Bromsar till breda fälgar

De flesta bromsar som inte är urgamla borde fungera utan problem ändå, om än att bromspunkten kanske inte hamnar på den optimala delen av utväxlingen i vajerdraget. Vill minnas att det inte på något vis var tajt om justermån på min kombination av Dura-Ace 9000 bromsar och Enve SES 4.5 fälgar där fram är 27 mm bred.

Dom jag har är 2 år gamla(TEC) och går att få upp till 28-29mm, Men jag får väl köpa några som står att dom ska funka till 28mm fälg så borde de väl funka iaf, lite marginaler lär de ju vara

kais01 sa:
det finns väl ett stopp någonstans som kan filas ut??
Då är det väl bättre fila bort två millimeter på belägget. Ger ju i vart fall inte knasig geometri.
[För dual pivot är det kanske inte hela världen men för multi link kan det bli väldigt fel.]

SRAM Aero Link fixar väl upp mot trettio breda fälgar en spec, och inte för jag mätt men jag tycker Bontrager Speed Limit har gott om luft mot 26-27mm fälgar (jag ställer gärna beläggen mer än 1mm ifrån om man säger så :-) men kör normalt med smalare fälgar så minnet kan lura mig).
[edit: Finns ju brickor som byter sida på vissa bromsar. Försöker komma ihåg hur mycket luft jag hade på mina Skeleton, men det jag minns mest är att bakre (single pivot) gick ställa med väldigt mycket luft, och ändå bromsa bra, men tyvärr kommer jag inte ihåg vilka fälgar jag kört dom med... Men borde ha varit "de breda tjingtjong-hjulen med u-form" på dem oxå. Minns att Ultegra 6800 var lite tajta i alla riktningar. Det blir ju gärna tajt i höjdled om man släpper ut armarna för långt.]

Senast ändrad:
man kan ju kombinera:)

en nackdel med fälgbromsar och fetare däck på fälg next level med mindre diameter t ex 584 är att utväxlingen för bromskraften försämras när man monterar bromsar med längre armar.

så det är en fördel om man kan behålla original diameter på fälgen.

ja jag provade att fila, men de krävs för mycket för att få någon marginal. Jag har nu bytt till ett par ultegrabromsar som funkar, men de är lite väl tajt så jag skulle ha hittat på några som öppnar mer ändå. Vinkeln på beläggen blir inte häller bra när dom är så långt isär, så de bästa vore ju att ha en broms som faktiskt är gjord för en så bred fälg.

Alla av Specializeds egna toppspecade hojar som kommer breda Roval-hjul verkar ju ha helt vanliga Shimano-bromsar? Visserligen direct mount på de flesta (alla?) modeller idag men förra versionen av Tarmac hade väl traditionella bromsar och liknande breda hjul.

Mayhem sa:
Alla av Specializeds egna toppspecade hojar som kommer breda Roval-hjul verkar ju ha helt vanliga Shimano-bromsar? Visserligen direct mount på de flesta (alla?) modeller idag men förra versionen av Tarmac hade väl traditionella bromsar och liknande breda hjul.

Stämmer, kollade några av bromsarna på deras hojjar, och då står de max fälgbredd 28mm på dom. Så jag får helt enkelt köpa bromsar för 28mm fälg :) tack för hjälpen.

Tillbaka
Topp