Broms till ett bullhorn styre?

krip

Aktiv medlem
Hej,

Har blivit av med min cykel men jag är inte den som ger mig utan har nu börjat planera mitt nya bygge.

Har tänkt mig ett Bullhornstyre men vet inte vad jag skall ha för broms på styret. Tycker att det hade varit tufft med dessa bromsar men frågan är om det blir farligt att ha dessa bromsar när man cyklar i stan och kanske behöver broms väldigt plötsligt.
bullhorn.jpg ht=182

broms.jpg ht=312

Vad finns det för alternativ? Styret ser ut att vara rätt så brett där man håller närmast styrstammen så det kanske inte går att använda ett par vanliga MTB bromshantag.

Har tänkt mig att det skall vara en single-speed cykel till att börja med för att sedan sätta på en bakväxel. Antar att jag måste tänka på hur jag skall få på växelhantag i ett senare skede.

Mvh Kristoffer P

Hur ofta håller du närmast styrestammen?
Jag kör med bullhorn på min SS men håller alltid händerna i "hornen".

Funderar också på ett kanske liknande bygge (vet inte vad du har för planer) som vintercykel.
Cotic Roadrat ram, Single speed, feta hjul med skivbromsar och ett djupt bullhorn-styre med brant styrstam och ev 28" bak / 26" fram för att få lite schysst stuk.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> krip skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns inget kombinerat broms och växel
> > reglage eller som kan monteras i styränden?
>
> Kolla här:
> http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=15
> 5
>
> Där monterar de ett extra bromsreglage ihop med
> ett växelreglage.

Jag tror att det där är bromsgrejer från JTEK, från deras hemsida "The power of the brake levers has been intentionally reduced to help people avoid over braking while using them." Kanske inte är helt lyckat om man skall ha de som sitt enda bromssystem?

Jag har inte provat själv än, men lite nätletande har visat på några som fått hyggliga resultat av att sätta vanliga integrerade lvg broms/växelhandtag på bullhornstyren. Den skarpa böjen gör dem mer servicekrävande, men inte katastrofalt så.

Har också sett bilder på styren med crossbromsar med klamman vid styränden och sen en styrändsväxel inuti.

Sen kanske man kan göra nåt kreativt med Paul's thumbies eller Kelly takeoffs också.

Den combon som Park tool byggde var ju inte att leka med. Känns ju inte som om detta borde vara något som är helt ovanligt. Vet inte hur jag skall gå tillväga, får kanske nöja mig med en single-speedare.

Jag har tänkt mig att bygga en cykel kring CRC's Brand-X Alu/Carbon ram. Blir ett par billiga Shimano hjul, styret som jag har nämnt tidigare, kassett till SS omvandlare. Resten har jag inte riktigt kommit fram till. Har Tänkt att ha någon form av en-drevs vevparti. Antar att det inte bör vara några problem att gå från 1 till 8-9 växlar bak.
ram.jpg ht=261

Mvh Kristoffer

Jag skulle nog sätta i såna bromshandtag som du har i första inlägget, och sen ett växelreglage nånstans uppe på styret när den dagen kommer. Finns det tumreglage att få tag i??

Kupa skrev:
> Finns det tumreglage att få tag i??

Paul's thumbies heter en manick som låter en montera ett par styrändsväxlar som tumreglage.

Joakim Quensel skrev:
> Hur ofta håller du närmast styrestammen?
> Jag kör med bullhorn på min SS men håller
> alltid händerna i "hornen".
>

Kör för det mesta närmast styrstammen. Händerna åker ut på hornen främst när jag ska stå upp och bryta. Så för min del funkar crosshandtag närmast stammen alldeles utmärkt.

Jag har monterat Cane Creek-reglagen från TS bild på mina bullhorns. Funkar väldigt bra och känns som att det är hög kvalitet. Håller i stort sett bara nära styrstammen i branta uppförsbackar eller när jag startar från stillastående och har bråttom iväg. Mer kraft.

Dock så var just mitt budgetstyre för smalt invändigt för infästningen så jag fick bredda hålet några millimeter med en Dremel. De flesta styren ska det dock funka med, och det finns även shims i paketet om styret har större innerdiameter.

Jag har haft Cane Creek 200TT i flera år (mer än 5 år) på min pendelcykel med bullhornstyret. De är ergonomiska för just detta typ av styre. De är mycket bättre än crosshandtag som ursprungligen kom med cykeln. Crosshandtagen duger kanske om man har en riktig fixiehoj, men för mig var det för långsamt att flytta händerna till smala handtag varje gång när jag behövde bromsa.

Kanske det enda problemet med 200TT är att jag har tappat gummiproppar som bör sitta i handtagen.

Jag har haft Cane Creek 200TT i flera år (mer än 5 år) på min pendelcykel med bullhornstyret. De är ergonomiska för just detta typ av styre. De är mycket bättre än crosshandtag som ursprungligen kom med cykeln. Crosshandtagen duger kanske om man har en riktig fixiehoj, men för mig var det för långsamt att flytta händerna till smala handtag varje gång när jag behövde bromsa.

Kanske det enda problemet med 200TT är att jag har tappat gummiproppar som bör sitta i handtagen.
Bra men inga växlar...

Tillbaka
Topp