Bredd på tubelesstape

pertan

Medlem
Bredd på tubelesstape
Har lyckats köpa en hoj med hjul som inte är tubelessready, därför ska jag nu tejpa hjul med tubelesstejp.
Hur bred ska tejpen vara? Ska den vara så bred som möjligt så att däcket ligger på tejpen, eller räcker det om ekerhålen täcks?
Nån tejp som bör undvikas? Tips på annan tejp som funkar lika bra? Vet ju att vissa kör med skuren gaffa.

Hit me!

Pertan

Bredd på tubelesstape
Tejpen bör ligga in under däckens kanttråd, ja. Det kan säkert funka en stund om man bara tejpar över hålen, men min erfarenhet är att det förr eller senare smyger sig in gucka som löser upp klistret och får skiten att lossna.

Om tejpen är nån enstaka millimeter bredare än innerbredden på fälgen så kommer den – när den sträcks ordentligt vid montering – att ligga fint nere i botten av fälgen samtidigt som den går ända ut i kantradien där däckets kanttråd finns.

Måste du inte ha lättaste möjliga tejp så funkar Gorillatejp skitbra. Man köper en rulle som är bredare än fälgen och sen river man den till rätt bredd medan man monterar.

Bredd på tubelesstape
pertan sa:
Har lyckats köpa en hoj med hjul som inte är tubelessready, därför ska jag nu tejpa hjul med tubelesstejp.
Hur bred ska tejpen vara? Ska den vara så bred som möjligt så att däcket ligger på tejpen, eller räcker det om ekerhålen täcks?
Nån tejp som bör undvikas? Tips på annan tejp som funkar lika bra? Vet ju att vissa kör med skuren gaffa.

Hit me!

Pertan
Köpte Stans NOTUBES fälgtejp 25mm där står det att den funkar på fälgar från 24mm i yttermått, det är precis vad mina fälgar är. Täckte upp rätt mycket mot fälgkanterna, men det fungerade.
Fick tips om att vanlig eltejp funkar det med om man drar ett extra varv.

Bredd på tubelesstape
Makten sa:
Tejpen bör ligga in under däckens kanttråd, ja. Det kan säkert funka en stund om man bara tejpar över hålen, men min erfarenhet är att det förr eller senare smyger sig in gucka som löser upp klistret och får skiten att lossna.

Om tejpen är nån enstaka millimeter bredare än innerbredden på fälgen så kommer den – när den sträcks ordentligt vid montering – att ligga fint nere i botten av fälgen samtidigt som den går ända ut i kantradien där däckets kanttråd finns.

Måste du inte ha lättaste möjliga tejp så funkar Gorillatejp skitbra. Man köper en rulle som är bredare än fälgen och sen river man den till rätt bredd medan man monterar.

Alltså nu har jag provat martins tips med gorilla tejp i knappt ett år, och det funkar, men det är inte optimalt. Dels är den sträv, så däcken blir ett helvete att få av o på, den fäster heller inte lika bra som vanlig, eller så har det göra med att den är rejält tjockare än vanlig tejp och trycks ihop eller nåt..

Bredd på tubelesstape
Stans gula tejp görs av Tesa. Nj kommer jag inte ihåg deras namn i huvudet men det borde gå lätt att hitta. En rulle på 60m kostar som Stans rulle för ett hjulpar typ.

Tillbaka
Topp