Bränsleförbrukning takräcke.

Kristoffer R sa:
Man borde kanske tänka sig för innan man blåser upp i 140-150 med räcke. Om förbrukningen ökar med 30% kan man ju anta att kraften på cyklarna är påtaglig.

Jag såg en gång en som tappat en lvg från taket på motorvägen. En Canyon i plast, den var ... knäckt.

Carbonutsläpp?

Ju sämre aerodynamik bilen har, desto mindre skillnad i förbrukning blir det med cyklar på taket. Så ni som inte märker mycket skillnad kan ju tänka på att ni hela tiden gör av med onödigt mycket bränsle...

ForesterGuy sa:
Fulkinesen sa:
I 140km/h hade jag ungefär 50% högre bränsleförbrukning med takställ. Dragkroksställ ger väldigt liten ökad förbrukning.

Så fort får man ju inte köra i Sverige, jag tycker inte att vi ska uppmuntra olagligt beteende här i forumet.

Det är lagligt att köra bil utomlands. Jag har en hel del tävlingar i södra Europa som jag måste ta mig till.

geologen sa:
Ju sämre aerodynamik bilen har, desto mindre skillnad i förbrukning blir det med cyklar på taket. Så ni som inte märker mycket skillnad kan ju tänka på att ni hela tiden gör av med onödigt mycket bränsle...

Tycker 0,55 för en kombi av större modell är helt ok :)
Men visst har du en poäng.

Min bil drar klart mer när den används än när den står parkerad. Takräcke eller ej verkar inte påverka det.

Tillbaka
Topp