[Brainstorm] Svetsa egen AM Hardtail.

fredrikforsberg

Aktiv medlem
Lurar lite på nästa projekt.
Har länge varit sugen på en schysst enduro/am Hardtail med lågt topprör och 150mm gaffel. Vill ha den till lite allt möjligt typ enduro, Stig, Dh..

vill svetsa ramen själv med TIG.

Är änn så länge en dröm men undersöker möjligheterna.

Så!

1: vad för typ av rör gäller? Cr-mo? Rostfritt går väl bort?

2: Vart kan jag köpa kedje/sadelstag, bb-hylsa och dropouts?

3: Vilka vinklar gäller? Tänker vilt på 64grader styrhuvud och typ 73-74 grader på sadelstolpe, är jag helt ute och cyklar?
Hur långa kedjestag?

4: Tänker 26" hjul för att det är billigt och jag har det liggandes.
Finns det plussize däck till dessa? Vill ha lite grövre sulor men ändå kunna köra snabb stig. Vad gäller?

5: Övrigt, vad hade ni velat ha av en ht?
Sneglar lite på commencal meta och ragley blue pig/marley.

Och ja! Jag vet att det säkert blir dyrare att bygga själv men jag älskar att bygga så tips på köperamar går bort.

Obs!
Om någon har en ht (inte alu) så köper jag den gärna för att kanske bygga om eller ta delar ifrån!

Rostfritt behöver inte gå bort den här tex.

Citat från pb.
"Leeche 26+ Stainless Steel Hardtail

It isn't for sale, but this one-off Leeche was just too good looking to walk by without snapping a photo. The stainless steel frame is made to work with both the 26+ wheels and tires (yes, that is a thing) shown here or a 27.5" setup, and the medium-sized bike's 615mm effective top tube length is designed to be paired with Pacenti's 25mm P-dent handlebar and stem combination. A steep 75.2-degree seat angle keeps everything in check when you're in the saddle, and the Leeche's 65-degree head angle, along with 36mm of bottom bracket drop and a 415mm rear end, all mean that the simple looking bike is probably more fun than a lot of full-suspension machines when the climbing is over with.

Interested in your own Leeche? Sorry, this custom beauty was built up for a local Taiwanese rider and isn't for sale. "

Sen finns lite mer inspiration här http://www.pinkbike.com/news/north-american-handbuilt-bike-show-nahbs-2016.html

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    142.3 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
Rostfritt är ett dåligt material för just ramar. Chansen att de spricker är stor. Dessutom besitter de inte de där mysiga egenskaperna som man förknippar med stål. Det finns en anledning att man nästan aldrig ser ramar i rostfritt.

Hasse#7 sa:
Rostfritt är ett dåligt material för just ramar. Chansen att de spricker är stor. Dessutom besitter de inte de där mysiga egenskaperna som man förknippar med stål. Det finns en anledning att man nästan aldrig ser ramar i rostfritt.

Jo men som en custom och oneoff så kan det funka iaf.

mikipedia_ sa:
Hasse#7 sa:

Fast vi ser väl helst att han använder den och att det blir ett lyckat utfall som leder till nya äventyr?

Rostfritt är dyrt och svårjobbat, det är därför det inte finns många cyklar i det.

Sno grundgeometrin från någon modern HT och modda några millimeter hit och dit efter egen smak. Själv hade jag inte använt gamla 26"/55 hjul av snålhet, utan satsat på något som stämt helt och hållet med vad jag vill ha - i mitt fall 27,5+, feta tre tum breda 584 mm:s däck (med möjlighet att också använda snabbare normalsmala 29" hjul/däck). Tyvärr finns det inget urval av 26" plus-däck, nog bara Surly som gör dem, och jag skulle inte våga lita på att de inte lägger ner tillverkningen. Hjul hittar du på köp-och-sälj.

Plocka ihop alla delar du behöver hos ceeway och beställ helt enkelt...

Diskussion om modern ramgeometri och anpassning till just din längd/storlek finns det andra som kan bättre, men långt topprör och förhållandevis flack gaffelvinkel har kommit mer och mer de senaste åren på skogshojar. Kona Explosif gillar jag själv skarpt, och den geometrin hade varit en bra utgångspunkt för mina behov. Eller https://www.cotic.co.uk/product/solaris#sizing som det tipsades om i en annan tråd - just en sådan cykel jag själv söker.

