Bränt kolfiberfälg på avgasrör

Kurre_75

Aktiv medlem
Jag har klantat till det rejält och vill egentligen bara ha bekräftelse på att skadan kommer där jag tror att den kommer ifrån.

Cyklade en runda igår kväll, lastade upp cykeln på cykelhållaren och körde hem.
Vid hemkomst upptäckte jag att fälgen är skadad. Jag har lastat cyklar hundratals gånger förut på Thules dragkrokscykelställ utan problem tidigare och kunde inte begripa vad skadan kommer ifrån. Vaknade inatt upp med en uppenbarelse. Jag körde ju inte min vanliga bil. Var tusan sitter avgasröret på denna bilen?

Jag ska undersöka mer imorgon kväll när jag är hemma igen, men av skadorna är döma. Är det skador orsakade av värme? Fälgen är förutom skadad som ni ser även ganska skev när man snurrar den. Jag kan inte svära på det men är tämligen säker på att den var så pass förankrad att den inte slog mot bilen utan var väl fastspänd.

Är det bara att kassera och börja spana efter nytt?

PXL_20250504_173329934.webp

PXL_20250504_173235263.webp

Hur nära avgasrör måste grejerna vara för att de ska bli skadade så där?
Man tycker inte att avgaserna är speciellt varma längre när de kommer ut genom mynningen men såklart är det intensiv värmekälla i fråga. Jag får nog flytta sakerna gjorda av plast in i bilen. 🥵

Det beror på bil och hur hårt man trampar. På gasen då.
Diesel verkar svalare eller så har jag gasat för dåligt

Du är inte den första......ser väldigt mycket ut som att det där hängt för nära en värmekälla
Dyr lektion med andra ord. Tre stolta rundor hann jag och mina fälgar vara kompisar innan jag dödade dem. Tur att jag har kvar cykelns originalfälgar jag får plocka fram igen. En månad fick de stå i graget.

Det spelar kanske också in lite. Jag har en gammal trött diesel och igår körde jag en bensinare, T6 på 320hk. Jag körde absolut inte tokfort på något sätt men inte sådär lastbils-farthållare-hastighet som jag brukar köra med min egna.

Man tycker inte att avgaserna är speciellt varma längre när de kommer ut genom mynningen men såklart är det intensiv värmekälla i fråga. Jag får nog flytta sakerna gjorda av plast in i bilen. 🥵
Hur ofta känner du på avgaserna när du står på tomgång vs när du faktiskt kör? Bränsleförbrukningen ökar ju rätt markant i rörelse jmf med tomgång och värmeutvecklingen hänger med.

Jag tror nog tyvärr att fälgen är helt rökt, drulleförsäkring?

Nja, du förstår väl att jag känner aldrig avgaserna medans jag eller någon annan kör, men det är flera meter bort från motorn där mynningen är. Har dock hålltpå med motorsport och motorer känt av utgående avgastemperaturer efter mynningen för att säkerställa jämn temp och tändning i alla cynlindrar. ( sorry för lite OT ) Därav min undran och vad är det för temperatur som krävs att epoxi ska smälta?

dyr läxa men ja de där e avgasskador rätt lindrig endå jämfört med en del andra jag sett genom åren där kolfiber bokstavligt smält bort en hel bit av fälgen....

fälgen har delaminerat av värmen så den e sopor alt gör en tavla eller väggprydnad av fälgbanan.

( ps denna typ av skada är en av orsakerna ja alltid kör plattformställ numera på dragkroken)

dyr läxa men ja de där e avgasskador rätt lindrig endå jämfört med en del andra jag sett genom åren där kolfiber bokstavligt smält bort en hel bit av fälgen....

fälgen har delaminerat av värmen så den e sopor alt gör en tavla eller väggprydnad av fälgbanan.

( ps denna typ av skada är en av orsakerna ja alltid kör plattformställ numera på dragkroken)
Jag trodde att det var sådant ställ TS har men kom nu på att det finns det där ställ med krokar också, därför undrade jag hur temperaturen blir bakom bilen egentligen.

Därav min undran och vad är det för temperatur som krävs att epoxi ska smälta?
Vanlig epoxy blir mjukt om en hårtork får blåsa på ytan ett par minuter. Uppskattningsvis är materialet då runt 70 grader C. De tidiga fälgbromsade kolfiberfälgarna kraschade ibland när de bromsades mycket i långa utförskörningar.

