Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
Bredare däck rullar lättare?!
Varför kör så många proffs på tubdäck tror ni?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tradition? Men de är nog helt borta inom 5 år.Miss Lycka 2.0 sa:Varför kör så många proffs på tubdäck tror ni?
Sixten Fors sa:Uppenbart är att du inte talar för mig i alla fall.Lejon sa:Nej, enligt många på Happy finns ingen gräns för följande utan större/bredare/längre och flackare är ALLTID bättre när det gäller...
- Däcken bör vara lagom breda och fälgarna bör väljas i en bredd så de passar däcken.
- Styrets form och bredd bör passa cyklistens preferenser.
- Hjulbasen bör vara lagom för storlek på cyklist och typ av cykel/cykling.
- HA bör vara lagom för typ av cykel/cykling.
- Storlek på cykel bör väljas så att styrstammen blir lagom lång, hur lång beror på typ av cykel/cykling.
Sixten Fors sa:Tradition? Men de är nog helt borta inom 5 år.Miss Lycka 2.0 sa:Varför kör så många proffs på tubdäck tror ni?
Sixten Fors sa:Tradition? Men de är nog helt borta inom 5 år.Miss Lycka 2.0 sa:Varför kör så många proffs på tubdäck tror ni?
Vad jag förstår har väl proffsen övervägande kanttråd när de inte tävlar. Förmodar att det blir rätt många mil och kan gå fort även på träning? Dödligheten på träning pga. punka verkar inte vara jättehög? Vad har jag missat?Drosa sa:Praktiskt och säkrare än kantisar vid punktering. Skulle aldrig i livet vilja få punka i 70 knyck på kanttrådsdäck. Dessutom kan man vid punktering på tubdäck fortsätta cykla tills man får service i stället för att stå still vid vägkanten. En inte helt oviktig faktor om man är proffs.Sixten Fors sa:Tradition? Men de är nog helt borta inom 5 år.Miss Lycka 2.0 sa:Varför kör så många proffs på tubdäck tror ni?
Örjan Lax sa:Kanske dags att dela upp tråden i två kategorier: LVG & MTB :)
pennan sa:Hur breda däck har nino?
Tror det är 2.25 på 25-30 breda fälgar.
Borde vara väl utprovat.
Det där hänger nog ihop en hel del med vikten på cyklisten. Tyngre cyklist = 30-32mm på LVG. Lätta räkor klarar sig gott på 25mm.Berk sa:men kanske rullar 32mm lättast nu?
ok så han kör 27,5+ ibland då menar du:-)Raggamuffin sa:pennan sa:Hur breda däck har nino?
Borde vara väl utprovat.
Nino mäter nog med klockan för respektive bana.
pennan sa:ok så han kör 27,5+ ibland då menar du:-)Raggamuffin sa:pennan sa:Hur breda däck har nino?
Borde vara väl utprovat.
Nino mäter nog med klockan för respektive bana.
Det var väl ungefär...pennan sa:Hur breda däck har nino?
Borde vara väl utprovat.
då var jag spot on på min gissning.Sixten Fors sa:Det var väl ungefär...pennan sa:Hur breda däck har nino?
Borde vara väl utprovat.
2018 30 mm fälg och 622x57 mm TL-däck
2017 25 mm fälg och 622x55 mm TL-däck
2016 622x50 mm tub
2015 585x50 mm tub
2011 559x50 mm kan jag tro
För att luftmotstånd spelar mkt större roll i höga farter och att man strävar efter att ha så bra grepp som möjligt, rullmotstånd är ointressant skulle jag tro.janolle sa:Ja man kan ju undra varför MC & Bilar drar betydligt mer bränsle med feta sulor?
Slutsats 28mm uppför på landsväg & byte till 19mm utför.Murdock sa:För att luftmotstånd spelar mkt större roll i höga farter och att man strävar efter att ha så bra grepp som möjligt, rullmotstånd är ointressant skulle jag tro.janolle sa:Ja man kan ju undra varför MC & Bilar drar betydligt mer bränsle med feta sulor?
janolle sa:Ja man kan ju undra varför MC & Bilar drar betydligt mer bränsle med feta sulor?
Även Maxis Forecaster!kais01 sa:enda däcket i testet ovan som jämförts lika modeller i 2,3 och 2,6 är nobby nic, och då är skillnaden på trumma ändå liten, cirka två watt.
