BRM 200 och 300 ordnas av Mariupol

dlridings

Aktiv medlem
Följande har jag lagt upp på https://www.randonneurgoth.com/aktuellt

Jag kan ta frågor här.
Daniel

BRM 200 och BRM 300 Mariupol​

Mellan nu och 30 oktober kan man cykla en BRM 200 eller BRM 300 och få ett resultat registrerat hos Azov-Marathon i Mariupol, Ukraina. Jag bifogar originalet nedan (på engelska). Kortfattat:

1. Anmäl dig till en BRM 200 eller BRM 300 på länkarna i brevet nedan, som jag klistrar in. Du behöver en klubbkod. Jag har inget emot att ni rapporterar in "Randonneurs Sverige, SE113000". Vill ni använda er vanliga klubb kan ni hitta koderna i fliken ACP i Google Sheets.
  2. Betala avgiften.
  3. Cykla en bana, 200 eller 300, som en organisatör har publicerat i år. Man kan hitta en lämplig bana i kalendern under 2022. Om närmast arrangör inte har lämnat in sina banor kan man säkert hitta dem på deras hemsidor. Man ska cykla mellan nu och 30 oktober. Man ska också spara sin cykling till Strava. Det behövs istället för ett brevetkort.
  4. Meddela resultatet till ACP representanten i Ukraina. Han vill ha intyg i Strava. Se hans brev.
  5. ACP Ukraina rapporterar in till ACP och man registreras som deltagare i ett lopp som Azov-Marathon i Mariupol arrangerar.
Här följer brevet från Ukraina och i slutet bekräftelse på att ACP stödjer upplägget.

Nyheter från Ukraina​

Dear all,

A full-scale war continues in Ukraine.
Russian invaders are destroying our cities and villages, killing civilians.

One of the most affected cities is Mariupol, currently occupied by Russia. More than 20 000 people died there.
The city is on the verge of a humanitarian disaster.
The randoners of Mariupol are forced to fight for their own survival.

Therefore, as a sign of solidarity and support for the club from Mariupol "Azov-Marathon", the clubs of Ukraine have decided to homologate the results of their 2022 season events to the Azov-Marathon club.

We would like to invite clubs from all countries to express support and solidarity with the people of Mariupol and all of Ukraine.

We offer the following:

1. Each Club in the period from 16.09.2022 to 30.10.2022 can hold solidarity events with Ukraine - BRM200 and BRM300.
For this purpose, the head of the Club chooses one of the routes registered in the ACP and informs his participants about these events.

2. Registration for these events will be done on our website, the links to the site are here:

200 km: https://lvivbicycle.club/events/161#
300 km: https://lvivbicycle.club/events/162#

Select the language of the site "English" if it is not automatically.

Riders register and pay entry fees.
After completing the distance, each participant enters his Strava track on our website as a confirmation of completing the route.
You can view the manual for participants on the website by clicking the "Read more" button.

3. Based on the data of the website, I form the Protocols of the events and homologate the results of these events to the "Azov-Marathon" club.

4. From the collected funds, I pay the cost of homologation in ACP (€0.40).
I will transfer the rest of the collected funds to the charity foundation "Come Back Alive" (https://savelife.in.ua/en/about-foundation-en/) for the purchase of bulletproof vests, helmets and tactical first-aid kits for the defenders of our country.

Thank you!
Best regards,

Representative of the ACP in Ukraine,
Mykhailyk Oleg

ACP:s bekräftelse att processen är godkänd.​

Dear all,

Audax Club Parisien is fully supporting Oleg’s initiative. We already validated with him the validation process below, despite the BRM rules.
Furthermore, Audax Club Parisien has the pleasure to announce now to Oleg that we won’t invoice the homologations for the BRM BRM200 ver.2 “Mariupol - Azov - Ukraine” and BRM300 ver.2 “Mariupol - Azov - Ukraine”.

Best regards,
Jean-Gualbert

fhloston

Aktiv medlem
Det är alltså bara att anmäla sig o köra valfri 200/300 runda (som körts i år?).

Jag tolkar den engelska texten som att man ska cykla en arrangerad välgörenhetsrunda, och den svenska texten som att man cyklar valfri redan arrangerad runda. Så lite oklart för mig.

