Bromsa/handposition drop bar

testcykel

Aktiv medlem
Hej!
Ganska ny med drop bar och har en nybörjarfråga. Det mest bekväma tycker jag är när man har händerna ovanpå styret men då känns det lite klurigt att bromsa kraftigt. Men har jag händerna längre ner (bilden till vänster) så har jag svårt att nå bromsarna med fingrarna. Hur ska man tänka? Vill kunna vara reaktiv med bromsningen om det skulle behövas..

Skärmbild 2026-03-24 125408.webp
Skärmbild 2026-03-24 125645.webp

Det går (ofta) att få snäppet enklare med lite justering. Dels vinklarna på styret och bromshandtagen, dels justera själva bromsarmarna. Vad är det för modell på broms/växelhandtagen?

Det går (ofta) att få snäppet enklare med lite justering. Dels vinklarna på styret och bromshandtagen, dels justera själva bromsarmarna. Vad är det för modell på broms/växelhandtagen?
Toppen, då får jag kolla på det. Inte hunnit justera så mycket ännu. Lite osäker men tror Microshift Sword eller Sora. Sitter på en Rove 2022

Med händerna på reglagen (hoodsen) så bromsar jag med ringfinger och långfinger.
Med händerna i bocken så bromsar jag med pekfinger och långfinger.
Räcker inte det för full broms, så får man nog kolla om bromsarna tar som de skall.
Ofta räcker det med ett finger för mildare retardation.

Du har just upptäckt en av de stora nackdelarna med bockstyre. Det är tyvärr inbyggt i konstruktionen. Men man vänjer sig och det funkar oftast tillräckligt bra.

Att man har flera handpositioner att välja mellan, eller vad är nackdelarna?
En nackdel är att man kan glida av styret om man bromsar från hoodsen i en utförslöpa och kör ner i ett potthål med framhjulet.
Det råkade min fru ut för i italienska alperna. Det blev 3 nätter på sjukhus och en kraftig hjärnskakning.

En nackdel är att man kan glida av styret om man bromsar från hoodsen i en utförslöpa och kör ner i ett potthål med framhjulet.
Det råkade min fru ut för i italienska alperna. Det blev 3 nätter på sjukhus och en kraftig hjärnskakning.
Fast det lär man kunna göra med rakt styre också. Inget av fallen lär vara speciellt vanligt, men skulle tro att det händer oftare med rakt styre i skogen än med bock på landsväg.

Jag håller i princip på reglagen (90%), inne i bocken (9,9%) och bara i annan position om jag fixar med något. Vi är som sagt alla olika, men tror inte det är bockstyret i sig som gör att man inte kan bromsa.

Med händerna på reglagen (hoodsen) så bromsar jag med ringfinger och långfinger.
Med händerna i bocken så bromsar jag med pekfinger och långfinger.
Räcker inte det för full broms, så får man nog kolla om bromsarna tar som de skall.
Ofta räcker det med ett finger för mildare retardation.
Är vi säkra på att TS har hydrauliska bromsar? Väger man närmre maxbelastningen för cykeln så kan det definitivt krävas fler fingrar för att få stopp om man kör vajerbromsar. Eller det beror väl på vilken bromssträcka man nöjer sig med kanske.

Hej!
Ganska ny med drop bar och har en nybörjarfråga. Det mest bekväma tycker jag är när man har händerna ovanpå styret men då känns det lite klurigt att bromsa kraftigt. Men har jag händerna längre ner (bilden till vänster) så har jag svårt att nå bromsarna med fingrarna. Hur ska man tänka? Vill kunna vara reaktiv med bromsningen om det skulle behövas..

Visa bilaga 821252Visa bilaga 821253
Jag är lite nyfiken på hur du tog den andra bilden?

Ett bockstyre kan användas på olika sätt och ofta med fördel vändas upp och ned, både för komfort men också funktionalitet och greppvänlighet.

Många människor har liknande problem som du beskriver men endast de som verkligen tänker utanför lådan/matrix vågar gå hela vägen, därav namnet pundarstyre i vissa kretsar.
17247.webp

Ett bockstyre kan användas på olika sätt och ofta med fördel vändas upp och ned, både för komfort men också funktionalitet och greppvänlighet.

Många människor har liknande problem som du beskriver men endast de som verkligen tänker utanför lådan/matrix vågar gå hela vägen, därav namnet pundarstyre i vissa kretsar.
Visa bilaga 821500
!!!

OM jag har ett inlägg till dig..

Det var inte dig jag såg tidigare idag?

!!!

Smarta lösningar sprider sig snabbt!

!!!

Min mor hade så

Visa bilaga 821500
Både morsan på sin Crescent och farsan på sin Husqvarna hade vän styret så på sina cyklar på 40 talet när de cyklade.

Tillbaka
Topp