Brallor när det är blött i skogen

Kung Stalle

Aktiv medlem
tja

vilka långa byxor (ej tajts) kör ni i skogen med när det är blött så in i helvete och 3 plusgrader? aka stockholmsvinter

skulle vilja ha brallor som är vattentäta i häcken och nedanför knäna. närmast som jg hittar är endura mt5000 spray trousers.

stalle

tja

vilka långa byxor (ej tajts) kör ni i skogen med när det är blött så in i helvete och 3 plusgrader? aka stockholmsvinter

skulle vilja ha brallor som är vattentäta i häcken och nedanför knäna. närmast som jg hittar är endura mt5000 spray trousers.

stalle
Har Spray brallorna från Endura. Kvalitet som motsvarar priset. Helt okej benlängd även för oss med långa ben och smal midja. Hade kunnat vara några cm längre men det duger. Det enda man ska vara med på är att de är ganska varma så inget man har när det är 8 grader och blött men perfekt när det är 5c som högst.

Decathlon har ett par som kanske kan vara intressanta
"På baksidan och över skenbenen är byxan i ett vattentätt membrantyg i tre lager."
De har varit uppe här tidigare
flera som postade där verkar nöjda med dem.

"På baksidan och över skenbenen är byxan i ett vattentätt membrantyg i tre lager."
Dom där har varit med i tester hos bikersdar och mbruk senaste åren och lovord i dessa tester. Är det några som har pissväder så är det britterna och om dom nu tycker de funkar bra eller bättre än många av dyrare märkes brallorna så lär dom vara svårslagna

Jag beställlde ett par på en gång! Precis så jag vill ha dom.
Får se om de blir bra

Tack!

Jag tycker den nya byxan från Gore är intressant. Dem är ju däremot ganska dyra men erfarenheterna med goretex är ju att det alltid håller tätt iaf.

Dessa har fått bra betyg på diverse ställen också:

Inte testat själv dock.

kör långkalsingar och sedan gore wear gore tex, cykel ansiktsmask så att man ser ut som en ninja. 2-3 halsdukar och feta gore wear gore tex handskar. riktuga cykel vinterskor från north wave. Klarar därmed allt från lera vatten mm.

Galonisar!
522233A-1120_front.jpg

Dags att släppa sargen nu Stalle, det är ändå mörkt ute så ingen ser att du kör i tights. Jag har kört med Endura-tights sen förra århundradet och det fungerade redan då.
Är det mörkt ser ingen om man kör med stänkor heller, och det är en miljon gånger effektivare än "vattentäta" (jo, i en halvtimme) brallor.

Har ett par 100% som går ner till knäna, tunna och helt täta. Gott att slippa blöt röv.
Köpte dom på XXl rea, 400:- på taggen men dom gick in för 100:- i kassan.
Usch, borde jag sagt till, jag är ju en rättskaffens man annars?

jag kör med en lite större modell på ass-saver som jag tillverkat själv ur baksidan av en vanlig femlitersdunk för spolarvätska. fördelen jämfört med en vanlig ass-saver är att den är lite större, dessutom har rundade övre kanter som inte tenderar fastna när man skall föra benet över cykeln.

innan det brukade jag sätta ett inre par träningstajts från lidl bakochfram. de har membran men bara på framsidan. med ett par åt sas varje håll blir det heltäckande.

det är luftigare att ha membran bara framåt, och med stänkskydd på cykeln räcker det. vad man kör för modell på stänkskydd spelar mindre roll.

Extra gaiters likaså.
Vad för sort? Har utan framgång letat efter dylika som funkar med plattisar (men det kanske inte du kör förstås).
Blir ju lite meningslöst med regnbrallor om allt vatten rinner ner i skorna liksom. :rolleyes:

Edit: Ah, såg inte att en annan medlem frågat samma sak eftersom han är på ignore...

Ja så resonerade jag åxå. Att det rinner ner i skorna.
Jag har haft ett par men de är lite korta så de hamnar mitt på vaden och till sist halkar de ner. Nu har jag beställt ett par, som iaf på bilden, ser längre ut.
Och jag kör med SPD.

Stalle

Jag kör med seslskinz strumpor, tjock variant. Tycker det funkar bra och håller värmen bra även fast skorna är plaskvåta

Jaha... brallorna kom hem och provades. Tyvärr så var de för små. Jag brukar ligga mellan XL och L, oftare lutar det mer åt XL. Dessa brallor var XL men här så skall jag ha XXL. Annars skulle de bli för korta och väldigt trångt med långfillingar under. Tyvärr är XXL slut så den här storyn slutade väl här egentligen...

I övrigt... väldigt enkla byxor men välgjorda som det såg ut. Men två fickor, och thats it... inga andra finesser att tala om egentligen.

Det vattentäta tyget i häcken var ganska litet till ytan och det vattentäta tyget kring benen var endast på insidan. Så det kunde ha varit mer. Det skvätter ju rätt brett när man kör MTB.

