fredrikforsberg
Aktiv medlem
[Brainstorm] Svetsa egen AM Hardtail.
Lurar lite på nästa projekt.
Har länge varit sugen på en schysst enduro/am Hardtail med lågt topprör och 150mm gaffel. Vill ha den till lite allt möjligt typ enduro, Stig, Dh..
vill svetsa ramen själv med TIG.
Är änn så länge en dröm men undersöker möjligheterna.
Så!
1: vad för typ av rör gäller? Cr-mo? Rostfritt går väl bort?
2: Vart kan jag köpa kedje/sadelstag, bb-hylsa och dropouts?
3: Vilka vinklar gäller? Tänker vilt på 64grader styrhuvud och typ 73-74 grader på sadelstolpe, är jag helt ute och cyklar?
Hur långa kedjestag?
4: Tänker 26" hjul för att det är billigt och jag har det liggandes.
Finns det plussize däck till dessa? Vill ha lite grövre sulor men ändå kunna köra snabb stig. Vad gäller?
5: Övrigt, vad hade ni velat ha av en ht?
Sneglar lite på commencal meta och ragley blue pig/marley.
Och ja! Jag vet att det säkert blir dyrare att bygga själv men jag älskar att bygga så tips på köperamar går bort.
Obs!
Om någon har en ht (inte alu) så köper jag den gärna för att kanske bygga om eller ta delar ifrån!
Har länge varit sugen på en schysst enduro/am Hardtail med lågt topprör och 150mm gaffel. Vill ha den till lite allt möjligt typ enduro, Stig, Dh..
vill svetsa ramen själv med TIG.
Är änn så länge en dröm men undersöker möjligheterna.
Så!
1: vad för typ av rör gäller? Cr-mo? Rostfritt går väl bort?
2: Vart kan jag köpa kedje/sadelstag, bb-hylsa och dropouts?
3: Vilka vinklar gäller? Tänker vilt på 64grader styrhuvud och typ 73-74 grader på sadelstolpe, är jag helt ute och cyklar?
Hur långa kedjestag?
4: Tänker 26" hjul för att det är billigt och jag har det liggandes.
Finns det plussize däck till dessa? Vill ha lite grövre sulor men ändå kunna köra snabb stig. Vad gäller?
5: Övrigt, vad hade ni velat ha av en ht?
Sneglar lite på commencal meta och ragley blue pig/marley.
Och ja! Jag vet att det säkert blir dyrare att bygga själv men jag älskar att bygga så tips på köperamar går bort.
Obs!
Om någon har en ht (inte alu) så köper jag den gärna för att kanske bygga om eller ta delar ifrån!