Bromsa in nya belägg

N_sandstrom

Aktiv medlem
Bromsa in nya belägg
Jag har hittills vart övertygat om att "inbromsning" av belägg är en myt.

Har tagit ut gamla belägg, snabbluftat oken, kastat in nya belägg, ut i skogen utan konstigheter.

Men senaste året har något hänt.
Nya belägg leder alltid till tjutande och dålig bromsverkan. Efter 15-30 min tjut så blir det bättre, och det går att låsa hjulen igen om jag vill, men sen börjar det om från 0 nästa tur.

Lösningen blir att tvätta, slipa, ev bränna lite, blåsa rent med kompressor, cyklar, repetera, sen beter dom sig som dom ska.
Samma sak på olika cyklar, med nya och gamla ok och skivor.

Jag har en teori (eller önsketänkande?) om att jag kanske blivit lite bättre cyklist, och inte småbromsar lika mycket som jag gjort tidigare.

Hur gör ni era "initierings-ritualer"?
Jag har hört att man ska rulla ner för en brant backe och bromsa hårt, att man ska rulla i en flack backe och bromsa mjukt, att man ska blöta beläggen, att det måste vara snustorrt, osv.

Bromsa in nya belägg
När jag ska bromsa in belägg så kör jag nedför backe metoden, ett gäng hårda inbromsningar från hög hastighet. Men brukar faktiskt inte göra det så ofta, mina cyklar brukar ändå utsättas för den typen av inbromsningar.

Ska jag vara helt ärlig så låter det mer som att dina bromsok läcker om det tjuter och du tappar bromsverkan varje tur. Har haft samma ritual när min broms läckte.

Vad det gäller inbromsning av nya belägg så tycker jag att det generellt ger lite bättre bromsverkan, men inte nödvändigt om man har bitiga bromsar och belägg

Bromsa in nya belägg
Ska jag vara helt ärlig så låter det mer som att dina bromsok läcker om det tjuter och du tappar bromsverkan varje tur. Har haft samma ritual när min broms läckte.
Totalt 5 olika ok, och dom läcker enbart när dom känner av att det är nya belägga?
ja, tror du är något på spåren här :p

Men jag håller med om att symptomen stämmer väl överens. Förutom att läckande ok inte "går över" efter ett tag.

Bromsa in nya belägg
Hur mycket man måste bromsa in nya belägg berör mycket på tillverkaren och kanske också modell.

Magura säger att man måste bromsa in från 30 km/h till nästan noll 30-50 gånger. Jag bedömer det som rätt. Jag har aldrig lyckats att bromsa in Magura belägg, men då tror jag att jag har aldrig orkat att komma upp till 30 inbromsningar, sjukt jobbigt! Min son har dock mindre problem med Magura, men han väger bara 35 kg.

Trickstuff Power jag har bytt till behöver nästan ingen inbromsning.

Valhalla_ rekommenderar BBB Discstop HP. BBB skriver att dom inte behöver någon inbromsning alls! Tror dock att en ny skiva skulle behöva inbromsning. Jag har ännu bara kört en runda, men dom funkada bra utan inbromsning.

Bromsa in nya belägg
Ka
Jag har hittills vart övertygat om att "inbromsning" av belägg är en myt.

Har tagit ut gamla belägg, snabbluftat oken, kastat in nya belägg, ut i skogen utan konstigheter.

Men senaste året har något hänt.
Nya belägg leder alltid till tjutande och dålig bromsverkan. Efter 15-30 min tjut så blir det bättre, och det går att låsa hjulen igen om jag vill, men sen börjar det om från 0 nästa tur.

Lösningen blir att tvätta, slipa, ev bränna lite, blåsa rent med kompressor, cyklar, repetera, sen beter dom sig som dom ska.
Samma sak på olika cyklar, med nya och gamla ok och skivor.

Jag har en teori (eller önsketänkande?) om att jag kanske blivit lite bättre cyklist, och inte småbromsar lika mycket som jag gjort tidigare.

