Bra träning? Vad tränas? Kompletteras med?

joakim_

Ny medlem
Hejsan,

Hur bra träning ger cykling för kroppen. Idag var jag ute och cyklade varierat skog, landsväg och grusväg ca 4 mil. Kan detta ersätta 5km springning? Går det jämföra? Kan man säga att det ena eller det andra är bättre träning, för kroppen, konditionsmässig och styrkemässigt?

Vilka delar av kroppen tränas med cykling och vad kan man tänkas komplettera med för att det ska bli så bra som möjligt? Styrka? Löpning? Hur brukar ni göra?

Ni som cyklat ett tag och kanske som jag hållt på med löpning förut? Hur känner ni att ni ligger till nu i fysiken? Bättre kondition, sämre? Mer muskelmassa, mindre?

Något annat allmänt man ska tänka på när man cyklar? Så man kanske inte har en viss hållning som gör att man får spänningar? Någon viss sadelhöjd eller andra tips i allmänhet för att cyklingen ska vara så effektiv och bra för kroppen som möjligt.

Tack På Förhand

Joakim

Vad vill du bli bättre på?

Om det är cykling, ja då ska du cykla mer. Är det löpning, ja då ska du träna löpning. Grymt men sant. :-)

Sedan går det ju att komplettera med styrketräning, om det känns som att du saknar muskler som kan tänkas vara bra vid cykling. Men annars får du bästa cykelträningen av att just cykla.

Själv cyklar jag bara, det är min huvudsakliga träning. Nu på vintern blir det även lite skidåkning/rullskidor, men inget annat.

Av cykling får du både kondition, styrka och teknik. Det gäller bara att variera cyklingen lite. Det går inte att mala på med samma fart hela tiden. Vissa pass ska vara långa, distanspass. En del kortare, intervallpass. Det går utmärkt att köra en Happy Ride och få både och. Idag körde jag 3.5 timmar i skogen i Sandsjöbacka och transportcyklingen dit och hem tog 2 timmar. :-)

/Leo

40km cykling ger dig bättre kondition än 5km löpning. Det beror på att du kommer att hålla på längre för att förflytta dig 40km på cykeln än om du joggar 5km. Jag tror inte att det går att generalisera vilket som get bäst träning. Förbrännings och konditionsmässigt hör mtb och längdskidåkning till de mest effektiva träningsformerna.

Om du har en pulsklocka så hjälper den dig att träna på rätt ansträngningsnivå för dina mål. Om det sen är ökad styrka, kondition eller fettförbränning eller an kombination av allt så ger en pulsklocka dig viktig information för att du ska kunna styra din träning.

Cykling är en sport som går att variera mycket men man bör ändå kombinera med annan träning tex styrketräning.

Jag kompleterar min cykling med en hel del styrketräning... sen blir det ju lite spontan-idrottande ibland.. lite innebandy med jobbet å dylikt..

Om man ser på styrketräning just för cykling så är det inte fel att träna mage och korsrygg då dessa används nästan konstant då du hojjar.. och nu under vintermånaderna är det inte heller fel att köra lite uppbyggnad av ben.. framsida axlar skadar inte att träna heller..

Jag kör hela kroppen på gymmet... mest för att det sitter i som en vana då jag e gammal hockeyspelare.. sen så gör det att min kropp bättre står emot mina krasher :P

Markus du vet väll att svaret på en sån fråga alltid är "lagom" ;)

Det finns ju lite olika stilar, den gamla sovjetiska skiljer sig nog mäst från mängden med en lägre placering av sadeln än vad som annars är rekomenderat. Den stilen är nog bäst för dem som gillar att köra på lite mer styrka och lägre kadens än vad som är vanligt idag. Jag klarar inte riktigt ut den stilen iaf. Jag sitter högt men trampar ändå som Ullrich.

