Brain-problem!

Fundby

Medlem
Brain-problem!
Höjp!
Jag blev för 3 dagar sedan ägare av en Spec Epic comp Carbon 2016. Helt ny från affär, Dvs den har stått ca 1,5år.

Har läst på lite om Brain och testat mig fram lite på tre olika rundor.
Jag började med 220psi bak , då hade jag Brainfade på ca 2 tryck från soft.
Gick mycket bra, dämpade suveränt.
Trampeffektivt. Mest grusväg , där det funkade perfekt. Märkte dock på stig att det "klunkade" lite..
Igår körde jag 50/50 stig/grus och hade gjort en autosag innan. Då hade jag ca 240-250psi i. För att det inte skulle "klunka" var jag på stigarna tvungen att köra helt Soft på Brain. Hade jag på full firm eller ens ett Steg från soft så klunkade det .

Nu testade jag idag att rulla lite med 200 psi och full soft på Brain, det var inge bra alls. Svampigt.
Testade trycka i 250psi och här, med full soft går den som en dröm på rötter! Dvs inget klunk på rötter. På grus känner jag inget klunkade alls, inte ens i stora/små hålor i vägen. Klunket kommer endast över rötter när den är inställd ETT steg från soft , Dvs typ 5 steg från fullt Firm.

Är det så det ska vara eller har dämparen tömts på olja när den stått ? Bör jag ta upp dtta med LBS där jag köpte den?

Tacksam för svar!

Brain-problem!
Ett litet klunk blir det med Brain när man ställer in den på hårdare läge. Ställ in autosag och ge det lite tid så kommer du att hitta rätt till slut. Brain är grymt när man lärt sig den. Personligen ställer jag in autosag och släpper ut lite extra då det passar mig bra. Jag kör bara fullt öppen Brain om jag kör rejält stökigt men oftast blir det på det näst hårdaste läget och har reverb på 50 %. Ett litet klunk blir det som sagt men inget som stör tycker jag. Ha lite tålamod och lycka till!

Brain-problem!
220psi låter högt. Vad väger du? Jag väger 80kg och kör med 175psi i dämparen. Det är och andra sidan ganska mjukt. Men över 200 låter väldigt högt.

Brain-problem!
Oggler sa:
220psi låter högt. Vad väger du? Jag väger 80kg och kör med 175psi i dämparen. Det är och andra sidan ganska mjukt. Men över 200 låter väldigt högt.

Oggler, jag körde med autosag och fick 230psi. Nu har jag tryckt i lite till för att 200 var för lite tyckte jag.. men åkte bara en liten runda då!
Jag väger ca 85kg.

Tack för snabba svar allihopa och jag ska försöka vänja mig vid klunket :) är otroligt imponerad över hojen i övrigt! Ruskigt rapp.

Brain-problem!
Klunket är Brian som släpper genom olja så dämparen rör sig. Ju hårdare du ställer brainen, desto mer behövs för att den ska röra sig. Systemet fungerar larvigt bra, men kräver tillvänjning. På hårdaste läget blir hojen som en ht men med heldämpning när det verkligen behövs, dvs i lägen när man aldrig skulle hinna släppa låsningen manuellt.
Du behöver lära dig systemet och tänk på att det är en kompromiss. Om du bara ska köra grusväg, ställ den på hårdaste. Om du ska köra blandat stig och grus, ställ den i mitten. Om du ska huvudsakligen köra stökig stig, ställ den på mjukaste. Ungefär så, men du kommer så småningom hitta dina egna favoriter.
Jag hör till de lyckliga som inte har haft några som helst problem med brainen, varken bak eller fram (ja, jag har fram), men många har problem. För mig var epicen världens materialdoping. Mina resultat, oavsett underlag, förbättrades osannolikt mycket från de jag presterade med min gamla ht. Det gick helt enkelt sjukt mycket fortare utan att ansträngningen ökade. Samma gäller de vänner jag har tubbat att uppgradera till epic. Grattis till en jättekul hoj.

Tillbaka
Topp