Hur gör ni era "initierings-ritualer"?
Jag har hört att man ska rulla ner för en brant backe och bromsa hårt, att man ska rulla i en flack backe och bromsa mjukt, att man ska blöta beläggen, att det måste vara snustorrt, osv.
Jag kör i brant backe och trampar & bromsar tills det ryker.

Men på sistone, på två cyklar, har jag haft problem med olja från oken (tror jag) som gjort att skrikljudet återkommit efter varje tur. Liknande som du upplevt.
Jag har gjort rent oken dåligt tror jag, efter att jag luftat bromsarna. Missat att torka ur olja från anslutningsnippeln på oket.

Men nu är oken torra från olja och skriket är borta.

Bromsa in nya belägg
Ka

Jag kör i brant backe och trampar & bromsar tills det ryker.

Men på sistone, på två cyklar, har jag haft problem med olja från oken (tror jag) som gjort att skrikljudet återkommit efter varje tur. Liknande som du upplevt.
Jag har gjort rent oken dåligt tror jag, efter att jag luftat bromsarna. Missat att torka ur olja från anslutningsnippeln på oket.

Men nu är oken torra från olja och skriket är borta.
Jag dränker alltid oken i IPA och torkar rent, och brukar inte öppna nippeln när jag byter belägg.
Men som sagt, det har hänt på 5 olika ok, och hållt på länge, utan att oken visar andra tecken på läckage.
Tänker inte tro att 5 ok har periodiska läckage.

Bromsa in nya belägg
Senast jag bytte klossar och skivor slutade det med att jag satte ett gummiband på reglaget och tog en 15 min cykeltur. Benen gnydde som misshandlade hundvalpar. Men det var tvunget eftersom de vanliga lösningarna med att duscha i Brakeleen, bromsa i nedförsbackar etc inte räckte till.

Bromsa in nya belägg
Hur mycket man måste bromsa in nya belägg berör mycket på tillverkaren och kanske också modell.

Magura säger att man måste bromsa in från 30 km/h till nästan noll 30-50 gånger. Jag bedömer det som rätt. Jag har aldrig lyckats att bromsa in Magura belägg, men då tror jag att jag har aldrig orkat att komma upp till 30 inbromsningar, sjukt jobbigt! Min son har dock mindre problem med Magura, men han väger bara 35 kg.

Trickstuff Power jag har bytt till behöver nästan ingen inbromsning.

Valhalla_ rekommenderar BBB Discstop HP. BBB skriver att dom inte behöver någon inbromsning alls! Tror dock att en ny skiva skulle behöva inbromsning. Jag har ännu bara kört en runda, men dom funkada bra utan inbromsning.

Gjorde det på både fram och bak på mina magura, bara för att se hur det blev.

Det tog lite tid. Mycket klättrande upp för samma lilla backe.

Upp till typ 30km/h, bromsa max utan att låsa, tre gånger per runda ungefär.

Kör ju Race-beläggen, så jävla starka, gnisslar mycket.

Screenshot_20220616-113958.png

Bromsa in nya belägg
Har kört ett antal cyklar med identiska bromsar där några har varit dåligt inkörda o andra bra. Skulle säga att det är en jäkla skillnad i varje fall om vad gäller Shimano o SRAM.

T ex ett par inkörda Code på en Spindrift bromsade nästan dubbelt så bra som som ett par dåligt inkörda på en Spectral förra helgen. Spectralen kom sig i slutet av dagen (heldag i Isaberg) men blev aldrig lika bra som Spindriftens.

Bromsa in nya belägg
Ingen backe eller cykelpark behövs. :-)
Inte jag som kommit på det nedan, kan ha fått det från nåt ParkTools-tips eller från nån av alla Insta-mekaniker som finns.