Oavsett hoppas jag kunna delta i detta!

dlridings

Aktiv medlem
Each Club in the period from 16.09.2022 to 30.10.2022 can hold solidarity events with Ukraine - BRM200 and BRM300.
Jag tolkar den engelska texten som att man ska cykla en arrangerad välgörenhetsrunda, och den svenska texten som att man cyklar valfri redan arrangerad runda. Så lite oklart för mig.

Oavsett hoppas jag kunna delta i detta!

Det är mycket möjligt att man kan strängt tolka det så. Å andra sidan, har jag skickat samma information till alla som organiserar lopp, så det ska inte vara ett problem att hitta en arrangör som formellt håller ett lopp när man vill cykla. Det är inte så många helger kvar, så folk kommer att samlas kring samma datum ändå.

Formellt är det Ukraina som arrangerar loppet och rapporterar in det.

Det är alltid bättre att cykla med andra ändå, så hör av er till mig med önskemål om inte ni har kontakt med den lokala ansvariga. Jag kan hjälpa med en samordning.

Super, super formellt ... är det Randonneurs Sverige som ansvarar för alla lopp, men inte detta. Det är Ukraina.

Daniel

dlridings

Aktiv medlem
Det ser ut som klubbarrangörer ska välja ut banan. Brevet ovan adresserades till oss ansvariga, så det är vi som plockar fram banorna. Säg till om ni är på en ort där banan (banorna) inte har utpekats.

dlridings

Aktiv medlem
Det ser ut som klubbarrangörer ska välja ut banan. Brevet ovan adresserades till oss ansvariga, så det är vi som plockar fram banorna. Säg till om ni är på en ort där banan (banorna) inte har utpekats.

Edit: Lagt till i kalendern med länk till denna tråd som en diskussionstråd.

I Göteborg ordnar vi, i skrivande stund, ett BRM 200 som går 15/10, 15 oktober.

Detta efter önskemål. Finns det andra önskemål, typ en BRM 300 eller ett annat datum, är det bara att höra av sig.

BRM 200 från Göteborg, 15 oktober med bana.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Jag tänkte cykla BRM200 i Göteborg nästa lördag (efter att ha missat hela rando-säsongen i år...). Efter att ha lovat köra en 20-milare med min nya lastcykel i våras så har jag en samvetsskuld att lösa in - men jag hade gärna haft lite sällskap!

Normalt kör jag under 7 timmar på 20 mil, men tror att jag kommer behöva 8-9 timmar med lastcykeln så det är ungefär det tempot jag tänker mig. Cykeln skäms inte för sig och det är lika tryggt att gruppcykla med den som med vanlig cykel, och jag är någorlunda trevlig om jag får säga det själv.😇

Hojta till om du ska cykla och har liknande fartambitioner. Utan sällskap är det överhängande risk att jag tar en snabbare cykel..😛

dlridings

Aktiv medlem
Hojta till om du ska cykla och har liknande fartambitioner. Utan sällskap är det överhängande risk att jag tar en snabbare cykel..😛

De som passar dina ambitioner startar kl. 08. Jag startar 07, men är inte i närheten av att kunna hålla ditt sällskap. Men, som sagt, du passar in som hand i handske kl. 08.

Jag startar lite tidigare med en förhoppning att vi kan stråla ihop till lunchen vid Öströö fårfarm.

Daniel

Edit: ser nu det där om lastcykeln. Killarna som startar kl. 08 är snabba, ... och också trevliga.

n3wton

Aktiv medlem
De som passar dina ambitioner startar kl. 08. Jag startar 07, men är inte i närheten av att kunna hålla ditt sällskap. Men, som sagt, du passar in som hand i handske kl. 08.

Jag startar lite tidigare med en förhoppning att vi kan stråla ihop till lunchen vid Öströö fårfarm.

Daniel

Edit: ser nu det där om lastcykeln. Killarna som startar kl. 08 är snabba, ... och också trevliga.
Jag har efter moget övervägande beslutat ta en vanlig cykel istället, samt raggat med en rando-adept! Ses kanske på Öströö!😊

Manurhin2

Aktiv medlem
Om man bara vill cykla och bidra och struntar i registrerad runda så antar jag att det funkar att köra 200 och bara betala?

dlridings

Aktiv medlem
Det var inte mkt till morot.
Jag tänker att om jag cyklar 200 så får jag skänka.
Vad är det du skänkar? Jag hänger inte med.

