Bredd på sadelstolpe?

Lonely

Aktiv medlem
Bredd på sadelstolpe?
Hur vet en vilken bred på sadelstolpe som är optimal för cykeln. Har en gammal ram dom inte hade sadelstolpe när jag påbörjade projektet. Satte då i en 25 mm stolpe, visade sig efter ganska lång tid att det var alldeles för smalt, trodde då 25.4 men det var också för smalt upptäckte jag när jag monterat och kört några vändor. Har nu 26 men osäker på om jag till och med kan ha bredare. Kan liksom se hur ramen klämms ihop när jag spänner åt. Pallar inte köpa/fixa ännu en sadelstolpe som inte passar. Finns det nåt enkelt sätt att mäta sig till det.
Gissar att själva sadelstolpsröret kan vara ihoptryckt en aning precis i mynningen. Kan jag mäta ytterdiameter lite längre ner på sadelstolpsröret och sen mäta hur tjock väggen är och dra av för det. Ska sadelstolpen vara exakt det måttet isf eller en aning mindre? ??

Bilagor

• 8325C3E4-9D61-4EF7-9BF0-5B77A28AEA94.jpeg
    8325C3E4-9D61-4EF7-9BF0-5B77A28AEA94.jpeg
    458.4 KB · Besök: 429
Senast ändrad:
Bredd på sadelstolpe?
Sadelstolpens ytterdiameter ska vara samma som sadelrörets innerdiameter. Stolpen hålls på plats av både bulten och friktionen i röret. Fila bort eventuella skarpa kanter i röret. Smeta olja i röret och på stolpen.

Bredd på sadelstolpe?
Finns ju lite olika rör att mäta på, på äldre cyklar...

Sadelrör och sadelstolpe

Sadelrörets ytterdiameter är 28,6 mm utom på franska cyklar som har 28 mm. Härnedan anges riktvärden för godstjockleken i övre delen av sadelröret och sadelstolpsdiameter för italienska/engelska/japanska resp. franska ramrör.

Alla mått i mm RörtjocklekStolpeStolpe fransk
Reynolds 531 0,727,026,4
Reynolds 753 0,527,426,8
Columbus SLX 0,627,226,6
Columbus SP 0,727,026,4
Columbus Aelle 0,826,826,2
Columbus Zeta 0,926,626,0
Vitus 980 0,527,426,8
Vitus 181 0,727,026,4
Vitus 979 Duralinox 1,625,025,0
Ishiwata 022 0,627,2
Ishiwata 022E 0,826,8
Tange Prestige TB/SB 0,627,2
Tange Prestige DB 0,727,0
Tange Champion 2,3,5 0,926,6
Tange Mangaloy 2001 0,926,6
Tange Mangaloy 2001S 0,727,0
Tange Infinity 0,926,6
Tange MTB 0,926,6
Detta är förstås bara ett representativt urval av den enorma mängd ramrör som finns. Notera att sadelstolen skall passa exakt utan att hugga, röret skall vara brotschat. Det där med sadelrörsdiametern får man också ta med en nypa salt när det gäller de flesta ramar. De kan vara förstärkta inuti, rören kan vara lätt deformerade, ibland inte alls urbrotschade eller ibland för mycket brotschade! Så det är inte alltid det stämmer måttmässigt efter vad som sägs i katalogerna.

Bredd på sadelstolpe?
...
Kan jag mäta ytterdiameter lite längre ner på sadelstolpsröret och sen mäta hur tjock väggen är och dra av för det.
...

Ja, det är nog bästa alternativet med tanke på att toppen på röret kan ha blivit deformerat. Ett skjutmått av den vanligaste typen har förmodligen inte skänklar som är lång nog att nå ner till opåverkat rör även om du bänder isär det upptill.

Ett problem är noggrannheten i mätningen då det finns stolpar med typiskt 0.2 mm intervall. Skäggets lista med årtal och märke kan vara en bra ledtråd: https://www.sheldonbrown.com/seatpost-sizes.html

En praktisk variant är att klippa till shims av ölburkar och testa hur många som får plats och sedan mäta stolpe + shims. Eller helt enkelt köra med ölburkarna plus nuvarande stolpe.

Bredd på sadelstolpe?
Ja, det är nog bästa alternativet med tanke på att toppen på röret kan ha blivit deformerat. Ett skjutmått av den vanligaste typen har förmodligen inte skänklar som är lång nog att nå ner till opåverkat rör även om du bänder isär det upptill.

Ett problem är noggrannheten i mätningen då det finns stolpar med typiskt 0.2 mm intervall. Skäggets lista med årtal och märke kan vara en bra ledtråd: https://www.sheldonbrown.com/seatpost-sizes.html

En praktisk variant är att klippa till shims av ölburkar och testa hur många som får plats och sedan mäta stolpe + shims. Eller helt enkelt köra med ölburkarna plus nuvarande stolpe.

omg, vad har snubben gjort!? Dock är min cykel/ram från 90-talet och utan någon som helst kvalitet så ej med på nån lista.
Jag får dricka öl och shimsa i helgen helt enkelt. men ska jag återställa röret måste jag ju typ bända ut det lite, finns ju risk att bända för mkt. Kan inte gud sända mig x antal sadelstolpar i olika dimensioner?

Bredd på sadelstolpe?
Finns ju lite olika rör att mäta på, på äldre cyklar...

Sadelrör och sadelstolpe

Sadelrörets ytterdiameter är 28,6 mm utom på franska cyklar som har 28 mm. Härnedan anges riktvärden för godstjockleken i övre delen av sadelröret och sadelstolpsdiameter för italienska/engelska/japanska resp. franska ramrör.

Alla mått i mmRörtjocklekStolpeStolpe fransk
Reynolds 5310,727,026,4
Reynolds 7530,527,426,8
Columbus SLX0,627,226,6
Columbus SP0,727,026,4
Columbus Aelle0,826,826,2
Columbus Zeta0,926,626,0
Vitus 9800,527,426,8
Vitus 1810,727,026,4
Vitus 979 Duralinox1,625,025,0
Ishiwata 0220,627,2
Ishiwata 022E0,826,8
Tange Prestige TB/SB0,627,2
Tange Prestige DB0,727,0
Tange Champion 2,3,50,926,6
Tange Mangaloy 20010,926,6
Tange Mangaloy 2001S0,727,0
Tange Infinity0,926,6
Tange MTB0,926,6
Detta är förstås bara ett representativt urval av den enorma mängd ramrör som finns. Notera att sadelstolen skall passa exakt utan att hugga, röret skall vara brotschat. Det där med sadelrörsdiametern får man också ta med en nypa salt när det gäller de flesta ramar. De kan vara förstärkta inuti, rören kan vara lätt deformerade, ibland inte alls urbrotschade eller ibland för mycket brotschade! Så det är inte alltid det stämmer måttmässigt efter vad som sägs i katalogerna.

alltså en hel vetenskap detta. Är 26 mm i nu, tror inte att jättemkt tjockare går i. 26.6 verkar ju inte vara helt ovanligt. Min ram är i billig hi-ten stål och är en gammal budgetram som inte finns på nån som helst lista.

Bredd på sadelstolpe?
Är glappet stort kan du testa med 27,2. Det är en mycket vanlig dimension och det finns med stor säkerhet en cykel i din närhet du kan låna en stolpe från och testa.

Bredd på sadelstolpe?
Nej, om dom har samma diameter är det omöjligt att få i stolpen.

M
Ett märkligt påstående! Min Daccordi- ram med Columbusrör har 27,2 mm innerdiameter i sadelröret. Campagnolostolpen har 27,2 mm ytterdiameter och går i röret utan större problem! Jag får pressa i stolpen, det är sant. Men det är så ramen och stolpen är konstruerade, avsiktligt! Friktion i röret och tryck från bulten håller stolpen på plats!

Bredd på sadelstolpe?
Ett märkligt påstående! Min Daccordi- ram med Columbusrör har 27,2 mm innerdiameter i sadelröret. Campagnolostolpen har 27,2 mm ytterdiameter och går i röret utan större problem! Jag får pressa i stolpen, det är sant. Men det är så ramen och stolpen är konstruerade, avsiktligt! Friktion i röret och tryck från bulten håller stolpen på plats!
Om du tycker att det är märkligt beror det nog på att du tolkar vad jag skriver på fel sätt men det är sanningen.
Det är helt omöjligt att stoppa i en axel med samma diameter som hålet.
Om bägge är spikraka och helt runda kanske det räcker med en 100-dels skillnad men det är betydligt mer än så.
Det är spelpassning annars går det inte.

M

Bredd på sadelstolpe?
Om du tycker att det är märkligt beror det nog på att du tolkar vad jag skriver på fel sätt men det är sanningen.
Det är helt omöjligt att stoppa i en axel med samma diameter som hålet.
Om bägge är spikraka och helt runda kanske det räcker med en 100-dels skillnad men det är betydligt mer än så.
Det är spelpassning annars går det inte.

M
I ett rör med 27,2 mm innerdiameter, finns det plats för ett annat rör med 27,2 mm ytterdiameter. Tänk Dig det senare röret med 27,1 mm ytterdiameter, det skulle falla rakt igenom!

Tillbaka
Topp