.boc24.de
Bikediscount
actionsports
mm

alla ligger på ung. samma priser(det skiljer en del på frakter b.la)

Senast ändrad:
Bra tips på bakhjul
a, de ligger ju på ungefär samma pris som Crossride.

Stewe: vad har du för hjul nu då och varför ska du byta och vad har du för krav?

Bra tips på bakhjul
Så här är det, mina xt-nav skruvar upp sig själva = dåligt.
Sen har en massa andra här gnällt på liknande problem = dåligt också.
Men om man drar åt dem lite då och då så funkar de kalas. Plus att de kostar nästan gratis = toppen.
Så det beror lite på hur frågan ställs. Nu ville han jämföra XT mot andra nav, då varnar jag för det.
Snurrade jag till det ännu mer? Jag får skylla på mamma som uppenbarligen tappade mig för många gånger i backen.. :)

Bra tips på bakhjul
bigmollo: låter inte så lovande. Är det alla XTnav eller bara någon specifik modell?

Jag tänkte mer på hela hjul eller förslag på konfigurationer man kan köpa för att få ett så bra hjul som möjligt för min budget. Annars hade jag köpt Crossmax Enduro direkt eftersom jag tycker de är de snyggaste hjulen till mtb och väger inte så mycket. (:

Bra tips på bakhjul
760? För jag tänkte då köpa den förra, 756. men nu lutar det väldigt mycket åt Crossride, både lättare och billigare. Kanske beställer ett ikväll. (:

Bra tips på bakhjul
EVALDS:

Artnr: 34EMG-
Beskrivning:
▪ DT XR 4.1 Svart Fälg
▪ American Classic Nav
▪ Comp. Svarta Ekrar (Alu Silvernipplar)
▪ Fram 710g, Bak 850g
▪ Byggs av Evald´s MTB Garage

SET:
SET Fram Bak
Pris: 3.695,00 kr
Antal:

Bättre än XT...

//Skogling

Bra tips på bakhjul
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här är det, mina xt-nav skruvar upp sig själva
> = dåligt.
> Sen har en massa andra här gnällt på liknande
> problem = dåligt också.
> Men om man drar åt dem lite då och då så funkar de
> kalas. Plus att de kostar nästan gratis = toppen.
> Så det beror lite på hur frågan ställs. Nu ville
> han jämföra XT mot andra nav, då varnar jag för
> det.
> Snurrade jag till det ännu mer? Jag får skylla på
> mamma som uppenbarligen tappade mig för många
> gånger i backen.. :)

Det låter nästan som om her mollo borde använda ett par konnycklar eller är jag ute och flummar nu igen?

39 spänn på sportex.

Bra tips på bakhjul
cerro skrev:
> vill inte låna pengar till de.

Nähe, och vad vill du låna pengar till då surbulle ! =D

Bra tips på bakhjul
Angående xt nav:
Det är väl främst xt discnav som dissats (765). Naven för fälgbroms (760) kanske klarar sig något bättre?!?

/Ola

Bra tips på bakhjul
Nu har jag beställt ett Crossride bakhjul så slipper jag bekymret med något XTnav. kommer väl om ett par tre veckor tror jag, ifrån CC.

Bra tips på bakhjul
DBS skrev:
> Angående xt nav:
> Det är väl främst xt discnav som dissats (765).
> Naven för fälgbroms (760) kanske klarar sig något
> bättre?!?

Nope, tyvärr !

//Skogling

Bra tips på bakhjul
Sorry!
Har nyss köpt hjul med 760-nav. Nåja, ska bli intressant att se om de verkligen är så dåliga. Får väl vara uppmärksam och serva regelbundet.

/Ola

Bra tips på bakhjul
Skogling skrev:
> mollo har XT 765 som skruvar upp sig och jag har
> XT 760 som också skruvar upp sig... :o(
>
>

och jag har ett par XT-765 nav som den förra ägaren (en viss happyit från Götet) hävdade att de skruvade upp sig. När jag fått dem gjorde jag en nav-service och inte har de skruvat upp sig sedan dess...
Skit bakom verktugen tror jag att syndromet kallas på fackspråk:)

Bra tips på bakhjul
varför inte köpa ett rigtigt bra hjul igentligen som ett med hope xc nav me billig felg det är ju bättre en att behöva ha shimao skit;)
och det koster 1448 kr men det fungerar mycket bättre en shimano, o så kan man serva det betydligt lättare;)