Så där fick ni en recention utan att jag har testat dom live i terrängen. :-)

Stalle

Du får en rapport när de ha levererats och testats. ?

Dessa köpte jag.
Höga så de hamnar ovanför tjockaste stället på vaden så att de inte halkar ner. Resår längst ner så de var lättare att få på. Lite onödigt krångligt dubbelkardborrelås längst ner men inget som egentligen hindrar en. Remmen i toppen kunde få ha klicklås ist för en flärp som man måste fälla ner.

Höll mig nästan torr under dagens ohyggligt blöta runda. De står emot stänk och de flesta vattenpölar men när det blev navdjupt (ja, det var mycket vatten) så sköljde vatten in under kanten och jag blev lite blöt om fossingen iaf. Inte mycket vatten men en skvätt. Så 3 av 5. Helt ok mao.

Stalle

Så där fick ni en recention utan att jag har testat dom live i terrängen. :-)

Stalle
Nu har jag också testat, i terräng, i lagom kladdiga förhållanden. Något korta även för mig som är 190cm (med perfekt ratio mellan över- och underkropp), det blev lite glapp mellan byxorna och skorna men inte så att det stänkte ner eller störde.

För ännu blötare förhållanden blir det att skaffa en damask som täcker mellan byxsslut och skor, för i övrigt tycker jag byxorna var riktigt trevliga. Det skvätte en hel del lera och vatten i baken utan att det blev blött genom byxorna, och även i övrigt funkar dom bra.

Materialet är stretchigt och jag fick plats med knäskydd utan problem, även långkalsonger hade funkat. Är dock rätt smal.

Nu har jag också testat, i terräng, i lagom kladdiga förhållanden. Något korta även för mig som är 190cm (med perfekt ratio mellan över- och underkropp), det blev lite glapp mellan byxorna och skorna men inte så att det stänkte ner eller störde.

För ännu blötare förhållanden blir det att skaffa en damask som täcker mellan byxsslut och skor, för i övrigt tycker jag byxorna var riktigt trevliga. Det skvätte en hel del lera och vatten i baken utan att det blev blött genom byxorna, och även i övrigt funkar dom bra.

Materialet är stretchigt och jag fick plats med knäskydd utan problem, även långkalsonger hade funkat. Är dock rätt smal.
Vilken storlek köpte du?
Är 1,93 och köpte large enligt deras kalkyl.
Är tyvärr för korta men kändes bra för övrigt. Det jag undrar är om ett par xl växer tillräckligt mycket på längden?

Vilken storlek köpte du?
Är 1,93 och köpte large enligt deras kalkyl.
Är tyvärr för korta men kändes bra för övrigt. Det jag undrar är om ett par xl växer tillräckligt mycket på längden?
Köpte L, så kan tyvärr inte ge nåt utlåtande om XL. Jag kör fö med skor med hög läst (Vaude AM Moab Winter) vilket hjälper till att minska glappet en del också.

Lite sugen på nya kitet från Nukeproof. Att kunna köra som dirtsuit och även byxa och jacka separat känns som en smutt lösning.

Lite sugen på nya kitet från Nukeproof. Att kunna köra som dirtsuit och även byxa och jacka separat känns som en smutt lösning.

Ja, det set ut som en bra lösning! Jag behöver dock, som tur, nästan aldrig vattentätta MTB kläder. Tråkigt med svart, tycker jag, varför inte t.ex. magenta?

Jag tycker att det är 10 ggr svårare att klä sig rätt på överkroppen. Benen svettas jag knappt från och påverkas inte på samma sätt av byxor med begränsad andning. Jag cyklar gärna i vattentäta brallor och skor så behöver jag inte bekymra mig över vattenpölar och surhål.
Med det sagt och på trådens tema. Jag har ett par vattentäta byxor från dirtlej. Det är nog det bästa tyg jag ägt med avseende på slitstyrka, vattentäthet och dwr-behandling, grymt lätta att dwr-behandla i efterhand också. På minussidan är passformen. Jag får inte bara plats med knäskydd, jag skulle säkert kunna knö in ett par hockeymålisbenskydd i juniorstorlek.
Har Endura spraypants också, de är nästan raka motsatsen, passar bra men sisådär med skydd från vatten på benen framtill. Enduras waterproof tror jag inte på vad gäller dwr-behandlingen vilket jag tycker är viktigt på byxor.
Pfaffs inlägg om galonisar känns mer rätt ju mer jag tänker på det.

Hur tror ni dessa är i storleken?
Tabellen säger att jag ha L för midjan men jag är precis på gränsen för XL på höfterna. Hade gärna velat ha dem som överdragsbyxor utanpå jeans för pendlingen också men är lite rädd för att XL skulle bli för lösa för att använda på stigarna. Hur stor skillnad tror ni det är mellan L och XL?

Går nog att knö in ett par brallor under. Tror XL kommer bli väldigt fladdrigt för stigcykling. Deras överdragare brukar funka med byxor under om man har rätt storlek s a s.

Tillbaka
Topp