Bredare styre för landsvägscykel

AlbertH

Aktiv medlem
Jag har införskaffat min andra vägcykel, men det är alltid några detaljer som behöver anpassas. "Alla" cyklar i rätt storlek för mig säljs med 420mm brett styre som standard.

Förra våren fick jag hjälp att hitta rätt position på cykeln efter att avslutat många långa pass med värk i skuldrorna. Ett av råden var att jag behöver ett styre som är 440mm brett, centrummått vid hoodsen. Efter det har jag inte haft ont något mer så det känns som att det var rätt råd.

Därför letar jag efter ett nytt styre:
* 440mm brett, centrummått vid hoods (Bontrager verkar mäta yttermått så de är för smala vid samma angivna bredd)
* 31,8mm vid stammen
* Material är irrelevant men de ska fungera med tempopinnar och dessutom minst 100mm clamp area i samma diameter
* Kort reach, nästan så att ju kortare reach desto bättre
* Form på bocken och drop är inte så viktigt, men compact är ett plus liksom mindre drop
* Flair får gärna saknas, men det är mest ett estetiskt val

Nya cykeln har Syncros Creston 2.0 Compact Alloy 31.8mm och bortsett från att den levererade bredden är 420mm så verkar det vara verkar ha en bra storlek och form men Syncros verkar inte sälja just den modellen löst...

Gamla cykeln uppgraderades efter bikefit med Ritchey Classic Neoclassic och det är ett alternativ att skaffa eller flytta det styret till nya cykeln men det känns som lite för "grovt". Kanske Evocurve istället?

Tips på andra styren?

Bägge tipsen ovan kan vara svåra att kombinera med tempopinnar. De flesta tempopinnar förutsätter att styret är runt och i alla fall Zipp ovan är inte rund. Kolfiber är bra till mycket men klämlaster är inget rör i kolfiber är bra på rent generellt. Det finns sadelstolpar och styren i kolfiber som tar klämlast men de är då konstruerade för klämlast på just det stället och oftast är klämman konstruerad för att vara "snäll" mot röret.

Bägge tipsen ovan kan vara svåra att kombinera med tempopinnar. De flesta tempopinnar förutsätter att styret är runt och i alla fall Zipp ovan är inte rund. Kolfiber är bra till mycket men klämlaster är inget rör i kolfiber är bra på rent generellt. Det finns sadelstolpar och styren i kolfiber som tar klämlast men de är då konstruerade för klämlast på just det stället och oftast är klämman konstruerad för att vara "snäll" mot röret.

Zipp styret jag länka

Bilagor

• 13008CD3-A481-4FB2-87A3-62C5CE61A77C.jpeg
    13008CD3-A481-4FB2-87A3-62C5CE61A77C.jpeg
    587.5 KB · Besök: 77
Tillbaka
Topp