Bredd styre xc och trail

skogsvakt

Aktiv medlem
Bredd styre xc och trail
Nu vill jag veta vilken bredd ni har på era styren, både trail och xc
Jag har axelbredd ~42

Styrbredd trail 72,5 och på xcriggen 70

Vad tror ni? Vad har ni andra?

Senast ändrad:
Bredd styre xc och trail
Man kan väl ändra styrbredd lite som man vill oavsett kroppsproportioner, genom att kompensera med längd på styrstam, setback på sadelstolpe och sadelns position (och ramstorlek i vissa fall). Inom vissa gränser iaf.

Det är nog mycket en smakfråga men ett bra sätt att bli säker på om nåt är bättre är ju att prova och jämföra hur det går och känns när du cyklar, även om det är lite omständigt.

Brett styre ger ju som du säkert vet en lugnare känsla i styrningen (så länge resten av bikefit är rimlig med det breda styret), vilket tenderar att ge bättre kontroll över cykeln. Den positiva faktorn tenderar att överväga de negativa - att det sticker ut mer åt sidorna och väger väl pyttelite mer.

Därför skulle jag personligen välja att försöka använda så brett styre som det går att få till med bra bikefit på varje cykel, men jag är tillräckligt nöjd med det jag haft från början på varje cykel, så jag har inte experimenterat.

Jag kan dock tänka mig att man vill ha lite smalare styre för XC-tävling eftersom det är trångt och man ska ta sig förbi andra cyklister en hel del.

Jag har två cyklar som jag använder på stig. Den ena är en helstel 29" som jag byggde med 700 mm styre - en kompromiss då jag gärna skulle ha lite bredare på stig och lite smalare på väg. Den andra är en fulldämpad 27.5" stighoj som kom med 760 mm styre, vilket känns helt rätt. (Har även en DH-cykel, som har 777 mm.) Men jag tävlar inte i nåt, leker bara med stigcykling.

Bredd styre xc och trail
WAKIdesigns sa:
Köp 780 styre och cykla med den minst 10 ggr. Kapa den till 750 och cykla minst 10ggr. Sen 720. Bestämm vilken känns bäst... Jag kör 750mm

Fick du köpa nytt styre efter du kapat det till 720? Eller limmade du tillbaka snuttarna...

Bredd styre xc och trail
Cyklar bara XC
Började med 700 förra våren. Bytte cykel på hösten och fick 710. Byte styre i våras till ett med mindre sweap och fick 730 på köpet. Bytte cykel nu i höst och fick ett styre med samma sweap men 700 brett. Kändes smalt men eftersom jag av gammal vana alltid haft händerna längst in på handtagen och dessutom har små händer så flyttade jag bara ut reglagen något och flyttade händerna något utåt på handtagen så nu har jag samma avstånd mellan händerna som på 730 styret.

Bredd styre xc och trail
Tack för era svar. Nu vet jag att jag inte ligger tokbrett och att det verkar variera väldift på personlig smak. Jag föredrar bredden på trail (stigcykling) för kontrollen och lite smalare på XC ( typ långloppsrace ) för bättre aeroposition. Även om jag misstänker att skillnanden är minimal

Senast ändrad:
Bredd styre xc och trail
s sa:
hm sa:
WAKIdesigns sa:
Köp 780 styre och cykla med den minst 10 ggr. Kapa den till 750 och cykla minst 10ggr. Sen 720. Bestämm vilken känns bäst... Jag kör 750mm

Fick du köpa nytt styre efter du kapat det till 720? Eller limmade du tillbaka snuttarna...

=D

Ett smartare alternativ är annars att bara flytta in handtagen.

Tänkt på det där.
Waki kanske menade att han inte cyklat 20gr än ? Utan snart är där och ska testa smalare....=D

Bredd styre xc och trail
Körde 780 till allt och gillade bredden men slog i styret lite väl mycket när träden blev täta. Kapade till 760 och det gjorde stor skillnad i minskade islag men känns ändå brett och bra.

Bredd styre xc och trail
Har 680mm brett styre på min n+1.
Då slår jag inte i styret så ofta i skogen. Är kort, 1,70 men med ganska långa armar. Du fungerar fint för mig. Skulle kanske tänka mig att gå upp någon cm, till 700.

Tillbaka
Topp