Fast lite mer brainstorming ger att du använder dina gamla hjul med Surlys plus-däck och sätter baknavet asymmetriskt för kedjelinjens skull.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
mikipedia_ sa:
Hasse#7 sa:

Fast vi ser väl helst att han använder den och att det blir ett lyckat utfall som leder till nya äventyr?

Givetvis ska den användas! Menar att rf kan vara fräckt att bygga i eftersom det bara är ts som ska vara nöjd. Och han nämner fr själv, därför känner jag min plikt att tipsa om den där customhojen. Sen kommer jag ifrån Avesta därfr görs:-) kan vara lite jäv där.

mikipedia_ sa:
Hasse#7 sa:
mikipedia_ sa:
Hasse#7 sa:

Givetvis ska den användas! Menar att rf kan vara fräckt att bygga i eftersom det bara är ts som ska vara nöjd. Och han nämner fr själv, därför känner jag min plikt att tipsa om den där customhojen. Sen kommer jag ifrån Avesta därfr görs:-) kan vara lite jäv där.

Jo klart man skall ha ett öppet sinne och brainstorma är ju att föreslå lite vad som helst. Jag föregick nog den fria processen genom att tycka att rf är tungt, stumt och sprickbenäget i denna tillämpning. Men det är ju inte omöjligt att använda rf om man vill. Jag skulle varit lite mer avvaktande.

Hasse#7 sa:
mikipedia_ sa:
Hasse#7 sa:
mikipedia_ sa:
Hasse#7 sa:

Jo klart man skall ha ett öppet sinne och brainstorma är ju att föreslå lite vad som helst. Jag föregick nog den fria processen genom att tycka att rf är tungt, stumt och sprickbenäget i denna tillämpning. Men det är ju inte omöjligt att använda rf om man vill. Jag skulle varit lite mer avvaktande.

En fördel mot alu är iaf att det är lättare å svetsa både under bygge och i rep syfte.

Det finns speciella RF-legeringar som används till cyklar, jag gissar att min diskbänk inte är gjord i Reynolds 953.

Cotic BFe är mycket, men inte lång. Sadelröret är på samtliga storlekar längre än reach, och för större storlekar blir den mest bara högre, inte längre. Reach/seattube är 392/400 på small och 419/480(!!!) på large. Mao känns en small med 70mm styrstam med 20mm spacers under väldigt lik en large med 40mm styrstam. Särskilt flack är den inte heller med 68 graders dynamisk styrvinkel. Dutta en gnutta frambroms och du har direkt 70 grader minst liksom.

Jag tycker du ska kolla på https://www.btr-fabrications.com/ de har några olika modeller för olika ändamål, och dessutom en rätt sjysst blogg där de förklarar lite hur de valt till exempel styrvinkel och slaglängd för de olika modellerna.

I övrigt kan jag bara heja på, kul med hembygge!

En annan anledning att hålla sig borta från rostfritt är den egna hälsan. Nu vet jag inte hur din verkstad ser ut, men om du garageracklar som oss vanliga så är svetsångorna från rostfritt ofta svåra att undvika utan rejäla utsug. CroMo är bättre, men beroende på legering så är utsug och vent ändå något man kan tänka lite på .

Annars kanske SSAB Docol R8 skulle vara ett spännande alternativ. En dröm att svetsa utan sot och smuts. Docol används en del som ett alternativ till CroMo i bilindustrin och bilsportsammanhang (burar och rörramar och sidokrocksbalkar). I krockburar så räknar man med att Docol har något högre hållfasthet vid samma vikt som CroMo. Jag vet att det byggdes en downhill i någon tidigare variant av Docol. Då hade de lite problem med svetsarnas hållfasthet, med det borde inta ha berott på röret. Det finns nog inte reducerade Docolrör, men det kanske man kan leva med.

Det finns 26+-däck men utbudet är minst sagt begränsat, Surly har Knard 3.0 med lågt, tätt mönster och Dirt Wizard 2.8 med lite grövre mönster. Efterfrågan verkar inte vara gigantsik så jag är skeptisk till att det kommer komma så mycket mer. Vee verkar ha en modell också, iaf i sin katalog, men jag hittar ingen som säljer den.

Dessutom funkar de bäst med lite bredare fälgar, att använda gamla smala fälgar kommer inte ge samma breda mysiga profil med mycket mönster i marken.

Surly Knard 26x3 på 47mm breda Trialtech Sport Lite:

20063604620_2c96e8529f_b.jpg

Kul med alla tips och länkar!!
Är mest inne på Cr-mo och har nog ett ställe där jag kan handla lite bitar!

Vore kul att slippa köpa rambitar så jag funderade på om PF30 är något att ha? En sån bb-hylsa gör jag lätt i svarven.
Dropouts kan jag också göra för tex 12mm thruaxle, är det bra?

Pressfit har ett rykte om sig att knaka när man trampar. Jag har inte lusläst artikeln men PF30 verkar vara ett bra val, jämfört med BB30 t.ex.

Reynolds 853 är väl lämpliga rör att bygga med, var man då köper sådana, England? 26", nä minst 650B annars blir det begränsat med komponenterna. 64° styrhuvud, låter lite shopper över det hela! Har själv en Skoogum, härligt att cykla stål i skogen! Lycka till!

64 grader headtube verkar inte ovanligt, snarare tvärt om.
Denna btr belter har tom 61grader, dock med 160mm gaffel.
https://www.btr-fabrications.com/product/belter/
Och den tilltalar mig mest än så länge, fast lite rätare gaffel då.

Efter att byggt snart två lastcyklar utan jig så ledsnade jag på lodsnören och vattenpass och börja skissa på en jig.
Tanken är att den ska passa många ramtyper. Inte lastcyklar kanske.
DSC_2177.jpg

Hittade ett gäng aluprofiler i jobbgrannens skrotlåda. Lite tunna kanske men med ett schysst ramverk bakom så blir det stadigt.
DSC_2176.jpg

Pussla lite, hållare för bb och dropout är kvar. "ramdelarna" är bara för illustration.
DSC_2178.jpg

Vanlig 4130 cromo är väl det enklaste att bygga i, både billigt och väl beprövat. Sen när man får till snitsen kanske det är roligare att bygga i finrör.

Gjorde resterande delar till Jiggen också, kommer göra någon slags träram/fet mdfskiva att fästa delarna på när/om det blir dags att bygga!
DSC_2179.jpg

Har alltid velat ha ett notchverktyg frihandshålsågning i all ära men jag hittade lite lämpliga delar så gjorde slag i saken!
DSC_2182.jpg

Ingen värsting men säkert bättre än dom billigaste. Och jag har byggt den från grunden, det är alltid nått att berätta för barnbarnen när dom hittar min verktygsamling om 60 år.

Svetsade också, tog röret direkt från notchen utan tillsnyggning så svetsen blev där efter men med lite puts och övning med tigen så kommer jag ha tillräckligt med självförtroende att svetsa en ram som inte bara går på platt asfalt.
DSC_2184.jpg

Testade svetsen lite.
Började med att bända det tunna röret mot den skarpa vinkeln, röret gick av och svetsen höll.
Det gick av istället för att böjas för att jag stoppade i en hävarm längst ner.
Kapade sedan upp röret för att kolla genombränningen.
I den skarpa vinkeln (målat med svart) har jag inte svetsat.
DSC_2187.jpg

DSC_2188.jpg

Känns bra!

Haha! Har en gammal ombyggd biltema pinnsvets ;)
Älskar den utom att jag får slipa om elektroden hela tiden för att den skadas när jag skrapar igång den.

fredrikforsberg sa:
Älskar den utom att jag får slipa om elektroden hela tiden för att den skadas när jag skrapar igång den.

Men varför kör du inte pinne då?? Det är funkis på som fan med lägessvetsning och rör.

Annars får du investera i nått nytt vattenkylt as med pedal:-)

Hasse#7 sa:
Tig är nog bäst till rör om man kan det. Pinne känns svårkontrollerat på tunnväggigt runt med åtkomstproblem.

Pinne tycker jag är lättare till rör än tig, specielt om man inte har fjärr till tigen.

Industrimockarna jag jobbat med använde tillstörsta delen pinne, tiggen var nästan bara för licensgrejer på gasledningar

fredrikforsberg sa:
Pinne känns traktor!
Vattenkylning kan jag sakna men inte så pass att jag vill betala vad det kostar..