Det finns epoxy som klarar uppåt 300 grader C och kanske högre. Det finns superbilar byggda i kolfiber och på något sätt måste kunna hantera värmen från avgasröret hoppas jag.

Jag har klantat till det rejält och vill egentligen bara ha bekräftelse på att skadan kommer där jag tror att den kommer ifrån.

Vid hemkomst upptäckte jag att fälgen är skadad. Jag har lastat cyklar hundratals gånger förut på Thules dragkrokscykelställ utan problem tidigare och kunde inte begripa vad skadan kommer ifrån. Vaknade inatt upp med en uppenbarelse. Jag körde ju inte min vanliga bil. Var tusan sitter avgasröret på denna bilen?

Jag ska undersöka mer imorgon kväll när jag är hemma igen, men av skadorna är döma. Är det skador orsakade av värme? Fälgen är förutom skadad som ni ser även ganska skev när man snurrar den. Jag kan inte svära på det men är tämligen säker på att den var så pass förankrad att den inte slog mot bilen utan var väl fastspänd.

Visa bilaga 767024

Visa bilaga 767023
Definitivt värmeskadat, sett detta många gånger på cyklar hängda bak på bil.

Om du har allrisk/drulle som gäller på bilen så är det bara att veva igång pappersarbetet.

Visa bilaga 767041
Blev fasen så nojig nu. Har dock bara cyklar med aluram men en hoj har plastfälgar...🥵 Någon 200°c (400°f) är det ju inte vid cyklarna, men man vet ju inte vad det är för kvalle på epoxy de är gjutna av.
Nu har inte jag heller mätt men bättre än så kan det inte sitta. Det lär gå bra.

När jag smällde så hängde det i höjd med röret. Hur nära kan jag inte säga men närmare än så.
Och det hände pga att jag av oklar anledning maxade turbon i 100m eller så.

Nu har jag blivit oförsiktig. Det är väl 20 år sen. Tror inte diesel blir så varm + det är ingen kul bil trots att den har fler hästar. Jävla diesel.

Nu har inte jag heller mätt men bättre än så kan det inte sitta. Det lär gå bra.

När jag smällde så hängde det i höjd med röret. Hur nära kan jag inte säga men närmare än så.
Och det hände pga att jag av oklar anledning maxade turbon i 100m eller så.

Nu har jag blivit oförsiktig. Det är väl 20 år sen. Tror inte diesel blir så varm + det är ingen kul bil trots att den har fler hästar. Jävla diesel.
Tur att man har inte någon bil som lockar en till några maxade turer. 😅😂🤣

Visa bilaga 767041
Blev fasen så nojig nu. Har dock bara cyklar med aluram men en hoj har plastfälgar...🥵 Någon 200°c (400°f) är det ju inte vid cyklarna, men man vet ju inte vad det är för kvalle på epoxy de är gjutna av.
Det där är riskfritt. Bakom bilen blir det inte varmt. Cykeln i första inlägget måste ha hängt ner framför röret, rakt i blåset.

Visa bilaga 767041
de där e ingen fara aldrig vart med om att nått smält på plattformsställ då de hamnar både längre bakåt och ovanför avgasröret till skillnad från enkla ställ där man hänger cyklarna så hänger cyklarna både närmare bilen och ofta längre ner dvs rakt i höjd med utblåset...

Visa bilaga 767024

Visa bilaga 767023
Tack för du delar, bra påminnelse till oss andra. Det är lätt hänt

Ser onekligen ut som värmeskada som många påpekat tyvärr. Nu kanske äntligen folk börjar förstå varför ett plattformsställ är att föredra.

Visa bilaga 767024

Visa bilaga 767023
Ingen drulleförsäkring?

Diesel har större avgasvolym och svalare avgaser, mer utspädda. Jag tror att det beror på att bensin- och dieselmotorer regleras olika. Dieseln har fullt öppet luftintag hela tiden och så regleras bränsleinsprutet. Bensinaren regleras genom att strypa luftintaget.

Diesel har större avgasvolym och svalare avgaser, mer utspädda. Jag tror att det beror på att bensin- och dieselmotorer regleras olika. Dieseln har fullt öppet luftintag hela tiden och så regleras bränsleinsprutet. Bensinaren regleras genom att strypa luftintaget.
Dieslar har ffa högre verkningsgrad, mindre energi går till spillvärme.
Men om det har nån praktiskt betydelse vid ändröret vete fan.

