Bromsarna tar inte som de ska

Kirderf

Ny medlem
Efter att cykeln har hängt på väggen en längre period så vill bromsarna inte riktigt bromsa med den kraft de en gång gjorde och nu behöver jag er hjälp med vad det är som kan tänkas vara fel och var jag ska börja felsöka. Jag har inte kunskap nog att veta var jag ska börja.

Det gäller ett par skivbromsar - Shimano SLX BR-M675 som följde med en Canyon Spectral 2015.
Bakbromsen verkar ta aningen bättre än frambromsen vilken jag i princip kan "trampa igenom" från stillastående läge.
Frambromsen ylar. Ordentligt.

Cykeln har hängt med framhjulet över bakhjulet, den har alltså "stått mot väggen".

Någon med kunskap som känner att den har ett bra svar på vad jag kan göra / behöver köpa nytt?

Så har alla mina shimanobromsar varit. Mikroläcksge I oken som förstör beläggen sakta men säkert är vad det känns som. Det brukar ge sig fort om jag kör bromsarna ordentligt varma.

Jag brukar ta ut och spruta lite isopropanol på beläggen. Sen tänder jag eld på dem ? slipa med slipkloss, isopropanol och torka av det sista böset.

Rattnalle sa:
Så har alla mina shimanobromsar varit. Mikroläcksge I oken som förstör beläggen sakta men säkert är vad det känns som. Det brukar ge sig fort om jag kör bromsarna ordentligt varma.

Förstör som i att de blir kladdiga och halkiga, eller som i att de löses upp och behöver bytas ut?

Maakus sa:
Jag brukar ta ut och spruta lite isopropanol på beläggen. Sen tänder jag eld på dem ? slipa med slipkloss, isopropanol och torka av det sista böset.

Slipar du bara med slipklossen (du menar en sån där vanlig korkkloss?) som den är?

Senast ändrad:
Kirderf sa:
Rattnalle sa:

Förstör som i att de blir kladdiga och halkiga, eller som i att de löses upp och behöver bytas ut?
Bara tar dåligt och ibland gnisslar. Försvinner när de körs varma eller om jag lägger dem på spisplattan en snabbis.

Kirderf sa:
Rattnalle sa:

Maakus sa:

Slipar du bara med slipklossen (du menar en sån där vanlig korkkloss?) som den är?

Korkkloss med sandpapper. Några snabba drag för att rugga upp ytan. Man kan även sandpappra skivan lite lätt, inte längs med utan utåt. Gör rent med lämpligt medel typ Isopropanol ? sen ut och bromsa in dem.

Maakus sa:
Kirderf sa:
Rattnalle sa:

Maakus sa:

Korkkloss med sandpapper. Några snabba drag för att rugga upp ytan. Man kan även sandpappra skivan lite lätt, inte längs med utan utåt. Gör rent med lämpligt medel typ Isopropanol ? sen ut och bromsa in dem.
Vad krångligt det låter. Antingen skiter man i bearbetning och bara bromsar eller så kör man dem på spisen tills de börjar ryka så att eventuell olja bränns. Allt annat har mer tvivelaktig effekt och är mer jobb.

Uppdatering: Jag löste upp och torkade av en gråsvart beläggning med hjälp av isopropanol, sen hällde jag på lite isopropanol och satte fyr på dem. Rengjorde även skivorna. Gav mig ut och bromsade ned för en riktigt brant backe två gånger och nu biter bromsarna som vore de nya.

Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp