Brakebumps

Brödis

Ny medlem
Brakebumps
Hej!
Har varit i Åre och lite andra bikeparks och insett att break bumps är de värsta som finns.
Hur gör ni? Finns det något knep för att överleva dom och inte ta sönder fingrarna efter första åket. Har prövat att både vinkla styre, hålla hårt som fan och även hålla väldigt löst. Har både handskar och mjuka handtag.
Har både gaffel, bakdämp och däck ganska hårt, men det är ju det roliga att kunna hoppa lite :)
Hjälp en cyklist här tack!

magnlar

Medlem
Brakebumps
Montera cushcore i däcken och kör med lägre lufttryck typ 1,2-1,3 bar. Är en bra medicin mot brakebumps har man läst. Har dock ej testat själv.

Förstår vad du menar… Var i Åre ifjol i några dagar och fick fingrarna inflammerade (på riktigt) pga brakebumps…
Käkade ”bluefish” dvs antiinflammatoriska mediciner - så illa var det…

calmbay

Aktiv medlem
Brakebumps
Ett bra hjälpmedel är dubbelkronad gaffel. Dagens gafflar är styva men de flexar bakåt framåt av brake bumps på ett irriterande sätt. Dubbelkronad gaffel är mkt styvare

Brödis

Ny medlem
Brakebumps
Montera cushcore i däcken och kör med lägre lufttryck typ 1,2-1,3 bar. Är en bra medicin mot brakebumps har man läst. Har dock ej testat själv.

Förstår vad du menar… Var i Åre ifjol i några dagar och fick fingrarna inflammerade (på riktigt) pga brakebumps…
Vill dock ha bra tryck pga rullet

Kneecap

Aktiv medlem
Brakebumps

Tjena!

Bluefish är ett företag, inte en specifik medicin. Dom gör alla möjliga medikamentet.

JesperA

Aktiv medlem
Brakebumps
Finns väl ingen dämparinställning som funkar för brake bumps? Inte ens med snabbast möjliga retur hinner dämparen upp till mjuka delen av slaget, första metrarna är det mjukt, sen har dämparen "hamrats ner" såpass långt att dämparen är nere så långt i slaget att resten av tvättbrädan blir plågsam?

Så, som någon annan sa, lägre lufttryck & mjuk stomme, om du nu har problem med brake bumps så vet jag inte riktigt varför du prioriterar rull men men. Sen finns det ju det där styret som har gummibustningar som mjukar upp vibrationer & diverse stötar, minns inte vad styret heter dock

Fundadores

Aktiv medlem
Brakebumps
Finns väl ingen dämparinställning som funkar för brake bumps? Inte ens med snabbast möjliga retur hinner dämparen upp till mjuka delen av slaget, första metrarna är det mjukt, sen har dämparen "hamrats ner" såpass långt att dämparen är nere så långt i slaget att resten av tvättbrädan blir plågsam?

Så, som någon annan sa, lägre lufttryck & mjuk stomme, om du nu har problem med brake bumps så vet jag inte riktigt varför du prioriterar rull men men. Sen finns det ju det där styret som har gummibustningar som mjukar upp vibrationer & diverse stötar, minns inte vad styret heter dock

Det här du tänker på: https://fasstmtb.com/

Loam ranger testade ju och var positiv:

yonsson

Aktiv medlem
Brakebumps
Jag skulle säga tjockare handtag (inte nödvändigtvis supermjuka) och handskar med padding typ Fox Dirtpaw. En kompis till mig fick asont i händerna, efter byte till feta DMR Deathgrips fick han inte ont alls.

eh

Medlem
Brakebumps
Kroppen vänjer sig efter några säsonger... Annars tycker jag Spank Vibrocore-styre hjälper en del. Åtminstone lite placeboeffekt. Lagom tjocka handtag för din handstorlek och bromshandtag vinklade så att handleden blir rak i attackpositionen. Och ligg högre upp i bermsen så slipper du några av alla brake bumps.

Valhalla_

Aktiv medlem
Brakebumps
Varför? Du åker ändå utförs - lägre tryck ger tex bättre grepp. Bromsa mindre om det går för långsamt. Cushcore skyddar fälgen mot genomslag om riktigt lågt tryck.
Finns bra skrivet om det här på happyride - om cushcore alltså…
Lågt tryck är inget bra om man kör maskingrävda leder, i alla fall om man hoppar. Man behöver lite stabilitet i däcken för det. Det mesta som skrivits här om cushcore är med stigcykling i åtanke och då kör folk ofta sinnessjukt låga tryck. Den typen av set-up hade nog inte lirat särskilt bra i park, förutom möjligen i stöklederna, men då är ju inte brake bumps ett problem.

manneblask

Aktiv medlem
Brakebumps
Lågt tryck är inget bra om man kör maskingrävda leder, i alla fall om man hoppar. Man behöver lite stabilitet i däcken för det. Det mesta som skrivits här om cushcore är med stigcykling i åtanke och då kör folk ofta sinnessjukt låga tryck. Den typen av set-up hade nog inte lirat särskilt bra i park, förutom möjligen i stöklederna, men då är ju inte brake bumps ett problem.

Håller med här. Jag kör oftast rätt höga tryck i bikepark just för de maskingrävda lederna och hoppen. Går inte att komma undan att brake bumps är förjävligt. Tjockare handskar (om man kör med det) och variation i bikeparken hjälper.

magnlar

Medlem
Brakebumps
Vad för tryck brukar du köra med? Jag kör med ca 1,7 oftast. Kör jag med lägre så burpar däcken.
Har kört med ca 1,9-2,0 då upplevde jag att greppen blev sämre.. Jättetorra leder kan jag tänka mig att det inte märks så stor skillnad i grepp..

magnlar

Medlem
Brakebumps
ursäkta en oinsatt- men vad är breakebumps?
1623836266098.jpeg

Guppar som uppstår när cyklister ”fegbromsar” innan ett hopp tex.

ething

Aktiv medlem
Brakebumps
ursäkta en oinsatt- men vad är breakebumps?
Imbromsningar skapar pucklar som blir som en tvättbräda och vibrerar hårt i händerna, ju fler som kör dessto värre blir det. Lösningen är primärt att hitta andra spår men det kan vara svårt i en bike park. Försök att flytta din bromspunkt till för eller efter dem så att fjädringen kan jobba fritt. Det finns nog ingen stötdämpare som kan hantera inbromsning och brake bumps samtidigt på ett bra sätt (oavsett länkage och floating brakes).

qma

Aktiv medlem
Brakebumps
Att slappna av i kroppen och inte bromsa är det enda som hjälper för mig. +1 på att man inte vill ha lågt tryck nör man kör hög hastighet i park, dels för att inte råka burpa eller vika däcket vilket kan leda direkt till skada, och dels för att minska risken att skrota fälgen.

Makten

Aktiv medlem
Brakebumps
Hmmm, borde inte parken ifråga se till att underhålla de ställen där detta bildas? Låter lite som skidanläggningar som inte orkar preparera så alla backar blir puckelpister till slut. Gissar att det tar ett antal veckor innan det blir bromsbulor, eller?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Brakebumps
I Zermatt renoverar de det maskinbyggda spåret varannan fredag och där verkar inte hinna byggas upp några.
Det är sannolikt mindre trafik än i t ex Morzine med förvisso.

qma

Aktiv medlem
Brakebumps
Hmmm, borde inte parken ifråga se till att underhålla de ställen där detta bildas? Låter lite som skidanläggningar som inte orkar preparera så alla backar blir puckelpister till slut. Gissar att det tar ett antal veckor innan det blir bromsbulor, eller?
Nä bara typ ett par timmar in i dagen JBP öppnade så började gamla tvättbrädor komma fram på de vanliga ställena i Barbro-spåret. :) Bl.a. alla ställen där det går lite fort in i en kurva eller feature med halv-blinda inslag typ.

DD88

Aktiv medlem
Brakebumps
Upplever att det är som värst när man samtidigt håller ett par fingrar på bromsen, så släpp dom om de inte behövs just då.

Sen lätt lutad bakåt (vikt på fötterna), slappna av i händerna till den grad att man egentligen bara motverkar cykeln att den svänger sen låt cykeln löpa fritt över.

Ser många som spänner sig och det gör det tusen gånger värre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer