Bredare däck rullar lättare?!

har tidigare berättat om mitt eget ovetenskapliga test, med sammalika identiska 2,25 rocket ron fram/thunder burt bak på crest resp 40i fälgar.

kom fram till att man kunde köra med lägre tryck utan dålig körbarhet på breda fälgen. rullet i stök därigenom bättre, likaså komforten.

på asfalt och högre ’lämpligt’ tryck med helt ovetenskaplig samma tryckkänsla för ska vi säga lättare terräng 1.8 på smal fälg, 1,6 på bred fälg - rullar däcken på breda fälgen tydligt ifrån samma på smal fälg. testat med rulltest nedför backe, på egen hand resp gentemot kompisar.

men i uppförsbackar är den bredare fälgen tyngre och förhållandena omvända. och kör man med högre ’tävlingstryck’ är skillnaderna i rull små.

skillnaden i volym mellan de identiska däcken på olika fälg syns på bilden nedan..
.

Bilagor

• EBF5BCC5-F86E-4930-A82B-0B09E20E3FE4.jpeg
    EBF5BCC5-F86E-4930-A82B-0B09E20E3FE4.jpeg
    375 KB · Besök: 78
Sixten Fors sa:
Lejon sa:
Nej, enligt många på Happy finns ingen gräns för följande utan större/bredare/längre och flackare är ALLTID bättre när det gäller...
Uppenbart är att du inte talar för mig i alla fall.
- Däcken bör vara lagom breda och fälgarna bör väljas i en bredd så de passar däcken.
- Styrets form och bredd bör passa cyklistens preferenser.
- Hjulbasen bör vara lagom för storlek på cyklist och typ av cykel/cykling.
- HA bör vara lagom för typ av cykel/cykling.
- Storlek på cykel bör väljas så att styrstammen blir lagom lång, hur lång beror på typ av cykel/cykling.

Nej om du upplever att dina råd brukar vara balanserade och följa de rimliga principer du anger ovan så skall du verkligen inte uppleva dig utpekad.
Jag har sett att du ofta ger mycket goda råd och lägger ner mer energi och har mer teoretisk kunskap än de flesta här. Jag är helt övertygad om att du har gett många personer - med samma preferenser som du själv har - utmärkt stöttning i att genomföra cykelköp de antagligen blir nöjda med.

Sixten Fors sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Varför kör så många proffs på tubdäck tror ni?
Tradition? Men de är nog helt borta inom 5 år.

Tub har flera fördelar på tävling som inte ger nåt utanför, de kommer nog vara kvar i tävlingssammanhang länge.

På linje och cx-lopp. På triathlon har de tappat mark men på tempo håller de nog i med.

Sixten Fors sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Praktiskt och säkrare än kantisar vid punktering. Skulle aldrig i livet vilja få punka i 70 knyck på kanttrådsdäck. Dessutom kan man vid punktering på tubdäck fortsätta cykla tills man får service i stället för att stå still vid vägkanten. En inte helt oviktig faktor om man är proffs.

Drosa sa:
Sixten Fors sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Praktiskt och säkrare än kantisar vid punktering. Skulle aldrig i livet vilja få punka i 70 knyck på kanttrådsdäck. Dessutom kan man vid punktering på tubdäck fortsätta cykla tills man får service i stället för att stå still vid vägkanten. En inte helt oviktig faktor om man är proffs.
Vad jag förstår har väl proffsen övervägande kanttråd när de inte tävlar. Förmodar att det blir rätt många mil och kan gå fort även på träning? Dödligheten på träning pga. punka verkar inte vara jättehög? Vad har jag missat?

Örjan Lax sa:
Kanske dags att dela upp tråden i två kategorier: LVG & MTB :)

Jag vet inte.Ha
Senaste gång jag såg en Tyska test rullade bredaste lvg däck, Conti GP 4000 S II 28mm, lättast. Har inte sett en Tyska test av Gp 5000 än, men kanske rullar 32mm lättast nu? Verkar att lättrullad lvg och mtb blandar ihop (på samma underlag).

Enligt nedanstående test i Bikeradar rullar 27,5+ snabbare än 29 snabbare på ojämt underlag. Dessutom är de enligt testet det generelllt sett snabbare valet för Enduro:

var ska detta sluta:)? fatbike någon?

men det bör väl finnas en sweetspot, och den lär variera med typen av åkning.

har nyligen monterat 29/2,6 på mina 40i fälgar, och det är inte dumt alls.

men en sak är säker, är man primärt ute efter bra rull snarare än hållbarhet gäller tunnväggiga däck.

janolle sa:
Ja man kan ju undra varför MC & Bilar drar betydligt mer bränsle med feta sulor?
För att luftmotstånd spelar mkt större roll i höga farter och att man strävar efter att ha så bra grepp som möjligt, rullmotstånd är ointressant skulle jag tro.