Ukraina ådrar sig inga kostnader i samband med detta. Dvs, ACP kommer inte att debitera för att registrera resultatet.

Om du registrerar dig och inte cyklar, eller om du registrerar dig och cyklar och låta registrera det, får klubben i Ukraina exakt samma belopp.

Men, som NLC skriver, går det fint att registrera dig och betala utan att cykla. Det blir väldig många DNS om många gör så.

Daniel

Manurhin2

Aktiv medlem
Vad är det du skänkar? Jag hänger inte med.

Ukraina ådrar sig inga kostnader i samband med detta. Dvs, ACP kommer inte att debitera för att registrera resultatet.

Om du registrerar dig och inte cyklar, eller om du registrerar dig och cyklar och låta registrera det, får klubben i Ukraina exakt samma belopp.

Men, som NLC skriver, går det fint att registrera dig och betala utan att cykla. Det blir väldig många DNS om många gör så.

Daniel
Om man ändå ska cykla så tvingar man sig att köra 200 och betalar anmälningsavgiften och inget mer.
Är jag fortfarande otydlig🤔

AlbertH

Aktiv medlem
Det där kändes ju bra. Skönt för mig som tog pendeltåg till min startplats att jag kunde starta direkt, istället för att vänta på en officiell starttid. Å andra sidan "känns" det inte som en riktig brevet av samma anledning.

Jag har bara cyklat 200km-are detta randoår. Skulle jag i det hypotetiska PBP-fallet komma en föranmälningsgrupp tidigare om jag kör Mariupols 300km, det vill säga, är det på "riktigt"? Jag vet att de betalar homologeringsavgiften (men att den är gratis), men det känns ju som sagt inte så...

NLC

Aktiv medlem
Rimligen. Även om 300 isf 200 förmodligen är sak samma i turordningen. De som siktar på att få välja startgrupp själv har rimligen kört en 100-milare och troligen kommer platserna räcka till för alla som vill även denna gång

dlridings

Aktiv medlem
Jag har bara cyklat 200km-are detta randoår. Skulle jag i det hypotetiska PBP-fallet komma en föranmälningsgrupp tidigare om jag kör Mariupols 300km, det vill säga, är det på "riktigt"? Jag vet att de betalar homologeringsavgiften (men att den är gratis), men det känns ju som sagt inte så...

Det är "riktigt". ACP ger Ukraina support i detta. Jag har någon som blir superrandonneur. Han saknade en BRM 300 i år, men körde enligt detta.

En 300 är klart bättre än bara 200 när det gäller registrering till PBP. Det är svårt att gissa hur snabbt platserna går bort. De flesta större loppen har sett att färre anmäler sig. Men det kan ändras lika snabbt som det började (efter pandemin).

dlridings

Aktiv medlem
Och resultatet är på sidan ...

Hittills har Sverige cykla 9 BRM 200 och 2 BRM 300.

Du var tvungen att komma före Björn, förstår jag :-)

Oleg skickar mig homologeringsnumren så fort det är klart.

EDIT: NLC har cyklat den snabbaste 200 (Azov Mariupol) hittills.

dlridings

Aktiv medlem
Det har varit en fråga om dessa lopp ska räknas för "flitiga cyklister" (de som har cyklat flest kilometer BRM lopp i Sverige).

Jag har ändrat mitt svar.

Ja.

I och med att de finns på resultatsidan hos oss, så räknas loppen precis som ett lopp som har körts i Sverige. Jag går igenom resultat med en skript (perl) och jag känner inte för att lägga in undantag för att ignorera dessa. De kommer med i det totala precis som lopp runt om i landet.

Manurhin2

Aktiv medlem
Tja, det är exakt samma som att betala anmälningsavgiften och inte cykla. Din cykling kommer att se ut som DNS eller DNF.
Verkade krångligt för mig som inte jagar randoresultat, har iaf rekat randorunda 200 idag och swishat 370 för ett nödpaket till unhcr.

Screenshot_20221022-193539_Strava.jpg

Topp