1. Ta ut de nya beläggen, häll lite vatten på dem och gnid dem mot varandra. Blir en grå sörja, torka bort med en ren trasa.
2. Montera beläggen
3. Fyll en [ren] flaska med vatten, skvätt lite på de nymonterade beläggen.
4. Cykla sedan ca 20-30 m med bromsen lagom intryckt. Den ska ta men inte låsa.
5. Upprepa punkt 4 några gånger per broms.
6. Ut o hoja.

Viktiga är att inte cykla för långt och bromsa för hårt så att bromsen börjar bli varm och det blir torrt. Är i och för sig en liten risk om man cyklar så kort sträcka.

Bromsa in nya belägg
Vissa belägg kräver en del värme för att de skulle börja ta, körde ett tag med shimanos metalliska icetech samt icetech skivor. Fungerade väl i bikepark där de snabbt fick upp värmen, men när jag cyklade stig blev de sällan tillräckligt varma för full verkan. Har sedan dess bytt till trickstuff power belägg och magura 2mm skivor; bättre lever-feel samt full bromsverkan direkt.

Bromsa in nya belägg
Jag har Shimanos resinbelägg på mina cyklar och de behöver helt klart en liten inbromsningsritual för att fungera bra. För mig räcker det att ta ett par varv på gatan i kvarteret bara, trampa upp till 20-25 km/h och bromsa till nästan stopp utan att låsa. Efter 3-4 inbromsningar märker man hur de börjar nypa betydligt bättre och jag nöjer mig där. Resten kommer när man kör som vanligt, men jag är tung och fegbromsar en hel del.

Bromsa in nya belägg
Jag kör Shimano sintered och ice tech skivor, har hittils inte behövt nån ritual, förutom akta mig för att låsa dem och undvika att bromsa extremt första timmarna med nya belägg.

Samma upplevelse med äldre SRAM/Avid, deras sintered och bättre skivor.

Har dock en äldre hoj med Shimano-grejor där jag kört med olika sorters belägg och skivor, pendlat året runt m.m. som en gång började möga och inget har blivit bättre av nya belägg eller diverse försök till rengöring, men det handlar förmodligen om nåt litet periodiskt olje-läckage...

Bromsa in nya belägg
Jag har Shimanos resinbelägg på mina cyklar och de behöver helt klart en liten inbromsningsritual för att fungera bra. För mig räcker det att ta ett par varv på gatan i kvarteret bara, trampa upp till 20-25 km/h och bromsa till nästan stopp utan att låsa. Efter 3-4 inbromsningar märker man hur de börjar nypa betydligt bättre och jag nöjer mig där. Resten kommer när man kör som vanligt, men jag är tung och fegbromsar en hel del.

Samma här.
Fast jag är tunn och fegbromsar en hel del.

Bromsa in nya belägg
Nu provade jag en liten ritual ikväll. Göra rent, blöta lite, och sedan bromsa sig ned för en inte så brant backe 6 gånger. 3 bak, 3 fram. Får se vad resultatet blir :p

Men ja, man märkte tydligt hur bromsgreppet segvis övergick från "nästan inget" till att totalt låsa hjulet om man ville.

Bromsa in nya belägg
Varför krånglar ni till det så förbenat??? Ut och cykla och kör som vanligt. Det är ju liksom inte så att bromsarna inte fungerar m nya belägg, du kommer fortfarande inse att det är benstyrkan begränsat mer än bromsprestandan. Eller är det helt allvarligt så att ngn på riktigt inte haft bromsverkan m nya belägg?

Bromsa in nya belägg
Varför krånglar ni till det så förbenat??? Ut och cykla och kör som vanligt. Det är ju liksom inte så att bromsarna inte fungerar m nya belägg, du kommer fortfarande inse att det är benstyrkan begränsat mer än bromsprestandan. Eller är det helt allvarligt så att ngn på riktigt inte haft bromsverkan m nya belägg?
Helt allvarligt.

Benstyrka ja. Nu när du säger det har jag klart mindre problem med bromstyrkan i uppförsbacke.