@konscious: Jo precis, detta resultat erhålls vid test i tysk rull-maskin, som vad jag förstår simulerar helt slät asfalt.

Poängen som kommit fram i tester på ojämt underlag alltifrån grusväg till stigar (dvs där dessa däck används) är att resultat då inte gäller. Här verkar det alltså i praktiken rulla lättare med bredare däck med större volym. Orsak: dessa däck formar sig efter markens ojämnheter och stopppas inte upp och tappar fart på samma sätt som ett smalare/ hårdare däck.

janolle, det är väl rätt uppenbart.

men det skiljer mellan fabrikat och modeller också. bytte nyligen vinterdäcken på bilen i 215/40/17 från den uttestat mest lättrullande modellen nokian till en av de mer trögrullande michelin. helt annan styrstadga och vilsammare framfart i michelindäcken, men det kostar cirka 0,3 dl per mil. det är det klart värt för vad man får.

för cykeldäck gäller dock delvis andra ekvationer, det feta däcket som körs med lägre tryck rullar bättre i stök trots att det med sin tjockare uppbyggnad kan vara handikappat på asfalt eller testtrumma.

enda däcket i testet ovan som jämförts lika modeller i 2,3 och 2,6 är nobby nic, och då är skillnaden på trumma ändå liten, cirka två watt. när man kör på en knagglig delvis mjuk gräsmatta och rullmotståndet per däck kan vara 50 watt lär förhållandet vara det omvända. med råge.

köpte nyligen nobby nic 2,6 och är efter ett par längre vändor nöjd. brötar sig genom stenrösen nästan lika bra som mina gillade bomboloni 3,0, men har mycket bättre grepp på våta rötter.

janolle sa:
Ja man kan ju undra varför MC & Bilar drar betydligt mer bränsle med feta sulor?

Tror inte deras bränsleförbrukning mäts över rotmattttor och stenkistor...

Samt att den oftast lägre profilen på gummit knappast gör det bättre.

Ytterligare ett test där 2,8 rullat bäst. Intressant att det inte verkar krävas mer än grusväg för att 2,8 ska vara ”överlägset” - nästa cykel måsta kunna ta plusdäck ?!

Nypåmtb sa:
Ytterligare ett test där 2,8 rullat bäst. Intressant att det inte verkar krävas mer än grusväg för att 2,8 ska vara ”överlägset” - nästa cykel måsta kunna ta plusdäck ?!
Nu var det iofs inga riktiga 2.8:or då de var 3,6 mm smalare, och 2.6:orna mätte 62 mm, hela 4,1 mm smalare än vad som står på däckssidan. Men ändå.

Spacekitty sa:
Men Sixten, det där är ju däck i barndimension, blir helt felvisande test när en vuxen använder dom.
Nu blandar du ihop korten igen. En enduro FS med 160 slagländ och 584x70 mm däck är inte samma cykel som en gravel med 584x40 mm däck.

Men om jag skall kommentera testet skulle det vara intressant(are) om de jämförde ett 29" (622 mm) däck som mäter 60 mm på 30 mm fälg, med ett 27.5" (584 mm) däck som mäter 75 mm på 40 mm fälg. För att se vilken hjulstorlek som var bäst/snabbast. Det är sällan att man, i verkligheten, väljer mellan 60 och 75 mm däck på samma fälgdiameter, till samma cykel.

Senast ändrad:
Inte helt oväntat att de större däcken är snabbare även om skillnaderna är små. Ett testmoment med cykling uppför en brant backe, typ 20-30% lutning med rötter och stenar vore intressant. Hur pass stor är den negativa inverkan av högre vikt vid acceleration. Vid knixiga uppförskörningar med många accelerationer kanske vikten gör sig påmind trots bättre grepp och mjukare gång?

Eld sa:
kais01 sa:
enda däcket i testet ovan som jämförts lika modeller i 2,3 och 2,6 är nobby nic, och då är skillnaden på trumma ändå liten, cirka två watt.
Även Maxis Forecaster!

ja missade den! hade avfärdat modellen den pga felande våtgrepp när jag läste det här testet för några veckor sedan, så den försvann liksom ur mitt medvetande. sorry.

Sixten Fors sa:
Men om jag skall kommentera testet skulle det vara intressant(are) om de jämförde ett 29" (622 mm) däck som mäter 60 mm på 30 mm fälg, med ett 27.5" (584 mm) däck som mäter 75 mm på 40 mm fälg. För att se vilken hjulstorlek som var bäst/snabbast. Det är sällan att man, i verkligheten, väljer mellan 60 och 75 mm däck på samma fälgdiameter, till samma cykel.

+3"

Om jag klämmer på ett par Conti Premium Contact 245/45 på en passande fälg kommer det att gå så in i helvete fort förstår jag på några av resonemangen ovan?
Passande fälg, någon?
Sixten?

Sixten Fors sa:
Spacekitty sa:
Men Sixten, det där är ju däck i barndimension, blir helt felvisande test när en vuxen använder dom.
Nu blandar du ihop korten igen. En enduro FS med 160 slagländ och 584x70 mm däck är inte samma cykel som en gravel med 584x40 mm däck.

jag gör det iaf. att sätta på en mindre fälg för att få in fetare däck innebär antingen sänkt effektiv vevhushöjd när däcken komprimeras i stök; eller brantare gaffelvinkel om man råkar ha funktionen att kunna höja bakvaggan. båda oönskade på en stökcykel. tror det där kommer att försvinna, om det inte på nya cyklar med boost redan gjort det??

om man sätter istället sätter fetare däck på en existerande fälgdiameter fås bättre höjd och framkomlighet på samma gång. bredare fälg önskvärt.

på min goto xc fs 29 a kör jag crest med 2,25, samma däck på 40i, vidare sedan nyligen 2,6 på 40i, och 3,0 på 40i. snällt att de gjorde cykeln så det funkar, den är från 2013:) snabbast overall är utan tvekan crest med 2,25, då väger den kring 10.0. men de fetare och tyngre alternativen kan bombas fram på ett tryggare och roligare sätt. och är även möjliga att köra på ett vanebildande skönt lägre tryck.

Vilket totalt värdelös test av bikeradar.
Tested! Fastest MTB Tire Size ??
Man kan lika gärna singla slant eftersom han som gör testen är biaserad av sin tro att nino shurter och XC grabbarna borde alla köra på breda tunga däck och bli snabbare.

Pfaff sa:
Om jag klämmer på ett par Conti Premium Contact 245/45 på en passande fälg kommer det att gå så in i helvete fort förstår jag på några av resonemangen ovan? Passande fälg, någon? Sixten?
8-9,5" bredd funkar, jag skulle välja 8,5".
På bilen kör jag 16" fälg och 60-profildäck för att det ger bättre komfort. Hur fort det går styr jag med gaspedalen.

ot: med 245 är 8 tum lagom. med bredare fälg blir det dålig fjädring i däcksidorna, aka stötigt och obekvämt. många tror att breda alt låga däck automatiskt ger dålig komfort, men mismatch mellan bredd på fälg och däck är ofta mer avgörande.

mina 215/40/17 som jag kört i många år är bland de lägre på marknaden, men hur bekväma som helst. för att fälgen är 7 tum. 205 på samma fälg är ett skakstolleprov.

runt 40 mm bredare däck än fälg är ett bra riktmärke. då buktar däcket precis utanför fälgkanten och som bieffekt skyddas den från trottoarkanter.

kais01 sa:
Sixten Fors sa:
Spacekitty sa:

jag gör det iaf. att sätta på en mindre fälg för att få in fetare däck innebär antingen sänkt effektiv vevhushöjd när däcken komprimeras i stök; eller brantare gaffelvinkel om man råkar ha funktionen att kunna höja bakvaggan. båda oönskade på en stökcykel. tror det där kommer att försvinna, om det inte på nya cyklar med boost redan gjort det??

om man sätter istället sätter fetare däck på en existerande fälgdiameter fås bättre höjd och framkomlighet på samma gång. bredare fälg önskvärt.

på min goto xc fs 29 a kör jag crest med 2,25, samma däck på 40i, vidare sedan nyligen 2,6 på 40i, och 3,0 på 40i. snällt att de gjorde cykeln så det funkar, den är från 2013:) snabbast overall är utan tvekan crest med 2,25, då väger den kring 10.0. men de fetare och tyngre alternativen kan bombas fram på ett tryggare och roligare sätt. och är även möjliga att köra på ett vanebildande skönt lägre tryck.
Problemet är att många cyklar idag som tar t.ex 29x2.35" fortfarande ofta inte har plats i ram eller gaffel för 29x3.0" utan däremot möjligen 29x2.6" om det är boost-standard. Din cykel måste vara lite av ett exotiskt undantag (bortsett från en del Salsa-modeller och liknande) som har dessa utrymmen kring däcken, trots sin respektabla ålder.

Tillbaka
Topp