Nu var det iofs inga riktiga 2.8:or då de var 3,6 mm smalare, och 2.6:orna mätte 62 mm, hela 4,1 mm smalare än vad som står på däckssidan. Men ändå.Nypåmtb sa:Ytterligare ett test där 2,8 rullat bäst. Intressant att det inte verkar krävas mer än grusväg för att 2,8 ska vara ”överlägset” - nästa cykel måsta kunna ta plusdäck ?!
Nu blandar du ihop korten igen. En enduro FS med 160 slagländ och 584x70 mm däck är inte samma cykel som en gravel med 584x40 mm däck.Spacekitty sa:Men Sixten, det där är ju däck i barndimension, blir helt felvisande test när en vuxen använder dom.
Eld sa:Även Maxis Forecaster!kais01 sa:enda däcket i testet ovan som jämförts lika modeller i 2,3 och 2,6 är nobby nic, och då är skillnaden på trumma ändå liten, cirka två watt.
Sixten Fors sa:Men om jag skall kommentera testet skulle det vara intressant(are) om de jämförde ett 29" (622 mm) däck som mäter 60 mm på 30 mm fälg, med ett 27.5" (584 mm) däck som mäter 75 mm på 40 mm fälg. För att se vilken hjulstorlek som var bäst/snabbast. Det är sällan att man, i verkligheten, väljer mellan 60 och 75 mm däck på samma fälgdiameter, till samma cykel.
Sixten Fors sa:Nu blandar du ihop korten igen. En enduro FS med 160 slagländ och 584x70 mm däck är inte samma cykel som en gravel med 584x40 mm däck.Spacekitty sa:Men Sixten, det där är ju däck i barndimension, blir helt felvisande test när en vuxen använder dom.
Men om jag skall kommentera testet skulle det vara intressant(are) om de jämförde ett 29" (622 mm) däck som mäter 60 mm på 30 mm fälg, med ett 27.5" (584 mm) däck som mäter 75 mm på 40 mm fälg. För att se vilken hjulstorlek som var bäst/snabbast. Det är sällan att man, i verkligheten, väljer mellan 60 och 75 mm däck på samma fälgdiameter, till samma cykel.
8-9,5" bredd funkar, jag skulle välja 8,5".Pfaff sa:Om jag klämmer på ett par Conti Premium Contact 245/45 på en passande fälg kommer det att gå så in i helvete fort förstår jag på några av resonemangen ovan? Passande fälg, någon? Sixten?
Problemet är att många cyklar idag som tar t.ex 29x2.35" fortfarande ofta inte har plats i ram eller gaffel för 29x3.0" utan däremot möjligen 29x2.6" om det är boost-standard. Din cykel måste vara lite av ett exotiskt undantag (bortsett från en del Salsa-modeller och liknande) som har dessa utrymmen kring däcken, trots sin respektabla ålder.kais01 sa:Sixten Fors sa:Nu blandar du ihop korten igen. En enduro FS med 160 slagländ och 584x70 mm däck är inte samma cykel som en gravel med 584x40 mm däck.Spacekitty sa:Men Sixten, det där är ju däck i barndimension, blir helt felvisande test när en vuxen använder dom.
Men om jag skall kommentera testet skulle det vara intressant(are) om de jämförde ett 29" (622 mm) däck som mäter 60 mm på 30 mm fälg, med ett 27.5" (584 mm) däck som mäter 75 mm på 40 mm fälg. För att se vilken hjulstorlek som var bäst/snabbast. Det är sällan att man, i verkligheten, väljer mellan 60 och 75 mm däck på samma fälgdiameter, till samma cykel.
jag gör det iaf. att sätta på en mindre fälg för att få in fetare däck innebär antingen sänkt effektiv vevhushöjd när däcken komprimeras i stök; eller brantare gaffelvinkel om man råkar ha funktionen att kunna höja bakvaggan. båda oönskade på en stökcykel. tror det där kommer att försvinna, om det inte på nya cyklar med boost redan gjort det??
om man sätter istället sätter fetare däck på en existerande fälgdiameter fås bättre höjd och framkomlighet på samma gång. bredare fälg önskvärt.
på min goto xc fs 29 a kör jag crest med 2,25, samma däck på 40i, vidare sedan nyligen 2,6 på 40i, och 3,0 på 40i. snällt att de gjorde cykeln så det funkar, den är från 2013:) snabbast overall är utan tvekan crest med 2,25, då väger den kring 10.0. men de fetare och tyngre alternativen kan bombas fram på ett tryggare och roligare sätt. och är även möjliga att köra på ett vanebildande skönt lägre tryck.