Kondition är ett mått på hur mycket syre hjärtat kan pumpa per slag. Ska inte blandas i hop med uthållighet. Effektivaste sätter att höja konditionen är att intervall träna och eftersom löpning är mer ansträngande en att cykla så går det åt mindre tränings tid om man springer. Men för distansträning som ger uthållighet så är cykling bättre då det är skonsammare för kroppen. För att bli bra på cykel bör man cykla då man aktiverar de rätta musklerna.
Man bör komplettera med styrketräning för bålen och armarna för att slippa ryggont. En stark bål påverkar även själva trampandet i positiv benmärkelse.

Ett problem med att enbart sitta på cykeln eller att simma (dvs stötfria sporter) är ju att bendensiteten sjunker och man får sen lättare benbrott. (I en studie 1996 på TdF-cyklister sjönk deras bendensitet med 17% under ett TdF). För att motverka detta krävs nån form av motståndsträning som styrketräning eller att man löper då och då, stötarna man får från underlaget när man löper håller skelettet starkt (om man sköter sitt kalciumintag).
http://sportsmedicine.about.com/library/weekly/aa092099.htm
http://cycling-fitness.com/page.cfm?PageID=300

Mattew skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett problem med att enbart sitta på cykeln eller
> att simma (dvs stötfria sporter) är ju att
> bendensiteten sjunker och man får sen lättare
> benbrott. (I en studie 1996 på TdF-cyklister
> sjönk deras bendensitet med 17% under ett TdF).
> För att motverka detta krävs nån form av
> motståndsträning som styrketräning eller att
> man löper då och då, stötarna man får från
> underlaget när man löper håller skelettet
> starkt (om man sköter sitt kalciumintag).
> http://sportsmedicine.about.com/library/weekly/aa0
> 92099.htm
> http://cycling-fitness.com/page.cfm?PageID=300

Med andra or är det bara bra att krasha lite då och då... :D

Tränar man för enbart en sund kropp bör man träna allsidigt.

Cykling tränar flåset och benmuskulaturen men inte speciellt mycket överkropp. Så några besök på gymmet skadar inte, främst bål/bröst/axlar/armar.

Löpning tränar musklerna lite annorlunda och det kan vara lättare att ta ut sig på löpning, vilket kan ge bättre flås. Beror på hur man löper resp. cyklar.

Ensidig träning är i längden aldrig bra...

Titta på tyngdlyftarna hur kul ser det ut att baxa upp en stång med 200kg, men klarar han att springa milen på 50 minuter ?
Lite alternativ att "krydda" cyklingen med är klättring, skidor/löpning, styrketräning och kanske lite yoga för att få lite variation, som sagt lite allsidighet.

/STEFAN

Mattew skrev:
> benbrott.
Löpning, eller ännu hellre hoppa hopprep eller studsmatta. Jag tar studmattan.

Borde man inte bli lättare med lägre denistet i bena? Och eftersom alla som kör helstela hojjar får lättare cyklar så borde de få mer densitet och därför blir de tyngre själva?

Cyklocross borde ju alltså vara optimalt. Cykla hoppa spring, cykla hoppa spring, cykla hoppa spring,
cykla hoppa spring, cykla hoppa spring, cykla hoppa spring, cykla hoppa spring, cykla hoppa spring.

Markus F skrev:
> Mattew skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett problem med att enbart sitta på cykeln
> eller
> > att simma (dvs stötfria sporter) är ju att
> > bendensiteten sjunker och man får sen lättare
> > benbrott.
> Löpning, eller ännu hellre hoppa hopprep eller
> studsmatta. Jag tar studmattan.

Låter som ett typexempel på ensidig landsvägscykling. Cyklar man i skogen är inte det där relevant längre. Det studsar och hoppar på bra bland rötter och stenar, hela kroppen får sig en omgång.

/Leo

Leo skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > Mattew skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ett problem med att enbart sitta på cykeln
> > eller
> > > att simma (dvs stötfria sporter) är ju att
> > > bendensiteten sjunker och man får sen
> lättare
> > > benbrott.
> > Löpning, eller ännu hellre hoppa hopprep
> eller
> > studsmatta. Jag tar studmattan.
>
> Låter som ett typexempel på ensidig
> landsvägscykling. Cyklar man i skogen är inte
> det där relevant längre. Det studsar och hoppar
> på bra bland rötter och stenar, hela kroppen
> får sig en omgång.
>
> /Leo

Precis, tycker det stöter på rätt bra i skogen, speciellt om man kör helstelt =)

/C

jag tänkte faktiskt på det. Skulle just skriva att dom inte verkar ha tänkt på MTB.

