Bromsar som inte tar

Långsam

Aktiv medlem
Bromsar som inte tar
Min bror klagade på att bakbromsen inte tar. Handtaget går hela vägen in till styret. Byter belägg och skiva då de är under rekommenderad tjocklek. Men handtaget går fortfarande ända in till styret. Så jag fyller på olja som jag gjort många gånger tidigare med en spruta nere vid oket och fyller till det rinner över uppe vid handtaget. Men det går fortfarande inte att få upp något tryck. Det finns inte tillstymmelse till luftbubblor någonstans. Låter jag sprutan sitta på nippeln och jag trycker in handtaget så syns det hur oljenivån går upp och ner i sprutan. Men jag får inte upp trycket så bromsarna tar.
Tips?

Bromsar som inte tar
Min bror klagade på att bakbromsen inte tar. Handtaget går hela vägen in till styret. Byter belägg och skiva då de är under rekommenderad tjocklek. Men handtaget går fortfarande ända in till styret. Så jag fyller på olja som jag gjort många gånger tidigare med en spruta nere vid oket och fyller till det rinner över uppe vid handtaget. Men det går fortfarande inte att få upp något tryck. Det finns inte tillstymmelse till luftbubblor någonstans. Låter jag sprutan sitta på nippeln och jag trycker in handtaget så syns det hur oljenivån går upp och ner i sprutan. Men jag får inte upp trycket så bromsarna tar.
Tips?
Har du kollat efter läckage någonstans? Har hänt mig några ggr just på bakbromsen att slangen har fått sig ett slag och det blivit ett litet läckage som bara bara uppenbarar sig när systemet är stängt och man trycken in bromsen. Bakre bromsslangen är ju mer utsatt än främre.

Bromsar som inte tar
Har du kollat efter läckage någonstans? Har hänt mig några ggr just på bakbromsen att slangen har fått sig ett slag och det blivit ett litet läckage som bara bara uppenbarar sig när systemet är stängt och man trycken in bromsen. Bakre bromsslangen är ju mer utsatt än främre.
Jag har kollat hela vägen men kan inte se något.

Bromsar som inte tar
Slänger in den radikala idén att du ska följa Shimanos instruktioner för att byta ut oljan. Är bromsarna hela kommer det funka. Lätt, smidigt och hundraprocentigt.

Shimanos bromsok på de enklare bromsarna har en tendens att börja läcka. Men det borde inte manifesteras så som du beskriver det. Låter snarast som luft i systemet. Förmodar att kolven i handtaget kan gå sönder också, så att reglaget inte pumpar någon olja, men eftersom att du skriver att olja pumpas ut i sprutan borde det inte vara det heller.

Googla bromsarnas modellnamn (har aldrig sett bromsar utan modellbeteckningen skriven på bromsen) + dealers manual. Shimanos instruktioner är enkla och bra. Byt olja på korrekt sätt, och om de ändå inte funkar så får du köpa nytt.

Bromsar som inte tar
BR-M447
Det stod på baksidan.
R.e1989fc506a9af9fe021bc5c01a11d3b.jpg

Bromsar som inte tar
har du bleedblock i medans du luftar? sen är de på 447 inget ovanligt ena kolven sitter fast i oket o då får du problemet som du beskriver inte heller ovanligt oken läcker minimalt me olja runt kolvarna

Bromsar som inte tar
har du bleedblock i medans du luftar? sen är de på 447 inget ovanligt ena kolven sitter fast i oket o då får du problemet som du beskriver inte heller ovanligt oken läcker minimalt me olja runt kolvarna
Följde n3wtons råd och laddade ner Shimanos instruktioner och följde dom till punkt och pricka men utan resultat. Tog på dom tjockare glasögonen och det ser faktiskt ut som den ena kolven inte rör sig. Till skillnad mot bilar och motorcyklar är det så smått att det är svårt att se. Dock är det snustorrt och inget läckage någonstans. Nya bromsar beställda men lång leveranstid.

Stort tack för all hjälp!

Bromsar som inte tar
Följde n3wtons råd och laddade ner Shimanos instruktioner och följde dom till punkt och pricka men utan resultat. Tog på dom tjockare glasögonen och det ser faktiskt ut som den ena kolven inte rör sig. Till skillnad mot bilar och motorcyklar är det så smått att det är svårt att se. Dock är det snustorrt och inget läckage någonstans. Nya bromsar beställda men lång leveranstid.

Stort tack för all hjälp!

Går det inte att massera kolvarna ? evt att smörja upp med lite bromsvätske samtidigt. Ta bara bort bromsklossarna innan….

Bromsar som inte tar
Samma sak hände mig igår. (sram guide r)
1 Jag hängde upp cykeln på framgaffeln, så oket kommer lågt och hantaget högt.
2 Sen tryckte jag ut/isär kolvarna så mycket som möjligt mha en skruvmejsel så kolvarna åkte in i oken så mycket som möjligt.
3 Sen pumpade jag helt enkelt in kolvarna med bromshandtaget.
Repetera tills det blir bra. Jag fick trycka in kolvarna i oket två gånger.
Ta sen ner cykeln och prova att bromsarna funkar.

Funkade klockrent igår och har funkat fint förut, även på shimanobromsar.
Jag vet inte varför det funkar, men förmodligen luftbubblor som man får att släppa.

Lycka till !

Tillbaka
Topp