Verkar det inte konstigt att lägga 5000 på ett par bromsar och ytterligare några tusen på 203mm skivor och sen skita i om de tar bra eller inte?

Edit. Fast har mer meck att hålla dem rena än med inkörningen

Bromsa in nya belägg
Därför att du ökar bromskraften markant med korrekt inkörning. Men vill man inte ha bra bromsar får man naturligtvis göra som man vill.
Precis så! Minns inte om det var enduromtb som gjorde ett test på just detta och visade markant skillnad.
Viktigt att tänka på är att göra rent skivorna ordentligt innan. En del i den förbättrade bromskraften är pad transfer av material från beläggen till skivan som skapar en yta med mer friktion. Därav ren skiva så det sätter sig bättre. Vidare för optimal inbromsning av beläggen ska man inte låsa hjulen utan bromsa hårt men alltid med precis så mycket kraft att man inte låser hjulet. Brukar trampa / nedförsbacka upp till runt 30 knyck sen inbromsning. Upprepa 15x så brukar det bli bra. Sen andra hjulet. Man märker rätt snabbt när det inte blir mycket bättre.

Byter man skivor men har samma belägg så gör rent skivor och belägg och börja sedan om för att para dem två. Visst funkar det att bara sticka ut och cykla men du får aldrig max prestanda.

Bromsa in nya belägg
Precis så! Minns inte om det var enduromtb som gjorde ett test på just detta och visade markant skillnad.
Viktigt att tänka på är att göra rent skivorna ordentligt innan. En del i den förbättrade bromskraften är pad transfer av material från beläggen till skivan som skapar en yta med mer friktion. Därav ren skiva så det sätter sig bättre. Vidare för optimal inbromsning av beläggen ska man inte låsa hjulen utan bromsa hårt men alltid med precis så mycket kraft att man inte låser hjulet. Brukar trampa / nedförsbacka upp till runt 30 knyck sen inbromsning. Upprepa 15x så brukar det bli bra. Sen andra hjulet. Man märker rätt snabbt när det inte blir mycket bättre.

Byter man skivor men har samma belägg så gör rent skivor och belägg och börja sedan om för att para dem två. Visst funkar det att bara sticka ut och cykla men du får aldrig max prestanda.
Tycker man märker skillnad redan efter några få hårda inbromsningar, brukar tröttna vid 10 upprepningar.

Har även testat vattentricket, verkar funka ok det med. Kanske vatten o gnugg förenklar överföringen av material från beläggen?

Släpbromsning över lång tid är inte att föredra, risk för glaserade belägg.

Mina 5¢ vad det nu är värt...

Bromsa in nya belägg
Tycker man märker skillnad redan efter några få hårda inbromsningar, brukar tröttna vid 10 upprepningar.

Har även testat vattentricket, verkar funka ok det med. Kanske vatten o gnugg förenklar överföringen av material från beläggen?

Släpbromsning över lång tid är inte att föredra, risk för glaserade belägg.

Mina 5¢ vad det nu är värt...
Precis, runt tio brukar det börja kännas bra, sen kör jag alltid några till för de där sista psykologiska procenten ;-)

Efter en tur och tvätt brukar jag skölja ok och belägg med rent vatten och sen bromsa belägg och skiva torra. Inbillar mig att bromsarna känns krispigare än när man bara låter allt lufttorka.

Bromsa in nya belägg

Alla mina Magura belägg har föeglassats, jag antar pga för lite inbromsning. Sen märker man också att bromskraften blirre större efter lite inbromsning. Man ska inte direkt bromsa hård med nya belägg.

Magura belägg är dock särskilt problematiska. Belägg från andra tillverkare behöver mycket mindre inbromsning eller kanske ingen alls om man inte trävnitar i början av de första runda (jag bromsar dock nästan inte alls på stig och när jag bromsar är det ofta max just innan att hjul låsnar).

