Broms med bett

gyttorparn

Aktiv medlem
Broms med bett
Heppson, behöver tips på ett nytt bromsok eller komplett bakbroms, är till en canyon torque, altså canyons endurohojj, sitter shimano deore 4 kolvs på nu men den tar ungefär lika bra som om jag bromsar med fötterna. Cykeln går enbart i grävd bikepark nu men kommer nog bli lite enduro också, behöver inga tips om hur jag får orginal bromsen bättre för då kan jag ju inte motivera mej själv med nått onödigt bling köp? kanske finns nått kit just nu för både bak å fram till bra pris men det är främst bak den är gördålig, sitter 220 mm fram å 203mm bak om det gör nån skillnad, budget, mja helst inte över 4 lakan, fridens

Broms med bett
Om fyrkolvs inte tar så lär det vara något fel, även om det ”bara” är Deore. SLX är annars väldigt mycket bang for the buck. Kom ihåg att byta skiva (kanske också gå upp en storlek), om oket läcker.

Broms med bett
Du får ju nästan vilket kit som helst för under 4kkr om du vill byta. Men precis som Fundadores säger så måste det vara något fel om dem inte tar riktigt. Jag tror inte att bromskraften blir speciellt mycket bättre även med XT(eller kanske till och med XTR).

Broms med bett
Du får ju nästan vilket kit som helst för under 4kkr om du vill byta. Men precis som Fundadores säger så måste det vara något fel om dem inte tar riktigt. Jag tror inte att bromskraften blir speciellt mycket bättre även med XT(eller kanske till och med XTR).
Mm bakbromsen har varit dålig sen dag 1, har kört in bromsarna likadant som alla andra nya cyklar men på den här blev det inge bra, tänkte att det kanske är deore som är så här dålig, hursomhelst så blir det ett saint ok å ny skiva för jag orkar inte bråka med Canyon ?

Broms med bett
Vi åkte just på två ställen i Alperna på flera olika hyrescyklar. Jag åkte med: SLX, TRP, Code RSC och Formula, sonen med Code R och SLX, alla 4-kolvs. Sonen önskade att han hade sina egen Magura Trail Sport bromsar. För mig var SLX inte tillräckligt kraftig och jag fick ont i fingrarna, Code lite bättre och TRP var OK. Formula var riktigt bra: mycket bromskraft jämfört med fingerkraft, marginal kvar och lagom hård tryckpunkt.

Min preferens är Magura (MT5 för 4-kolvs) eller Formula.

Jag har inte provat Hope eller Hayes.

EDIT: jag har inte provat Saint heller.

Senast ändrad:
Broms med bett
Jag har kört enduro i Finale Ligure med en-kolvs SLX och 200/180mm skivor. Det går, men det blir inte så mycket modulering utan mest klämma så hårt man kan och jag blir trött i armar/händer. Så 4-kolvs ska också fungera om de just - fungerar.
Med Saint (eller Zee) får man marknadens bästa modulering.

Senast ändrad:
Broms med bett
Jag har inte provat så mycket mer än shimano och tektro men på shimano skiljer det mer mellan skicket på bromsarna än mellan 2 och 4 kolvar så om tektro på hyrcykel är kass så går det inte att dra några slutsatser av det.

Det är helt klart så att 2 kolvs fungerar men det verkar vara standard att byta till 4 kolv om bromsarna blivit smutsiga eller är dåligt inkörda.
Inte jättevanligt att ts återkommer och är nöjd med uppgradering tycker jag.

Det är möjligt att alla andra shimano läcker men mina blir smutsiga utan att läcka och då rengör jag dem så funkar det igen.

Broms med bett
Shimano bromsarna "svettas" hydraulolja från oken när de inte används, enligt den lokala mekanikern. Resulterar i kontaminerade bromsbelägg och bromsskivor. Bromskraften blir minimal och bromsarna skriker bara.

Jag följde denna guide för att fixa mina. Nu funkar de perfekt!

Men, för att vara tydlig, Shimano krånglar. Har haft strul med nästan alla - SLX, XT och nu även XTR. Hade tidigare SRAM Guide RSC på förra cykeln - heter numera G2 RSC - mina gick 220 mil utan bekymmer och bytte endast belägg en gång. Behövde inte ens luftas på 4 år. Code ger såklart ännu mer bromskraft, men Guide RSC med 4-kolvsok räckte bra både för stig och Järvsö. Rekommenderas! :)

Broms med bett
Bromsbett är en otrevlig del av sommaren.
Äh va faan, den passningen på rubriken kom jag ju just hit för att dra... :-(

B.JPG

Broms med bett
Har beställt saint men sökte lite på shimano och läckande ok, har shimano på 5 hojjar, deore, slx och xt, äldsta är 3år ( slx 4 kolv) alla funkar bra än så länge men går det att byta o-ringar eller packningar innan dom börjar läcka å isåfall vart är det läckaget uppstår? Blir lite dyrt om enda lösningen är att byta ok på alla när dom börjar bli hängiga?

Broms med bett
Intressant teori om det handlar om att cyklar blir stående. Kanske skulle kunna förklara varför vissa har jätteproblem, andra inte alls.

Broms med bett
Har beställt saint men sökte lite på shimano och läckande ok, har shimano på 5 hojjar, deore, slx och xt, äldsta är 3år ( slx 4 kolv) alla funkar bra än så länge men går det att byta o-ringar eller packningar innan dom börjar läcka å isåfall vart är det läckaget uppstår? Blir lite dyrt om enda lösningen är att byta ok på alla när dom börjar bli hängiga?

Shimano är lite trista när det gäller reservdelar tyvärr, där är Hope klart bäst.

När det gäller prestandan är förhållandet omvänt.

Broms med bett
Vilka bromsar läcker inte? båda mina uppsättningar med Shimano är otäta och det driver mig till vansinne!

Alla som inte är Shimano, allt kan såklart börja läcka men ingen annan har ett så generellt problem vad jag stött på.

Äldre Shimano verkar vara lite bättre än de nya.

Komplettera dina handtag med ok från Magura t ex. Hope har mineral-ok idag med.

Broms med bett
Jag har kört Shimano typ uteslutande senaste 8-9 åren, aldrig haft ett läckande ok. Kanske har haft tur då.
Magura och Hope dock, där har jag haft läckande ok.

Broms med bett
Jag har kört Shimano typ uteslutande senaste 8-9 åren, aldrig haft ett läckande ok. Kanske har haft tur då.
Magura och Hope dock, där har jag haft läckande ok.
Jag har inget synligt läckage på oket jag ska byta eller nått av mina 8 andra shimano ok, vet inte hur väl det syns men finns ingen synlig fukt, har inte plockat bort något belägg å tittat å gissar väll att man kanske ser nått då runt kolvarna ?

Tillbaka
Topp