Bredd på däck, finns det någon lista?

Jilster sa:
Det har väl inte hindrat dig förr Sixten?

Jag funderar verkligen på varför du är så brysk och otrevlig i din framtoning? Du sitter ju bevisligen på en massa kunskaper och är snäll och dela med dig av dom. Varför så otrevlig ton? Upplever du att ingen lyssnar på dig? Får man inte tycka annorlunda än du?
Läs gärna din entré i denna tråd. Det var ganska trevligt innan du trängde dig in och messade.

Tack alla andra för hjälp! Den ybertyska sidan ska plöjas.

Cykla lugnt!

Köp Maxxis, annars blir jag också otrevlig.

Sixten Fors sa:
Jilster sa:
Oj här har det hänt grejar över natten. Har Sixten bestämt vilket däck jag ska ha än?
Jag uppfattade inte din fråga om däckval. Kändes mer som en filosofisk diskussion kring hur lång en tum är på bredden, hur länge och varför.
Är det sant att de vanligaste förekommande mtbdäcken har en stomme anpassad för smala fälgar (runt 20mm)? Tänker upp till 2,4.

Luthman Photography sa:
En cykel med andra däck en Maxxis är felutrustad och sannolikt specad av en tysk ingenjör med excel-lista och grusvägsdrömmar. Andra däck -> rövdäck. Maxxis -> mästardäck.
Konstigt.
I inget test någonsin, oavsett bil, motorcykel eller cykel, där det är ett riktigt test och inte godtyckligt tyckande av ett knippe skäggiga hipsters i flanellskjorta, lyckas däck från Maxxis placera sig. Vem vet, om 10 år kanske de lyckas ta fram bra däck. Men tills vidare håller jag mig borta från Maxxis.

Den tyska siten nämnd tidigare var ju sjukt bra.
Iallafall för oss som inser att ett däcks faktiskta bredd inte brukar ha s mycket att göra med den specade bredden.
Speciellt inte när man åker på "Aproved By Sixten"-breda fälgar.

Nu kan jag se vilka Maxxis-däck jag max kan få plats med i min lilla ram.

Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
En cykel med andra däck en Maxxis är felutrustad och sannolikt specad av en tysk ingenjör med excel-lista och grusvägsdrömmar. Andra däck -> rövdäck. Maxxis -> mästardäck.
Konstigt.
I inget test någonsin, oavsett bil, motorcykel eller cykel, där det är ett riktigt test och inte godtyckligt tyckande av ett knippe skäggiga hipsters i flanellskjorta, lyckas däck från Maxxis placera sig. Vem vet, om 10 år kanske de lyckas ta fram bra däck. Men tills vidare håller jag mig borta från Maxxis.

Ah, så det är därför de är så impopulära och ingen vill ha dem? Vad ska man använda då , åh du store HåkanC:s ställföreträdare på jorden?

Luthman Photography sa:
Jilster sa:

Jag funderar verkligen på varför du är så brysk och otrevlig i din framtoning? Du sitter ju bevisligen på en massa kunskaper och är snäll och dela med dig av dom. Varför så otrevlig ton? Upplever du att ingen lyssnar på dig? Får man inte tycka annorlunda än du?
Läs gärna din entré i denna tråd. Det var ganska trevligt innan du trängde dig in och messade.

Cykla lugnt!

Jag har precis köpt ett par Maxxis Forekaster-däck. Bara så du vet.

Var hittar jag riktiga mtb däcktest där maxxis kommer hopplöst sämst. Hittar bara skäggiga hipsters tester ;)
Helst då testade på stigar med ex tider inte bara lab o rullar mm.

R sa:
Luthman Photography sa:
Jilster sa:

Cykla lugnt!

Jag har precis köpt ett par Maxxis Forekaster-däck. Bara så du vet.

Inte chockerande. Du är ändå ganska klok.

Bengt-re sa:
För att inte nämna 27" vilket är större än 28" vilket är samma fälg som 29". Det är bra det här!

I vissa länder kallas 28", alltså vanliga 622, för 27".
Sedan är det inte bara 630 som kallas 27", även den skandinaviska 609-storleken kallas 27".
27 kan alltså vara större, mindre eller lika med 28.
Och självklart större än hittepå-storlekarna 27,5 och 29.

Djungel är bara förnamnet, blev med bredfälgar (29mm) nyligen och konstaterade att det blir avsevärd skillnad på bredden när samma däck monteras på 21,5 eller 29 mm innerbredd. Å andra sidan ökade inte mönsterbredden speciellt mycket så beroende på om man är ute efter större luftkammare eller mer grepp kan det ha stor betydelse. Man kan misstänka att X-king 2,4 är designat på smalbreddstiden och det kan naturligtvis skilja från däck till däck.
För min del kunde jag gå ner från X-king 2,4 till 2,2 och behålla i princip samma (-1mm) breddavtryck mot marken. Gick även ifrån protection till RS och sparade totalt närmare 200gr/hjul.
En annan reflektion var att RS däckets kondomtunna stomme och ökade smidighet gav betydligt bättre grepp och slukar rötter och andra mindre hinder som vassa klippkanter m.m. med mindre motstånd och mindre fjäderpåverkan tack vare att små ytor trycks in mer i däcket jämfört med protectiondäckets styvare stomme som fördelar ut kraften över större yta med mer luftkammare som håller emot.
Aldrig mer protection för min del. Men paradoxalt så är det nog säkrast att köra slanglöst på RS om man gillar mjukt pumpat och stökig terräng eftersom det är högre sannolikhet att fälgkanterna tuggar lite på gummit när det är extra kul.

Om man gillar att pumpa ofta så är väl RS och slanglöst en bra kombo.

Min anekdotiska bevisföring baserar sig på olika bredder av 29" (ursäkta, 622) MK och XKing men det kan ju vara annorlunda med andra. Protection svettades inte i närheten av lika mycket och man behövde inte vara lika orolig för gucksprut i varenda stenkista.

Mönstret blir väl inte bredare med en bredare fälg, det som kan ändras är hur kantigt och brett man får mellan klackarna. Volym och bredd sida till sida på stommen, sistnämnda brukar vara det som ställer till det enligt min erfarenhet.

Samma skit med riktiga däck till bil, ett 190 kan vara bredare än ett 210 beroende på om de mäter mönsterbredden eller hela däcket. Haft däck som var märka "225 (235)", kommer inte ihåg vad tumstocken sa.

ulfalf sa:
Om man gillar att pumpa ofta så är väl RS och slanglöst en bra kombo.

Min anekdotiska bevisföring baserar sig på olika bredder av 29" (ursäkta, 622) MK och XKing men det kan ju vara annorlunda med andra. Protection svettades inte i närheten av lika mycket och man behövde inte vara lika orolig för gucksprut i varenda stenkista.
---------------------------------------
Jo det har varit min farhåga och därför valde jag protection när jag skulle börja med slanglöst Hösten 2014.

Appropå gucksprut minns jag en gruppcykling i Hellas provkörning av banan veckan innan HHXC där en framför mig smällde framdäcket med ett fett moln av däckvätska i en klippkant, det var riktigt effektfullt och jag har undrat till idag hur det kunde ske.
Nu vet jag vad som väntar mig :-)
/M

MickeMud sa:
Appropå gucksprut minns jag en gruppcykling i Hellas provkörning av banan veckan innan HHXC där en framför mig smällde framdäcket med ett fett moln av däckvätska i en klippkant, det var riktigt effektfullt och jag har undrat till idag hur det kunde ske.
Nu vet jag vad som väntar mig :-)
/M
Ah, det är därför folk häller glitter i däcken? All for the show!

här är en lista från mtbr bead to bead (b2b) som visar av kunder uppmätta tillplattade måttet på olika mtb-däck. den startades 2015 och lär aktualiseras efterhand.

kan göra det lättare att jämföra alternativa dimensioner sas på riktigt, oavsett vad det är för märkning. iom plustrenden lär ett antal modeller ha märkts om till fetare, dessutom är det särskilt för fetare däck dåligt utbredd standard vilken fälgbredd man egentligen ska mäta på.

att tänka på om man funderar på platsbehov är att eventuella stora sidoklackar inte märks när man jämför b2b. bredden av klackarna ingår oftast däremot ofta men inte alltid i den vanliga märkningen oavsett om det är tum eller mm.

http://forums.mtbr.com/wheels-tires/bead-bead-mtb-tire-measurement-959767.html

Tillbaka
Topp