Broms-problem

malajo

Medlem
Broms-problem
Helt plötsligt så har min hydraliska broms tappat all broms-förmåga.
Cykeln är några år gammal och jag tror det sitter nån billig Shimano-broms på den om det nu spelar nån roll. I vilket fall så har jag inget motstånd i handtaget.
Beläggen är hyffsade.
När jag testade att lufta funkade det fint så länge jag hade "spruta" skruvad på handtaget.
När jag satte ihop det som det ska vara var handtaget åter helt tomt på motstånd.

Någonting verkar vara trasigt i alla fall, vad göra? E det bara köpa nytt eller finns det renovering-grejer att köpa? Gissar på att nån packning gett upp.

Dom billigaste varianterna kostar ju inte många kr så kanska lika bra att köpa nytt

Broms-problem
om det är en shimano broms så skall man inte lufta med spruta på handtaget. men det bör gå att få den funkis igen, bara att följa instruktionerna noggrant och använda mineralolja och inte DOT.
park tools guide är tydlig och bra:

Broms-problem
svårt att veta utan mer info, hur den förvarats, hur oljan såg ut, om det ser ut att ha läckt ut olja någonstans etc. om det är luft i handtaget så brukar det ju vara så att den inte har något tryck, men det brukar bli bättre (tillfälligt) om man pumpar bromsen några ggr. om det inte blir bättre så måste det antingen vara en stor läcka eller helt tomt i handtaget.

Broms-problem
svårt att veta utan mer info, hur den förvarats, hur oljan såg ut, om det ser ut att ha läckt ut olja någonstans etc. om det är luft i handtaget så brukar det ju vara så att den inte har något tryck, men det brukar bli bättre (tillfälligt) om man pumpar bromsen några ggr. om det inte blir bättre så måste det antingen vara en stor läcka eller helt tomt i handtaget.
Cykeln används typ dagligen av min sambo, en dag sa hon bara att bromsen inte funkade. Oljan var ganska mörk, kan inte se några läckor någonstans.
Hjälpte inte att pumpa med handtaget.
Det kändes som att systemet var tomt på olja vilket det alltså inte var.

Tillbaka
Topp