Luft/gaskyld tighandtag funkar gott och väl i de dimensioner som finns på en cykel. Har själv kört 3mm rostfritt med luftkyld tig industriellt.
Tig med med skraptändning är urcoolt! Träna bara extra på att avsluta med en "råttsvans" så det inte bildas en pipe där rosten letar sig ner.

Jag har en liggandes ram alltså. Men det är nog bara bb å baken man kan använda från den. Kul projekt se ni till att köra hela vägen?

fredrikforsberg sa:
Du får lägga upp en bild på godingen :)
Vad är det för handtag du har använt?

Kan uppleva att handtaget blir jobbigt varmt ibland, dock har jag inte hittat några bra tighandskar än så kör med tunna tegera 325. Och det är långt ifrån optimalt.

Slänger upp en bild imorgon om det är intressant :p

Några mer funderingar på mått? Tänker mest på gaffelvinkel, kedjestagslängd.
Och även andra tips och idéer!

Jag kommer nog bygga för 26" och 27,5" hjul.

Bilder är alltid skoj:-)

Jag tycker min Ragley kändes poppigare/lättsre än Dartmooren, den stora skillnaden var sadelstolpsvinkeln på dartmooren som är mer över vevpartiet.
Det kändes roligar när man satt längre bak över hjulet, små små skillnade kan göra mycket så klura och ta mått från många cyklar åjämför.

Hade jag haft ps skills kunde man lagt ragleyn och dartmooren över varan för att visa skillnaderna, typ som jojjej i sin pitch blev titus byggtråd

Otroligt gym tråd!

För geometri så hade jag tittat på en BTR Ranger https://www.btr-fabrications.com/products/ranger/

För egen del så hade jag modifierat deras geometri med att ha en cm kortare sadelrör på en M, minskat BB-droppet med minst en CM och kortat headtubet för att få ner stacken lite.

Själv så kör jag på en Transition TransAM 27,5" i M som funkar finfint:
http://www.transitionbikes.com/2016...3ed6f2430-E7CDF173-B3B3-1147-5FF465E5C7F565A3

Min TransAM kunde haft något lägre BB, men 35 mm BB-dropp är fortfarande helt ok. Jag tycker 67,5 grader statisk HA är helt ok på en HT, men jag misstänker att flackare fortfarande funkar. Jag vet däremot inte om man ska gå hela vägen så flackt som rangern.

Jag tycker däremot du ska tänka över det där med 150 mm gaffel. Min uppfattning är att det inte hör hemma på en HT eftersom geometrin blir så galen när cykeln går genom slaget. På min TransAM har jag 130 mm slag och då har jag den med högt tryck och en massa volymspacers för att den inte ska gå genom slaget.

fredrikforsberg sa:
Kan uppleva att handtaget blir jobbigt varmt ibland, dock har jag inte hittat några bra tighandskar än så kör med tunna tegera 325. Och det är långt ifrån optimalt.

Slänger upp en bild imorgon om det är intressant :p

Några mer funderingar på mått? Tänker mest på gaffelvinkel, kedjestagslängd.
Och även andra tips och idéer!

Jag kommer nog bygga för 26" och 27,5" hjul.
Om det är underlaget du bränner dig på så kan du kanske göra ett "TIG finger" mot värmen. Vet inte riktigt vilket material de är gjorda av men det påminner om glasfiberväv. Du kan också luta gaskåpan mot underlaget så kan du hålla längre ner på handtaget. Men det blir ändå varmt och handskarna drar ihop sig, det är bara att vänja sig ;)

Om jag hade gjort en cykel själv så hade jag inte tänkt så mycket på vikten utan lagt dit lite speciallösningar, ex bygga in ett utrymme i ramen för verktyg och pump, ett batterifack i ramen för lampan och så en liten inbyggd hastighetsmätare i styret eller styrstammen så att såna saker alltid fanns med.
Geometrin hade jag utan vidare bara snott rakt av från en cykel som känns bra. Utgångsmaterial hade blivit en nerkapad gammal XL-stålram. Bromsfästen och liknande pill är ju rätt gött att slippa fippla med.

Tillbaka
Topp