Bromsen går i botten - skivbroms

amgbg

Ny medlem
Hur justerar jag en skivbroms där bromshandtagen går i botten? Justering vid skruven på handtaget hjälper inte mycket.

Det är beläggen som måste komma närmare skivan i utgångsläget. Hur justerar jag detta?

Hade även skrap belägg-bromsskiva vilket jag hittade lösning på. Är det samma skruvar med ytterligare steg att genomföra? Eller andra skruvar jag måste justera med?

Beläggen är INTE slitna. Tror vajern har tänjts ut, men inte heller denna är utsliten, så skäl att byta finns inte.

Inte speciellt hemma på skivbromsar, men en enveten jävel som vill lära och hellre provar ett par gånger extra än springer till cykelreparatören för småsaker.

+1 på Fulkinesen.

Gjorde det själv häromdagen.

Släpp på skruven som håller vajern vid oket,
spänn upp armen så att beläggen kommer närmare skivan o dra sen fast vajern igen.

Ändå bättre - om det går, beror på broms - att låta armen vara i ändläge och spänna upp vajern och sedan justera fram beläggen på justerskruvarna mot beläggen i oket.

Tack för hjälpen hitintills!

Jag har spänt vajern och lyckats få litet bättre bromsverkan. Men det huvudsakliga problemet är att bromsbeläggen redan i utgångsläget måste vara närmre skivan. Detta eftersom att bromsarmen går i oket. Se bild 1 vid pilen. Att föra armen ytterligare bakåt och fästa medför bara att bromsen på handtaget åter i går i botten och utan verkan alls, men går då inte mot oket.

Skruv A justerar bromsarmen, denna är maximalt inskruvad. Jag har försökt skruva åt den då armen är i bakersta läget, men detta gav inget märkbart resultat. Skruvarna B fäster oket i cykeln och det var dessa jag lättade på, bromsade och skruvade åt för att justera beläggen att inte skrapa emot. Skruv C intill öppningen för beläggen är maximal inskruvad. Vet ej vad denna har för funktion

Vilka skruvar man ska använda för att trycka beläggen skivan är en gåta för mig ännu så länge. Kanske en kombination. Men hur i så fall?

20180820_173621-kom.jpg

Jag vet inte bromsarnas märke. De är helt omärkta. Dock märkta artikelnummer (?) 284969. Tydligen Indiska "Made in Bengal"

20180810_173142-kom.jpg

Normalt låter man armen gå i ändläge och justera vid C, och vid A om det går på den modellen. Sen centrerar man på B och allt eftersom det slits justerar man på C, och A om det går (i annat fall vajern).
Verkar ju änna vara något trasigt i oken för sådär långt fram ska det inte ens gå med helt utslitna belägg..

Du ska justera på skruv D
Alltså den enda skruv du inte märkt ut på bild släpp på den dra lite i armen och se till att vajern inte hamnar på samma ställe under D dra åt D och då kommer beläggen närmare skivan.
Du gör alltså om grund inställningen på vajern sedan kan du finjustera på A och uppe på handtaget

amgbg sa:
Jag vet inte bromsarnas märke. De är helt omärkta. Dock märkta artikelnummer (?) 284969. Tydligen Indiska "Made in Bengal"
Vad är det för märke på cykeln? Eller har du köpt lösa delar och monterat ihop själv? Som tidigare sagts, bromsklossarna, har du tagit ur dom själv eller har dom aldrig funnits där?

Jag har precis för mig att skivbromsar till cykel kom inte på marknaden förrän långt efter 1947.
Men om vi pratar noname bromsar från t.ex 2007 istället så skulle jag besöka en välsorterad webbhandlare och börja jämföra form och storlek på metallbiten som belägget sitter fast på med bilder. Det och sen kolla om övriga tillbehör (div. spännfjädrar och dyl) som ibland finns med i konstruktionen och som brukar följa med när man köper nya belägg matchar det du har på cykeln nu.

Metoden kräver antagligen både tur och tålamod.

Kolla t.ex. här...
https://www.bike-discount.de/en/shop/brake-pads-282

Tillbaka
Topp