Bromsa in nya belägg

Mina nya belägg tog knappt inte alls de första 5-6 gångerna, för att sen gradvis bli bättre.

Hade jag kört stig hade jag antagligen postat i Visa din missär tråden.

Bromsa in nya belägg
Läste du min första post?
Jag gissar på inte, för då hade du inte behövt fråga :)

Varför krångla till det så förbenat??? Skriv nåt svar vad som helst bara som vanligt. Det blir säkert bra.

Du kommer inse att det ändå är benstyrkan som begränsar mer än läskunnigheten.

Bromsa in nya belägg
Näst brutna revben är smutsiga pads en jävla misär.

Om vi ska vara allvarliga tror jag att mellan 50 & 70% av alla nya bromsar speciellt 4 kolvs köps av cyklister som har fulltillräckliga bromsar men smutsiga eller inte inkörda.
Det går utmärkt att ha mer kraft på ett par billiga 2 kols än på ett par mögiga 4 kolvs.

En annan sak är att den elaka farbrorn verkar ha rätt i bra skivor är den bästa och första upgraden.

Edit. Tex dotterns 26 hade noll kraft fram & skrek ur lådan. Måste kommit mög via skivorna från början.

Bromsa in nya belägg
Om vi ska vara allvarliga tror jag att mellan 50 & 70% av alla nya bromsar speciellt 4 kolvs köps av cyklister som har fulltillräckliga bromsar men smutsiga eller inte inkörda.
Och när det blir så dåligt att 4-kolvs är otillräckliga blir man ledsen.
Typ när man rullar nedför en slingrande stig med full broms och inser att "crap, det blir inte lägre fart än såhär".

Lärorikt, men också en snabb väg till dom brutna revbenen :p

Bromsa in nya belägg
Och när det blir så dåligt att 4-kolvs är otillräckliga blir man ledsen.
Typ när man rullar nedför en slingrande stig med full broms och inser att "crap, det blir inte lägre fart än såhär".

Lärorikt, men också en snabb väg till dom brutna revbenen :p

Ja, jag kör inte så fort men när det är brantare än rimligt och man upptäcker att bromsarna inte klarar hålla emot är det inte roligt.

Bromsa in nya belägg
Näst brutna revben är smutsiga pads en jävla misär.

Det går utmärkt att ha mer kraft på ett par billiga 2 kols än på ett par mögiga 4 kolvs.

En annan sak är att den elaka farbrorn verkar ha rätt i bra skivor är den bästa och första upgraden.

Edit. Tex dotterns 26 hade noll kraft fram & skrek ur lådan. Måste kommit mög via skivorna från början.

Jag som väger 100 kg har åkt flera dagar Shuttle i Finale Ligure med vanliga SLX-675 med metallbelägg. 203 fram och 180 bak.
Sen är det mer smutt med Saint men stannar med Shimanos grejer, det gör man bara det är i ordning.

Bromsa in nya belägg
Man kan ju lätt tro att 4-kolvsok är dubbelt så "bra" som 2-kolvsok men det är faktiskt ingen jättestor skillnad i bromskraft. Typ 10-20% eller nåt (minns inte riktigt). Det ger alltså mer att köra in beläggen...

Bromsa in nya belägg
Man kan ju lätt tro att 4-kolvsok är dubbelt så "bra" som 2-kolvsok men det är faktiskt ingen jättestor skillnad i bromskraft. Typ 10-20% eller nåt (minns inte riktigt). Det ger alltså mer att köra in beläggen...

Det ger ett jämnare slitage av beläggen och bättre känsla/modulering med hjälp av det jämnare kolvtrycket. Detta är rätt marginellt på en liten cykelbroms men på bil där bromsarna är lite större är skillnaden väldigt stor.

Bromsa in nya belägg
Sätt bromsarna på pendlaren , jag passerar ett par broar och backar, flytta över klotsarna till stigcykeln å vips ärdet klart( gäller förstås inte om man bor i slättlandet)
Mange

Tillbaka
Topp