(jag cyklade MTB för första gången på flera månader igår, helmulligt. Och jag hade inte ett dugg ont i armen, tjohoo, det verkar äntligen ha blivit bättre).

Mattew skrev:
> benbrott. (I en studie 1996 på TdF-cyklister
> sjönk deras bendensitet med 17% under ett TdF).
> För att motverka detta krävs nån form av
> motståndsträning som styrketräning eller att
> man löper då och då, stötarna man får från
> underlaget när man löper håller skelettet
> starkt (om man sköter sitt kalciumintag).
> http://sportsmedicine.about.com/library/weekly/aa0
> 92099.htm
> http://cycling-fitness.com/page.cfm?PageID=300

Kan det inte bero lite på att de cyklar 350 mil på en månad? De tömmer ju hela kroppen på energi.
/J

bigmollo skrev:
> Kan det inte bero lite på att de cyklar 350 mil
> på en månad? De tömmer ju hela kroppen på
> energi.

nej, jag tror att det beror på att latmaskarna i touren hoppar över löppasset på kvällen efter varje etapp.

JLarsson skrev:
> Jaha, de har alltså inte tipsats om
> falukorvsmetoden mao.

Precis! De skulle vinna mycket på det.

Markus F skrev:
> jag tänkte faktiskt på det. Skulle just skriva
> att dom inte verkar ha tänkt på MTB.
>
> (jag cyklade MTB för första gången på flera
> månader igår, helmulligt. Och jag hade inte ett
> dugg ont i armen, tjohoo, det verkar äntligen ha
> blivit bättre).

Jag hittade en annan artikel http://depts.washington.edu/osl/Publications/BoneMineral.pdf
där de jämfört MTB-cyklister, LVG-cyklister (med 11 träningstimmar/vecka) och rekreationsscyklister (??)och slutsatsen är att MTB-cyklister har signifikant högre bentäthet än LVG och rekreationscyklister:

"In conclusion, endurance road cycling does not appear to be any more beneficial to bone health than recreational activity in apparently healthy men of normal bone mass. Higher BMD in the mountain cyclists suggests that mountain cycling may provide an osteogenic stimulus that is not inherent to road cycling."

Mattews bifogade artikel visar också att MTB cyklisterna hade högre genomsnittligt testvärde än landsvägscyklisterna (67 mot 60) men att de förra hade något lägre benstyrka. MTB ger alltså bättre kondition än landsvägscykling. Men det visste vi ju redan :)

Den här var lite intressant bitvis. Från en föreläsning med läkaren Kanerva, iofs lite väl korta anteckningar, men man får väl ta det för vad det är.
<http://bimbobikers.juretic.nu/jag_min_kropp/traningsforel_kanerva.html>

Pekka Kanerva är kunnig, minns fortfarande den där serien om cykling där han var med som expert/läkare/motivator som faktiskt gick på SVT - för drygt 20 år sedan var det väl? Kommer ihåg att det var en av faktorerna som gjorde mig riktigt cykelintresserad, men det dröjde tio år till innan jag tog tag i det hela till slut. :-)

/Leo

Leo skrev:
> Pekka Kanerva är kunnig, minns fortfarande den
> där serien om cykling där han var med som
> expert/läkare/motivator som faktiskt gick på SVT
> - för drygt 20 år sedan var det väl? Kommer
> ihåg att det var en av faktorerna som gjorde mig
> riktigt cykelintresserad, men det dröjde tio år
> till innan jag tog tag i det hela till slut. :-)
>
> /Leo

Och det var i den programserien som vi fick förklarat hur man cyklar med olika kadens. Kommer speciellt ihåg hur man illustrerade att man fortare tappar orken med att ligga på tunga växlar jmf med gå på lätta. Undrar om Lance såg programmet?

