bromshandtagens läskiga möte med ramens överrör

Surf

Medlem
När jag justerat styre och reglage på min nya scott spark slår bromshandtagen i ramen om jag svänger mer än 90 grader. Det känns både obehagligt och dyrt att tänka på. En lösning är ett högre styre men det kanske inte blir optimal körställning. Vilka är knepen?

Jag förstår inte hur det går till? Bild kanske? Har du inga distanser alls mellan styrstam och styrlager och negativ lutning på styrstammen? Nbehöver du förresten svänga mer än 90 grader förutonm risken att det slår i vid vurpa?

Jeg tror du har vinklet bremsehåndtagene for langt ned.
Det skal passe med at når du sidder på cyklen skal hænderne, og ligger hænderne på bremsegrebene, så skal arme og hænder være en rak linje.

Korta vajerhöljen så det inte går ;) Annars Skean frame protector kanske kan vara något:
skean-noir.jpg

På de flesta bromshandtag jag sett så går det att reglera handtagets ytterläge med en liten skruv. Skruva in den tills handtaget inte når överröret längre. Problem solved.

Blocklock verkar bäst. Men måste man byta hela styrlagret, eller hur?
Tipset om att korta vajrarna är kanske inte heller så dumt.

En vän till mig som sysslat med cross gav mig tipset att inte skruva åt handtagen så hårt. Detta gör att när du vurpar och handtagen slår i något kommer de rotera snarare än att tyckas till mot ( i ditt fall) ramen.

bromshandtagen skall bara fästas så hårt så att de inte flyttas när du använder dem men kan vrida sig om du vurpar. Som tidigare nämnts. Både för din och din cykels säkerhet.

Att ändra sin sitt ställning pga dom slår i ramen är ingen bra ide, då skulle jag sitta för jävla illa.
Dra ett varv med gängtejp på styret under bromshandtaget infästning och skruva inte åt för kung och fosterland så glider handtaget upp om du skulle slå över.

Fattar inte ur bromshandtagen kan slå i ramen? Sveper styret över toppröret och handtagen sticker ner eller? Och att bromshandtagen kan slå i är väl inte värre än att styret gör det, och det går väl nästan aldrig att undvika?

Tillbaka
Topp