Bra tips på bakhjul
Jag har Shimano FH-M475 disc. E dom bra eller? ni verkar kunna rätt mycket om vilka nav som är bra...än så länge fungerar dom utmärkt :P

Bra tips på bakhjul
Kocke: Shimanpoo. Få greppunkter, taskig hållbarhet på bodyn, tja... Jag skulle bara ta dom om någon tvingade mig under pistolhot. ;)

OBS! Jag reserverar mig för att jag kan ha förutfattade meningar. Man får ju bara höra om när folk har problem med nav, inte när dom funkar som dom ska. Finns säkert massa XT och 475or som rullar flera år utan skötsel i taskiga förhållanden utan att klaga.

Huvudsaken är ju vad du tycker och inte vad jag som aldrig kört ett par dylika nav kokar ihop i min sjuka skalle.

Likadant rekommenderar jag inte WTB-baknav eller American Classic heller för den delen. Och det har jag förstahandserfarenhet av. Eller ja, vill man ha ett lätt nav som funkar i en månad så är det väl ok. :)

Edit: Jag har en sjuk skalle.

Bra tips på bakhjul
dj dirt: skulle jag velat lägga mer pengar på hope tror jag det blivit ett par mono isåfall.

Kocke: var ute och cyklade med en som har ett par sådana nav som inte fungerade så bra. Så frågar du Odbro här på forumet så får du inge bra svar. Fungerar de bra och du är nöjd så är det väl inte så mycket att fundera på egentligen eller?

Muerto: Hur är det med grepppunkter på Mavics hjul då? Har du någon koll på de nu när de är så 2006.

Bra tips på bakhjul
cerro skrev:
> Kocke: var ute och cyklade med en som har ett par
> sådana nav som inte fungerade så bra. Så frågar du
> Odbro här på forumet så får du inge bra svar.
> Fungerar de bra och du är nöjd så är det väl inte
> så mycket att fundera på egentligen eller?

Hehe jag kan ju säga vad jag tycker då.. De har fungerat bra så länge det inte är kallt ute, dock när det går under noll så är det ngt som inte fungerar. Kan trampa som en idot, men bara kasseten går runt inte hjulet. Någon som vet vad det kan vara? Så ska man köpa nya nav så är det inget jag kan rekomendera...

Bra tips på bakhjul
odbro, det var nån som hade lösningen på detta. Han tog isär och servade. Smörjde sedan upp med bättre olja. Det var nåt knas på originaloljan.
Jag tror det var Rikard eller oxr.
/J

Bra tips på bakhjul
Jag märkte faktiskt att det kuggade lite väl mycket här om dagen, men jag trodde det var att kedjan slirade över klingorna bak och de två dreven fram, eftersom det var fullt med snö mellan kedjan och dreven.. Men då kanske det var kassetten som slirade runt navet då KANSKE, om jag har förstått allt rätt. :S

Bra tips på bakhjul
bigmollo skrev:
> odbro, det var nån som hade lösningen på detta.
> Han tog isär och servade. Smörjde sedan upp med
> bättre olja. Det var nåt knas på originaloljan.
> Jag tror det var Rikard eller oxr.
> /J

Hade tänkt att lämna in den imorgon ivilketfall.. jag e inte så kunnig inom mekning och sedan så vill stället där jag köpt den att den ska servas. Så vi får väl hoppas att det löser sig.

Bra tips på bakhjul
Kocke skrev:
> Jag märkte faktiskt att det kuggade lite väl
> mycket här om dagen, men jag trodde det var att
> kedjan slirade över klingorna bak och de två
> dreven fram, eftersom det var fullt med snö mellan
> kedjan och dreven.. Men då kanske det var
> kassetten som slirade runt navet då KANSKE, om jag
> har förstått allt rätt. :S

Jo jag trodde också att det inte var någon fara innan igår.. hade cyklat med den två turer innan i vinter och märkt att det inte fungerade som det skulle ibland, fast det hände ju inte ofta så jag trodde inte att det var ngn fara. Dock igår när jag var ute och cykla med cerro så la det av totalt ):
Idag när jag satte på hjulet igen efter att ha legat i garaget så fungerade det dock. Vet inte ifall man ska vara glad eller ledsen.

Tillbaka
Topp