Att styrketräna benen är bra då man bygger upp muskelfästen och då motverkar skador och utslitning på nämnda ställen, det är speciellt bra att göra om man får ont i knän förutsatt att det onda uppstår p.g.a. för svaga muskelfästen, enligt en sjukgymnast jag talat med. Av egen erfarenhet kan jag konstatera att det hjälper. :)

Ovanstående stämmer ju även in på de flesta belastningarna man utsätter en otränad kropp för...

Leo skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > Mattew skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ett problem med att enbart sitta på cykeln
> > eller
> > > att simma (dvs stötfria sporter) är ju att
> > > bendensiteten sjunker och man får sen
> lättare
> > > benbrott.
> > Löpning, eller ännu hellre hoppa hopprep
> eller
> > studsmatta. Jag tar studmattan.
>
> Låter som ett typexempel på ensidig
> landsvägscykling. Cyklar man i skogen är inte
> det där relevant längre. Det studsar och hoppar
> på bra bland rötter och stenar, hela kroppen
> får sig en omgång.
>
> /Leo

Ja, för en bullit med en massa tumms slaglängd lär ju verkligen ge en stökig tur i skogen;)

Min gissning är att du kanske kommer några mm från racercyklandet, Men knappast enns lite i närheten av löpning.

Ville skrev:
> Ja, för en bullit med en massa tumms slaglängd
> lär ju verkligen ge en stökig tur i skogen;)
>
> Min gissning är att du kanske kommer några mm
> från racercyklandet, Men knappast enns lite i
> närheten av löpning.

Ja, det optimala måste ju vara helstelt och värsta tänkbara terrängen. ;-)

Du har nog aldrig testat en racer vs. Bullit låter det som, prova och du slipper gissa. Löpning är något annat, det slutade jag helt med redan -98(samma år jag köpte mtb).

/Leo

Leo skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Ja, för en bullit med en massa tumms
> slaglängd
> > lär ju verkligen ge en stökig tur i skogen;)
> >
> > Min gissning är att du kanske kommer några mm
> > från racercyklandet, Men knappast enns lite i
> > närheten av löpning.
>
> Ja, det optimala måste ju vara helstelt och
> värsta tänkbara terrängen. ;-)
>
> Du har nog aldrig testat en racer vs. Bullit
> låter det som, prova och du slipper gissa.
> Löpning är något annat, det slutade jag helt
> med redan -98(samma år jag köpte mtb).
>
> /Leo

Jodå, jag har kört både racer och bullit. Så skillnaderna där imellan har jag hyffsad koll på. Min gissning var mer att jag inte suttit med ett högtyskt instrument och mätt vibrationer i styre och pedaler. Du har ju tex mycket mer vibrationer i en racer. medans du får lite större mjukare smällar från en bullit. Så det tyder ju en hel del på det jag sa. Det är närmre mellan racer/bullit än vad något av dem har till löpning.

Sten är tungt...lyfta sten...tungt!

Bilagor

• 20160316_144614.jpg
    20160316_144614.jpg
    332 KB · Besök: 71
Jag klättrar lite under vinterhalvåret samtidigt som jag cykelpendlar. Nu på sommarhalvåret (hösthalvåret?) så kommer jag cykla så mycket jag kan och komplettera med lite lättare styrketräning hemma.

Jag har väl inte direkt några mål mer än att må bra och ha kul, så jag kanske är en dålig referens...

evirob sa:
Jag klättrar lite under vinterhalvåret samtidigt som jag cykelpendlar. Nu på sommarhalvåret (hösthalvåret?) så kommer jag cykla så mycket jag kan och komplettera med lite lättare styrketräning hemma.

Jag har väl inte direkt några mål mer än att må bra och ha kul, så jag kanske är en dålig referens...

Tycker det låter som en bra referens! Det viktigaste är ju faktiskt att det är kul och att man mår bra av det!
Sen är det nog inte så bra att cykelpendlaklättra... :)

Tillbaka
Topp