Dieslar har ffa högre verkningsgrad, mindre energi går till spillvärme.
Men om det har nån praktiskt betydelse vid ändröret vete fan.
Nej, skillnaden i verkningsgrad är inte så stor och det är inte grejen vad gäller avgastemp. Och den högre verkningsgraden kommer från högre förbränningstemperatur i cylindern (=större skillnad mot omgivande temp, man kan ta ut mer energi) så det borde bli varmare avgaser men det tas ut av större utspädning, större avgasvolym.

När en dieselmotor regenererar partikelfiltret så blir det varma avgaser även från en sådan, talar av egen erfarenhet då jag förstört ett mtb däck trots att jag kört cykeln på samma sätt många gånger förut..

Tillbaka till brottsplatsen.
För att inte fler ska smälta sina fälgar tänkte jag försöka svara på era spekulationer

Avgasröret slutar ca 10cm innanför chassit på bilen. Från chassit är det ca 25-30cm.
Fälgarna var alltså 35-40cm från mynningen på avgasröret.

Men det var väl tur i oturen att det inte var dubbla avgasrör iallafall.
Det är dubbla avgasrör på bilen...🫣

Bakhjulet
PXL_20250506_165220879.PORTRAIT.webp

Framhjulet:
PXL_20250506_165250705.webp

Jag trodde att det var sådant ställ TS har men kom nu på att det finns det där ställ med krokar också, därför undrade jag hur temperaturen blir bakom bilen egentligen.

Det där är riskfritt. Bakom bilen blir det inte varmt. Cykeln i första inlägget måste ha hängt ner framför röret, rakt i blåset.

de där e ingen fara aldrig vart med om att nått smält på plattformsställ då de hamnar både längre bakåt och ovanför avgasröret till skillnad från enkla ställ där man hänger cyklarna så hänger cyklarna både närmare bilen och ofta längre ner dvs rakt i höjd med utblåset...

Ja, hjulen hänger ungefär i höjd med utblåset, avståndet är som nämnt ovanför ca 35-40cm från ändan på avgasröret.

Ett sådant plattställ, hur mycket ovanför dragkroken hamnar vi? Hur mycket längre ut är det?
Dragkrok och utblås linjerar ju med varandra:
line.webp

Hjulen är ovanför kroken på de dragkroksställ jag sett.

Sen är det inte alltid båda utblåsen faktiskt är inkopplade. Ditt vänstra där ser mycket mer använt ut än det högra som är misstänkt rent.

En bra cykelbil har givetvis utblåset riktat nedåt mot marken. En klassisk lejontass kanske? :)

Tillbaka till brottsplatsen.
För att inte fler ska smälta sina fälgar tänkte jag försöka svara på era spekulationer

Avgasröret slutar ca 10cm innanför chassit på bilen. Från chassit är det ca 25-30cm.
Fälgarna var alltså 35-40cm från mynningen på avgasröret.

Det är dubbla avgasrör på bilen...🫣

Bakhjulet
Visa bilaga 767261

Framhjulet:
Visa bilaga 767262

Ja, hjulen hänger ungefär i höjd med utblåset, avståndet är som nämnt ovanför ca 35-40cm från ändan på avgasröret.

Ett sådant plattställ, hur mycket ovanför dragkroken hamnar vi? Hur mycket längre ut är det?
Dragkrok och utblås linjerar ju med varandra:
Visa bilaga 767269
På min bil och med mitt ställ hamnar hjulen en bra bit ovanför utblåsen men har ingen hur långt ifrån man har hojarna från rören. Då kan jag ha cykeln med plasthjul ytterst som tredje cykel på ställer så står den ytterligare 60-70cm bort.
1000022205.webp

Dubbla utblås - skadades även framhjulet eller vara bara ena utblåset aktivt?

Tråkigt, men stort tack för att du delar dina erfarenheter. Kanske räddar du några hjul.

Det var ju ändå en rejäl bit mellan bil och cykelhjul, inte helt orimligt klantigt av dig tycker jag.

Dubbla utblås - skadades även framhjulet eller vara bara ena utblåset aktivt?

Tråkigt, men stort tack för att du delar dina erfarenheter. Kanske räddar du några hjul.
Jag har varit ute och känt på avgasröret med handen idag. Du och @Rattnalle kan anställas som detektiver. Det ena avgasröret var kallt så det förklarar ju även varför bara ena fälgen smält.

Tillbaka
Topp